id: 2fscj6

Odbudowa Pierwszego Polskiego Motocykla "Lech"

Odbudowa Pierwszego Polskiego Motocykla "Lech"

Nasi użytkownicy założyli 1 184 306 zrzutek i zebrali 1 240 349 984 zł

A ty na co dziś zbierasz?

Opis zrzutki

ODBUDOWA  PIERWSZEGO POLSKIEGO MOTOCYKLA „LECH”

 

POMÓŻ ZBUDOWAĆ JEŻDŻĄCĄ REPLIKĘ PIERWSZEGO POLSKIEGO MOTOCYKLA „LECH”

 

„Przystąpiliśmy do fabrykacji motocykli jako pierwsza placówka w Polsce,…”

Tymi słowami rozpoczyna się pismo z grudnia 1928 roku skierowane

do Ministerstwa Spraw Wojskowych od firmy W. Sawicki i Spółka.

 

Po roku przygotowań 1 stycznia 1929 roku w Opalenicy przy ul. Poznańskiej nr 38, Wacław Sawicki i inż. Władysław Zalewski - konstruktor motocykla (reemigrant ze Stanów Zjednoczonych) oraz opaleniczanin Józef Braniewicz utworzyli Pierwszą w Polsce Fabrykę Motocykli, której produkt otrzymał symboliczną nazwę „LECH”.

           Starano się, aby jak największa liczba podzespołów powstawała na miejscu w zakładowych warsztatach i odlewni. Dwucylindrowy, trzybiegowy motocykl zaprezentowany został już w 1929 roku na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, na której uhonorowano go srebrnym medalem.


g9e3f876886d64c1.jpeg

g130056ee73dcbb6.jpeg



Rok później na Międzynarodowej Wystawie  Komunikacji i Turystyki (KOMTUR) motocykl otrzymał list pochwalny.

           Od początku istnienia fabryki czyniono starania o uzyskanie zamówień na dostawę „LECHa” dla wojska. Inicjatywa ta spotkała się z pozytywnym oddźwiękiem ze strony Ministerstwa Spraw Wojskowych. Przedstawicie resoru kilkakrotnie wizytowali fabrykę, sprawdzając jakość wykonania

i przydatność motocykla dla wojska, ich opinia o produkcie i samym zakładzie pozwalała mieć nadzieję na uzyskanie rządowych zamówień, a tym samym dalszy rozwój fabryki.

           W tym czasie „LECH” doskonale radził sobie w krajowych rajdach i imprezach sportowych, między innymi na regularność jazdy na trasie: Poznań – Gniezno – Bydgoszcz – Grudziądz –Leszno - Poznań oraz jazdy non stop: Poznań – Bydgoszcz – Poznań, zajmując w tych wyścigach wysokie lokaty. Na „LECHach” jeździli: Ildefons Czerniak z poznańskiej UNII, Tadeusz Frankowski z warszawskiej LEGII oraz Józef Doha – legenda polskiego motocyklizmu, żołnierz AK. 


me39b37c50923467.jpeg


n8e006c2a0058142.jpeg



Niestety mimo deklaracji i wstępnych ustaleń nie doszło do finalizacji zamówień dla sił zbrojnych. Sytuacja ekonomiczna fabryki stawała się coraz trudniejsza, próba pozyskania kapitału poprzez przekształcenie fabryki w spółkę akcyjną nie pomogły przetrwać panującego kryzysu ekonomicznego i w 1932 r., Pierwsza Polska Fabryka Motocykli „LECH” stała się jego ofiarą zaprzestając produkcji.



mfe18833a4f7315b.jpeg


 Podstawowe dane techniczne motocykla LECH model 1929:

 Silnik – dwucylindrowy w układzie widlastym, czterosuwowy, dolnozaworowy, napędzał koło tylne za    pomocą     łańcucha.

 Średnica cylindra – 64 mm, skok tłoka 78 mm, pojemność - 500 cm3

 Moc – 5 KM (3.7 kW)

 Skrzynia biegów – 3 przełożenia, sterowana ręcznie

 Zapłon – iskrownikowy

 Rama – rurowa, pojedyncza, dwie belki górne: nad i podzbiornikowa

 Zawieszenie przednie - widelec trapezowy, resorowany 2 sprężynami płaskimi z amortyzatorem skoku

 Zawieszenie tylne – sztywne

Hamulce mechaniczne – ręczny i nożny na tylne koło (taśmowy i szczękowy)

 Prędkość maksymalna – około 75 km/h.


 

Tyle w ramach przedstawienia przedmiotu naszej akcji, bardziej zainteresowanych odsyłamy do pozycji książkowej pt. „Polskie motocykle 1918 – 1945” autorstwa Jana Tarczyńskiego.

 

Niestety lata poszukiwań nie przyniosły efektu, jakim byłoby odnalezienie śladów zachowanego do dnia dzisiejszego motocykla „LECH”. Udało się dotrzeć do prospektu fabrycznego, kilku artykułów prasowych i dokumentów powstałych w fabryce. Pojawiały się oczywiście różnego rodzaju informacje i sygnały o ludziach i miejscach gdzie prawdopodobnie mógłby znajdować się motocykl lub pojedyncze jego części. Niestety wszystkie one nie miały zbyt wiele wspólnego z przedmiotem naszych poszukiwań. Trudno było jednak oczekiwać bardziej spektakularnych efektów biorąc pod uwagę fakt, że opalenicka fabryka istniała tylko kilka lat, a kolejne okresy po jej zamknięciu nie sprzyjały w zachowaniu się jakichkolwiek pamiątek, najpierw wojna, a potem lata powojenne gdzie nikt nie przejmował się raczej zachowaniem zabytków motoryzacji, chyba że przestawiały jeszcze jakąkolwiek wartość użytkową.

Faktyczna odbudowa trwa już od prawie 5 lat, przede wszystkim udało się zaprojektować wszystkie najważniejsze podzespoły motocykla i wykonać już wiele prac – głównie karoseryjnych opracowano zawieszenie oraz wykonaliśmy modele jednostki napędowej. Niestety własne środki zaczęły być niewystarczające, w głównej mierze dlatego, że doszliśmy do etapu wykonania najbardziej kosztochłonnych elementów jakim jest wykonanie modeli odlewniczych i samych odlewów: żeliwnych cylindrów, głowic oraz bloku silnika. Są to bardzo kosztowne prace, tym bardziej w naszym przypadku gdzie mamy do czynienia z koniecznością wykonania jednostkowych podzespołów i bazować na wiedzy i umiejętnościach rzemieślniczych. Chcemy odtworzyć motocykl w stopniu jak najbardziej zbliżony do oryginału, również w kwestii rygoru i sposobu jego pierwotnego powstania. Nie zapożyczamy więc silnika od konstrukcji z tamtego okresu, został on przez nas zaprojektowany przy wykorzystaniu wiedzy i dokumentów jaką na jego temat zgromadziliśmy.

Dzięki temu projektowi chcielibyśmy pokazać, że jako naród i poszczególne jego jednostki potrafiliśmy nie tylko bohatersko walczyć i „pięknie” umierać za swój kraj, ale także dążyliśmy do budowania pozycji i siły Polski poprzez jej rozwój techniczny i naukowy.

Przywróćmy więc wspólnie temu wydarzeniu odpowiednią rangę i należne mu miejsce w historii naszego kraju i jego motoryzacji. 

Bądźmy dumni z dorobku naszych poprzedników, którzy nie bali się dążyć do urzeczywistniania swoich wizji i marzeń jakim było powstanie w małym wielkopolskim miasteczku Pierwszego Polskiego Motocykla „LECH”.

Dla każdego z nas najpiękniejszym dźwiękiem jaki chciałby usłyszeć to rytm widlastej pięćsetki rozbrzmiewający ponownie na opalenickich ulicach.

Szczerze wierzymy, że wspólnie z Wami uda się nam tego dokonać i odbudowany LECH stanie się symbolem pamięci o ludziach, którzy nie bali się marzyć i swoje marzenia urzeczywistniać.

 

Stowarzyszenie Lech 1929 Opalenica – Klub Motocyklowy, został formalnie powołany do życia w listopadzie 2007 roku i zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Przewodnią myślą jaka nam przyświecała przy zawiązywaniu Klubu było propagowanie wiedzy o Pierwszym Polskim Motocyklu produkowanym seryjnie w Opalenicy w latach 1929 – 1932 o nazwie „LECH”.  


c6c7d47eb06a8575.jpeg

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Pierwsza na świecie Karta Wpłatnicza. Twój mini-terminal.
Pierwsza na świecie Karta Wpłatnicza. Twój mini-terminal.
Dowiedz się więcej

Jeszcze nikt nie założył skarbonki na tej zrzutce. Twoja może być pierwsza!

Wpłaty 13

PI
Piotr Izydorczyk
20 zł
TS
Tomasz Slocinski
50 zł
RR
Ryszard Rogoziński
50 zł
RD
GRUBY
100 zł
L1
Irek Hojan
200 zł
JO
JARAS OPALENICA
50 zł
RG
RGP
300 zł
AN
Ruda
50 zł
LM
Leszek Maik
25 zł
 
Dane ukryte
10 zł
Zobacz więcej

Komentarze

 
2500 znaków
Zrzutka - Brak zdjęć

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!