Profil organizatora
Dom dla Dzieci w Rumi
Dom dla Dzieci w Rumi jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego, prowadzoną przez Fundację Rodzinny Gdańsk. W Domku mieszka czternaścioro wychowanków w wieku od 5 roku życia do 20, pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych, ponadto Domek zamieszkują dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. Organizacja pracy w Domu dla Dzieci w Rumi koncentruje się bezpośrednio na dziecku i rodzinie. Pragniemy by Dom był miejscem bezpiecznym, przyjaznym i oddawał zwyczajnie atmosferę domu rodzinnego. Pracujemy Metodą Indywidualnych Planów Pracy, która pozwala stosownie do potrzeb dzieci, ich zainteresowań, cech osobowości, a także rytmu osobistego planować każdy dzień. W naszym domku zawsze szczęście ulepione było z różnych kawałeczków otrzymanych od innych. Gromadziliśmy dowody sympatii, uśmiechy, serdeczne gesty i inne dowody życzliwości na trudne czasy. Kiedy przychodził smutek i chciał nami zawładnąć, przepędzaliśmy go, sięgając do tych dobrych doświadczeń skrzętnie gromadzonych. Opieramy się na swoich potencjałach, mając świadomość swoich ograniczeń. Staramy się ujawnić wszystkie różnice zdań, ponieważ jest to niezwykle potrzebne i twórcze, nawet, jeśli czasem trochę bolesne. Łączy nas podobna filozofia, która jest podstawą organizacji naszego życia. Istotne jest dla nas, żebyśmy rozumieli, o co naprawdę każdemu z nas chodzi i poszukali rozwiązania, które zadowoli wszystkich. Razem pracujemy efektywnie, pokonując wszelkie trudności, a to dlatego, że lubimy dzieci i chcemy im pomóc. Pomoc rozumiemy w dosłowny sposób. Nasi podopieczni przychodzą do nas PO MOC, którąmy mamy, a oni ją utracili. Ukierunkowujemy pracę na odnalezienie ich własnej mocy (bo swojej potrzebujemy). Nikogo dzieciom nie zastępujemy (mają własne rodziny); opiekujemy się nimi do czasu, kiedy powrót do domu będzie możliwy. Uczymy, że zawsze, gdy będą potrzebowały, mogą na nas liczyć.W naszych domach zawsze mile widzimy członków rodzin dzieci. Nie limitujemy czasu na kontakt, zachęcamy do uczestnictwa w organizacji czasu wolnego, wizyt w szkołach, towarzyszenia u specjalistów.