Odbudowa wagonu specjalnego S 5002-4
Odbudowa wagonu specjalnego S 5002-4
Nasi użytkownicy założyli 1 223 775 zrzutek i zebrali 1 342 381 921 zł
A ty na co dziś zbierasz?
Opis zrzutki
Celem zrzutki jest całkowita odbudowa wagonu specjalnego S 00-00942 5002-4 służącego dawniej do przewozu tlenu przez Koszalińską Kolej Wąskotorową.
Dlaczego akurat ten wagon? Odpowiedź na to pytanie jest w zasadzie dwuskładnikowa. Przede wszystkim wagon ten jest najstarszym (1893 r.) istniejącym pojazdem znajdującym się w kolekcji taboru Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej co stanowi o jego niezwykłej wartości. Drugim powodem dlaczego nasz wybór padł akurat na ten wagon jest fakt iż jest on jednym z kilku jednostek które przetrwały po likwidacji kolei przez PKP w 2001 roku i pamiętają kursowanie Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej w latach świetności.
Historia wagonu:
Budująca koleje wąskotorowe na zachodnim Pomorzu firma „Eisenbahnbau und Betriebsunternehmung Lenz & Co.“ dostarczała zainteresowanym podmiotom (powiaty i osoby prywatne) oprócz materiałów budowlanych (wraz z projektem i nadzorem) także tabor. Trafiające na Pomorze wagony zamawiane były przez wspomnianą firmę „Lenz”, głównie w fabryce „Beuchelt” znajdującą się w dzisiejszej Zielonej Górze. Wagony zarówno kryte jak i odkryte były budowane wg jednego wzoru, stąd wszystkie je nazywa się umownie typem „Lenz”.
Z końcówką lat 70-tych XX wieku większość wagonów towarowych na „Pomorskich Kolejach Dojazdowych” stała się po prostu zbędna z racji wprowadzenia do eksploatacji wagonów transporterów w 1976 roku. Spora część niepotrzebnych już liniowo wagonów krytych została w lokomotywowni w Resku zaadaptowana do innych celów. Na początku lat 80-tych kilka sztuk wagonów krytych typu „Lenz” zostało dostosowanych do bezpiecznego przewożenia służbowych butli z tlenem poprzez zabudowę w nich specjalnych drewnianych konstrukcji wewnątrz pudła. Tlen był w pociągach ratunkowych i technicznych niezbędny do cięcia i spawania elementów stalowych.
Zachowany w Koszalinie wagon do tlenu o numerze 5002-4 został pierwotnie wyprodukowany przez firmę „Beuchelt” w 1893 roku i był wagonem krytym do przewozu towarów. Wagon sprowadziła na Pomorze budująca tutaj koleje wąskotorowe firma „Lenz”. Z racji bardzo wczesnego roku budowy wagonu można wywnioskować, że trafił on na najstarszą część Pomorskich kolei stargardzką (Saatziger Kleinbahn) lub kołobrzeską (Kolberger Kleinbahn). Od tamtej pory historia wagonu jest nierozerwalnie związana z wąskotorówkami na zachodnim Pomorzu. Po przebudowie wagonu, na początku lat 80-tych, na wagon służbowy do przewozu tlenu, służył on w tej roli aż do zamknięcia „Pomorskich KD” jesienią 2001 roku. Ostatnim miejscem pracy wagonu (od co najmniej wczesnych lat 90-tych) była koszalińska część tych kolei.
Po zamknięciu kolei wagon został w latach 2001-2005 pozostawiony przez PKP bez żadnego dozoru i rozkradziony przez złodziei złomu. Z wagonu skradziono wszystkie elementy układu biegowego i inne drobne stalowe części. Wagon jest niezwykle cenny pod względem historycznym, jest to najstarszy wagon zachowany na wąskotorówce w Koszalinie i jednocześnie jeden z najstarszych zachowanych na sieci dawnych kolei pomorskich. Konstrukcja wagonu pomimo zdekompletowania przez złodziei zachowała się w zaskakująco dobrym stanie.
Ściany boczne wykonane są z ceownikowych słupków bocznych i związane u góry i na dole kątownikami. Pokrycie ścian wykonano z desek. Konstrukcja dachu jest drewniana. Pudło wagonu jest oparte na dwóch osiach. Bloki osiowe prowadzone są w widłach. Resorowanie jest wykonane w postaci resorów piórowych.
Pozyskane środki zostaną przeznaczone na:
- akcesoria niezbędne do odbudowy wagonu
- nowe panewki osiowe
- nowe zderzaki
- farby, lakiery i akcesoria malarskie
- umieszczenie wagonu na nowych zestawach kołowych
- prace przy wykończeniu wnętrza
- wykonanie nowych oznaczeń
- wykonanie nowych drzwi przesuwnych
Dlaczego zdecydowaliśmy się na uruchomienie zrzutki na ten cel?
Koszalińska Kolei Wąskotorowa w tym roku będzie obchodzić swoje 125 lat istnienia. Zajmujące się nią od 2005 roku Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej dokłada najwyższych starań aby nie powtórzył się scenariusz z początków XXI wieku i by kolej ta ponownie nie popadła w ruinę i zapomnienie. Jednakże znaczna środków finansowych posiadanych przez Towarzystwo jest przeznaczana na utrzymanie 21 km infrastruktury na trasie z Koszalina do Manowa, a także samego terenu stacji Koszalin Wąskotorowy. Niestety, ale czasu się nie oszuka i wiele z elementów infrastruktury wymaga natychmiastowych prac co pochłania kolejne fundusze. Ostatnio naszą sytuację poruszyło Polskie Radio Koszalin:
Pomimo pozyskiwania środków zewnętrznych potrzeba wykonywania ogromnej ilości pracy do utrzymania Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej pochłania znaczne fundusze. W tym samym czasie na naszej stacji czeka na lepsze czasy kilka innych projektów, które mogłyby być wykonane dosyć pozornie niewielkim nakładem prac, a jednak z braku funduszy mogą go nie doczekać. Takimi czekającymi na lepsze czasy planami jest przywrócenie do ruchu jednostek, które pozostały w Koszalinie po PKP. Jednym z nich jest właśnie wagon S 00-00942 5002-4.
Z racji tego, iż znaczną część prac jesteśmy zmuszeni pokryć z właśnie zorganizowanej zrzutki to odbudowa wagonu będzie postępowała wraz z możliwościami pozyskania i wykonania niezbędnych działań w ramach prac wolontariackich. Chcemy, by wagon w przyszłości mógł tworzyć zgodne historycznie składy pociągów z parowozami Px48-3901 (sprawnym) i Tx7-3502 (oczekuje naprawy). W razie przekroczenia zakładanej sumy zbiórki, nadwyżki zostaną przeznaczone na prace przy naszych kolejnych projektach o których za całą pewnością poinformujemy.
Po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac wagon będzie mógł znowu powrócić do ruchu, służąc przy pociągach rozkładowych i specjalnych na Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej uzupełniając zabytkowy tabor uruchamiany w tutejszych warsztatach.
O nas:
Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej powstało i zostało zarejestrowane 7 listopada 2005 r. pod ówczesną nazwą, jako Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki (z siedzibą w Koszalinie). Naszym podstawowym celem było uratowanie od zniszczenia i doprowadzenie do ponownego uruchomienia koszalińskiej kolejki. Zbudowana w 1898 r. jest nie tylko chronionym prawem zabytkiem ale przede wszystkim dziedzictwem kultury technicznej. Wierzyliśmy, że koszalińska kolej wąskotorowa znów stanie się jednym z popularnych środków transportu w regionie, służącym jego mieszkańcom. Przede wszystkim jednak stała się ona ku naszej radości wielką atrakcją turystyczną – tak jak dzieje się to z innymi tego typu kolejkami w kraju i za granicą.
Jesienią 2005r. członkowie naszego Towarzystwa rozpoczęli prace społeczne na terenie lokomotywowni wąskotorowej w Koszalinie przy ul. Kolejowej oraz na szlaku kolei do Rosnowa. Pierwsze dwa lata funkcjonowania stowarzyszenia skupiły się za zabezpieczeniu zdewastowanej lokomotywowni oraz udrożnieniu linii kolejowej na odcinku Koszalin-Manowo. Przełomowym rokiem w funkcjonowaniu towarzystwa był rok 2008. Do budynku lokomotywowni podłączony został prąd, zainstalowany został elektroniczny system ochrony mienia oraz inne potrzebne do funkcjonowania media. W tym samym roku w maju odbył się pierwszy transport taboru z Dobrej Nowogardzkiej do Koszalina. Przywieziony został wagon motorowy MBxd2-307. Cała operacja zajęła ponad 24h.
Po zakończeniu naprawy wagonu motorowego można było prowadzić ruch technologiczny, którego celem było przywrócenie sprawności technicznej linii Koszalin Wąskotorowy – Bonin. 13 września 2008 r. odbył się pierwszy festyn na stacji Bonin, tydzień później pociąg pierwszy raz po 5 latach wjechał na stację w Manowie. Jednak naszym najważniejszym celem była odbudowa torowiska do Rosnowa.
Na początku 2009 r rozpoczęły się przygotowania do odbudowy sześciokilometrowego odcinka Manowo-Rosnowo, zakończone w 2016 r. W międzyczasie przywieźliśmy drugą część taboru do Koszalina. Dnia 29 marca 2016 towarzystwo przyjęło obecną nazwę.
W 2021 roku dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej nastąpił wielki moment w postaci powrotu do ruchu po ponad ćwierć wieku trakcji parowej. Po naprawach wykonanych w warsztatach Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej na szlak do Rosnowa wyjechał parowóz Px48-3901.
Nasze Towarzystwo jest organizacją otwartą na ludzi i dobre pomysły. Każdy, kto chce z nami współpracować (udział w pracach, sponsoring, pomoc w zdobyciu narzędzi i sprzętu, itp.) może skontaktować się z członkami Towarzystwa poprzez stronę WWW, instagram, facebook oraz i pocztę e-mail lub bezpośrednio.
Spende -Beschreibung
Zweck der Spende ist die komplette Rekonstruktion des Spezialwagens S 00-00942 5002-4, der früher zum Transport von Sauerstoff bei der Schmalspurbahn Koszalin eingesetzt wurde. Dieser Waggon ist auch das älteste existierende Fahrzeug der Schmalspurbahn Koszalin und eines der wenigen, die nach der Auflösung der Eisenbahn durch die PKP im Jahr 2001 überlebt haben.
Die Firma "Eisenbahnbau und Betriebsunternehmung Lenz & Co.", die Schmalspurbahnen in Vorpommern baut, versorgte die Interessenten (Kreise und Privatpersonen) mit Baumaterial (mit Planung und Bauüberwachung) und Rollmaterial. Die nach Pommern gelieferten Waggons wurden von der oben genannten Firma „Lenz“ hauptsächlich im Werk „Beuchelt“ im heutigen Zielona Góra bestellt. Sowohl gedeckte als auch offene Wagen wurden nach einem Muster gebaut, daher werden sie alle üblicherweise als "Lenz" -Typ bezeichnet.
Ende der 70er Jahre des zwanzigsten Jahrhunderts wurden die meisten Güterwagen von „Pomorskie Koleje Dojazdowe“ durch die Einführung von Transportwagen im Jahr 1976 einfach überflüssig. Ein großer Teil der nicht mehr benötigten Planwagen wurde im Lokdepot in Resko für andere Zwecke umgebaut. Anfang der 1980er Jahre wurden mehrere gedeckte Wagen der Bauart „Lenz“ durch den Einbau spezieller Holzkonstruktionen im Inneren des Kastens für den sicheren Transport von Dienstsauerstoffflaschen umgerüstet. In Not- und Technikzügen war Sauerstoff zum Schneiden und Schweißen von Stahlelementen notwendig.
Der in Koszalin erhaltene Sauerstoffwagen Nr. 5002-4 wurde ursprünglich von der Firma „Beuchelt“ hergestellt und war ein gedeckter Güterwagen. Der Waggon wurde von der Firma „Lenz“, die hier Schmalspurbahnen baut, nach Pommern gebracht. Aufgrund des sehr frühen Baujahres des Wagens kann auf eine Einlieferung in den ältesten Teil der Pommerschen Eisenbahnen „Stargardzka“ (Saatziger Kleinbahn) bzw. „Kołobrzeska“ (Kolberger Kleinbahn) geschlossen werden. Seitdem ist die Geschichte des Waggons untrennbar mit den Schmalspurbahnen in Vorpommern verbunden. Nachdem der Wagen Anfang der 1980er Jahre zu einem Dienstwagen für den Sauerstofftransport umgebaut wurde, diente er in dieser Funktion bis zur Stilllegung der „Pomorskie KD“ im Herbst 2001. Der letzte Einsatzort des Waggons (mindestens seit Anfang der 1990er Jahre) war der „Koszalin“-Teil dieser Eisenbahnen.
Nach der Schließung der Eisenbahn wurde der Waggon in den Jahren 2001-2005 von der PKP unbeaufsichtigt gelassen und von Schrottdieben gestohlen. Aus dem Waggon wurden alle Elemente des Fahrwerks und weitere Stahlkleinteile entwendet. Das Auto ist historisch äußerst wertvoll, es ist das älteste erhaltene Auto der Schmalspurbahn in Koszalin und gleichzeitig eines der ältesten erhaltenen im Netz der ehemaligen pommerschen Eisenbahnen. Obwohl er von Dieben zerlegt wurde, ist die Struktur des Wagens in einem überraschend guten Zustand erhalten geblieben.
Die gesammelten Gelder werden verwendet für:
• notwendiges Zubehör zum Umbau des Wagens
• neue Achslager
• neue Stoßstangen
• Farben, Lacke und Malzubehör
• Wagen auf neue Radsätze stellen
• Arbeiten im Innenausbau
• Anfertigung neuer Markierungen
• Ausführung neuer Schiebetüren
Der Umbau des Waggons wird voranschreiten, ebenso die Bearbeitungskapazität unserer Werkstatt und die nachgebaute ehrenamtliche Arbeit. Wir möchten, dass der Waggon in Zukunft mit den Dampflokomotiven Px48-3901 (funktioniert) und Tx7-3502 (in Reparatur) historisch konsistente Zugverbände bilden kann. Wird die angenommene Sammelsumme überschritten, wird der Überschuss für weitere Arbeiten an der Lokomotive, auch zur Wiederherstellung der technischen Leistungsfähigkeit, verwendet.
Nach Abschluss aller geplanten Arbeiten kann der Wagen wieder in den Verkehr zurückkehren und in Linien- und Sonderzügen der Schmalspurbahn Koszalin eingesetzt werden, um das historische Rollmaterial zu ergänzen, das in den örtlichen Werkstätten eingeführt wurde.
Über uns:
Die Koszaliner Schmalspurbahngesellschaft wurde am 7. November 2005 unter ihrem damaligen Namen als Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki (mit Sitz in Koszalin) gegründet und registriert. Unser Hauptziel war es, die Koszalin-Eisenbahn vor der Zerstörung zu retten und wieder in Gang zu bringen. 1898 erbaut, ist sie nicht nur denkmalgeschützt, sondern vor allem ein Erbe der Technikkultur. Wir glaubten, dass die Schmalspurbahn in Koszalin wieder zu einem der beliebtesten Transportmittel in der Region werden und ihren Einwohnern dienen würde. Vor allem aber ist sie zu unserer Freude zu einer großen Touristenattraktion geworden - wie es bei anderen Bahnen dieser Art im In- und Ausland der Fall ist.
Herbst 2005 Mitglieder unserer Gesellschaft begannen mit der Gemeinschaftsarbeit im Schmalspurlokomotivendepot in Koszalin an der ul. Kolejowa und an der Bahnstrecke nach Rosnowo. Die ersten zwei Jahre der Tätigkeit des Vereins konzentrierten sich auf die Sicherung des verwüsteten Lokomotivdepots und die Räumung der Eisenbahnlinie auf der Strecke Koszalin-Manowo. Das Jahr 2008 war ein Jahr des Durchbruchs im Funktionieren der Gesellschaft: Das Gebäude des Lokomotivdepots wurde mit Strom versorgt, ein elektronisches Eigentumsschutzsystem und andere für das Funktionieren des Unternehmens notwendige Medien wurden installiert. Im selben Jahr, im Mai, fand der erste Transport von Rollmaterial von Dobra Nowogardzka nach Koszalin statt. Der Motorwagen MBxd2-307 wurde gebracht. Die gesamte Operation dauerte über 24 Stunden.
Nach Abschluss der Reparatur des Triebwagens konnten technologische Arbeiten durchgeführt werden, deren Zweck die Wiederherstellung der technischen Leistungsfähigkeit der Strecke Koszalin Wąskotorowy - Bonin war. Am 13. September 2008 fand das erste Festival am Bahnhof Bonin statt, eine Woche später fuhr der Zug nach 5 Jahren zum ersten Mal in den Bahnhof Manowo ein. Unser wichtigstes Ziel war jedoch der Wiederaufbau der Strecke nach Rosnowo.
Anfang 2009 begannen die Vorbereitungen für den Umbau des sechs Kilometer langen Abschnitts Manowo-Rosnowo, die 2016 abgeschlossen wurden. Inzwischen haben wir den zweiten Teil des Rollmaterials nach Koszalin gebracht. Am 29. März 2016 nahm das Unternehmen seinen heutigen Namen an.
Teilen Sie den Screenshot
zum ersten Mal!
2021 gab es für die Schmalspurbahn Koszalin einen großen Moment in Form der Wiederaufnahme des Verkehrs nach mehr als einem Vierteljahrhundert Dampftraktion. Nach Reparaturen in den Werkstätten der Koszaliner Schmalspurbahn fuhr die Dampflokomotive Px48-3901 auf die Strecke nach Rosnowo.
Unsere Gesellschaft ist eine Organisation, die offen ist für Menschen und gute Ideen. Jeder, der mit uns zusammenarbeiten möchte (Beteiligung an der Arbeit, Sponsoring, Hilfe bei der Beschaffung von Werkzeugen und Geräten usw.), kann die Mitglieder der Gesellschaft über die Website, Instagram, Facebook und E-Mail oder direkt kontaktieren
Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Lokalizacja
Oferty/licytacje 8
Kupuj, Wspieraj.
Kupuj, Wspieraj. Czytaj więcej
Organizatora:
100 zł
Kupione 1
150 zł
Kupione 2
200 zł
500 zł
Kupione 1
wpłacam tyle co moge
Każde wsparcie się dla nas liczy. Pozdrawiamy i dziękujemy!