id: bzzhpz

Liturgia Godzin Sióstr Uczennic Boskiego Mistrza

Liturgia Godzin Sióstr Uczennic Boskiego Mistrza

Nasi użytkownicy założyli 1 233 594 zrzutki i zebrali 1 370 882 496 zł

A ty na co dziś zbierasz?

Aktualności5


  • 0Komentarzy
     
    2500 znaków

    Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!

    Czytaj więcej
Dodawaj aktualności i informuj wspierających o postępach akcji.

Dodawaj aktualności i informuj wspierających o postępach akcji.
To zwiększy wiarygodność Twojej zrzutki i zaangażowanie darczyńców.

Opis zrzutki

My, czyli siostry ze Zgromadzenia Sióstr Uczennic Boskiego Mistrza, obchodzimy 100-lecie istnienia!

Z tej okazji chcemy podarować Kościołowi wyśpiewaną przez nas Liturgię godzin. Prace redakcyjne nad nią dobiegają właśnie końca. Są to nagrania psalmów według skomponowanych przez nas melodii!


Na co konkretnie zbieramy?

  • na realizację dźwięku
  • na wydanie audio w formie internetowej i na nośnikach
  • na wydanie materiałów nutowych w formie cyfrowej i papierowej


 OPIS PROJEKTU


Kilkanaście lat temu zainicjowałyśmy prace nad stworzeniem zbioru melodii do śpiewu Liturgii godzin, zwłaszcza Jutrzni i Nieszporów, całego roku liturgicznego. W dziele tym przyświecało nam gorące pragnienie zrealizowania po 60. latach od reformy liturgicznej Soboru Watykańskiego II wezwania zawartego w dokumentach Kościoła, aby zostały ułożone odpowiednie melodie do śpiewu oficjum w językach narodowych. Wydanie tego śpiewnika nie jest adresowane jedynie do duchowieństwa lub zgromadzeń zakonnych. W ostatnich latach zauważa się ogromny renesans modlitwy Liturgią godzin wśród świeckich członków Kościoła. Wielu z nich pragnie pogłębiać swoje życie duchowe, praktykując codziennie lub przynajmniej w niedziele i święta właśnie tę formę modlitwy. Robią to indywidualnie lub często łącząc się z wybranym radiem katolickim. Jednak w tych wypadkach Liturgia godzin jest odmawiana, recytowana, a nie śpiewana, co powinno być jej charakterystyczną cechą. Co niektórzy poszukują miejsc czy wspólnot, gdzie mogliby się włączyć w śpiew Liturgii godzin, który „nie jest tylko jakąś piękną oprawą zewnętrzną, ale raczej płynie z głębi duszy rozmodlonej i wielbiącej Boga i stanowi pełny wyraz wspólnotowej natury chrześcijańskiego kultu” . Dlatego też prezentowany zbiór może być doskonałą pomocą do pięknego, wspólnego, godnego i uroczystego celebrowania przynajmniej dwóch głównych godzin kanonicznych oficjum – Jutrzni i Nieszporów.

Wielkim udogodnieniem w tym względzie będą także dołączone do śpiewnika z nutami nagrania poszczególnych godzin w wersji audio, co może spełnić funkcję instruktażową lub w wyjątkowych okolicznościach (choroby czy podróży) posłużyć do wspólnego odśpiewania danej godziny bez konieczności udawania się do kościoła. Będzie to także materiał do wykorzystania konkretnych celebracji w rozgłośniach radiowych.

W prezentowanym zbiorze zostały zawarte melodie do wszystkich elementów Jutrzni i Nieszporów niemalże całego roku liturgicznego: wersetów wprowadzających, Wezwania, hymnów, antyfon, psalmów i kantyków (ze Starego i Nowego Testamentu), responsoriów, czytań, próśb, Modlitwy Pańskiej, oracji i błogosławieństwa końcowego. Zgodnie z zaleceniami prawodawców kościelnych, autorzy melodii starali się utrzymać łączność z tradycją muzyczną Kościoła, zwłaszcza z jej największym skarbem, jakim jest chorał gregoriański. Dlatego też w psalmodii wykorzystano wszystkie możliwe gregoriańskie tony psalmowe z ich dyferencjami oraz niektóre melodie hymnów używane w oficjum przedsoborowym, zaś do stworzenia melodii wybranych antyfon posłużono się motywami melodycznymi antyfon gregoriańskich. Inne melodie antyfon czy hymnów stworzono w oparciu o style muzyki sakralnej różnych epok i narodowości. Pozostała, znaczna część melodii hymnów, antyfon, psalmów, kantyków czy responsoriów pochodzi z inwencji własnej kompozytorów, wśród których znaleźli się muzycy kościelni z Polski i zagranicy, także Bracia i Siostry z Rodziny Świętego Pawła. W ten sposób zaproponowane w tym dziele melodie stanowią z jednej strony bogactwo stylów i tradycji, z drugiej zaś są pomostem łączącym tradycję ze współczesną stylistyką muzyczną. Mamy nadzieję, że dzięki temu uda się nam zrealizować kolejny postulat posoborowej reformy liturgicznej, wzywający do tego, aby „nowe dzieła stały się nowym dorobkiem w skarbcu muzyki Kościoła równie cennym jak dawne”[1].


[1] Św. Kongr. Rytów, Instr. Musicam sacram, 5 marca 1967, nr 59.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Download apps
Pobierz aplikację mobilną Zrzutka.pl i zbieraj na swój cel gdziekolwiek jesteś!
Pobierz aplikację mobilną Zrzutka.pl i zbieraj na swój cel gdziekolwiek jesteś!

Komentarze 1

 
2500 znaków