id: pw97k5

LIBERATOR Z GÓRY LOTNIKÓW - TABLICE INFORMACYJNE I QR STRONA Z MAPĄ POMOCY LOTNICZEJ DLA POWSTANIA WARSZAWSKIEGO

1 600 zł
z 30 000
311 dni do końca
wspierających
Wpłać na zrzutkę
Zrzutka.pl nie pobiera prowizji od wpłat

Opis zrzutki

"LIBERATOR Z GÓRY LOTNIKÓW"

SKŁADKA SPOŁECZNA NA BUDOWĘ:

• TABLICE INFORMACYJNE PRZED POMNIKIEM LOTNIKÓW ALIANCKICH I NA GÓRZE LOTNIKÓW
  • ZINTEGROWANA Z TABLICAMI STRONA INTERNETOWA Z PIERWSZĄ INTERAKTYWNĄ MAPĄ ZRZUTOWISK I ZESTRZELEŃ BOMBOWCÓW W POWSTANIU WARSZAWSKIM.

W 2018 r. rozpoczęliśmy społeczną rewitalizację Pomnika Lotników Alianckich w Michalinie. Po kilku latach oddolnej pracy zapomniany i stojący na granicy Warszawy i Józefowa obelisk stał się przykładem budowy wspólnot społecznych oraz oddolnej opieki nad naszym narodowym dziedzictwem. Warszawa na swoim najdalej i najwyżej położonym wzgórzu otrzymała od zwykłych ludzi żyjące miejsce pamięci o Powstańcach Warszawskich i lotnikach z dalekich stron świata. Nasi przyjaciele z odległej Afryki i Wielkiej Brytanii otrzymali prawdziwy i piękny dowód pamięci i wdzięczności Polaków a ostatni Powstańcy Warszawscy miejsce - symbol z widokiem na wolną Warszawę.

Z poprzedniej zrzutki przywróciliśmy na pomnik stalową tablicę z nazwiskami bohaterów, zorganizowaliśmy wiele akcji na świeżym powietrzu wygrywając w pandemię nie tylko z izolacją i zarazą ale i z wieloma innymi przeciwnościami. Wszystko zwieńczyliśmy cyklicznymi już. uroczystościami rocznicowymi 14/15 sierpnia z delegacjami Ambasad Republiki Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii i rodzinami bohaterskiego pilota Liberatora - Roberta "Boba" HAMILTONA.

Zgodnie z ideą budowniczego pomnika chcemy aby Góra Lotników stała się symbolem oddolnego patriotyzmu oraz edukacji w pięknym widokiem na Warszawę a z roku na rok jest nas 2x więcej i 2x ciekawiej. Zbieramy więc na dwie brakujące przed pomnikiem dwujęzyczne tablice informacyjne połączone QR-kodem z waszymi smartfonami oraz rodakami lotników z odległych zakątków świata. Tak wciągniemy Was w opowieść o bohaterskich, 20-letnich, "Ochotnikach do piekła" oraz niesamowitej historii pomnika postawionego przez świadka katastrofy i kapitana AK Bronisława KOWALSKIEGO ps. "Bufor" w 1977 r. wbrew komunistycznej władzy.

Aby wypromować i upowszechniać projekt chcemy stworzyć też interaktywną mapę i połączyć podobne i często zapomniane miejsca zestrzeleń bombowców w Powstaniu Warszawskim. Najwięcej tych miejsc jest w Warszawie ale wiele rozsianych jest w gęstych lasach od gór po Bałtyk. Dzięki ich opisaniu i mapie misji zrzutowych odnajdziemy podobne do naszej grupy pasjonatów, połączymy siły i zbudujemy z miejsc katastrof "mosty powietrzne" opowiadając o skrzydlatych bohaterach Powstania Warszawskiego. Tak jak robimy to na Górze Lotników.

Nasz samolot - B-24 Liberator nr boczny KG-939 "A" z Południowoafrykańskich Sił Powietrznych (SAAF) zestrzelony został w nocy z 14 na 15 sierpnia 1944 r. w Michalinie 30 km. na południowy-wschód od Warszawy. Bombowiec przyleciał z odległej o ok. 2000 km. bazy w Celone (Foggia) nad Adriatykiem we Włoszech. Mimo ciężkiego i wielokrotnego trafienia nad Pragą (nie wiadomo jeszcze przez kogo), Liberator por. pil. Jacka van EYSSENA dokonał (częściowego) zrzutu nad Placem Krasińskich. Ostatkiem sił trzech płonących silników, z dwoma zabitymi strzelcami, płonącą kabiną ogonem i lukiem bombowym uderzył w leśną wydmę. Na zajmowanym przez Armię Czerwoną strefą Wawra i Falenicy pokład opuściło pięciu lotników przechwyconych przez Sowietów.

Do końca w samolocie pozostał II pilot - Robert „Bob” HAMILTON. Jego ciało odnaleziono rankiem przykryte spadochronem i kwiatami obok dopalającego się wraku Liberatora. 21-letni porucznik wykonał zadanie - dostarczył broń Powstańcom, uratował swoich pięciu towarzyszy broni i oddał bohatersko życie za Polskę. Wraz z strzelcami pokładowymi RAF – sierż. Leslie MAYES'em i sierż. Herbertem HUDSON'em spoczywają od ekshumacji w 1945 r. w katerze wojskowej Wspólnoty Brytyjskiej na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie.

Cześć i chwała Bohaterom.

I wieczna pamięć.

Parę słów o naszej rewitalizacji. Zaczęło się od przywrócenia po 30-tu latach tablicy z nazwiskami lotników. Na początku była drewniana ale zadbaliśmy o pomnik i jego otoczenie sadząc w trakcie lock-downu wrzosy, znakując szlaki i organizując różne warsztaty dla dzieci. Dziś Górę Lotników odwiedzają już nie tylko rowerzyści z Warszawy i okolic (super trasy MTB) ale i goście z odległych stron świata. W 78. rocznicę katastrofy mieliśmy zaszczyt gościć naszego honorowego patrona - Jej Ekscelencję Ambasador RPA, attache Departamentu Obrony Ambasady Wielkiej Brytanii i pilota RAF oraz aż 10 osobową rodzinę bohaterskiego pilota "Boba" Hamiltona z RPA. To było wspaniałe.

Po raz pierwszy od dekad na Górze Lotników wciągnięte zostały na maszt flagi naszych przyjaciół z Republiki Południowej Afryki i Wielkiej Brytanii a z dalekich Bieszczad przyjechał do nas ostatni żyjący świadek katastrofy 90-letni p. Bogusław WIĘCKIEWICZ Przekazał wraz z Panią Ambasador Nomvulą MNGOMEZULU tzw. „łzę lotnika” - stopiony fragment Liberatora na ręce rodziny bohaterskiego pilota. Do następnych uroczystości chcemy odszukać i zaprosić rodziny dwóch strzelców pokładowych RAF. To dla nich zmieniliśmy nazwy wzgórza i pomnika na mnogie aby oddać hołd również tym, którzy polegli od ostrzału i spłonęli nad Warszawą jako pierwsi.

Cześć i chwała Bohaterom.

I wieczna pamięć.

sb9c42e600d529b1.jpgW trosce o wartościowy historycznie kształt projektu współpracujemy z badaczami, historykami patronujących nam muzeów oraz lokalnymi pasjonatami. Pomagają nam bardzo zastępy druhów OSP, harcerze i szkoły mundurowe. Otrzymaliśmy patronaty Ambasady Republiki Południowej Afryki, Związku Powstańców Warszawskich, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Wojska Polskiego i Stowarzyszenia Lotników Polskich. Wraz z dioramą katastrofy i kopią śmigła od B-24 chcemy przygotować też naszą autorską wystawę na „Air Show 2023” w Radomiu aby potem przekazywać ją dalej szkołom, domom kultury i instytucjom. Możecie w tym pomóc i coś doradzić. Projekt jest otwarty na ciekawych ludzi z pasją bo mamy za mało takich inicjatyw.

Dobrze wiemy ile warta jest nasza praca i że instytucje potrzebowałyby na niego 10x więcej. My na trzy pierwsze tablice przed pierwszym w Polsce pomnikiem lotnictwa alianckiego na Górze Lotników potrzebujemy 15 tyś. zł. a na stronę www, za pomocą której go ciekawie wypromujemy drugie tyle. Wszyscy, którzy nas rozumieją i wesprą będą na tych tablicach i stronie pięknie uhonorowani i dołożymy wszelkich starań aby byli z tego dumni jak zobaczą gdzieś w górach swój ślad.

Dla specjalnych darczyńców mamy propozycje wyłączności uwzględnionej logotypem na tablicach oraz wyjątkowe lotnicze prezenty jak przeloty awionetką szlakiem Liberatora doliną Wisły nad Warszawę, Kopiec PW i Górę Lotnika.

Wspierajcie nas bo nie dostajemy żadnych dotacji a robimy górę dobrej roboty, zwłaszcza dla najmłodszych.

Powyżej 100 zł. wsparcia wysyłamy Wam nasze lotnicze naszywki a powyżej 1000 zł. wielki obraz ostatnich chwil Liberatora z Góry Lotników autorstwa naszego wspaniałego darczyńcy - Piotra FORKASIEWICZA. Mamy nadzieję, że namaluje dla nas kolejne miejsca.

eeb7852b33f43957.jpgZ góry Wam dziękujemy !!!

Czołem !!!

Filip Idzikowski "Niebo bez granic" (wkrótce fundacja) i "Stowarzyszenie Lotników Polskich"

Komitet Społeczny "LIBERATOR", przyjaciele i zwykli patrioci.

Ważne linki:

www.niebobezgranic.pl (w budowie)

Lokalizacja Pomnika i Góry Lotników na Google Maps:

Nasz kanał na You Tube:

Nasz Facebook:

Nasz zapomniany Instagram :

Reportaż z uroczystości na TVP HISTORIA (10 minuta):

Pierwsza na świecie Karta Wpłatnicza. Twój mini-terminal.
Dowiedz się więcej

Nagrody / oferty 4

Kupuj i wspieraj zrzutkę

Naszywka czarna

Lotnicza pamiątka dla darczyńców, którzy wpłacą od 100 do 300 zł.

od 100 zł

Naszywka stalowa

Lotnicza pamiątka dla darczyńców, którzy wpłacą od 300 do 500 zł.

od 300 zł
Naszywka złota

Lotnicza pamiątka dla darczyńców, którzy wpłacą powyżej 500 zł.