Halny nad Gliwicami / Halny over Gliwice
Halny nad Gliwicami / Halny over Gliwice
Nasi użytkownicy założyli 1 221 566 zrzutek i zebrali 1 335 713 235 zł
A ty na co dziś zbierasz?
Aktualności5
-
Stało się.
Nasza zrzutka została zakończona. Jest to czas w którym możemy podsumować, co się wydarzyło.
Statystyki:
-Wpłynęły 64 wpłaty od 62 osób.
-Zebraliśmy 10 416zł plus 1 tysiąc przekazany bezpośrednio.
-Największa wpłata wyniosła 1500zł, a najmniejsza 9 zł.
-Pierwsza wpłata przyszła o 15:49 11 lutego, a ostatnia o 21:55 13 marca.
-Najpopularniejszą formą podziękowania okazała się naszywka, wybrało ją 17 osób. Najmniej popularny okazał się plakat, na którego nikt się nie zdecydował.
-Dostaliśmy w zrzutce jeden komentarz przy wpłacie: Trzymam kciuki za powodzenie zbiórki. Chętnie się nim przelecę :-) [dzięki - zapraszamy na lot]
Ale te wszystkie statystyki nie pokazują jednego. Wielkiego wsparcia wśród sympatyków lotnictwa, dzięki którego jesteśmy w stanie przystąpić do przywrócenia dwóch unikalnych szybowców na Polskie niebo.
Boimy się, że to słowo staje się już nadużywane, ale nie może go teraz zabraknąć. Dziękujemy. Szczerze dziękujemy wszystkim, którzy nas wsparli finansowo, medialnie, merytorycznie, własną pracą czy radą. Dziękujemy pracownikom Aeroklubu Gliwickiego, mediom, członkom Aeroklubu oraz wszystkim tym, którzy walczyli o to aby udało się osiągać cel. To jest sukces nas wszystkich.
Pozdrawiamy i mówimy do zobaczenia.
Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!
Dodawaj aktualności i informuj wspierających o postępach akcji.
To zwiększy wiarygodność Twojej zrzutki i zaangażowanie darczyńców.
Opis zrzutki
Szybowiec SZD-40X Halny, Perła polskiego nieba. Jedyny wyprodukowany prototyp. Szybowiec, którego historię tworzyli ludzie tacy jak Adela Dankowska, Pelagia Majewski i konstruktorzy Szybowcowych Zakładów Doświadczalnych. Jest to dwumiejscowy szybowiec z jednym kompletem sterów i przyrządów, umiejscowione w tylnej kabinie, przednia kabina jest zarezerwowana dla pasażera.
Przez ostatnie lata spokojnie był przechowywany i utrzymywany w Aeroklubie Gliwickim w stanie umożliwiającym jego szybkiego przywrócenie do lotów. W końcu po wielu latach oczekiwań tworzy się okazja, aby powrócił na niebo. Dlatego prosimy uprzejmie o Wasze wsparcie w tym projekcie. Widok Halnego wśród Cumulusów zachwyci każdego wrażliwego obserwatora i entuzjastę lotnictwa.
Ten unikalny w swojej konstrukcji szybowiec wykorzystujący różne rozwiązania w technologii budowy szybowców, był swego rodzaju kamieniem milowym rozwoju polskich konstrukcji szybowcowych. Jednak dziś wymaga pewnych nakładów finansowych.
Kosztorys:
1 cel: 4077,77
Pasy 2 komplety
Zaczep szybowcowy
Przyrządy szybowca
2 cel zrzutki: 5577,70
Radiostacja ICOM6A
3 cel zrzutki: 6877,70
Ubezpieczenie
Dane techniczne SZD-40X Halny
Oblatany: 23.12.1972
Rozpiętość skrzydeł: 20 m
Wydłużenie skrzydeł: 24,7
Powierzchnia skrzydeł: 16,11 m2
Ciężar własny: 422 kg
Ciężar do startu: 595 kg
Doskonałość: 43 przy 94 km/h
Vne: 240 km/h
Na szybowcu tym wykonano szereg lotów rekordowych:
1) 01.08.78 A. Dankowska (E. Gorzelak) D 100 km - 126,3 km/h
2) 02.06.19179 St. Witek (J. Kochańczyk) rekord PL DCP 320 km 108,6 km/h
3) 04.05.1980 A. Dankowska (S. Piątek) D500 93,7 km/h
4) 14.05.1980 P. Majewska (V. Malcher) odległościowy DCP 617,43 km
Jeśli udałoby się nam zrealizować cel zbiórki na Halnego, to będziemy Was chcieli jeszcze poprosić o wsparcie w uruchomieniu Szybowca SZD-35 Bekas.
Ten szybowiec, wyprodukowany w zaledwie dwóch latających egzemplarzach, został zaprojektowany na zlecenie Aeroklubu NRD, jako następca szybowca SZD-9E Bocian. Miał to być szybowiec szkolny zbliżony charakterystyką do szybowca SZD-30 Pirat. Do dziś zachowała się tylko jedna sztuka i podobnie jak Halny stan techniczny pozwala na szybkie przywrócenie do lotu.
Szybowiec ten jest bardzo przyjemny w pilotażu i prosty. Jest to więc kolejna niepowtarzalna perełka Gliwickiego Hangaru, której miejsce jest również między Cumulusami.
Kosztorys:
4 cel zrzutki: 10995,40
Pasy 2 komplety
Zaczep szybowcowy
Przyrządy pokładowe
5 cel zrzutki: 12256
Ubezpieczenie
Dane techniczne SZD-35 Bekas:
Oblatany: 29.11.1970
Rozpiętość skrzydeł: 15,9 m
Wydłużenie skrzydeł: 12,9
Ciężar własny: 335 kg
Ciężar całkowity: 540 kg
Doskonałość: 27,4 przy 84 km/h
Vmin: 60 km/h
Vne: 220 km/h
Jeżeli uda nam się zrealizować cele które pozwolą na uruchomienie poszczególnych szybowców, to będzie możliwość uzyskania przeszkolenia na dany typ szybowca dla pilotów z licencją SPL. Dopuszczenie do przeszkolenia na poszczególny typy zależą od decyzji HT która zostanie podjęta w oparciu o dotychczasowe doświadczenie i umiejętności Pilota. Wymagany będzie również lot weryfikujący przed przeszkoleniem.
Liczymy gorąco na Wasze wsparcie!
Z lotniczym pozdrowieniem:
Członkowie Aeroklubu Gliwickiego
English below:
Description
Halny
The sailplane SZD-40x Halny is a rare bird on the polish sky. It is the only produced prototype. People like Adela Dankowska, Pelagia Majewska and constructors of Szybowcowe Zakłady Doświadczalne (Sailplane's Experimental Station) contributed to developing its history. It is a two-place sailplane with one set of instruments and controls in the back seat. The front one is reserved for the passenger.
For the last few years, it was peacefully hangared in Aeroclub Gliwice. It was kept ready, expecting its return in the air. Finally, after many years of waiting, we have an opportunity to make that happen. That is why we are asking for your support in our project! The sight of Halny flying among cumuluses is breath-taking for every sensitive person and lover of aviation.
This unique sailplane uses many different technological solutions in its construction. It was quite a milestone in the development of polish sailplanes. However, today it requires some financial support.
Cost estimate:
Seat belts 2 sets: 2774,88PLN = 617 EUR
Tow hook: 902,82PLN = 201 EUR
Flying instruments: 400PLN = 89 EUR
1st goal:4077,70PLN = 907 EUR
Radio station ICOM6A: 1500PLN = 334 EUR
2nd goal: 5577,70PLN = 1241 EUR
Insurance: 1300PLN = 290 EUR
3rd goal: 6877,70PLN = 1531 EUR
General characteristics and performance of SZD-40x Halny:
Maiden flight: 23.12.1972
Wingspan: 20m
Wing aspect ratio: 24,7m
Wing area: 16,11m2
Empty weight: 422kg
Take-off weight: 595kg
Glide ratio: 43km (with speed of 94km/h)
Never exceed speed: 240km/h
Stall speed: 72.8 km/h
Many records were achieved on this glider, such as the following:
1) 01.08.78 A. Dankowska (E. Gorzelak) D 100 km - 126,3 km/h
2) 02.06.19179 St. Witek (J. Kochańczyk) record PL (Declared distance out and return) 320 km 108,6 km/h
3) 04.05.1980 A. Dankowska (S. Piątek) D500 93,7 km/h
4) 14.05.1980 P. Majewska (V. Malcher) length (Declared distance out and return) 617,43 km
Bekas
If our mission with Halny succeeded, we also would like to launch another sailplane: SZD-35 Bekas. That would also require your generosity and help. Only two flying Bekas were ever produced. It was made for a commission of Aeroclub GDR (East Germany), as a substitute of SZD-9E Bocian. It was supposed to be a training glider with characteristics similar to SZD-30 Pirat. Today one example remains, and its technical condition enables his quick return to flying.
Bekas is a beautiful and easily operated aircraft. It is another rare bird of our hangar in Gliwice. However, its place should be in the sky!
Cost estimate:
Seat belts 2 sets: 2774,88 PLN = 617 EUR
Tow hook: 902,82 PLN = 201 EUR
Flying instruments: 400PLN = 89 EUR
4th goal: 10995,40 PLN = 2438 EUR
Insurance: 1300PLN = 290 EUR
5th goal: 12256PLN = 2728 EUR
General characteristics and performance of SZD-35 Bekas:
Maiden flight: 29.11.1970
Wingspan: 15,9 m
Wing aspect ratio: 12,9
Empty weight: 335 kg
Take-off weight: 540 kg
Glide ratio: 27,4km (with a speed of 84 km/h)
Never exceed speed: 220km/h
Stall speed: 60km/h
Provided that we accomplish our goals, those two sailplanes will return to the sky. There will be a possibility of training in these specific types of gliders for licensed SPL pilots. Admission for training depends on the decision of HT, and it will be based on the experience and abilities of a particular pilot. A verifying flight will be required before the beginning of training.
We are counting on you!
Help our rare birds fly again!
Best regards, Members of Gliwice Aeroclub.
Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Oferty/licytacje 5
Kupuj, Wspieraj.
Kupuj, Wspieraj. Czytaj więcej
Organizatora:
10 zł
Kupione 9
50 zł
Kupione 14
150 zł
Kupione 17
300 zł
500 zł
Kupione 2
Lepiej go uruchomcie, bo znowu chciałbym nim polatać!
Trzymam kciuki za powodzenie zbiórki. Chętnie się nim przelecę :-)