Odremontujmy JEDYNEGO przegubowego Ikarusa 280.26 na Podlasiu!
Odremontujmy JEDYNEGO przegubowego Ikarusa 280.26 na Podlasiu!
Our users created 1 226 062 fundraisers and raised 1 347 846 740 zł
What will you fundraise for today?
Description
Kiedy w 2016 roku przyjechaliśmy naszym przegubowym Ikarusem z Częstochowy do Białegostoku, od razu wiedzieliśmy, że czeka nas bardzo dużo pracy, aby mógł posłużyć Białostoczanom przy okazjonalnych przejazdach. Dzięki wielkiej uprzejmości MPK Częstochowa, udało nam się odkupić ostatniego, jeżdżącego liniowo w kraju, Ikarusa 280.26 z manualną skrzynią biegów. To dokładnie ten model, który każdy z nas pamięta choćby z przysłowiowej jazdy „na kole”.
Jak wiecie – w 2021 roku, dzięki Waszemu wsparciu, udało nam się uratować OSTATNIEGO białostockiego Ikarusa, który fabrycznie był przegubowy, a w 1988 roku został zmodyfikowany na pojazd pogotowia technicznego. Za to bardzo dziękujemy! 😊 „Pogot” ma już nowe hamulce (przeprowadziliśmy gruntowny remont układu hamulcowego), zniknęła z niego okleina i aktualnie jest szykowany do malowania. Udało nam się również zregenerować sprężarkę dzięki Panu z Łodzi, który przekazał nam w tamtym roku skrzynkę części do Ikarusa - za co jeszcze raz DZIĘKUJEMY! :)
Więcej o pracach przy nim będziemy publikować sukcesywnie na naszym fanpage: https://www.facebook.com/KMKMwBialymstoku/
W najbliższym czasie będziemy w wolnych chwilach przeprowadzać niezbędne naprawy (wycieki, kolumna kierownicza, etc).
Tak się prezentował w dniu uratowania przed palnikiem:
Tak się prezentował latem 2022 - jak widać prace trwają:
Ikarus 280.26 to klasyk wśród autobusów komunikacji miejskiej. Chyba każdy nieco starszy nastolatek pamięta, jak ulice polskich miast były przepełnione tymi hałaśliwymi autobusami. :) Egzemplarz z naszej kolekcji od nowości, czyli od roku 1985, jeździł w MPK Częstochowa. W 2016 roku udało nam się - po bardzo wielu staraniach – zarówno z naszej strony jak i ze strony MPK Częstochowa (za co bardzo DZIĘKUJEMY!) – uratować ten autobus przed złomowaniem. Na nasz plac przyjechał o własnych siłach. Niemniej jednak, już wtedy było sporo przy nim do zrobienia.
Niestety ze względu na brak funduszy oraz pilniejsze naprawy i remonty innych naszych pojazdów, prace przy Ikarusie zostały wstrzymane. Przez te kilka lat zbieraliśmy części, które będą nam potrzebne do przywrócenia mu oryginalnego wyglądu jak i odpowiedniego stanu technicznego. Pozyskaliśmy m.in. nadkola, grill, zderzaki, lampy, elementy wnętrza, siedzenia, a także jedną parę drzwi w bardzo dobrym stanie.
Przed nami dużo pracy, m.in.:
- Naprawa kratownicy (konstrukcji nośnej).
- Naprawa układu hamulcowego.
- Naprawa pompy sprzęgła (AKTUALIZACJA: Już nowa czeka na zamontowanie :) ).
- Uszczelnienie układu pneumatycznego.
- Częściowa wymiana blach zewnętrznych, wstawienie nadkoli.
- Pomalowanie Ikarusa w oryginalne barwy.
- Wymiana kompletu opon.
- Oraz wiele innych, mniej lub bardziej ważnych rzeczy
Kilkuletni postój w miejscu i oczekiwanie na remont, mimo naszych starań, odbiło się czkawką na stanie Ikarusa. :( Przez to pracy czeka nas dużo więcej, niż zakładaliśmy w momencie zakupu. Większość rzeczy wykonamy sami, dzięki czemu zaoszczędzimy na robociźnie, ale są też poważne naprawy (np. Naprawa konstrukcji nośnej), które musimy zlecić wyspecjalizowanej firmie. Koszt zakupu odpowiednich części również nie jest mały i praktycznie rośnie z miesiąca na miesiąc (cena metali).
Kwota 20 000zł, którą ustawiliśmy na zrzutce, to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej. Powinna nam wystarczyć na naprawę kratownicy, częściową wymianę blach zewnętrznych, wstawienie nadkoli a także na pomalowanie Ikarusa w oryginalne barwy. Docelowo z pewnością potrzebujemy więcej, więc ewentualna nadwyżka zostanie przeznaczona od razu na inne z wyżej wymienionych punktów. Jest to i dużo i mało – ale czy nie warto dorzucić swoje parę złotych, aby w którejś z kolejnych edycji Wakacyjnych Przejazdów z Przewodnikiem PTTK po Białymstoku, czy też Śladem Jagiellonii Białystok, a może po prostu tak na mecz przejechać się właśnie przegubowym Ikarusem? :)
Chcesz przypomnieć, jak się jeździło „na kole” Ikarusa? A może nie wiesz jak to jest i chciałbyś spróbować? 😊
Dorzuć swoje 5-10zł do naszej zrzutki, a my obiecujemy, że sukcesywnie wpłaconą kwotę będziemy przeznaczać na kolejne naprawy i będziemy to dokumentować na naszej stronie na facebooku! 😊
Prace ruszą jak uzbieramy odpowiednią kwotę na start, z pewnością będziemy o postępach informować!
Wizualizacja – tak będzie wyglądał nasz Ikarus 280.26 po remoncie:
There is no description yet.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.
Od Catherine S. Życzę powodzenia. Inicjatywa godna uwagi. Dzięki za dzisiejszy przejazd Śladem JAGIELLONII BIAŁYSTOK z przewodnikiem K. Kropiwnickim-on dał mi namiar na zbiórkę! Stówka leci!
Od Catherine S. Życzę powodzenia. Inicjatywa godna uwagi. Dzięki za dzisiejszy przejazd Śladem JAGIELLONII BIAŁYSTOK z przewodnikiem K. Kropiwnickim-on dał mi namiar na zbiórkę! Stówka leci!
Za Jagę
Za BKS
Za Jagę za BKS