Hej, z tej strony zrzutka.pl (na Wykopie jako "zrzutkapl"). Ponieważ często pojawiają się informacje, że nie weryfikujemy zrzutek - pragniemy trochę to sprostować. W kwestii zbiórki 'pandemia' której dotyczy ten wątek - zrzutka ma zablokowane wypłaty, a jej Organizatorzy muszą teraz przejść procedurę polegającą na stworzeniu kosztorysu, przesłaniu zgód konkretnych szpitali i placówek, z którymi są umówieni na dostarczenie konkretnej pomocy itd. - jeśli tego nie przedstawią, to w ciągu 14 dni wpłaty wrócą do wspierających (zgodnie z naszym regulaminem). Biorąc pod uwagę fakt niedługiego istnienia spółki organizującej zbiórkę, brak zaufania społecznego do organizatora oraz brak ikony poświadczającej zweryfikowanie przez nas tej zbiórki - póki co nie możemy ręczyć za jej prawdziwość. Ale tak jak napisaliśmy - w razie braku uwiarygodnienia, wpłaty wrócą do wspierających. Niżej trochę więcej informacji na temat tego jak do kwestii weryfikacji podchodzi zrzutka.pl:
- Zrzutka.pl sp. z o.o. działa w charakterze krajowej instytucji płatniczej, wpisanej do Rejestru Usług Płatniczych UKNF pod numerem IP48/2019 - w związku z tym prowadzimy dokładne i rozbudowane weryfikacje i uwierzytelnienia użytkowników (organizatorów zbiórek), posiadamy procedury związane z przeciwdziałaniem fraudom i praniu pieniędzy oraz posiadamy obszerne procedury wewnętrzne dotyczące przeciwdziałania nadużyciom. Te wszystkie rzeczy są wymagane przepisami prawa - my jednak z uwagi na charakter naszej działalności wychodzimy znacznie dalej - na ten temat w kolejnych podpunktach:
- Wszystkie założone na naszym portalu zrzutki podlegają tym samym standardom weryfikacji. Z najbardziej podstawowych i dostępnych publicznie w naszym regulaminie procedur dotyczących weryfikacji użytkowników i zrzutek obowiązują te wskazane w dziale "XIII WYPŁATY I DODATKOWA WERYFIKACJA ORGANIZATORA" naszego regulaminu (https://zrzutka.pl/regulamin/#h13). Ponadto, stosujemy również dodatkowe procedury weryfikacyjne, które nie są opisane w naszym regulaminie z uwagi na to, iż ich ujawnienie mogłoby obniżać ich skuteczność. Z uwagi na aktualną sytuację, dla zrzutek związanych z epidemią koronawirusa wprowadziliśmy w tym tygodniu, poza naszymi standardowymi zabezpieczeniami, również dodatkowe procedury, które w największym skrócie sprowadzają się do:
- zrzutki na obiady/zakupy/pomoc/ dla bezdomnych/starszych/samotnych: tutaj wymagamy dosłania dodatkowych oświadczeń od osób, które otrzymały pomoc od organizatora
- zrzutki na obiady dla szpitali/klinik/sor: do opisu (przy osiągnięciu właściwych progów) wymagamy dodania konkretnych szpitali/klinik/sor-ów + ich zgody z pieczątkami.
- zrzutka na respiratory/aparaty usg/sprzęt/maseczki itd. - do opisu muszą być (po osiągnięciu pewnych progów) dodane konkretne szpitale/kliniki/sory. Z dokumentów wymagamy zgody danej jednostki wraz z podpisem i pieczątką osoby upoważnionej - dane tej osoby sprawdzamy w publicznych źródłach, czy faktycznie ‘dr Kowalski’ jest ordynatorem w tym i tym szpitalu. Dodatkowo prosimy o kosztorys. Zgoda https://zrzutka.pl/pliki/dokumenty/Oswiadczenie_pomoc_sprzet_placowki.pdf
Oczywiście w przypadku niespełnienia przez organizatora danej zrzutki stawianych mu wymagań, zrzutka jest przez nas po 14 dniach oczekiwania (zgodnie z regulaminem) wyłączana, a środki na niej zebrane (blokowane w czasie oczekiwania na dokumenty) przekazywane są do zwrotu dla wspierających (więcej na ten temat w https://zrzutka.pl/regulamin/). Wskazane wyżej punkty to oczywiście wierzchołek całej pracy, którą wykonujemy, żeby zapewnić bezpieczeństwo.
Podsumowując - w przypadku podejrzenia nadużyć oraz w przypadku promowania zbiórki, otrzymania od innych użytkowników zgłoszeń o możliwości oszustwa, wpadnięcia w progi weryfikacyjne itp. podejmujemy szereg działań. Pierwszym z nich jest zwykle blokada wypłat i komunikacja z Organizatorem zrzutki, z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia lub nadesłanie odpowiednich dokumentów (ich charakter oczywiście zależy od rodzaju zbiórki). Jeżeli nie doprowadzi to do satysfakcjonującego wyjaśnienia wątpliwości, w kolejnym kroku możemy podjąć decyzję o usunięciu danej zrzutki i zwrocie wpłat wspierającym (nie pobieramy prowizji od takiego działania). W uzasadnionych przypadkach kierujemy również zgłoszenie do prokuratury. Każde z dotychczas złożonych przez nas zawiadomień spowodowało wszczęcie odpowiedniego postępowania karnego, a w wielu sprawach zapadły już prawomocne wyroki skazujące. W przypadku postępowania karnego, po decyzji prokuratora może wystąpić półroczna blokada środków, która następnie przedłużona może zostać przez sąd. Jeśli jest taka konieczność, to wysyłane są również zgłoszenia do GIIF i sprawa jest prowadzona w jeszcze innych trybach. To zależy od sytuacji i jest regulowane przez przepisy prawa.