id: fbrxp4

System ochrony pieszego przed potrąceniem

System ochrony pieszego przed potrąceniem

Opis zrzutki

Szanowni Donatorzy


Zapewne niejeden raz zetknęliście się Państwo z kwestią wypadków drogowych. Pod tym technicznym terminem kryją się jednak ludzkie tragedie, śmierć i kalectwo dziesiątek tysięcy ludzi. Niestety zbyt łatwo przechodzimy do porządku dziennego nad tą kwestią, a jeżeli reagujemy to dopiero wtedy gdy doszło już do najgorszego. Jak więc zaradzić temu „powszedniemu złu“ które rozgrywa się na naszych oczach? Jedną z możliwości są rozwiązania natury technicznej. Chciałbym zaprezentować tutaj pewne urządzenie, którego zadaniem jest ochrona najbezbronniejszych uczestników ruchu drogowego, a mianowicie pieszych. Urządzenie jest stosunkowo proste i skuteczne ( co wykazały badania modelowe ) a zatem ma szanse na powszechne zastosowanie. Wprawdzie wynalazek został zgłoszony do urzędu patentowego ( nr. zgłoszenia P.433011) niestety brak środków finansowych przerwał prace nad prototypem i demonstratorem technologii. 

Szanowni Donatorzy, każdy z nas może przyczynić się do uratowania życia i zdrowia dziesiątek tysięcy ludzi, nie oglądając się na polityków, dziennikarzy, czy przedsiębiorców. Pomagając innym, pomagamy sami sobie.


Zebrane środki zostaną przeznaczone na:

  1. Wykonanie projektu CAD i wizualizacji, niezbędnych do działań promocyjnych.
  2. Wykonanie demonstratora technologii tj. urządzenia prezentującego w skali 1:1 zasadę działania urządzenia.
  3. Wykonanie prototypu doświadczalnego.
  4. Przeprowadzenie testów statycznych i dynamicznych, mających na celu dobranie odpowiednich parametrów urządzenia.
  5. Walidacja i dalsze prace projektowe mające na celu usunięcie wykrytych mankamentów urządzenia.
  6. Pokrycie ewentualnych kosztów promocyjnych i patentowych.

  



Sposób ochrony pieszego przed kolizją z pojazdem mechanicznym


Przedmiotem wynalazku jest sposób ochrony pieszego przed kolizją z pojazdem mechanicznym. Wynalazek ma zastosowanie we wszystkich pojazdach mechanicznych, a zwłaszcza pojazdach szynowych. 

Działanie wynalazku jest znamiene tym, że chroni pieszego przed kolizją z pojazdem, poprzez wystrzelenie z przedniej części pojazdu, przed pojazd, strumieni sprężonego gazu, o ciśnieniu początkowym 200 atm, z prędkością 150 km/h, i zepchnięcia w ten sposób pieszego z osi ruchu pojazdu lub uniemożliwienia mu wejścia przed pojazd, lub zmniejszenie siły zderzenia. Wytworzony obszar rozprężającego się gazu, o działaniu efektywnym ok. 6 m, ma kształt wachlarzowy o wierzchołkach, w części centralnej skierowanych równolegle, a w bocznych rozbieżnie od osi wzdłużnej pojazdu.

Urządzenie według wynalazku składa się ze zbiornika ciśnieniowego, elektrozaworów, przewodów łączących zbiornik ciśnieniowy z dyszami oraz umiejscowionych z przodu pojazdu dysz.

Działanie urządzenia polega na otwarciu elektrozaworu, co powoduje wyzwolenie ze zbiornika ciśnieniowego sprężonego gazu (N2) i wyrzuceniu przez dysze strumieni sprężonego gazu. 

Uruchomienie systemu, następuje włącznikiem, bezpośrednio przez kierującego, alternatywnie w sposób półautomatyczny, przy udziale układu elektronicznego korelującego prędkość pojazdu oraz intensywność oraz czas hamowania. 

Alternatywnie, w przypadku zastosowania, znanego technice, systemu wykrywania pieszego, działanie systemu jest inne w tym punkcie, że zamiast wielu strumieni sprężonego gazu wystrzeliwanych przed pojazd, system ów, uwzględniając położenie pieszego oraz obliczając elementy ruchu pojazdu oraz pieszego, wystrzeliwuje w stronę pieszego jeden strumień gazu, w ten sposób aby najefektywniej usunąć pieszego sprzed pojazdu. Jednocześnie wystrzeliwany jest strumień kompensujący, tak aby nie zaburzyć dynamiki poruszającego się pojazdu.

Przykład realizacji:

W przedniej części tramwaju znajduje się zbiornik ciśnieniowy objętości 0,5 m3. Wypełniony jest sprężonym N2 o ciśnieniu roboczym 200 atm. Wylot zbiornika zamyka elektrozawór. Przewody łączą zbiornik z siedmioma dyszami, umiejscowionymi szeregowo, w równych odstępach, na wysokości 40 cm. Dysza środkowa skierowana jest równolegle do osi wzdłużnej pojazdu, pozostałe odchylone są od wzdłużnej osi pojazdu o 10 stopni, odpowiednio te które znajdują się po prawej stronie w prawo, a te po lewej w lewo. Ponadto, wszystkie dysze odchylone są w górę od płaszczyzny poziomej o 5 stopni. Celem tego odchylenia jest trafienie pieszego strumieniem sprężonego gazu powyżej jego środka ciężkości tj. ok 100 - 130 cm. Działanie polega na włączeniu przez kierowcę włącznika, co skutkuje otwarciem elektrozaworu zamykającego zbiornik. Sprężony N2 wypełnia przewody łączące, trafia do dysz skąd wystrzeliwany jest w formie strumieni z prędkością początkową 150 km/h. W odległości ok. 4 - 6m od pojazdu jeden ze strumieni trafia pieszego na wysokości ok. 100 cm i przekazuje mu swą energię kinetyczną. Pieszy zostaje odrzucony z osi ruchu pojazdu z prędkością 2- 3m/s. Przy założeniu, że pojazd o szerokości 2,4 m porusza się z prędkością 10m/s daje to możliwość uniknięcia potrącenia. 

Rozwiązania alternatywne:

1. zamiast zbiornika ciśnieniowego stosuje się syfon, a zamiast sprężonego gazu, stosowany jest zol lub ciecz lub piana lub żel lub kulki żelowe o średnicy 2 - 5 mm, lub kulki gumowe o średnicy 2 - 3 mm wystrzeliwane za pomocą sprężonego gazu. 

2. zamiast wielu strumieni gazu lub zolu lub cieczy lub substancji żelowej stosuje się jeden, ale tak ukształtowany przez dyszę aby rozprzestrzeniając się przyjął kształt wachlarzowy.

3. Dysze skierowane są tak aby wyrzucały strumienie sprężonego gazu równolegle do siebie, z pierwszeństwem zadziałania dysz środkowych, tworząc w ten sposób obszar rozprężającego się gazu w kształcie stożkowym. 

4. Przy zastosowaniu systemu wykrywania pieszego, stosuje się jeden strumień gazu lub zolu lub cieczy lub substancji żelowej, ale skierowany bezpośrednio na pieszego. 

Podstawową zaletą wynalazku jest uniknięcie lub zminimalizowanie obrażeń pieszego w przypadku kolizji z pojazdem mechanicznym. W przypadku kolizji z innym pojazdem mechanicznym lub przeszkodą stałą, działanie korzystne wynalazku przejawia się w:

1. zmniejszeniu prędkości własnej pojazdu, poprzez zadziałanie siły o zwrocie przeciwnym do ruchu pojazdu.

2. wytworzenie obszaru rozprężającego się gazu przed pojazdem i częściowe pochłonięcie energii zderzenia.

Wynalazek jest istotny dla rozwoju pojazdów autonomicznych, tj. zwiększenia bezpieczeństwa ich działania. 

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Download apps
Pobierz aplikację mobilną Zrzutka.pl i zbieraj na swój cel gdziekolwiek jesteś!
Pobierz aplikację mobilną Zrzutka.pl i zbieraj na swój cel gdziekolwiek jesteś!

Komentarze

 
2500 znaków
Zrzutka - Brak zdjęć

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!