Jak sfinansować NGO? Case studies udanych zbiórek pieniędzy

Napisano 26 sierpnia, 2024. Aktualizacja: 28 sierpnia, 2024.
Jak sfinansować NGO? Case studies udanych zbiórek pieniędzy

Skuteczny fundraising to dla wielu organizacji pozarządowych “być albo nie być”. Wbrew pozorom nawet najwięksi gracze czwartego sektora mogą na pewnych etapach doświadczać problemów finansowych. Dlatego warto wiedzieć jak zbierać pieniądze skutecznie. I warto pozyskiwać tę wiedzę za darmo. 

Przejdź do sekcji:

  1. Skąd czerpać wiedzę o fundraisingu
  2. Zbieraj na fundację jak Łukasz Litewka
  3. Analiza składników sukcesu - case Fundacji TeamLitewka
  4. Co jeśli ten przykład nie pasuje do mojej organizacji?

Skąd czerpać wiedzę o fundraisingu?

Nauka na własnych sukcesach i błędach to skuteczna, lecz czasochłonna i kosztowna metoda pozyskiwania wiedzy. Na testy, próby i potknięcia najłatwiej jest pozwalać sobie w stabilnej sytuacji finansowej, gdy organizacja jest w stanie funkcjonować bez pieniędzy pozyskanych od społeczności. Gdy budżet się nie domyka, niepowodzenia stają się nieznośnie trudne. 

Nawet najlepszy fundraiser popełni w swoich działaniach błędy. Niemniej, odpowiednia wiedza i przygotowanie pozwolą Ci uniknąć kardynalnych pomyłek i skrócić drogę do sukcesu. Jeśli zależy Ci na czasie, koniecznie pobierz naszego darmowego ebooka! Omawiamy w nim 13 różnych zrzutek, w których wszystko poszło dokładnie tak, jak powinno. Bez względu na rozmiar, profil działalności, czy rozpoznawalność Twojej organizacji, na pewno znajdziesz w nim pomysł, który zrewolucjonizuje Twoje podejście do zbierania pieniędzy. 

Poznaj historie największych sukcesów na zrzutka.pl

Poznaj historie największych sukcesów na zrzutka.pl

Z naszym ebookiem zaoszczędzisz nie tylko czas i pieniądze. Porównując swoje pomysły z historiami sukcesów, błyskawicznie je zrewidujesz, nabierzesz pewności co do swoich decyzji i będzie Ci łatwiej dokonywać kluczowych wyborów. Nie obiecujemy, że stres związany z pozyskiwaniem pieniędzy całkiem zniknie, ale na pewno będzie dużo mniejszy.

Zapoznaj się z przykładowym case study i daj się przekonać, że warto zainwestować czas w przeczytanie 12 pozostałych historii sukcesów. 

Zbieraj na fundację jak Łukasz Litewka 

Nie zaskoczymy nikogo z Was mówiąc, że o wiele łatwiej jest pozyskać jednorazową wpłatę niż wsparcie cykliczne. Bo o ile przy jednorazowych wpłatach można się opierać na emocjach i spontaniczności, o tyle decyzja o regularnym, comiesięcznym przelewaniu pieniędzy na konto fundacji wymaga chłodnej kalkulacji. Stąd popularność pojedynczych zbiórek pieniędzy nie gwarantuje proporcjonalnego przełożenia na cykliczne wsparcie organizacji.

Jednak na zrzutce znalazł się Organizator, któremu udało się osiągnąć takie przełożenie. 

Łukasz Litewka jest szeroko znanych z udanych zbiórek pieniędzy, cieszących się oszałamiającą popularnością. Choć zwykle jego akcje były jednorazowe, również w przypadku, gdy poprosił o regularne wsparcie Fundacji TeamLitewka zebrał 2,5-krotność założonego celu! Jak on to zrobił?

Analiza składników sukcesu - case Fundacji TeamLitewka

Odpowiednie przygotowanie 

W momencie, gdy Łukasz Litewka założył zrzutkę cykliczną, jego fundacja była już znana w całym kraju. Wspierający doskonale wiedzieli jak działa, mieli okazję przekonać się o jej skuteczności i przywiązali się do niej, wielokrotnie wspierając zbiórki na konkretne cele. Wsparcie subskrypcyjne wymaga dużego zaufania do organizacji. Łukasz Litewka dał sobie odpowiednio dużo czasu, aby je zbudować

Ambasador

Trudność w zbieraniu na cele statutowe kryje się również za tym, że wolimy wspierać konkretną twarz (lub pyszczek) niż bezosobową organizację. Dlatego ważne jest, żeby organizacja miała swojego ambasadora. Najlepiej, aby była to osoba bardzo blisko z nią związana i aktywnie biorąca udział w jej działaniach - na przykład jej założyciel!  

Łukasz Litewka bardzo dba o swoich obserwujących w mediach społecznościowych. Dzieli się z nimi nie tylko rezultatami akcji charytatywnych, ale również własnymi emocjami i przemyśleniami. Dzięki temu rozwija bliskie relacje ze swoją społecznością pozwalając jej członkom poczuć się wyjątkowo. Bo Ci ludzie są dla niego naprawdę wyjątkowi!

Komunikacja 

O tym elemencie nie wolno zapominać na etapie pozyskiwania wpłat cyklicznych. Ludzie muszą wiedzieć, że mogą Cię wspierać stale, a nie tylko jednorazowo. 

Łukasz komunikował swoją zrzutkę cykliczną od momentu jej założenia. Mówił, że wystartowała, chwalił się rosnącym wynikiem, dziękował za każdą subskrypcję i zachęcał kolejne osoby do dołączenia. W ten sposób cały czas rozpędzał zrzutkę i maksymalizował sumę pozyskanych darowizn. 

Pamiętaj, że komunikowanie nie powinno ograniczać się do reklamowania zrzutki. Nie zaniedbuj pytań swojej społeczności. Rozwiewaj wątpliwości natury technicznej i praktycznej. W ten sposób pomożesz skonfigurować pierwsze wpłaty cykliczne osobom, które nigdy wcześniej tego nie robiły. Jeśli konwersacje toczą się w publicznych komentarzach, tym lepiej - każda odpowiedź zwiększy zasięg Twoich materiałów. 

Co jeśli ten przykład nie pasuje do mojej organizacji?

W naszym ebooku każde z 13 case studies jest wyjątkowe. Znajdziesz w nim przykłady zbiórek na wydanie książki, upamiętnienie przyjaciela, ratowanie zwierząt, mobilizację społeczeństwa obywatelskiego i wiele innych. Organizatorzy opierali się na przeróżnych strategiach - od oryginalnych ofert, przez emocjonalną narrację po nawiązywanie do aktualnych trendów i wydarzeń. 

Zaczerpnij z różnych, efektywnych strategii i wykorzystaj jedną z nich, lub stwórz swoją własną! Nasz ebook zawiera porady i pomysły, które sprawdzą się w każdej organizacji, bez względu na profil jej działalności. 

Spróbuj! To przecież nic nie kosztuje.

Facebook Twitter