Transport zabytkowego wagonu pasażerskiego z roku 1901!.
Transport zabytkowego wagonu pasażerskiego z roku 1901!.
Nasi użytkownicy założyli 1 260 968 zrzutek i zebrali 1 446 986 632 zł
A ty na co dziś zbierasz?
Opis zrzutki
Witamy, to kolejna nasza zrzutka w, której prosimy Was o wsparcie tym razem związane z transportem zabytkowego wagonu serii Bi z Dąbrowy Górniczej Ząbkowice do Jaworzyny Śląskiej na teren gminnej bocznicy Jaworzyna Śląska - Pastuchów gdzie nasza organizacja od wielu lat realizuje cele związane z ochroną kolejowych zabytków techniki.
Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej wzbogaciło się o kolejny eksponat przekazany przez spółkę PKP Energetyka. To 118-letni wagon pasażerski serii Bi, który od ponad pół wieku stał w Dąbrowie Górniczej Ząbkowice na terenie podstacji trakcyjnej gdzie początkowo służył jak pomieszczenie warsztatowe a obecnie, jako magazyn.
Wagon został wyprodukowano w 1901 roku niemieckich zakładach Düsseldorfer Eisenbahnbedarf AG. Po 1945 roku został on przejęty przez Polskie Koleje Państwowe i przydzielono go do Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Krakowie. W kolejnych latach przynależał do DOKP w Katowicach
i Wrocławiu. Z opisów na ramie wagonu wynika, iż ostatnia stacją macierzystą wagonu była stacja Nysa.
Z dniem 27 grudnia 1963 roku wagon został skreślony z inwentarza PKP. W roku 1965 wagon ustawiono na terenie
Podstacji Trakcyjnej Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. W roku 2018 po zamieszczeniu na profilu społecznościowym relacji z transportu pozyskanego również cennego pudła wagonowego z Jeleniej Góry, otrzymaliśmy informację, że równie cenny wagon znajduje się w Dąbrowie Górniczej Ząbkowice. Po oględzinach wagonu zdecydowaliśmy się wystąpić do właściciela z wnioskiem o przekazanie wagonu do celów muzealny, na co Zarząd PKP Energetyka wyraził zgodę.
W najbliższych tygodniach wagon zostanie przemieszczony na teren Jaworzyny Śląskiej gdzie zostanie zabezpieczony oraz poddany dokładnej inwentaryzacji w zakresie braków. Największym kosztem będzie odtworzenie resorów, pozostałe elementy jak koziołki resorowe, zestawy kołowe, widły maźnicze, zderzaki nie stanowią problemu, ponieważ są to elementy znormalizowane i dostępne elementy chociażby z wagonów techniczno gospodarczych.
Ciekawostką jest fakt, że wagon ma zachowaną oryginalną tabliczkę znamionową, co jest niezwykle cenne, ponieważ te zazwyczaj znikały z wagonów i bogaciły zbiory kolekcjonerskie. Będzie to nasz pierwszy wagon posiadający tabliczkę znamionową a co za tym idzie pełną historię, co przy zabytkach jest niezwykle cenne.
Poniżej zdjęcia:
Zapraszamy do wsparcia nas!

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj ile osób odwiedziło i wsparło tę zrzutkę z twojego polecenia! Dowiedz się więcej.
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj ile osób odwiedziło i wsparło tę zrzutkę z twojego polecenia! Dowiedz się więcej.