Realizacja spektaklu “ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ.” ID: 6z37hb

Realizacja spektaklu “ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ.” ID: 6z37hb

21 260 zł z 20 000 zł

106%

21 260 zł

21 260 zł

z 20 000 zł

zakończona

zakończona

18.02.2020r

125

125

wspierających
106%
Wpłać na zrzutkę

Opis zrzutki

Realizacja spektaklu “ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ.”



Co robimy?


Od października 2019 pracujemy pro bono nad spektaklem „ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ”. Przez trzy miesiące odwiedziliśmy Warszawę, Gdańsk, Kraków, Wrocław i Poznań, gdzie zarejestrowaliśmy ponad 40 godzin rozmów. Rozmawialiśmy z kobietami i mężczyznami, homo i biseksualnymi, osobami transpłciowymi oraz drag queens.  


Przyświecała nam potrzeba zróżnicowania opinii i doświadczeń. Spotkaliśmy się z uczestnikami marszów równości, ale też z ich przeciwnikami, osobami wyoutowanymi i żyjącymi w szafie, antyklerykałami i ludźmi głęboko wierzącymi. W odpowiedzi na falę nienawiści, która przetacza się przez Polskę, chcemy stworzyć na deskach teatru przestrzeń, by wyrazić uczucia i emocje: strach, złość, miłość, radość czy rozpacz. Pragniemy zabrać głos w ogólnopolskiej dyskusji, pokazując, że za literami LGBT+ stoją ludzie – bardzo różni od siebie, ale połączeni wspólnotą przeżyć. 


Efekty naszej pracy ocenicie podczas pokazów premierowych w dniach 20-22.02.2020 w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu. Po każdym ze spektakli odbędą się spotkania z widzami, podczas, których będziecie mogli porozmawiać z nami, aktywistami LGBT i ich sojusznikami, a także niektórymi z bohaterów, z którymi przeprowadziliśmy rozmowy.



Kim jesteśmy?


Jestem Robert, jestem reżyserem i dramaturgiem, właśnie kończę studia na wrocławskiej AST, a od dwóch lat uczestniczę w kursie „Teatr na Faktach”. Podczas pierwszej edycji wyreżyserowałem entuzjastycznie przyjęty spektakl „TanzGala”, jestem również współautorem scenariusza i dramaturgiem projektu „Męskie Perspektywy Miłości” (w reżyserii Mateusza Brodowskiego). Jako asystent reżysera współpracuję z Przemkiem Wojcieszkiem (serial „Czarne Pola”, wystawiany w Berlinie monodram "Svetlana"). Jeśli nasz obecny spektakl sprawi, że chociaż jedna osoba dostrzeże drugiego człowieka, warto go wystawić.


Jestem Grzegorz, jestem reżyserem teatralnym. Z młodzieżą staram się rozmawiać o tematach, które rodzice i nauczyciele próbują przemilczeć (spektakle „#enterorestes” i „#[+#@!? Słowo na G” Teatru Układ Formalny). Dorosłych próbuję wybić z ich strefy komfortu („Matka Courage krzyczy”). Fascynuję się światem osób Głuchych i nieustannie rozwijam inscenizacje budowane przez artystyczne użycie Polskiego Języka Migowego. W mojej pracy staram się zauważać niewidzialnych. Wierzę, że teatr uratuje świat. 


Jestem Piotr i jestem producentem spektaklu. W 2019 roku współtworzyłem „Męskie Perspektywy Miłości” Mateusza Brodowskiego, asystując oraz odpowiadając za promocję i produkcję. Swoją wiedzę i doświadczenie chciałbym wykorzystać w naszym projekcie. Nie chcę żyć w kraju, w którym ludzie kopią, plują, poniżają i nienawidzą.


Jestem Ada, już za moment opuszczę mury wrocławskiej Akademii Sztuk Teatralnych. W „Teatrze na faktach” działam drugi rok. W poprzedniej edycji wyreżyserowałam spektakl „Hercia” oparty na rozmowach z osobami odwiedzającymi groby swoich bliskich na wrocławskim cmentarzu dla zwierząt. Produkcja zyskała uznanie jury i zdobywał drugą nagrodę podczas Sopockich Konsekwencji Teatralnych. Działam, bo nie chcę dłużej słyszeć: „A czy ty musisz tłumaczyć rodzicom, że jesteś heteroseksualna?”.


Jestem Dorota, jestem studentką V roku reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie filia we Wrocławiu. Pierwszy raz spotykam się z dokumentem na rocznym kursie filmowym w Wajda School & Studio w Warszawie. Dokument filmowy jak i teatralny daje mi możliwość patrzenia na rzeczywistość z różnych perspektyw. Chciałabym podzielić się tą możliwością z innymi.


Produkcję wspiera ze strony organizacyjnej Tomasz, który, jak sam mówi, „sprzedaną korporacji duszę próbuje odzyskać dzięki projektom teatralnym”.


Jesteśmy uczestnikami „Teatru na faktach”, warsztatów realizowanych w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu pod opieką Krzysztofa Kopki i Jakuba Tabisza. Pierwszy to reżyser, dramaturg i tłumacz, współpracujący od lat z rosyjskim Teatrem Doc – legendarnym zespołem budującym spektakle w oparciu o metody dokumentalne. W zeszłym roku, wspólnie z Jakubem Tabiszem, przygotował spektakl „Paraliż”, będący wstrząsającym zapisem historii Igora Stachowiaka, młodego chłopaka, który w 2016 roku zmarł na wrocławskim komisariacie. 


Punktami wyjścia dla teatru dokumentalnego są historia, wspomnienie i przeżycie jednostki, często umykające perspektywie tekstów literackich. Verbatim, metoda dosłownego przedstawienia świata na scenie, znajduje szerokie zastosowanie w Rosji, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech, jednak dotychczas nie trafiła ona w Polsce na podatny grunt. Głównym założeniem projektu jest wprowadzenie tej formy na polską scenę teatralną i dalszy rozwój narzędzi, jakie daje teatr dokumentalny.



Co mamy?


Instytut Grotowskiego zapewnia nam (poza opieką merytoryczną) zaplecze techniczne, bazę noclegową dla twórców, przestrzeń do prób i premiery oraz niewielkie wsparcie finansowe, które w całości przeznaczamy na skromne, wręcz symboliczne wynagrodzenie dla aktorów. 

Próby właśnie się rozpoczęły, a z wywiadów powoli wyłania się kształt spektaklu. Duża w tym zasługa siedmiorga wspaniałych aktorów, którzy dołączyli do nas w grudniu, po wielu godzinach przesłuchań (w castingu wzięło udział ponad 100 aktorek i aktorów z całego kraju!). W „ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ” wystąpią Marta Bartczak, Katarzyna Janek, Anka Kieca, Janko Niemczyk, Paweł Pacyna, Małgosia Polakowska i Krzysztof Satała. Niesamowici aktorzy i aktorki o różnych doświadczeniach, wywodzący się z różnych nurtów teatralnych, którzy uwierzyli w nasz projekt. 



O co prosimy?


Naszym podstawowym celem jest zebranie 20.000 zł. Dodatkowe środki przeznaczymy na honoraria aktorskie i zwrot kosztów dojazdu dla naszych realizatorów (w zespole znaleźli się artyści z Warszawy, Chorzowa, Zakopanego i Gdańska). Część pieniędzy wykorzystamy na przygotowanie scenografii i kostiumów.


Jeśli osiągniemy 25.000 zł zaprosimy do współpracy kompozytora, który przygotuje autorską muzykę do spektaklu. Rozbudujemy również scenografię. 


Przy 30.000 zł zaprosimy do współpracy jeszcze jednego aktora. Dzięki temu będziemy mogli przywołać na scenie jeszcze kilku bohaterów i opowiedzieć ich historie.


Wszystkie wpłaty powyżej 30.000 zł zostaną przeznaczone na objazd projektu – wydruk plakatów, programów, transporty i noclegi. Spektakl planujemy grać w całej Polsce, współpracując z teatrami, domami kultury, czy organizacjami pozarządowymi. Pozwolą nam one również na przygotowanie profesjonalnych warsztatów z jedną z organizacji broniących praw osób nieheteronormatywnych.



Rekomendacje: 


“Jak szuka Boga nastoletnia lesbijka z 'Wiary i Tęczy'? Co czujesz idąc w białostockim Marszu Równości, gdy w twoją stronę lecą cegły i jaja, nakłute szpilką dwa tygodnie wcześniej aby zaśmierdły? Dzięki jakiej szkole walki poznańska drag queen zwycięża dwóch osiłków z ONR-u? Jakich żarcików wysłuchujesz od personelu medycznego na swój temat, gdy jesteś gejem i robisz sobie test na HIV?


Twórcy spektaklu przeprowadzili dziesiątki rozmów z przedstawicielami społeczności LGBT. Obraz, który się z nich wyłania bardzo mnie – pilnego przecież czytelnika gazet – zaskoczył. Jest to obraz wolny od publicystycznych uproszczeń, często politycznie niepoprawny, ale – o tym jestem przekonany! – rzeczywisty. Dla wszystkich zainteresowanych faktami spektakl „ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ” - to 'lektura obowiązkowa'.”


Krzysztof Kopka,

Opiekun artystyczny Teatru na Faktach



“Są tematy i są Tematy przez duże „T”. W Polsce gej zastąpił uchodźcę na politycznej tarczy strzelniczej. Na ulicach, w głowach, na Facebooku toczy się wojna o literki L, G, B, T, Q... ale przecież za tymi, bądź co bądź abstrakcyjnymi literkami, kryją się ludzie z krwi i kości. Myślę, że będzie to spektakl bardzo osobisty, bardzo wwiercający się w nasze głowy. Będzie pachniał cebulą, bo tak pachnie nasz kraj, ale nie jest tylko tak, że czekają was wyłącznie pot, znój i łzy. Nie będzie tu jednej odpowiedzi i prostego morału. 


W tym projekcie nic nie zostało zmyślone i, jak to zwykle bywa z życiowymi sprawami, dramat miesza się tu z komedią. Zespół, aktorzy z całej Polski, reżyserzy, researcherzy zbierający godziny nagrań, wszystkie osoby zaangażowane w ten projekt robią to z najgłębszej potrzeby podkręcenia głośności tam, gdzie jest zdecydowanie za cicho. Bardzo chcę usłyszeć ten wielogłos.” 


Jakub Tabisz,

Koordynator projektu i współprowadzący Teatr na Faktach



ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ.



Opis spektaklu


Ponad 50 procent Polek i Polaków uważa, że homoseksualność to odstępstwo od normy, ale należy ją tolerować. Kolejne 16% – że to rzecz normalna. Jednocześnie aż 66% z nas sądzi, że pary gejów i lesbijek nie powinny publicznie pokazywać swojego sposobu życia (kwietniowe badanie CBOS-u „Stosunek Polaków do związków homoseksualnych”). Czyli: mogą sobie żyć, ale niech się nie obnoszą. Rozumiem, ale... Toleruję, ale... Niech sobie żyją, ale... 


Badania możemy interpretować na rozmaite sposoby. Czy kilka uspokajających wskaźników pozwala nam jednak spać spokojnie i udawać, że „wszystko gra”? W podobnym czasie zrealizował badanie IPSOS, pytający Polki i Polaków o największe zagrożenia dla Polski. Wśród mężczyzn między 18 a 39 rokiem życia zwyciężyły ideologia gender i LGBT+, dystansując kryzys klimatyczny i starzenie się społeczeństwa. 


Może więc nie powinno nas dziwić, że dostrzegłszy zagrożenie, Polacy stają w obronie wartości? Małżeństwo z Lublina przynosi na marsz równości samodzielnie skonstruowany ładunek wybuchowy, w Białymstoku w ruch idą kamienie i butelki, we Wrocławiu dziennikarz, który zwraca uwagę na homofobiczne graffiti, kończy z zakrwawioną twarzą i złamanym nosem. Czego lobby LGBT chce uczyć dzieci? Czy wszyscy geje chodzą na parady? Dlaczego jadąc samochodem w kierunku tolerancji L, G i B trzymają T w bagażniku? Dlaczego 67% obywateli deklaruje, że nigdy nie poznało osobiście żadnego geja ani lesbijki? Gdzie w tym wszystkim są osoby Bi? Kto kogo powinien się bać? I wreszcie: Czy wrogie plemiona zamieszkujące Polskę potrafią jeszcze ze sobą rozmawiać? 


„ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ” to spektakl dokumentalny oparty na rozmowach z członkami społeczności LGBT+ oraz z osobami nieheteroseksualnymi, które odżegnują się od tego skrótu. Opowieść o byciu innym TU i TERAZ – w Polsce po Białymstoku, po „tęczowej zarazie”, „indoktrynacji LGBT” i „ideologii gender”. O ludziach. Z ich lękami, marzeniami, strachem i wkurwieniem. 



Reżyseria: Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Ada Tabisz, Robert Traczyk

Dramaturgia/Wywiady: Piotr Adamczyk, Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Tomasz Jeznach, Ada Tabisz, Robert Traczyk

Scenografia: Iza Banaszek

Produkcja: Piotr Adamczyk, Tomasz Jeznach, Robert Traczyk

Występują: Marta Bartczak, Katarzyna Janek, Anka Kieca, Janek Niemczyk, Paweł Pacyna, Małgorzata Polakowska, Krzysztof Satała


Pokazy premierowe odbędą się w dniach 20-22.02.2020 r. w Sali Teatru Laboratorium Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Projekt realizowany w ramach kursu „Teatr na faktach” organizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Wpłacający125

AS
Artur Stasiniewicz
10 zł
JB
Jakub Biela
50 zł
 
Dane ukryte
ukryta
A
asia.rostkowska
50 zł
PT
Przemysław Todorowicz
ukryta
 
Dane ukryte
3 000 zł
T
Tom Opski
50 zł
HD
Hanna Domoroslova
104 zł
MM
Mateusz Mirowski
75 zł
M
Marianna H.
ukryta
Zobacz więcej

Komentarze6

 
2500 znaków
Zrzutka - Brak zdjęć

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!

Nagrody

Wpłać 10 zł i więcej

Podziękowanie na Facebooku

Za każdą wpłatę w wysokości 10 zł lub więcej udostępniamy imienne podziękowanie na Facebooku.

wybrano 10 razy

Wybieram

Wpłać 25 zł i więcej

Film z podziękowaniami

Za każdą wpłatę w wysokości 25 zł lub więcej udostępniamy film z podziękowaniami na Facebooku, który nagra wybrany przez Ciebie twórca

wybrano 10 razy

Wybieram

Wpłać 50 zł i więcej

Plakat spektaklu autorstwa Izy Banaszek

Plakat spektaklu autorstwa Izy Banaszek

Za każdą wpłatę w wysokości 50 zł lub więcej przesyłamy plakat spektaklu (autorstwa Izy Banaszek) z podpisami wszystkich twórców.

wybrano 40 razy

Wybieram

Wpłać 75 zł i więcej

Film z podziękowaniami od wszystkich twórców

Za każdą wpłatę w wysokości 75 zł lub więcej udostępniamy film z podziękowaniami od wszystkich autorów projektu (możesz określić preferowaną stylistykę nagrania - od podziękowań szczerych i wzruszających po kolektywne karmienie się cebulą przy wspólnym stole. PS Tak, tańczymy i śpiewamy. Na różnym poziomie).

wybrano 7 razy

Wybieram

Wpłać 125 zł i więcej

Zaproszenie na pokaz przedpremierowy

Pierwsze 50 osób, które wpłaci kwotę w wysokości 125 zł lub więcej dostanie zaproszenie na pokaz przedpremierowy – III próbę generalną (19.02.2020). Może nie wszystko będzie dopięte na ostatni guzik, ale obejrzysz spektakl przed resztą widzów, a następnie zaprosimy Cię do rozmowy o tym, co zobaczyłaś/łeś.

wybrano 1 raz (pozostało 49 z 50)

Wybieram

Wpłać 200 zł i więcej

Podwójne zaproszenie na premierę

Pierwsze 20 osób, które wpłacą kwotę w wysokości 200 zł lub więcej otrzyma podwójne zaproszenie na jeden z pokazów premierowych (20-22.02.2020) + plakat z podpisami twórców. 

wybrano 4 razy (pozostało 16 z 20)

Wybieram

Wpłać 300 zł i więcej

Nagroda nr 6 + podziękowania

Pierwsze 15 osób, które wpłaci kwotę w wysokości 300 zł lub więcej otrzyma podwójne zaproszenie na jeden z pokazów premierowych + plakat z podpisami twórców + podziękowanie odczytywane przez aktorów po każdym spektaklu do końca świata (a przynajmniej póki będziemy grać).

wybrano 1 raz (pozostało 14 z 15)

Wybieram

Wpłać 400 zł i więcej

Nagroda nr 7 + zaproszenie na próbę oraz zaproszenie na obiad

Pierwsze 5 osób, które wpłaci kwotę o minimalnej wartości 400 zł otrzyma podwójne zaproszenie na jeden z pokazów premierowych + plakat z podpisami twórców + podziękowanie odczytywane przez aktorów po każdym spektaklu do końca świata (a przynajmniej póki będziemy grać) + zaproszenie na jedną z prób spektaklu (w okresie 10.01.2020-15.02.2020) oraz obiad z twórcami (termin do ustalenia).

wybrano 1 raz (pozostało 4 z 5)

Wybieram

Nasi użytkownicy założyli

558 981 zrzutek


A ty na co dziś zbierasz?