id: pw97k5

LIBERATOR Z GÓRY LOTNIKÓW - TABLICE INFORMACYJNE I QR STRONA Z MAPĄ POMOCY LOTNICZEJ DLA POWSTANIA WARSZAWSKIEGO

Our users created 1 083 111 fundraisers and raised 1 183 837 929 zł

What will you fundraise for today?

Description

"LIBERATOR Z GÓRY LOTNIKÓW"

II SKŁADKA SPOŁECZNA NA BUDOWĘ:

• 3 TABLICE INFORMACYJNE z QR KODEM PRZED POMNIKIEM LOTNIKÓW ALIANCKICH I NA GÓRZE LOTNIKÓW
  • STRONA INTERNETOWA ZINTEGROWANA Z TABLICAMI I PIERWSZĄ INTERAKTYWNĄ MAPĄ MISJI I ZESTRZELEŃ BOMBOWCÓW W POWSTANIU WARSZAWSKIM.

W 2018 r. rozpoczęliśmy społeczną rewitalizację Pomnika Lotników Alianckich w Michalinie. Po kilku latach oddolnej pracy zapomniany i stojący na granicy Warszawy i Józefowa obelisk stał się przykładem budowy wspólnot społecznych oraz oddolnej opieki nad naszym narodowym dziedzictwem. Tak Warszawa na swoim najdalej i najwyżej położonym wzgórzu otrzymała miejsce pamięci o Powstańcach Warszawskich i lotnikach z dalekich stron świata, nasi przyjaciele z odległej Afryki i Wielkiej Brytanii - piękny dowód pamięci i wdzięczności Polaków a ostatni Powstańcy Warszawscy - miejsce symbol z widokiem na wolną stolicę Polski.

Z poprzedniej zrzutki przywróciliśmy na pomniku stalową tablicę z nazwiskami bohaterów, zorganizowaliśmy wiele akcji na świeżym powietrzu wygrywając z izolacją, zarazą i innymi przeciwnościami. Wszystko zwieńczyliśmy cyklicznymi już uroczystościami rocznicowymi latem 14/15 sierpnia. Miejsce odwiedzają dziś delegacje Ambasad Republiki Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii oraz ostatnio - rodzina bohaterskiego pilota Liberatora - Roberta "Boba" HAMILTONA, która po raz pierwszy była w Polsce.

Zgodnie z ideą budowniczego pomnika Bronisława Kowalskiego chcemy aby Góra Lotników stała się symbolem oddolnego, obywatelskiego patriotyzmu. Zbieramy więc na dwie brakujące przed pomnikiem dwujęzyczne tablice informacyjne połączone QR-kodem z wirtualną opowieścią o 20-letnich "Ochotnikach do piekła" oraz historii pomnika postawionego przez świadka katastrofy i żołnierza AK w 1977 r. wbrew komunistycznej władzy.

Aby wypromować i upowszechniać projekt chcemy stworzyć interaktywną mapę i połączyć podobne i często zapomniane miejsca zestrzeleń bombowców w Powstaniu Warszawskim. Najwięcej tych miejsc jest w Warszawie ale wiele rozsianych jest w gęstych lasach od gór po Bałtyk. Dzięki ich opisaniu i mapie misji zrzutowych odnajdziemy podobne do naszej grupy pasjonatów, połączymy siły i zbudujemy z miejsc katastrof "mosty powietrzne" opowiadając o skrzydlatych bohaterach Powstania Warszawskiego. Tak jak zaczęliśmy to robić na Górze Lotników.

B-24 Liberator nr boczny KG-939 "A" Południowoafrykańskich Sił Powietrznych (SAAF) zestrzelony został w nocy z 14 na 15 sierpnia 1944 r. w Michalinie, 30 km. na południowy-wschód od Warszawy. Bombowiec przyleciał z odległej o ok. 2000 km. bazy w Celone (Foggia) nad Adriatykiem we Włoszech. Mimo ciężkiego i wielokrotnego trafienia nad Pragą (nie wiadomo jeszcze przez kogo), Liberator por. pil. Jacka van EYSSENA dokonał (częściowego) zrzutu nad Placem Krasińskich. Ostatkiem sił trzech płonących silników, z dwoma zabitymi strzelcami, płonącą kabiną ogonem i lukiem bombowym uderzył w leśną wydmę. Na zajmowanym przez Armię Czerwoną strefą Wawra i Falenicy pokład opuściło pięciu lotników przechwyconych potem przez Sowietów.

Do końca w samolocie pozostał II pilot - 21 letni por. Robert „Bob” HAMILTON. Jego ciało odnaleziono rankiem przykryte spadochronem i kwiatami obok dopalającego się wraku Liberatora. "Bob" wykonał zadanie - dostarczył broń Powstańcom, uratował swoich pięciu towarzyszy broni i oddał bohatersko życie za Polskę. Wraz z strzelcami pokładowymi RAF – sierż. Leslie MAYES'em i sierż. Herbertem HUDSON'em spoczywają od ekshumacji w 1945 r. w katerze wojskowej Wspólnoty Brytyjskiej na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie.

Cześć i chwała Bohaterom.

I wieczna pamięć.

Parę słów o naszej rewitalizacji. Zaczęło się od przywrócenia po 30-tu latach tablicy z nazwiskami lotników. Na początku była drewniana ale zadbaliśmy o pomnik i jego otoczenie sadząc w trakcie lock-downu wrzosy, znakując szlaki i organizując różne warsztaty dla dzieci. Dziś Górę Lotników odwiedzają już nie tylko rowerzyści z Warszawy i okolic (super trasy MTB) ale i goście z odległych stron świata. W 78. rocznicę katastrofy mieliśmy zaszczyt gościć naszego honorowego patrona - Jej Ekscelencję Ambasador RPA, attache Departamentu Obrony Ambasady Wielkiej Brytanii i pilota RAF oraz 10 osobową rodzinę bohaterskiego pilota "Boba" Hamiltona z RPA.

Posiadamy patronaty honorowe Ambasady Republiki Południowej Afryki, Związku Powstańców Warszawskich, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Wojska Polskiego i Stowarzyszenia Lotników Polskich. W trosce o wartościowy historycznie kształt projektu współpracujemy z badaczami, historykami muzeów oraz lokalnymi pasjonatami. Pomagają nam zastępy druhów OSP, harcerze i szkoły mundurowe.

Dla specjalnych darczyńców mamy propozycje wyłączności uwzględnionej logotypem na tablicach oraz wyjątkowe lotnicze prezenty jak przeloty awionetką szlakiem Liberatora doliną Wisły nad Warszawę, Kopiec PW i Górę Lotnika. Powyżej 100 zł. wsparcia wysyłamy Wam nasze lotnicze naszywki a powyżej 1000 zł. obraz ostatnich chwil Liberatora z Góry Lotników autorstwa naszego wspaniałego darczyńcy - Piotra FORKASIEWICZA.

Z góry Wam dziękujemy !!!

Czołem !!!

Filip Idzikowski "Niebo bez granic" (wkrótce fundacja) i "Stowarzyszenie Lotników Polskich"

Komitet Społeczny "LIBERATOR", przyjaciele i zwykli patrioci.

Ważne linki:

www.niebobezgranic.pl (w budowie)

Lokalizacja Pomnika i Góry Lotników na Google Maps:

Nasz kanał na You Tube:

Nasz Facebook:

Nasz zapomniany Instagram :

Reportaż z uroczystości na TVP HISTORIA (10 minuta):

There is no description yet.

Location

The world's first Payment Card. Accept payments wherever you are.
Find out more

Offers/auctions 4

Buy, Support.

Buy, Support. Read more

Inactive
Naszywka czarna
Lotnicza pamiątka dla darczyńców, którzy wpłacą od 100 do 300 zł.
100 zł

Sold: 2

Naszywka stalowa
Lotnicza pamiątka dla darczyńców, którzy wpłacą od 300 do 500 zł.
300 zł

Sold: 1

Naszywka złota
Lotnicza pamiątka dla darczyńców, którzy wpłacą powyżej 500 zł.