id: z39srd

Odbudowa wagonu motorowego MBxd2-215

Odbudowa wagonu motorowego MBxd2-215

Our users created 1 222 427 fundraisers and raised 1 338 300 175 zł

What will you fundraise for today?

Updates9

  • J6bsTYBd71gZ5lic.jpg

    RojF4rpFZlhQfxsn.jpg

    Wymiana doświadczeń pomiędzy naszą koleją a Przeworską Kolejką Wąskotorową zaowocowała przekazaniem przez Kolegów z Przeworska bardzo dla nas cennych, uchylnych części okien oraz opraw oświetleniowych wagonów serii Bxhpi typu A20DP. W oprawach oświetleniowych zachowały się nawet oryginalne, rumuńskie świetlówki! 

    Elementy te posłużą do odbudowy naszego wagonu motorowego MBxd2-215! 

    Te unikatowe już elementy stały się w Przeworsku zbędne po przebudowie tamtejszych wagonów na odkryte.

    Liczymy na dalszy rozwój współpracy, nie tylko w wymiarze materialnym.

    0zCQlDukpPbEOpXH.jpg

    0Comments
     
    2500 characters

    No comments yet, be first to comment!

    Read more
Add updates and keep supporters informed about the progress of the campaign.

Add updates and keep supporters informed about the progress of the campaign.
This will increase the credibility of your fundraiser and donor engagement.

Description

W lipcu 2020 r. nasza Fundacja zakupiła od PKP rumuński wagon motorowy MBxd2-215 od lat porzucony na nieczynnej kolei wąskotorowej w Krośniewicach. Wagon ten przybył tam z rumuńskiej fabryki 23 August w październiku 1986 r. i obsługiwał głównie pociągi do Ozorkowa. W grudniu 1990 r. z powodu usterki odstawiono go do naprawy w tamtejszych warsztatach. Jednak usterki tej nigdy już nie usunięto a sam wagon odstawiono. Przez dalsze lata stał w zasieku węglowym i stopniowo był rozbierany na części do pozostałych, jeszcze kursujących tam innych wagonów rumuńskich. Pracował więc raptem 4 lata, mimo tego zachowały się zdjęcia z czasów jego służby.

g43b86e64cd10105.jpeg

Dzisiaj wagon ten ma już 34 lata stając się pojazdem zabytkowym. Nieliczne zachowane do dziś wagony tego typu są rozchwytywane, każda kolej chciałaby taki posiadać. Stąd nasza decyzja o zakupie i podjęciu próby jego odbudowy. W naszej ocenie to już chyba ostatnia szansa pozyskania takiego typu pojazdu. Stan naszego wagonu jest fatalny, jest on pozbawiony napędu i wyposażenia.


Dlaczego chcemy zacząć od remontu akurat tego, a więc najmłodszego, wagonu motorowego w naszej kolekcji? Bo w obecnym stanie nie może on już dłużej oczekiwać takich prac, w odróżnieniu od pozostałych naszych wagonów motorowych. Praktycznie jest już niemal przygotowany do piaskowania będącego pierwszym etapem remontu każdego pojazdu. Ponadto liczymy, że doświadczenie zdobyte dzięki tej pracy pozwoli nam lepiej i sprawniej wykonać remont pozostałych naszych wagonów motorowych.

v87d29f9c7e3703f.jpeg

Wszystkich, którzy chcieliby wesprzeć tę naszą inicjatywę gorąco zapraszamy do pomocy, zarówno poprzez wsparcie finansowe poprzez portal zrzutka.pl, jak i przy samych pracach na miejscu u nas w Rogowie, wiele z nich nie wymaga specjalnych umiejętności.


Bylibyśmy także niezwykle wdzięczni za inne formy wsparcia: być może ktoś mógłby nam pomóc w pozyskaniu silnika, pochodzi on z tak popularnych jeszcze niedawno autobusów miejskich Ikarus. Najtrudniejszą do pozyskania obecnie wydaje się przekładnia hydrauliczna. Oryginalna pochodziła z maszyn budowlanych, podobne są dostępne do dziś, jednak zazwyczaj nawet używane egzemplarze są bardzo drogie. Kolejnym wyzwaniem jest rekonstrukcja okien – oryginalne uchylne w aluminiowych ramach zostały dawno rozkradzione na złom, nikt nie produkuje też gumowych uszczelek do montażu szyb pasujących do ścian naszego wagonu. Z drobniejszych, ale kosztownych prac jest chromowanie oryginalnych poręczy, klamek i innych licznych elementów wyposażenia. Poszukujemy także zakładu stolarskiego mogącego wykonać nowe listewki jesionowe do rekonstrukcji ławek dla podróżnych, gdyż oczywiście planujemy zachować w pełni historyczne wyposażenie w naszym wagonie.


Zakres koniecznych prac, a więc także ich kosztów, jest ogromny. Zlecenie takiej odbudowy jakiemukolwiek zakładowi specjalistycznemu to koszt rzędu 500.000 - 1.000.000 PLN. Dlatego jedynym rozwiązaniem wydaje się samodzielne podjęcie tego zadania. W pierwszej kolejności chcemy wymienić poszycie pudła, gdyż oryginalne rumuńskie blachy są skorodowane w takim stopniu, że nie nadają się już do niczego. Szczęśliwie stalowy szkielet i rama wagonu są w bardzo dobrym stanie. Ponadto chcemy zrekonstruować okna i wykonać nowe powłoki malarskie tak, aby móc dzięki temu doprowadzić do ukończenia zewnętrznej renowacji wagonu. Koszt materiałów potrzebnych do realizacji tych prac wstępnie szacujemy na 20.000 PLN i chcielibyśmy sfinansować je z niniejszej zbiórki.

yaa1005487fe8d44.jpeg

Oczywiście w dalszej kolejności, w miarę pozyskiwania niezbędnych podzespołów planujemy rekonstrukcję napędu, sterowania, układu hamulcowego i wnętrza tak, by doprowadzić do uruchomienia naszego wagonu. Liczymy, że mimo ogromu zadań, uda nam się je zrealizować. Dużo zależy także od Państwa wsparcia. Oczywiście z góry za nie dziękujemy!


W podziękowaniu wszystkim naszym darczyńcom będzie nam miło zrewanżować się upominkiem nawiązującym do celu naszej zrzutki. Wszystkim chętnym, którzy zdecydują się wesprzeć nasze prace kwotą 50 PLN prześlemy zaprojektowany przez nas magnes ze sklejki z wizerunkiem bohatera naszej zrzutki. Darczyńcom skłonnym wesprzeć nas kwotą 150 PLN prześlemy kubek z wizerunkami naszych lokomotyw, a 300 PLN – sklejkowy model wagonu motorowego MBxd2-215 do samodzielnego składania.

l3d6c28ae651f281.jpeg

Kilka słów o nas:

Jako grupa entuzjastów działających w ramach Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych już od blisko 20 lat wspólnie opiekujemy się zabytkową Koleją Wąskotorową Rogów - Rawa - Biała:

www.kolejrogowska.pl

Obydwa regularnie kursujące tu wagony osobowe zostały przez nas odbudowane z wraków pozyskanych w stanie porównywalnym do naszego nowego wagonu motorowego. Wagon 1Aw wyprodukowany w Świdnicy w 1956 r. przybył do nas w takim stanie:

a4b6cd752d3b942c.jpeg

s0867884f05ee5ed.jpeg

Wagon ten po odbudowie obejmującej także rekonstrukcję wyposażenia wnętrza jest od ponad 10 lat w normalnym użytkowaniu

m1511c6b6235273b.jpeg

g6da2489319bad23.jpeg

Także drugi wagon osobowy z naszego składu - typ 3Aw wyprodukowany w 1960 r. we wrocławskim Pafawagu przed remontem nie był w dobrym stanie:q086d7d044350bc7.jpeg

a09cb094ac522a6f.jpeg

Dotychczas przeprowadziliśmy trzy podobne zbiórki, wszystkim zainteresowanym polecamy obejrzeć zarówno ich cele, jak i osiągnięte efekty:

Lokomotywa 803D

Pług odśnieżny 802S

50. urodziny lokomotyw Lyd1

Szczegółowe podsumowania kosztów prac, które udało nam się pokryć dzięki nim, zostały zebrane w Aktualnościach każdej ze zbiórek. Oczywiście wszystkim, którzy dotychczas zdecydowali się już wesprzeć nasze działania gorąco dziękujemy!

There is no description yet.

There is no description yet.

The world's first Payment Card. Accept payments wherever you are.
The world's first Payment Card. Accept payments wherever you are.
Find out more

Offers/auctions 4

Buy, Support.

Buy, Support. Read more

Created by Organiser:
Others
Magnes
Wykonany ze sklejki magnes z kolorowaną sylwetką wagonu motorowego MBxd2. UWAGA, nasze magnesy wysyłamy listem zwykłym na terenie Polski.
50 zł

Sold: 31

Others
Kubek
Kubek ceramiczny z grafiką z lokomotywami serii Lyd1 oraz Lxd2 prowadzącymi pociągi na naszej kolei.UWAGA, kubki wysyłamy poprzez paczkomaty InPost, p...
150 zł

Sold: 10

Others
Model MBxd2 ze sklejki
Sklejkowy model naszego nowego wagonu MBxd2-215 do samodzielnego składania jest zdecydowanie największym z opracowanej przez nas kolekcji modeli tabor...
300 zł

Sold: 26 out of 29

Others
Model wagonu osobowego A20DP
Sklejkowy model rumuńskiego wagonu doczepnego serii Bxhpi typu A20DP do samodzielnego składania jest zdecydowanie największym z opracowanej przez nas ...
300 zł

Sold: 9 out of 9

Ended

Donations 225

preloader

Comments

 
2500 characters
Zrzutka - Brak zdjęć

No comments yet, be first to comment!