id: bbcr3h

Climbing of Hope – 1st Afghan climb of Mount Everest

Nasi użytkownicy założyli 1 151 487 zrzutek i zebrali 1 196 555 621 zł

A ty na co dziś zbierasz?

Opis zrzutki

Mam na imię Fatima i mam 22 lata. Jestem najmłodszą kobietą, która zdobyła najwyższy szczyt Afganistanu (7492 m) Noszak. Razem z moim przyjacielem Zabihem (23 l.) uciekliśmy z Afganistanu w sierpniu zeszłego roku, tuż przed tym, jak radykalni islamiści przejęli kraj i odebrali kobietom prawa i inne wolności. Moim marzeniem jest wspiąć się razem z Zabihem na Mount Everest, najwyższą górę świata. Dlatego proszę o wsparcie finansowe.

Pozwólcie, że najpierw przedstawię moją historię.

Kiedy miałam 14 lat, zaczęłam trenować sztuki walki (taekwondo, BJJ i boks) po tym, jak obejrzałam chiński film kung-fu. Jakiś czas później zostałam członkiem kadry narodowej w tych sportach (brałam udział w zawodach w Indonezji i Turkmenistanie). Pewnego dnia podczas treningu biegowego w górach niedaleko Kabulu, zainspirowała mnie grupa wspinaczy. Dołączyłam do ich grupy i bardzo szybko wspinaczka górska stała się moją pasją.

W głowach naszej ekipy wykluł się plan dotarcia na Noszak, najwyższą górę Afganistanu, wznoszącą się prawie 7 500 m (24 580 stóp) nad poziomem morza. W planie było nie tylko zrobienie czegoś spektakularnego, ale także zainspirowanie innych kobiet w Afganistanie i pokazanie im, że tak naprawdę granice nie istnieją.

Latem 2020 wyruszyliśmy w podróż i po 22 dniach osiągnęliśmy szczyt Noszak. Miałam 20 lat. Nasz sukces został opisany przez agencję Reutersa. Trzy członkinie zespołu to kobiety, w tym moja siostra. Kolejnym krokiem było wejście na najwyższą górę świata – Mount Everest.

W grudniu 2021 znalazłam się na liście BBC “100 Najbardziej Wpływowych Kobiet 2021”. Na liście znalazły się m.in. Malala Yousafzai, najmłodsza laureatka Pokojowej Nagrody Nobla, czy Fiame Naomi Mata'afa, pierwsza kobieta-premier na Samoa.

Niestety przyszło mi także zapłacić cenę za ten sukces. Z powodu doniesień medialnych o naszym wyczynie oraz mojej obecności w mediach społecznościowych stałam się ofiarą gróźb i fizycznych ataków na ulicach Kabulu. Doznałam urazów głowy, pleców, ramion i stóp z powodu fizycznych napaści radykałów, którzy nienawidzili tego, co robiłam.

Co więcej, sytuacja w kraju zaczęła się pogarszać, gdy wojska amerykańskie miały się wycofać.

Trzy dni po upadku afgańskiego rządu w sierpniu 2021 r. odebraliśmy telefon od znajomego, aby natychmiast udać się na lotnisko. Tysiące ludzi próbowało uciec z kraju, przestraszeni nadciągającym zagrożeniem ze strony Talibów. Wielu zostało zadeptanych na śmierć (w tym 2-letnie dziecko, jak donosi The New York Times), inni zmarli z wycieńczenia i braku wody.

Mieliśmy szczęście, że w 2019 roku Zabih poznał Olę i Borysa Uczułków, dwóch YouTuberów z Polski, którzy prowadzą kanał podróżniczy Planeta Abstrakcja. W sierpniu 2021 r., na krótko przed wycofaniem się sił amerykańskich z Afganistanu, dwaj polscy przyjaciele stworzyli petycję z prośbą do polskiego premiera Mateusza Morawieckiego o zezwolenie na przyjazd do Polski 4 obywateli Afganistanu, w tym mnie i Zabiha, ze względu na nasze osiągnięcia wspinaczkowe, które zostały udokumentowane przez nich oraz polski kanał telewizyjny (TTV), i nasze zaangażowanie w organizacje międzynarodowe.

W rezultacie mieliśmy szczęście znaleźć się na liście ewakuacyjnej Wojska Polskiego. Zabih i ja wraz z garstką innych osób zostaliśmy przewiezieni do Polski przez Uzbekistan. Nasza podróż została częściowo udokumentowana przez Kawoona Khamoosha i Marka Polaszewskiego z BBC w ramach filmu dokumentalnego BBC zatytułowanego “Farewell My Afghanistan” (pol. „Żegnaj, mój Afganistanie”).

Spędziliśmy 100 dni w obozie dla uchodźców w Bezwoli koło Radzynia Podlaskiego. Tam założyłam klub fitness dla innych uchodźczyń w sali konferencyjnej, z której korzystaliśmy dwa razy dziennie z prawie 20 kobietami.

W tych trudnych czasach dla Afganek i ogólnie obywateli Afganistanu, kiedy prawa kobiet są im odebrane, kiedy nie wolno nam się uczyć ani pracować i pozbawia nas najbardziej podstawowych praw człowieka, ta wyprawa może być przebłyskiem nadziei nie tylko dla afgańskich kobiet i mężczyzn, ale dla ludzi na całym świecie w trudnej sytuacji.

Ponieważ powoli udaje nam się budować nowe życie w Polsce, chcemy wbrew wszelkim przeciwnościom osiągnąć nasz cel. Chcemy zostać pierwszymi Afganką i Afgańczykiem, którzy wspięli się na Mount Everest. Aby to zrobić, potrzebujemy odpowiedniego sprzętu i wsparcia osób, które do nas dołączą.

Jeśli możesz, pomóż naszym marzeniom,

Fatima Sultani

Więcej na Instagram:

Zabih: https://www.instagram.com/kakazabih/

Fatima: https://www.instagram.com/fatima_sultani.af/

Zbiórka od strony formalnej organizowana jest przez Martę Czaputowicz-Barańską ponieważ z uwagi na nasz status uchodźców nie posiadamy jeszcze wszystkich wymaganych dokumentów i kont bankowych, a Marta była na tyle uprzejma, że nam w tym pomaga.

ENGLISH VERSION:

My name is Fatima and I’m 22 year old. I am the youngest woman to climb the highest peak of Afghanistan (7,492 m) Noshaq. Together with my friend Zabih (23), we escaped Afghanistan in August last year, right before the radical Islamists took over the country and took away the rights of women and other freedoms. It is my dream to climb Mount Everest, the highest mountain in the world, together with ​​Zabih. That’s why I am asking for your financial support.

Allow me to first present my story.

When I was 14, I started training in martial arts (taekwondo, BJJ, and boxing) after seeing a Chinese kung-fu film. Some time later I became a member of the national team in these sports. One day while I was doing jogging practice for martial arts in the mountains outside of Kabul, I was inspired by a group of hikers who were climbing. I was invited to join them and very soon mountain climbing became my passion.

A plan hatched in the heads of our young team to get to Noshaq, the highest mountain in Afghanistan, standing almost 7,500 m (24,580 ft) above sea level. The plan was not just to do something spectacular but also to inspire other women in Afghanistan and show them that only the sky’s the limit.

In summer 2020, we set out on our journey and after 22 days reached the peak of Noshaq. I was 20 years old. Our success was reported by the Reuters. Three members of the team were women, including my sister. The next step was to climb the highest mountain in the world – Mount Everest.

In December 2021, I was listed in the  "BBC 100 Women 2021”list. The list includes, among others Malala Yousafzai, the youngest winner of the Nobel Peace Prize, or Fiame Naomi Mata'afa, the first female prime minister in Samoa.

Unfortunately, there was a price to pay. Due to the media reports of our feat and my presence on social media, I became a victim of verbal threats and physical attacks on the streets of Kabul. I suffered head, back, arm and foot injuries due to these physical attacks by radicals who hated what I was doing.

Also the situation in the country started to deteriorate with the US troops about to withdraw.

3 days after the Afghani government collapsed in August 2021, we got a phone call from a friend to rush to the airport immediately. There were thousands of people who were trying to escape the country, scared of the imminent Taliban threat. Many were trampled to death (including a 2-year-old toddler, as reported by The New York Times), others died of exhaustion and lack of water.

We were lucky enough that in 2019 Zabih met Ola and Borys Uczułka, two YouTubers from Poland, who run the Planeta Abstrakcja travel channel. In August 2021, shortly before the withdrawal of American forces from Afghanistan, the two Polish friends created a petition asking the Polish prime minister Mateusz Morawiecki to allow 4 Afghani citizens, including me and Zabih, to come to Poland, on account of our climbing achievements that were documented by them as well as a Polish TV channel (TTV) and our involvement with international organizations.

As a result of that, we were lucky enough to have been added to the evacuation list of the Polish Army. Zabih and I, together with a handful of other people, were transported to Poland through Uzbekistan. Our transition was documented by Kawoon Khamoosh and Marek Polaszewski from the BBC and is part of a BBC documentary film titled “Farewell My Afghanistan”.

We stayed 100 days at a refugee camp in Bezwola, near Radzyń Podlaski. While there, I started a fitness club for other refugee women in a conference room that we used twice a day with almost 20 women.

In these hard times for Apfghani women and Afghans in general, when the rights of women are taken away from them, when we are not allowed to learn or work and are deprived of some of the most basic human rights, this expedition might be a glimmer of hope not just for Afghani women and men, but for people all over the world whose situation is difficult.

Since we are slowly finding a new life in Poland, we want to reach our goal against all odds. We want to become the first Afghan woman and man to climb Mount Everest. To be able to do this, we need proper equipment and the support of people who will join us.

Please help support our dreams,

Fatima Sultani

instagram profiles:

Zabih: https://www.instagram.com/kakazabih/

Fatima: https://www.instagram.com/fatima_sultani.af/

This fundraiser is formally organized by Marta Czaputowicz-Barańska because as a refugee we don't have bank accounts and she was kind enough to help us in that regard.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.