Samolot bezzałogowy I-014 "Kermit" - zbiórka na dokończenie samotnej budowy koniec za 44 dni ID: t76e64

Samolot bezzałogowy I-014 "Kermit" - zbiórka na dokończenie samotnej budowy

Zebrano 206 zł
z kwoty 8 000 zł

2 %

WPŁAĆ

Pomóż udostępniając zrzutkę!

0
udostępnień

Krótki opis zrzutki (tylko tekst)


Celem zbiórki jest zebranie środków przeznaczonych na dokończenie budowy prototypu samolotu bezzałogowego I-014 „Kermit”. Obecnie samolot zbudowany jest w około 70%, przy czym dotychczasowa budowa przebiegała w oparciu o środki własne, które niestety już się wyczerpały. Do zakończenia budowy prototypu bez wyposażenia niezbędne jest około 8000 zł i pół roku pracy. Środki te przeznaczone zostaną na wykonanie brakującego skrzydła, elementów usterzeń, podwozia oraz innych, co pomniejszych części.
Każda kwota zebrana ponad założoną wartość pozwoli zaś na zakup elementów wyposażenia, które samo w sobie jest bardzo kosztowne!


Opis zrzutki (tutaj oprócz tekstu dodasz też zdjęcia - użyj edytora po lewej stronie)

Witam!

Nazywam się Michał Imiołek i od kilku lat (intensywnie zaś od 1,5 roku) pracuję w pojedynkę nad dużym SAMOLOTEM BEZZAŁOGOWYM o udźwigu 30 [kg], rozpiętości 5 [m] oraz masie całkowitej rzędu 90 [kg]. Samolot ten jest w pełni kompozytowy, przeznaczony do „zwielokrotniania", tzn. wespół z prototypem buduję oprzyrządowanie produkcyjne (foremniki, szablony oraz tym podobne). Płatowiec ten stanowi mój autorski projekt, jest w nim dużo ciekawych i oryginalnych rozwiązań, wyróżniających go na tle innych, powstających na świecie konstrukcji.

WIELOZADANIOWY, TRWAŁY, FUNKCJONALNY – taki właśnie będzie ten samolot, a przynajmniej dążę do tego aby takim był, gdyż z takiego zamysłu powstaje.

 

WIELOZADANIOWY, bo:

-z uwagi na pojemną gondolę może przenosić wyposażenie stałe oraz zasobniki desantowe nie tylko o pokaźnej masie, lecz i znacznych gabarytach (z możliwością wpasowania tychże do kształtów komory ładunkowej płatowca);

-przedstawiona na rysunkach i zdjęciach gondola jest gondolą o największym „wagomiarze”: modułowość konstrukcji pozwala na instalowanie mniejszych i lżejszych gondoli lub latanie bez niej, zależnie od woli użytkownika i od charakteru prowadzonych działań; 

-samolot posiada spadochronowy system ratunkowy (umiejscowiony na „grzbiecie” zespołu usterzeń) oraz sprężyste, wytrzymałe, szerokie podwozie główne: rozwiązania te sprzyjają twardym, awaryjnym lądowaniom w przygodnym terenie.

TRWAŁY, bo:

-projektowe współczynniki obciążeń dopuszczalnych wynoszą +6 i -2,7 g, samolot zdolny jest więc do znoszenia pokaźnych obciążeń, zarówno od manewrów jak i od podmuchów czy tych zachodzących podczas przyziemienia;

-wiele elementów wzmocniono celowo, co czyni je odpornymi nie tylko pod kątem brutalnej obsługi, lecz i na wypadek mniej groźnych sytuacji awaryjnych, takich jak np. potencjalne kolizje z niewielkimi ptakami lub też lądowania w miejscach do tego nieprzystosowanych;

-kompozytowa, odpowiednio zabezpieczona konstrukcja sprawia, że samolot odporny jest na wpływ czynników atmosferycznych. Celowe zastosowanie tkanin szklanych w przeważającym ogóle struktury (dyktowane również chęcią obniżenia ceny), odznaczających się znaczną wytrzymałością zmęczeniową, w oczywisty sposób wpływa też korzystnie na wytrzymałość zmęczeniową całego płatowca.

FUNKCJONALNY,  bo:

-samolocik jest niewielki, lekki, po zdemontowaniu skrzydeł daje się on bez problemu załadować na stosunkowo niedużą naczepę, o wymiarach nieprzekraczających norm przepisów ruchu drogowego;

-samolot może zostać przygotowany do lotu nawet przez jedną osobę;

-opisane już wcześniej przymioty konstrukcji (spadochron ratunkowy, duża wytrzymałość, właściwości podwozia głównego) sprawiają, iż I-014 „Kermit” może być eksploatowany w ciężkich warunkach, a zatem w sytuacjach trudnych bądź też często niemożliwych do spełnienia przez inne konstrukcje.

I-014 „Kermit” to SAMOLOT BEZZAŁOGOWY, o gabarytach stosunkowo znacznych gdyż zbliżonych do gabarytów najmniejszych załogowych maszyn jednoosobowych, latających obecnie po niebie.

Napęd samolotu jest dwusilnikowy, hybrydowy (spalinowo-elektryczny). Silnik spalinowy znajduje się w dziobie kadłuba, elektryczny zaś na jego końcu, przy czym obydwa napędy ułożone są w jednej osi (linii), co oznacza, że w przypadku awarii któregoś z silników (względnie wyczerpania źródła zasilania bądź też celowego jego wyłączenia), nie powstanie moment odchylający samolot od pierwotnej trajektorii lotu.

Projektowy udźwig, obwarowany chęcią osiągnięcia założonych osiągów, wynosi 30 [kg], zaś masa całkowita płatowca 90 „kilo”, wliczając w to masę akumulatorów elektrycznego silnika tylnego.

Struktura samolotu jest w praktyce niemal wyłącznie kompozytowa, z nielicznymi tylko domieszkami metali i sklejki (odpowiednio: złącza, goleń i mechanizmy podwozia przedniego oraz mniej obciążone żebra, wzmocnienia i wręgi). Samolocik powstaje z myślą o wytwórstwie seryjnym – nie zaś w jednym egzemplarzu – co oznacza, że wykonanie każdej z prototypowych części poprzedza proces sporządzenia odpowiedniego foremnika, powstałego częstokroć na bazie zbudowanej w tym celu makiety. Wykonanie oprzyrządowania produkcyjnego pochłania więc 60 ÷ 65 % pracy, czasu i pieniędzy! Na szczęście oprzyrządowanie produkcyjne sporządzamy zwykle tylko jeden raz, co oznacza, że koszty jego wykonania z czasem się amortyzują...

PODSTAWOWE DANE SAMOLOTU I-014 "Kermit":

-rozpiętość: 5 [m];

-powierzchnia nośna: 2,5 [m²];

-masa całkowita: 90 [kg];

-masa płatna (udźwig): 30 [kg].

 

SZACOWANE OSIĄGI (wg projektu wstępnego):

-prędkość maksymalna: 156 [km/h];

-prędkość minimalna (bez mechanizacji): 67 [km/h];

-prędkość wznoszenia: 6,3 [m/s];

-czas lotu: 5 h.



MICHAŁ IMIOŁEK – NOTKA BIOGRAFICZNA

Michał Imiołek - urodzony w Krakowie, konstruktor-samouk, zajmujący się zagadnieniami projektowania i budowy samolotów kompozytowych, ze szczególnym uwzględnieniem dronów klasy I-szej (o masie całkowitej poniżej 150 [kg]). Z lotnictwem związany od 12-go roku życia (modelarnia Aeroklubu Krakowskiego), konstruktor oraz wykonawca kilkudziesięciu modeli latających, głównie zdalnie sterowanych szybowców termicznych. Jest autorem projektów dwóch dużych samolotów bezzałogowych (o udźwigach odpowiednio 40 i 30 [kg]), takich jak opracowany na potrzeby geodezji i jak dotąd niezrealizowany I-012 „SIROCCO” (z roku 2012-go) oraz wielozadaniowy I-014 „KERMIT”, który to obecnie jest w trakcie budowy. Oprócz tego interesuje się problemami aerodynamiki małych prędkości oraz wdrażaniem prostych i tanich metod wykonywania elementów kompozytowych, przydatnych nie tylko w działalności lotniczej, lecz i poza nią. W latach 2013-2014 opracował, liczący około 500 stron, podręcznik pt. „PROJEKTOWANIE SAMOLOTÓW KOMPOZYTOWYCH – WYBRANE ZAGADNIENIA W UJĘCIU SZCZEGÓŁOWYM”, będącym pierwszym tego rodzaju tekstem opublikowanym w Polsce, którego drugie, rozszerzone wydanie, jest opracowywane obecnie.

Budowa samolotu bezzałogowego I-014 „KERMIT”, oprócz celów nadrzędnych, służy również zebraniu odpowiednich doświadczeń, które autor ma nadzieję zawrzeć w nowej publikacji, poświęconej szerzej sprawom konstrukcji oraz technologii.


PONIŻEJ LINKI DO ARTYKUŁÓW NA TEMAT SAMOLOTU

OPUBLIKOWANYCH NA

PORTALU LOTNICZYM

AVIATON24

PODOBNE ARTYKUŁY UKAZAŁY SIĘ RÓWNIEŻ NA PORTALACH:

SAMOLOTY.PL

ORAZ

DLA PILOTA

Organizator nie dodał jeszcze żadnych aktualności

Aby dodać komentarz lub

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!

B
100 zł
bi.anka
G
50 zł
GOSHA
KN
50 zł
Krzysztof Nalewajski
5 zł
Hubert Krzynowek
1 zł
Michał Imiołek

Pierwsza wpłata

Najwyższa wpłata

B
100 zł
bi.anka
Nasi użytkownicy założyli

319 392 zrzutki

Pomóż zebrać 8 000 zł dokonując wpłaty przez płatności on-line lub przelewem tradycyjnym.

Pomóż udostępniając zrzutkę!

0
udostępnień

Zorganizuj własną zrzutkę na dowolny cel:

Google Play
App Store

Zrzutka.pl używa plików cookies niezbędnych do działania strony, a także takich służących do analizy ruchu oraz pozwalających nam na optymalizację działania serwisu. Używamy także cookies niezbędnych do skutecznego marketingu usług własnych. Czytaj więcej: polityka prywatności.

Uwaga - zmianie uległa nasza polityka prywatności.