id: 5z9gym

Halny nad Gliwicami / Halny over Gliwice

Halny nad Gliwicami / Halny over Gliwice

Our users created 1 226 306 fundraisers and raised 1 348 427 974 zł

What will you fundraise for today?

Updates5

  • Stało się.


    Nasza zrzutka została zakończona. Jest to czas w którym możemy podsumować, co się wydarzyło.

    Statystyki:

    -Wpłynęły 64 wpłaty od 62 osób.

    -Zebraliśmy 10 416zł plus 1 tysiąc przekazany bezpośrednio.

    -Największa wpłata wyniosła 1500zł, a najmniejsza 9 zł.

    -Pierwsza wpłata przyszła o 15:49 11 lutego, a ostatnia o 21:55 13 marca.

    -Najpopularniejszą formą podziękowania okazała się naszywka, wybrało ją 17 osób. Najmniej popularny okazał się plakat, na którego nikt się nie zdecydował.

    -Dostaliśmy w zrzutce jeden komentarz przy wpłacie: Trzymam kciuki za powodzenie zbiórki. Chętnie się nim przelecę :-) [dzięki - zapraszamy na lot]

    Ale te wszystkie statystyki nie pokazują jednego. Wielkiego wsparcia wśród sympatyków lotnictwa, dzięki którego jesteśmy w stanie przystąpić do przywrócenia dwóch unikalnych szybowców na Polskie niebo.

    Boimy się, że to słowo staje się już nadużywane, ale nie może go teraz zabraknąć. Dziękujemy. Szczerze dziękujemy wszystkim, którzy nas wsparli finansowo, medialnie, merytorycznie, własną pracą czy radą. Dziękujemy pracownikom Aeroklubu Gliwickiego, mediom, członkom Aeroklubu oraz wszystkim tym, którzy walczyli o to aby udało się osiągać cel. To jest sukces nas wszystkich.


    Pozdrawiamy i mówimy do zobaczenia.

    0Comments
     
    2500 characters

    No comments yet, be first to comment!

    Read more
Add updates and keep supporters informed about the progress of the campaign.

Add updates and keep supporters informed about the progress of the campaign.
This will increase the credibility of your fundraiser and donor engagement.

Description

Szybowiec SZD-40X Halny, Perła polskiego nieba. Jedyny wyprodukowany prototyp. Szybowiec, którego historię tworzyli ludzie tacy jak Adela Dankowska, Pelagia Majewski i konstruktorzy Szybowcowych Zakładów Doświadczalnych. Jest to dwumiejscowy szybowiec z jednym kompletem sterów i przyrządów, umiejscowione w tylnej kabinie, przednia kabina jest zarezerwowana dla pasażera.

Przez ostatnie lata spokojnie był przechowywany i utrzymywany w Aeroklubie Gliwickim w stanie umożliwiającym jego szybkiego przywrócenie do lotów. W końcu po wielu latach oczekiwań tworzy się okazja, aby powrócił na niebo. Dlatego prosimy uprzejmie o Wasze wsparcie w tym projekcie. Widok Halnego wśród Cumulusów zachwyci każdego wrażliwego obserwatora i entuzjastę lotnictwa.

Ten unikalny w swojej konstrukcji szybowiec wykorzystujący różne rozwiązania w technologii budowy szybowców, był swego rodzaju kamieniem milowym rozwoju polskich konstrukcji szybowcowych. Jednak dziś wymaga pewnych nakładów finansowych.

Kosztorys:

1 cel: 4077,77

Pasy 2 komplety

Zaczep szybowcowy

Przyrządy szybowca

2 cel zrzutki: 5577,70

Radiostacja ICOM6A

3 cel zrzutki: 6877,70

Ubezpieczenie


 

Dane techniczne SZD-40X Halny

Oblatany: 23.12.1972

Rozpiętość skrzydeł: 20 m

Wydłużenie skrzydeł: 24,7

Powierzchnia skrzydeł: 16,11 m2

Ciężar własny: 422 kg

Ciężar do startu: 595 kg

Doskonałość: 43 przy 94 km/h

Vne: 240 km/h

 

Na szybowcu tym wykonano szereg lotów rekordowych:

1) 01.08.78 A. Dankowska (E. Gorzelak) D 100 km - 126,3 km/h

2) 02.06.19179 St. Witek (J. Kochańczyk) rekord PL DCP 320 km 108,6 km/h

3) 04.05.1980 A. Dankowska (S. Piątek) D500 93,7 km/h

4) 14.05.1980 P. Majewska (V. Malcher) odległościowy DCP 617,43 km

 

 

Jeśli udałoby się nam zrealizować cel zbiórki na Halnego, to będziemy Was chcieli jeszcze poprosić o wsparcie w uruchomieniu Szybowca SZD-35 Bekas.

Ten szybowiec, wyprodukowany w zaledwie dwóch latających egzemplarzach, został zaprojektowany na zlecenie Aeroklubu NRD, jako następca szybowca SZD-9E Bocian. Miał to być szybowiec szkolny zbliżony charakterystyką do szybowca SZD-30 Pirat. Do dziś zachowała się tylko jedna sztuka i podobnie jak Halny stan techniczny pozwala na szybkie przywrócenie do lotu.

Szybowiec ten jest bardzo przyjemny w pilotażu i prosty. Jest to więc kolejna niepowtarzalna perełka Gliwickiego Hangaru, której miejsce jest również między Cumulusami.

 

Kosztorys:

4 cel zrzutki: 10995,40

Pasy 2 komplety

Zaczep szybowcowy

Przyrządy pokładowe

5 cel zrzutki: 12256

Ubezpieczenie


 

Dane techniczne SZD-35 Bekas:

Oblatany: 29.11.1970

Rozpiętość skrzydeł: 15,9 m

Wydłużenie skrzydeł: 12,9

Ciężar własny: 335 kg

Ciężar całkowity: 540 kg

Doskonałość: 27,4 przy 84 km/h

Vmin: 60 km/h

Vne: 220 km/h

 

Jeżeli uda nam się zrealizować cele które pozwolą na uruchomienie poszczególnych szybowców, to będzie możliwość uzyskania przeszkolenia na dany typ szybowca dla pilotów z licencją SPL. Dopuszczenie do przeszkolenia na poszczególny typy zależą od decyzji HT która zostanie podjęta w oparciu o dotychczasowe doświadczenie i umiejętności Pilota. Wymagany będzie również lot weryfikujący przed przeszkoleniem.

 

Liczymy gorąco na Wasze wsparcie!

Z lotniczym pozdrowieniem:

Członkowie Aeroklubu Gliwickiego


English below:

Description

Halny

The sailplane SZD-40x Halny is a rare bird on the polish sky. It is the only produced prototype. People like Adela Dankowska, Pelagia Majewska and constructors of Szybowcowe Zakłady Doświadczalne (Sailplane's Experimental Station) contributed to developing its history. It is a two-place sailplane with one set of instruments and controls in the back seat. The front one is reserved for the passenger.

For the last few years, it was peacefully hangared in Aeroclub Gliwice. It was kept ready, expecting its return in the air. Finally, after many years of waiting, we have an opportunity to make that happen. That is why we are asking for your support in our project! The sight of Halny flying among cumuluses is breath-taking for every sensitive person and lover of aviation.

This unique sailplane uses many different technological solutions in its construction. It was quite a milestone in the development of polish sailplanes. However, today it requires some financial support.

Cost estimate:

Seat belts 2 sets: 2774,88PLN = 617 EUR

Tow hook: 902,82PLN = 201 EUR

Flying instruments: 400PLN = 89 EUR

1st goal:4077,70PLN = 907 EUR

Radio station ICOM6A: 1500PLN = 334 EUR

2nd goal: 5577,70PLN = 1241 EUR

Insurance: 1300PLN = 290 EUR

3rd goal: 6877,70PLN = 1531 EUR

General characteristics and performance of SZD-40x Halny:

Maiden flight: 23.12.1972

Wingspan: 20m

Wing aspect ratio: 24,7m

Wing area: 16,11m2  

Empty weight: 422kg

Take-off weight: 595kg

Glide ratio: 43km (with speed of 94km/h)

Never exceed speed: 240km/h

Stall speed: 72.8 km/h

Many records were achieved on this glider, such as the following:

1) 01.08.78 A. Dankowska (E. Gorzelak) D 100 km - 126,3 km/h

2) 02.06.19179 St. Witek (J. Kochańczyk) record PL (Declared distance out and return) 320 km 108,6 km/h

3) 04.05.1980 A. Dankowska (S. Piątek) D500 93,7 km/h

4) 14.05.1980 P. Majewska (V. Malcher) length (Declared distance out and return) 617,43 km

Bekas

If our mission with Halny succeeded, we also would like to launch another sailplane: SZD-35 Bekas. That would also require your generosity and help. Only two flying Bekas were ever produced. It was made for a commission of Aeroclub GDR (East Germany), as a substitute of SZD-9E Bocian. It was supposed to be a training glider with characteristics similar to SZD-30 Pirat. Today one example remains, and its technical condition enables his quick return to flying.

Bekas is a beautiful and easily operated aircraft. It is another rare bird of our hangar in Gliwice. However, its place should be in the sky!

Cost estimate:

Seat belts 2 sets: 2774,88 PLN = 617 EUR

Tow hook: 902,82 PLN = 201 EUR

Flying instruments: 400PLN = 89 EUR

4th goal: 10995,40 PLN = 2438 EUR

Insurance: 1300PLN = 290 EUR

5th goal: 12256PLN = 2728 EUR

General characteristics and performance of SZD-35 Bekas:

Maiden flight: 29.11.1970

Wingspan: 15,9 m

Wing aspect ratio: 12,9

Empty weight: 335 kg

Take-off weight: 540 kg

Glide ratio: 27,4km (with a speed of 84 km/h)

Never exceed speed: 220km/h

Stall speed: 60km/h

Provided that we accomplish our goals, those two sailplanes will return to the sky. There will be a possibility of training in these specific types of gliders for licensed SPL pilots. Admission for training depends on the decision of HT, and it will be based on the experience and abilities of a particular pilot. A verifying flight will be required before the beginning of training.

 

We are counting on you!

Help our rare birds fly again!

Best regards, Members of Gliwice Aeroclub.

 

 

There is no description yet.

There is no description yet.

The world's first Payment Card. Your mini-terminal.
The world's first Payment Card. Your mini-terminal.
Find out more

Offers/auctions 5

Buy, Support.

Buy, Support. Read more

Created by Organiser:
Others
Unikalna Pocztówka z Halnym/ Unique Postcard
Wyślemy unikalną pocztówkę z grafiką stworzoną przez naszego kolegę Dawida Drobika, prezentującą szybowiec Halny. Indywidualnie podziękujemy za Twoje ...
50 zł

Sold: 14

Ended
Others
Unikalna naszywka Halnego/ Unique Stripe
Wyślemy unikalną naszywkę z szybowcem Halnym zaprojektowaną przez kolegę Dawida Drobika. Również będzie wysłana pocztówka z naszymi podziękowaniami.
150 zł

Sold: 17

Ended
Others
Plakat B2 z Halnym/ Unique poster
Wyślemy Ci unikalny plakat w wymiarze B2 z szybowcem Halny. Grafikę przygotował specjalnie nasz kolega Dawid Drobik.
300 zł
Ended
Others
Lot zapoznawczy szybowcem za wyciągarką
Zwycięzca będzie mógł odbyć lot szybowcem za wyciągarką po kręgu na lotnisku Aeroklubu Gliwickiego.
500 zł

Sold: 2

Ended

Donations 64

 
TEL-FON Łukasz Miśkowiec
1500 zł
 
Marek Siuta
1000 zł
 
Hidden data
900 zł
 
Marcin
900 zł
 
Przemek Piekarski
600 zł
 
Zbyszek Weksej
555 zł
 
Adam Urych
300 zł
 
Hidden data
200 zł
 
Grześ Podkowa
200 zł
 
Janeczko Arkadiusz
200 zł
See more

Comments 2

 
2500 characters