id: 6j9ap8

Projekt badawczy: „W poszukiwaniu świata, którego nie ma – wokół metafizycznych uzasadnień pism Starego Testamentu”.

Projekt badawczy: „W poszukiwaniu świata, którego nie ma – wokół metafizycznych uzasadnień pism Starego Testamentu”.

Nasi użytkownicy założyli 1 146 469 zrzutek i zebrali 1 194 298 541 zł

A ty na co dziś zbierasz?

Opis zrzutki

Celem niniejszego projektu badawczego jest rekonstrukcja filozoficzna świata opisanego przede wszystkim w starotestamentowych „Psalmach”, potem w wybranych fragmentach tekstów biblijnych a następnie syntetyczne opisanie go w formie osobnego wykładu. Chcę w tej pracy pokazać nie tylko całkowicie rozmijające się z dzisiejszym pojmowanie Boga, ale przede wszystkim inne widzenie podstawowych wartości, takich jak prawo, sprawiedliwość, dobro, miłość, wina i grzech, a nawet poznawanie rzeczywistości. Generalnie chodzi o to, że świat rekonstruowany w tym badaniu nie zakładał obserwowania go, ale tylko uczestniczenie w nim, a życie człowieka było partycypacją w życiu samego Boga. Taka perspektywa sprawiała, że pojęciem centralnym stawało się samo istnienie, które było bezinteresownym darem dla człowieka, a jakiekolwiek zaśmiecenie i zakrycie tego oczywistego daru było nie tylko występkiem, ale przede wszystkim doraźną pomyłką i mimowolnym zejściem z drogi rozwoju duchowego. Dziś oddzieliliśmy Boga od świata życia, podmiot od przedmiotu poznawania, sens od bytu, wartość od życia. Uzasadnieniem tych podziałów w dużej mierze zajęła się sama filozofia. W niniejszym projekcie badawczym rekonstruujemy zatem świat wolny od takich podziałów. W pewnej mierze nawiązuje on do utraconej bezpowrotnie Arkadii greckiej, w której człowiek znajdował sens a wszelka wartość nie była jeszcze oddzielona od bytu. Jednym słowem, człowiek był w swoim miejscu, w którym zanim postawił pytanie już odnajdywał odpowiedź w samym bycie. Taka wizja rzeczywistości całkowicie zmienia pojmowanie wiedzy, poznawania, prawa a nawet sztuki i kultury. Będziemy ją cierpliwie analizować poprzez lekturę tekstów „Psalmów”, pism mądrościowych oraz powszechnie znanych toposów biblijnych.


Praca nad tym projektem trwała ponad 5 lat. Obejmowała ona studia nad tekstami „Psalmów” (w różnych tłumaczeniach), literatury z nimi związanej oraz wybranych tekstów z zakresu ontologii i metafizyki. W jej rezultacie zostały napisane cztery książki, które zarazem objęły cztery stadia rozwoju niniejszego projektu.


Etap pierwszy: „Czytanie <Psalmów>”.

Książka, która jest zwieńczeniem tego etapu jest gotowa. Liczy sobie ponad 1450 stron. Pokryte już zostały z środków własnych następujące koszty: składu i łamania całego tekstu, redakcja naukowa i językowa, projekt okładki oraz korekty. Koszty te wyniosły 17 500 zł. Aby jednak tę książkę wydać brakuje 39 500 zł. Całość została pozytywnie zrecenzowana przez znane autorytety naukowe z zakresu teologii: ks. prof. Waldemar Chrostowski, ks. prof. Michał Czajkowski, prof. Sebastian Jasiński OFM, a niektóre fragmenty zostały już opublikowane w periodykach naukowych.


Etap drugi: „Czytanie Biblii”.

Książka ta jest kontynuacją badań nad Psalmami, ale tym razem dotyczy całkowicie nowej analizy wybranych toposów z podań biblijnych, wzbogaconych o fragmenty literatury mądrościowej o charakterze duchowym. I tu również niektóre fragmenty były już dostępne w wybranych periodykach. Książka jest już zredagowana i zadiustowana językowo. Aby ją wydać brakuje 19 500 zł.


Etap trzeci: „Diabeł, marne życie i wiatr Apokalipsy”.

I ta praca jest ukończona. Tym razem, wychodząc od ustaleń poprzednich prac, autor podjął analizę pojęcia zła i diabła w świecie współczesnym. Choć tematyka ta jest dzisiaj zepchnięta na margines naszej uwagi, to jednak – w interpretacji autora – zyskuje niespodziewanie niepokojącą aktualność. Tu również poniesione zostały koszty redakcji naukowej i adiustacji językowej, a do jej publikacji brakuje 18 500 zł.


Etap czwarty: „Metafizyczne uzasadnienie moralności”.

Zwieńczeniem całego projektu jest traktat nawiązujący (a rebours) do „Uzasadnienia metafizyki moralności” oraz „Krytyki władzy sądzenia” Immanuela Kanta. Autor wyprowadza wartość moralną z oczywistego faktu istnienia, a nie z apriorycznie pojmowanej idei rozumu jak u Kanta. Stanowisko takie jest odwróceniem porządku myślenia obecnego – generalnie – w całej współczesnej filozofii; aczkolwiek nawiązuje do owego zapomnianego świata mędrców i proroków Starego Testamentu oraz mitu greckiej Arkadii. Tu przewidywany koszt wydania wynosi 19 500.





Bogusław Jasiński - Publikacje


Rozprawy naukowe


1. „Pewne metodologiczne aspekty wyodrębniania epok historyczno-literackich” [w:]

„Litteraria” nr IX, Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1978, s.:

137-150

2. „Koncepcja &lt;cięcia epistemologicznego&gt; w filozofii L. Althussera” [w:] „Miesięcznik

Literacki”, nr 6, rok 1980, s.: 101-107

3. „Próba systemowego ujęcia podstawowych zagadnień filozofii marksistowskiej w

&lt;Zur Ontologie des Gesellschaftlichen Seins&gt; G. Lukacsa” [w:] „Studia Filozoficzne”,

nr 6, rok 1980, s.: 59-71

4. „Dialektyka rewolucji w &lt;Geschichte und Klassenbewusstsein&gt; G. Lukacsa” [w:]

„Problemy Studenckiego Ruchu Naukowego”, nr 3, rok 1980, s.: 47-66

5. „Estetyka w społeczeństwie socjalistycznym (na marginesie „Aesthetic heute”, red. E.

Pracht, Berlin 1978), [w:] „Studia Estetyczne”, tom XVII, Warszawa 1980, s.: 343-356

6. „Teoria nauki o społeczeństwie w ujęciu G. Lukacsa” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 3,

rok 1981, s.: 86-93

7. „Pojęcie realizmu w literaturze według G. Lukacsa” [w:] „Studia Filozoficzne”, nr 3,

rok 1981, s.: 51-79

8. „Niektóre aspekty współczesnej metodologii humanistyki” [w:] „Miesięcznik

Literacki”, nr 6, rok 1981, s.: 98-103

9. „Marksizm a filozofia” [w:] „Studia Filozoficzne”, nr 5,rok 1981, s.: 147-155

10. „Podstawowe wyróżniki realizmu w literaturze według G. Lukacsa” [w:] „Przegląd

Humanistyczny”, nr 7-9, rok 1981, s.: 99-117

11. „Ze studiów nad ontologicznymi podstawami twórczości” [w:] „Studia Filozoficzne”,

nr 3-4, rok 1982, s.: 127-147

12. „Młody Lukacs – szkic do portretu filozofa” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 6, rok

1983, s.: 94-104

13. „Realizm i filozofia” [w:] „Sprawozdania Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego”,

Wrocław, Ossolineum, 1983, s.: 139-153

14. „Praktyka a teoria sztuki – wprowadzenie do estetyki procesów twórczych” [w:]

„Przegląd Humanistyczny”, nr 7, rok 1983, s.: 54-70

15. „Granice estetyki” [w:] „Mandragora”, nr 1, rok 1983, Wrocław, s.: 31-43

16. „Klasy a poznanie społeczne w &lt;Historii i świadomości klasowej&gt; Lukacsa” [w:]

„Colloquia Communia, nr 1, rok 1984, s.: 121-129

17. „Dialektyka rewolucji w &lt;Geschichte und Klassenbewusstsein&gt; Lukacsa” [w:] „Acta

Universitatis Wratislaviensis”, nr 723, Prace Filozoficzne XLII, Wrocław 1984, s.: 37-64

18. „Estetyka twórczości” [w:]”Studio”, nr 6, Katowice 1984, s.: 45-59

19. „Problem &lt;filozoficzności&gt; marksizmu w &lt;Geschichte und Klassenbewusstsein&gt;

Lukacsa” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 2, rok 1985, s.: 85-99

20. „System estetyki G. Lukacsa - &lt;Die Eigenart des Aestchetischen&gt;” [w:] „Humanitas”,

tom X, Ossolineum, Warszawa-Wrocław 1985, s.: 35-58

21. „Zrozumieć Lukacsa” [w:] „Studia Filozoficzne”, nr 4, rok 1985, s.: 91-107

22. „Marcuse: władza dla wyobraźni” [w:] „Warsztat”, nr 1, rok 1986, s.: 8-43

23. „Problemy współczesnej metodologii nauki (na marginesie: S. Amsterdamski „Między

nauką a metodą. Spory o racjonalność nauki”) [w:] „Studia Filozoficzne”, nr 6, rok 1986, s.: 171-177

24. „Harz Az esztetikai visszatukrozes elmeleterert” [w:] „Az elo Lukacs”, Kossuth Konyvkiado, Budapest 1986, s.: 228-232

25. „Czy można żyć nadzieją? Wokół filozoficznej utopii Ernsta Blocha” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 7, rok 1986, s.: 125-139

26. „Bloch: filozofia z ducha nadziei” [w:] „Colloquia Communia”, nr 2-3, rok 1986, s.: 91-113

27. „O niektórych problemach współczesnej metodologii humanistyki” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 11-12, rok 1986, s.: 53-59

28. „Glosa do tragedii greckiej” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 4, rok 1987, s.: 66-82

29. „Realizm i filozofia” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 3, rok 1987, s.: 25-36

30. „Etos sztuki czy etos bycia” [w:] „Poszukiwania”, nr 2, rok 1987, s.: 57-72

31. „Filozofia i etnologia (na marginesie: M. Mead „Trzy studia…”) [w:] „Studia

Filozoficzne” nr 3, rok 1987, s.: 192-199

32. „Glosa do &lt;Teorii i praktyki J. Habermasa&gt;” [w:] „Colloquia Communia”, nr 4-5, rok

1986, s.: 225-229

33. „Czy marksizm jest filozofią?” [w:] „Edukacja Filozoficzna”, nr 2, rok 1987, s.: 151-167

34. „Zagubiony ethos” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 7-8, rok 1987, s.: 125-135

35. „Tezy o ethosofii” (fragm.) [w:] „Studia Filozoficzne” nr 7, rok 1987, s.: 153-179

36. „Rozum i humanizm” [w:} „Miesięcznik Literacki”, nr 4, rok 1988, s.: 124-138

37. „Philosophical Problems of marxism in Georg Lukacs &lt;History and class

consciousness&gt;” [w:] „Dialectic and Humanism”, no 4, rok 1984, p.: 131-141

38. “Koniec filozofii i ethos istnienia” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 5, rok 1988, s.: 133-

139

39. „Transcendentalizm nowożytny i dwa programy uprawiania filozofii” [w:]

„Miesięcznik Literacki”, nr 9, rok 1988, s.: 86-98

40. „Glosa do książki Fariasa o Heideggerze” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 9, rok 1988,

s.: 140-144

41. „Heidegger i tradycja hermeneutyczna” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 11-12, rok

1988, s.: 15-33

42. „Filozofia społeczna Karla R. Poppera” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 2-3, rok 1989,

s.: 143-153

43. „Dwie hermeneutyki: filozofia i poezja” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 8-9, rok

1989, s.: 109-127

44. „Kategoria olimpijskości w filozofii nowożytnej” [w:] „Studia z ontologii i

epistemologii wartości”, Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1990,

s.: 117-127

45. „Jurgen Habermas i Herbert Marcuse: racjonalność w horyzoncie dziejowości” [w:]

„Dyskursy rozumu: między przemocą i emancypacją. Z recepcji J. Habermasa w

Polsce”, Toruń 1990, s.: 91-113

46. „Fenomenologia i myślenie własne” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr5-6, rok 1990,

s.: 155-170

47. „Filozofia po filozofii – myślenie istotne M. Heideggera po &lt;Kehre&gt;” [w:] „Nowa

Krytyka, nr 1, rok 1991, s.: 115-134


48. „Ideał filozoficzny a przemoc w perspektywie filozofii etosu” [w:] „Rozdroża wartości.

Prace z ontologii i epistemologii wartości”, UJ, Kraków 1992, s.: 90-99

49. „Aksjologiczne aspekty ontologii fundamentalnej M. Heideggera” [w:] „Istnienie i

poznanie wartości”, UJ, Kraków 1991, s.: 293-317

50. „Filozoficzna glosa do &lt;Fides et ratio&gt;” [w:] „Przegląd Powszechny”, nr 6, rok 1999, s.:

294-305

51. „Myślenie religijne Ernsta Blocha” [w:] „Bobolanum”, Warszawa 1999, s.: 479-505

52. „James Joyce, czyli fenomenologia powieści” [w:] „Twórczość”, nr 4, rok 2000, s.: 71-

87

53. „Idea i gwałt” [w:] „Twórczość”, nr 4, rok 2006, s.: 122-130

54. „Ojcze nasz” [w:] „W drodze”, nr 5, rok 2006, s.: 112-123

55. „Marcuse w kręgu Heideggera” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 2, rok 2007, s.: 35-

44

56. „Fenomenologiczny program Edmunda Husserla” [w:] „Świdnickie Studia

Teologiczne”, nr 3, rok 2006, s.: 59-97

57. „Karl R. Popper: bałwochwalstwo rozumu” [w:] „Studia Bobolanum”, nr 2, rok 2007,

s.: 39-71

58. „Glosa do &lt;Mapy społecznej aktywności obywatelskiej w gminie Lesznowola&gt;” [w:]

„Biblioteka Aktywności Lokalnej”, Warszawa 2008, s.: 229-239

59. „Wczesne pisma Herberta Marcusego w perspektywie Heideggerowskiej filozofii

bytu” [w:] Świdnickie Studia Teologiczne”, nr 5, 2008, str.: 217-231

60. „Twórczość a przedmiot sztuki” [w:] „Dyskurs”, nr 9, 2009, str.: 6-62

61. „Dwa słowa, dwa światy, jeden krzyż” [w:] „Twórczość”, nr 9, 2009, str.: 56-73

62. „Przedmiocie – skryj się. Kilka uwag filozoficznych o destrukcji dzieła sztuki” [w:]

„Wokół sporów o definicję przedmiotu sztuki”, Gorzów Wlkp. 2009, str.: 23-60

63. „Filozofia i poezja. Dwie strategie hermeneutyczne” [w:] „Festiwal Globalnej

Komunikacji”, Radom 2009, str.: 33-43

64. „Jak istnieje świat obiektywny? Kilka uwag o Husserlowskiej idei przedmiotowości

transcendentalnej” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, nr 6, 2009, str.: 121-133

65. „Poza logiką” [w:] „Sztuka i Dokumentacja”, nr 2, 2010, str.: 29-30

66. „Alternatywa ostateczna” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, nr 6, 2009, str.: 379-

396

67. „Myślenie koaniczne w procesie twórczym: działanie bez celu i trwanie w chwili” [w:]

„Koany w Elektrowni”, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej, Radom 2009, str.:

119-137

68. „Martin Heidegger i nowożytna wersja filozofii bytu, czyli świat z perspektywy

Dasein”, [w:] Świdnickie Studia Teologiczne, nr 7 (2010), str.: 91-129

69. „Między dokumentem a kreacją. Kilka uwag w kontekście filozoficznej &lt;czci dla

istnienia&gt;”, [w:] Dyskurs, nr 10 (2010), Wrocław, str.: 202-242

70. „Glosa do koncepcji podmiotowości transcendentalnej w fenomenologii Edmunda

Husserla” [w:] Świdnickie Studia Teologiczne, nr 8 (2011), str.: 143-155

71. Fenomenologia w tradycji nowożytnego transcendentalizmu. Uwagi na marginesie

prac Husserla i Heideggera” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, 2012, nr 9, str.:

163-181

72. ”Od kreacji do dokumentacji” [w:] „Sztuka i Dokumentacja”, nr 5, 2011, str.: 94-96

73. „Filozofia po filozofii” [w:] „Kultura jako problem filozofii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Kurowickiemu”, Wrocław 2013, str.: 207-217

74. „Filozofia Heideggera po &lt;zwrocie&gt; (Kehre)” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”,

2013, nr 10, str.: 161-187

75. „Słowo filozofa i słowo artysty. Kilka uwag o filozoficznych konsekwencjach językowej

gry o sztukę” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, 2013, nr 10, str.: 629-651

76. „Marksowski program przekraczania filozofii a Hegel” [w:] „Nowa Krytyka”, nr 30/31,

2013, str.: 263-275

77. „Wprowadzenie do tekstu &lt;Theses on Ethosophy&gt; [w:] „Świdnickie Studia

Teologiczne”, 2014, nr 1, str.: 91-93

78. „Theses on Ethosophy” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, 2014, nr 1, str.: 93-139

79. „Negacja dualizmu podmiotowo-przedmiotowego w fenomenologii Husserla i

Heideggera” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, 2014, nr 2, str.: 83-99

80. Theses on ethosophy – Art. And Asthetics” [w:] „Transformacje”, nr 3-4, 2016, str.:

130-147

81. „Osamotnienie” [w:] „Filozoficznoprawne okoliczności osamotnienia człowieka w XXI

wieku”, Warszawa 2017, str.: 59-79

82. Idea demokracji w filozofii społecznej Karla R. Poppera – racjonalistyczny mit

nowoczesnej Europy” [w:] ”Sztuka i Dokumentacja”, 2017, nr 16, str.: 7-27


Książki - Filozofia


1. „Estetyka realizmu Georga Lukacsa i jej przesłanki filozoficzne”, Książka i Wiedza,

Warszawa, 1984, str: 273

2. „Lukacs”, Wiedza Powszechna, seria: „Myśli i Ludzie”, Warszawa, 1985, str: 309

3. „Istnieć znaczy tworzyć”, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1986, str: 197

4. „Myślenie Heideggerem”, Kolegium Otryckie, Warszawa, 1988, str: 103

5. „Twórczość a sztuka. Wprowadzenie do estetyki procesów twórczych”, Książka i

Wiedza, Warszawa, 1989, str: 459

6. „Filozofia XX wieku: między buntem rozumu a pokorą istnienia”, Nowe Wydawnictwo

Polskie, Warszawa, 1990, str: 233

7. „Tezy o ethosofii” (Theses on ethosophy), Ethos, Olsztyn – Warszawa, 1993, str: 99

8. “Zagubiony ethos”, Ethos, Warszawa, 1994, str: 1994

9. „Dwie fenomenologie: Husserl i Heidegger”, Ethos, Warszawa, 1997, str: 175

10. „Droga myśli”, Ethos, Warszawa, 1997, str: 319

11. „Leksykon filozofów współczesnych”, Ethos, Warszawa, 2007, str: 507

12. „Estetyka po estetyce. Prolegomena do ontologii procesu twórczego”, Wydawnictwo

Ethos, Warszawa 2009

13. „Sztuka? – Tylko wtedy, kiedy jestem. Szkice o tajemnicy istnienia, twórczości i

kulturze czynnej”, Wydawnictwo Ethos, Warszawa 2010

14. „Miłość” (studium filozoficzno-antropologiczne), Warszawa 2015, str. 271

15. „Po drugiej stronie życia. Notatki i szkice z zakresu teologii więzienia”, Wydawnictwo

Ethos, Warszawa 2017


Skrypty, wykłady, druki zwarte


1. „Trzy wykłady o sztuce i estetyce transcendentalnej”, Biuro Wystaw Artystycznych,

Gorzów Wlkp., 1983, str: 54

2. „Studia z teorii estetyki”, Biuro Wystaw Artystycznych, Gorzów Wlkp., 1983, str: 47

3. „Modlitwy”, Wydawnictwo Ethos, Fronda, Warszawa 2015


Poezja


1. „Nie napisany wiersz” , Wydawnictwo Ethos, Warszawa 2011

2. „Po drugiej stronie wiersza”, Wydawnictwo Ethos, Warszawa 2011

3. „ZAsłyszenia”, Wydawnictwo Ethos, Warszwa 2012

4. „Popiełuszko ZAsłyszany”, Wydawnictwo Ethos, Warszwa 2010


Proza


1. „Życie i cierpienie młodego W.”, Wydawnictwo Ethos, Warszwa 1999

2. „Dalej, Inaczej, Bez miłości ..” (opowiadania), Wydawnictwo Ethos, Warszawa 1999

3. „Wyrok”, Wydawnictwo Ethos, Warszawa 2017



Artykuły


1. „Jak jest możliwy realizm w filmie” [w:] „Nowy Wyraz”, 10, rok 1978, s.: 76-84

2. „Pytania i odpowiedzi” (rec. W. Bibler „Myślenie jako dialog”, PIW 1982) [w:]„Miesięcznik Literacki”, nr 12, rok 1982, s.: 154-156

3. „Księga – Tołstoj” (rec. W. Szkłowski „Lew Tołstoj”, PIW 1982) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 6, rok 1983, s. 149-151

4. „Mitologia naszych czasów” (rec. C.G. Jung „Nowoczesny mit”, WL 1982) [w:] „Literatura”, nr 8, rok 1983, s. 56-57

5. „Powtórka z marksizmu” (rec. G. Politzer „Filozofia i mity”, Ossolineum 1982) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 8, rok 1983, s.: 149-153

6. „Awangardowy teatr nahuatl” (rec. M. Sten „Teatr, którego nie było”, WL 1982) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 11-12, rok 1983, s.: 225-227

7. „Nauka jako metafora” (rec. S. Amsterdamski „Między historią a metodą” PIW 1983) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 1, rok 1984, s.: 143-145

8. „Portret krytyka skazanego na legendę ” (rec. L. Flaszen „Teatr skazany na magię” WL 1983) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 2, rok 1984, s.: 153-155

9. „Z teatralnego archiwum: Erwin Piscator” (rec. E. Piscator „Teatr polityczny”, WAiF 1983) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 3, rok 1984, s.: 153-156

10. „Pytania o marksizm – dziś” (rec. J. Habermas „Teoria i praktyka” PIW 1983) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 11-12, rok 1984, s. 234-237

11. „Wielka reforma teatru” (rec. K. Braun „Wielka reforma teatru w Europie” Ossolineum 1984) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 3, rok 1985, s.: 146-150

12. „Myślenie teatrem. Komentarz filozoficzny do pism teatralnych prof. S. Srebrnego” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr10-11, rok 1985, s.: 118-129

13. „Wokół twórczości” (rec. Wł. Stróżewski „Dialektyka twórczości” PWM 1983) [w:] „Studia Filozoficzne” nr 11-12, rok 1985, s.: 185-190

14. „Czy można żyć według zasad natury?” (rec. H. D. Thoreau „Życie bez zasad”, Czytelnik 1983) [w:] „Studia Filozoficzne”, nr 5, rok 1986, s.: 184-189

15. „Stary pejzaż nowe twarze” (rec. J. Erpenbeck „Das ganzen denken. Zur Dialektik menschlicher Bewusstseinstrukturen und Prozesse”, Berlin 1985; M. Buhr, J. d Hondt, H. Kleiner “Aktuelle Vernunft. Drei Studien zur Philosophie Hegels” Berlin 1985) [w:]

“Miesięcznik Literacki”, nr 8, rok 1986, s.: 133-141

16. „Absurd i tragedia grecka” (rec. J. Kott „Zjadanie bogów” WL 1986) [w:] „Literatura” nr 11-12, rok 1986, s.: 60-64

17. „Wokół Joyce a” [w:] „Miesięcznik Literacki” nr 10-11, rok 1986, s.: 66-79

18. „Krew i litera” (rec. F. Fanon „Wyklęty lud ziemi” PIW 1985) [w:] „Literatura”, nr 1, rok 1987, s.: 66-70

19. „Paradoksy doskonałości” (rec. Xu Yun „Strażnik Dharmy”, Warszawa 1986) [w:] „Literatura”, nr 1-12, rok 1987, s.: 90-92

20. „Symbol jako pomost do nieba” (rec. G. Durand „Wyobraźnia symboliczna” PWN1986) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 1, rok 1988, s.: 140-143

21. „W kręgu estetyki niemieckiej” (rec. K. Sauerland „Od Diltheya do Adorno” PIW 1986), [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 2-3, rok 1988, s.: 181-183

22. Tłum.: Karl-Otto Apel „Współczesne typy racjonalności: continuum rozumu pomiędzy nauką a etyką” [w:] „Półrocznik Filozoficzny Młodych”, nr 1, rok 1987, s.: 40-49

23. „Na początku był mord” (rec. R.Girard „Kozioł ofiarny” WŁ 1987) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 7, rok 1987, s.: 155-158

24. „Cassirer o kulturze i symbolach” [w:] „Kultura”, nr 40, rok 1988

25. „Czy Ingarden był realistą?” (rec. R. Ingarden „Spór o istnienie świata” PWN 1987)

[w:] „Kultura” nr z dn. 19.X.1988

26. „Filozofia Karla Jaspersa w poszukiwaniu znaków Transcendencji” [w:] „Kultura” nr z

dn. 2.11.1988

27. „Simmel i filozofia formy” [w:] „Kultura” nr z dn. 7.12.1988

28. „Prawda teizmu, prawda wiary” (rec. E. Lionell Mascall „ „Otwartość bytu. Teologia

naturalna dzisiaj”, IW PAX 1988) [w:] „Kultura”, nr z dn. 14.12.1988

29. „Między buntem a wiarą – filozofia Lwa Szestowa” [w:] „Kultura”, nr z dn. 11.01.1989

30. „Materializm, krytycyzm, racjonalność” (rec. M. Horkheimer „Społeczna funkcja

filozofii” PIW 1987) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 12, rok 1988, s.: 135-138

31. „Człowiek i wszechświat w filozofii Teilharda de Chardin” [w:] „Kultura”, nr z dn.

1.03.1989

32. „Wyobraźnia metaforyczna naszych czasów” (rec. G. Lakoff, M. Johnson „Metafory w

naszym życiu” PIW 1988) [w:] „Kultura”, nr z dn. 15.03.1989

33. „Archetypy i nieświadomość w filozofii Carla Gustawa Junga” [w:] „Kultura” nr z dn.

5.03.1989

34. „Mnisi w historii” (rec. J. Kłoczowski „Od pustelni do wspólnoty” Czytelnik 1987) [w:]

„Kultura”, nr z dn. 19.04.1989

35. „Henry Dawid Thoreau i obrona indywidualizmu” [w:] „Kultura” nr z dn. 3.04.1989

36. „Glosa do współczesnej antropologii filozoficznej” (rec. H. Plessner „Pytania o

conditio Humana” PIW 1988) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 5, rok 1983, s.: 136-139

37. „Max Scheler – filozofia pomiędzy niebem ideałów a prawdą realności” [w:] „Kultura”

nr z dn. 7.06.1989

38. „Język i filozofia” (rec. P. Ricoeur „Język, tekst, interpretacja” PIW 1989) [w:]

„Kultura”, nr z dn. 25.10.1989

39. „Gandhi i filozofia biernego oporu” [w:] „Kultura”, nr z dn. 8.11.1989

40. Tłum. Martin Heidegger „Prawda a sztuka” (fragm. „Źródło dzieła sztuki”) [w:]

„Poezja”, nr 1-2, rok 1990, s.: 19-27

41. „Ja-Ty: filozoficzne konteksty pojęcia formy Witolda Gombrowicza” [w:] „Autograf”,

nr 3, rok 2007, s.: 11-19

42. „Rewolucja rozumu” [w:] „Twórczość”, nr 9, rok 2008, s.: 125-131

43. „Fragment” [w:] „Twórczość”, nr 8, 2007, str.: 69-79

44. „Kto powinien rządzić?” [w:] „Twórczość”, nr 11, 2007, str.: 123-127

45. „Wojna cywilizacji” [w:] „Autograf”, nr 2-3, 2008, str.: 7-9

46. „Paradoksy doskonałości” [w:] „Autograf” nr 5, 2008

47. „Ocalenie, czyli pytanie o przyszłość sztuki” [w:] „Format”, nr 58, 2010, str.: 12-14

48. „Ojcze nasz” [w:] „Zbawienie przez miłosierdzie i prawdę. Księga pamiątkowa ku czci

bpa prof. dr. hab. Ignacego Deca”, Świdnica 2009, str.: 47-57

49. „Narodziny teatru z ducha tragedii” [w:] Świdnickie Studia Teologiczne, nr 7 (2010),

str.: 469-507


50. „Od teatru do tajemnicy bytu” [w:] „Twórczość”, nr 7, 2011, str.: 117-120

51. „Stan stabilny. Podręcznik życia dla nieszczęśliwych” [w:] „Świdnickie Studia

Teologiczne”, nr 8 (2011), str.: 421-443

52. „Ocalenie poprzez sztukę, czyli neoawangarda poza Systemem” [w:] „Federalista”, 4,

2010, str.: 30-35

53. „Performance i moralność” ‘[w:] „Format”, 2012, nr 61, str.: 45-48

54. „Performance i sens” [w:] „Format”, 2013, nr 64, str.: 113-116

55. „Światło odbite” [w:] „Format”, nr 68, 2014, str.: 11-14

56. „Strukturalni” [w:] „Format”, nr 70, str.: 4-8

57. „U źródeł awangardy artystycznej w sztuce najnowszej. Zarys problematyki” [w:]

„Dialog Edukacyjny”, nr 1-2, 2015, str.: 22-30

58. „Odwrócone światło” [w:] „Format”, nr 71, 2015, felieton

59. „O nowości na nowo” [w:] „Dialog Edukacyjny”, nr 3-4, 2016, str.: 21-23

60. „Kiedy wyobraźnia bierze górę” [w:] „Dialog Edukacyjny”, 2016, str.: 62-67

61. „Sztuka jest kobietą” [w:] „Format”, nr 73, 2016, str.: 4-5

62. „Kilka zdań o modzie na strukturalizm” [w:] „Dialog edukacyjny”, nr 3-4, 2016, str.:

31-43

63. „&lt;Psalmy&gt; - interpretacja” [w:] „Homo Dei”, nr 2, 2017, str.: 180-187

64. „&lt;Psalmy&gt;: między człowiekiem a Bogiem” [w:] „Homo Dei”, nr 3, 2017, str.: 137-147

65. „Psalm 137: Nad rzekami Babilonu” [w:] „Homo Dei”, nr 3, 2017, str.: 148-152

66. „Nowe media – nowy język” [w:] „Dialog edukacyjny”, nr 3, 2017, str.: 29-34

67. „Psalm 89: Wyniesienie i upadek domu Dawida” [w:] „Homo Dei”, nr 4, 2017, str.:

144-151

68. „Od praktyki do teorii i z powrotem” [w:] „Twórczość”, 2018, nr 4, str.: 118-120

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Pierwsza na świecie Karta Wpłatnicza. Przyjmuj wpłaty gdziekolwiek jesteś.
Pierwsza na świecie Karta Wpłatnicza. Przyjmuj wpłaty gdziekolwiek jesteś.
Dowiedz się więcej

Wpłaty 6

JW
Jan Wadowski
ukryta
JW
Jan Wadowski
50 zł
 
Dane ukryte
100 zł
TK
Tomasz Kłusek
100 zł
SD
ukryta
 
Dane ukryte
ukryta

Komentarze

 
2500 znaków
Zrzutka - Brak zdjęć

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!