27 051 zł z 50 000 zł

54%

27 051 zł

z 50 000 zł

18 dni

do końca

297

wspierających
54%
Wpłać na zrzutkę

Opis zrzutki

Zbiórka ma na celu przywrócenie do eksploatacji zabytkowego parowozu Px48-1920, który stacjonuje na Średzkiej Kolei Powiatowej. Prowadzona jest przez Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana", które to jest organizacją pozarządową zarządzającą zabytkową koleją wąskotorową w Środzie Wlkp.

Px48-1920

Wyprodukowany w 1955 roku w fabryce "Fablok" w Chrzanowie, przedstawiciel najbardziej popularnej serii parowozów wąskotorowych w Polsce. Do 2001 obsługiwał ruch planowy na linii wąskotorowej Środa Wlkp. Miasto - Zaniemyśl. Przez 17 lat stał w parowozowni w Środzie Wlkp. W 2018 roku członkowie Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana" zainicjowali proces przywrócenia parowozu do ruchu.

Rozpoczęcie naprawy

Pierwsze kroki rozpoczęły się w maju 2018 roku. Zdemontowany został cały osprzęt kotła wraz z otulinami a także budka maszynisty. Następną czynnością było zdjęcie kotła z ostoi przy pomocy dźwigu drogowego

Skomplikowana naprawa kotła parowozu

Kocioł parowozowy jako urządzenie ciśnieniowe, podlega dozorowi technicznemu. Dlatego zgodnie z wymogami zarejestrowaliśmy kocioł w dozorze, a także podjęliśmy działania celem oceny jego stanu i rozpoczęcia prac naprawczych. Został zdemontowany przegrzewacz , a także wypalone rury kotłowe. Następnie kocioł został wypiaskowany od zewnątrz i od wewnątrz.

Dalszy proces naprawy i komplikacje

W dalszym etapie przeszliśmy do demontażu elementów przeniesienia napędu tj. wiązarów i korbowodów, a także wyosiowania parowozu. Dziś już wiemy, iż etap ten będzie bardzo pracochłonny i kosztowny. Intensywna eksploatacja parowozu przyczyniła się do tego, iż elementy jezdne są granicznie zużyte.

Zdemontowane zestawy kołowe.

Zdemontowane wiązary i korbowody.

Na co zamierzamy wydać środki?

Aby dokończyć naprawę będziemy musieli zamówić nowe obręcze kół parowozu a także czopy napędne. Wiąże się to z kwotą około 50 000 zł, a jako organizacja pozarządowa nie posiadamy obecnie takich środków. W związku z tym zwracamy się do Państwa o wsparcie.

Na dzień dzisiejszy budżet państwa ponosi znaczne wydatki na zabytki, jednak są to głównie zabytki architektury (kościoły, zamki, pałace itp.). W przeciwieństwie do większości państw zachodnich, Polska nie posiada mechanizmu wsparcia systemowego dla zabytków techniki (parowozów, kolei wąskotorowych itp.). Organizacje prowadzące tego typu działalność są zdane jedynie na łaskę samorządów w postaci bardzo ograniczonych środków i własną inwencję w postaci innych źródeł pozyskiwania środków.

W przypadku chęci wsparcia przelewem bezpośrednim, podajemy numer konta:

Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana" ul. Dworcowa 3, 63-000 Środa Wlkp.

Bank Santander 20 1090 1418 0000 0001 1872 3283

Dotychczasowa działalność:

Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana" zostało założone w 2007 roku. Od 2015 roku prowadzi ruch pociągów na linii kolejowej wąskotorowej Środa Miasto - Zaniemyśl. Od początku funkcjonowania jako cel obraliśmy sobie utrzymanie trakcji parowej. Założenie to realizujemy gdyż w 2017 ukończyliśmy naprawę pierwszego parowozu Px48-1756, który to jest obecnie podstawowym pojazdem przez nas eksploatowanym. Ponadto staramy się szkolić młodych pracowników w zakresie obsługi, utrzymania i napraw parowozów.

Dodatkowo należy wspomnieć, że aby móc utrzymać parowóz w stanie czynnym konieczne jest wykonywanie kompleksowych napraw kotła oraz regeneracji układu napędowego w cyklu 6-letnim. Naprawa drugiego parowozu pozwoli nam zachować ciągłość ruchu parowozów na Średzkiej Kolei Powiatowej i jest ona niezbędna aby móc przeprowadzać niezbędne (i niestety czasochłonne) naprawy zgodnie z zasadami sztuki bez rezygnowania z pokazywania „gorącego” parowozu kolejnym pokoleniom

Film przedstawia naprawiony przez nas parowóz Px48-1756 z pociągiem turystycznym.

Zapraszamy do kontaktu!

Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana"

ul.Dworcowa 3

63-000 Środa Wlkp.

Średzka Kolej Powiatowa

ul. Niedziałkowskiego 25

63-000 Środa Wlkp.

e-mail: [email protected]

http://www.sredzkakolejpowiatowa.pl

Aktualności3

  • Szanowni Państwo! Dziękujemy za hojne wspieranie zbiórki na remont parowozu Px48-1920. Już niebawem najświeższe informacje z postępów naprawy, a tymczasem z początkiem lutego rozpoczniemy wysyłkę prezentów! Dziękujemy jeszcze raz i prosimy o dalsze udostępnianie!

  • Zapraszamy do obejrzenia materiału z remontu parowozu Px48-1920 nakręconego w dniu dzisiejszym przez TVP Poznań Link: https://www.facebook.com/PociagDoWielkopolski/videos/456392834891631/

  • Zapraszamy do ciekawego artykułu na portalu branżowym Rynek-Kolejowy opisującego nasze starania dotyczące zachowania parowozów: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/sredzka-kolej-powiatowa-stoi-trakcja-parowa-90000.html

Wpłacający297

 
Dane ukryte
1 500 zł
AR
Alexander Rettig
1 000 zł
 
Dane ukryte
1 000 zł
 
Dane ukryte
1 000 zł
R
Rafał Osiewicz, AXEL-RAIL
700 zł
GT
Grzegorz Tymofiewicz
600 zł
B
Barbara Czarnecka
500 zł
 
Dane ukryte
500 zł
MG
Marcin Grabowski
400 zł
 
Dane ukryte
400 zł
Zobacz więcej

Komentarze71

 
2500 znaków
Zrzutka - Brak zdjęć

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!

Nagrody

Wpłać 20 zł i więcej

Komplet pocztówek ze Średzką Koleją Powiatową


wybrano 52 razy

Wybieram

Wpłać 50 zł i więcej

Kubek z parowozem


wybrano 60 razy

Wybieram

Wpłać 100 zł i więcej

Bilet całodzienny na przejazd Średzką Koleją Powiatową dla dwóch osób


wybrano 28 razy

Wybieram

Wpłać 250 zł i więcej

Przejazd w kabinie lokomotywy spalinowej w wybranym dniu kursowania Średzkiej Kolei Powiatowej


wybrano 1 raz

Wybieram

Wpłać 350 zł i więcej

Przejazd w kabinie parowozu Px48-1756 w wybranym dniu kursowania Średzkiej Kolei Powiatowej


wybrano 12 razy

Wybieram

Nasi użytkownicy założyli

397 893 zrzutki


A ty na co dziś zbierasz?