id: t76e64

Samolot bezzałogowy I-014 "Kermit" - zbiórka na dokończenie samotnej budowy

Samolot bezzałogowy I-014 "Kermit" - zbiórka na dokończenie samotnej budowy

Aktualności3

  • Strona internetowa poświęcona budowie samolotu "Kermit": https://sites.google.com/view/i-014-kermit
    0Komentarzy
     
    2500 znaków

    Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!

    Czytaj więcej
Dodawaj aktualności i informuj wspierających o postępach akcji.

Dodawaj aktualności i informuj wspierających o postępach akcji.
To zwiększy wiarygodność Twojej zrzutki i zaangażowanie darczyńców.

Opis zrzutki

Celem zbiórki jest zebranie środków przeznaczonych na dokończenie budowy prototypu samolotu bezzałogowego I-014 KERMIT. Obecnie samolot zbudowany jest w około 85%, przy czym dotychczasowa budowa przebiegała w oparciu o środki własne, które niestety już się wyczerpały. Do zakończenia budowy prototypu i zakupu podstawowego wyposażenia niezbędne jest około 50000 zł i mniej niż rok pracy. Każda kwota zebrana ponad założoną wartość pozwoli zaś na skompletowanie elementów wyposażenia uzupełniającego, które samo w sobie jest bardzo kosztowne!

v8fce12f3b8db6e6.jpeg

w0e74a4eadb00570.jpeg

bf3a860060d803c5.jpeg

CZEŚĆ PRACY!

Nazywam się Michał Imiołek i od kilku lat (intensywnie zaś od 3,5 roku) pracuję w pojedynkę nad dużym SAMOLOTEM BEZZAŁOGOWYM o udźwigu 30 [kg], rozpiętości 5 [m] oraz masie całkowitej rzędu 120 [kg]. Samolot ten jest w pełni kompozytowy, przeznaczony do „zwielokrotniania", tzn. wespół z prototypem buduję oprzyrządowanie produkcyjne (foremniki, szablony oraz tym podobne). Płatowiec ten stanowi mój autorski projekt, jest w nim dużo ciekawych i oryginalnych rozwiązań, wyróżniających go na tle innych, powstających na świecie konstrukcji.

t532ba5bdb33a1a2.jpeg

WIELOZADANIOWY, TRWAŁY, FUNKCJONALNY – taki właśnie będzie ten samolot, gdyż z takiego zamysłu powstaje.


WIELOZADANIOWY, bo:

● z uwagi na pojemną gondolę może przenosić wyposażenie stałe oraz zasobniki desantowe nie tylko o pokaźnej masie, lecz i znacznych gabarytach (z możliwością wpasowania tychże do kształtów komory ładunkowej płatowca);

● przedstawiona na rysunkach i zdjęciach gondola jest gondolą o największym „wagomiarze”: modułowość konstrukcji pozwala na instalowanie mniejszych i lżejszych gondoli lub latanie bez niej, zależnie od woli użytkownika i od charakteru prowadzonych działań;

● samolot posiada spadochronowy system ratunkowy (umiejscowiony na „grzbiecie” zespołu usterzeń) oraz sprężyste, wytrzymałe, szerokie podwozie główne: rozwiązania te sprzyjają twardym, awaryjnym lądowaniom w przygodnym terenie.

v154456dc83d0675.jpeg

STRONA INTERNETOWA PROJEKTU


WIELOZADANIOWY SAMOLOT BEZZAŁOGOWY

I-014 "KERMIT"


DRUGA STRONA INTERNETOWA PROJEKTU

KUŹNICA TECHNIKI AERONAUTYCZNEJ i KOMPOZYTOWEJ

"DRACO"

KUŹNICA "DRACO"


STRONA ANGLOJĘZYCZNA

I-014 "KERMIT" Multi-role Unamnned Aircraft


y6932b3aa5f526a9.jpeg

cbe5e86b91c96b8d.jpegr93d56b2a08895bc.jpeg


TRWAŁY, bo:

● projektowe współczynniki obciążeń dopuszczalnych wynoszą +6 i -2,7 g, samolot zdolny jest więc do znoszenia pokaźnych obciążeń, zarówno od manewrów jak i od podmuchów czy tych zachodzących podczas przyziemienia;

● wiele elementów wzmocniono celowo, co czyni je odpornymi nie tylko pod kątem brutalnej obsługi, lecz i na wypadek mniej groźnych sytuacji awaryjnych, takich jak np. potencjalne kolizje z niewielkimi ptakami lub też lądowania w miejscach do tego nieprzystosowanych;

● kompozytowa, odpowiednio zabezpieczona konstrukcja sprawia, że samolot odporny jest na wpływ czynników atmosferycznych. Celowe zastosowanie tkanin szklanych w przeważającym ogóle struktury (dyktowane również chęcią obniżenia ceny), odznaczających się znaczną wytrzymałością zmęczeniową, w oczywisty sposób wpływa też korzystnie na wytrzymałość zmęczeniową całego płatowca.


ef3db19def3e903c.jpeg


FUNKCJONALNY, bo:

● samolocik jest niewielki, lekki, po zdemontowaniu skrzydeł daje się on bez problemu załadować na stosunkowo niedużą naczepę, o wymiarach nieprzekraczających norm przepisów ruchu drogowego;

● samolot może zostać przygotowany do lotu nawet przez jedną osobę;

● opisane już wcześniej przymioty konstrukcji (spadochron ratunkowy, duża wytrzymałość, właściwości podwozia głównego) sprawiają, iż I-014 „Kermit” może być eksploatowany w ciężkich warunkach, a zatem w sytuacjach trudnych bądź też często niemożliwych do spełnienia przez inne konstrukcje.


jcd2ef6ece01a95b.jpeg

I-014 „Kermit” to SAMOLOT BEZZAŁOGOWY, o gabarytach stosunkowo znacznych gdyż zbliżonych do gabarytów najmniejszych załogowych maszyn jednoosobowych, latających obecnie po niebie.

Napęd samolotu jest dwusilnikowy, hybrydowy (spalinowo-elektryczny). Silnik spalinowy znajduje się w dziobie kadłuba, elektryczny zaś na jego końcu, przy czym obydwa napędy ułożone są w jednej osi (linii), co oznacza, że w przypadku awarii któregoś z silników (względnie wyczerpania źródła zasilania bądź też celowego jego wyłączenia), nie powstanie moment odchylający samolot od pierwotnej trajektorii lotu.

Projektowy udźwig, obwarowany chęcią osiągnięcia założonych osiągów, wynosi 30 [kg], zaś masa całkowita płatowca 120 „kilo”, wliczając w to masę akumulatorów elektrycznego silnika tylnego.

Struktura samolotu jest w praktyce niemal wyłącznie kompozytowa, z nielicznymi tylko domieszkami metali i sklejki (odpowiednio: złącza, goleń i mechanizmy podwozia przedniego oraz mniej obciążone żebra, wzmocnienia i wręgi). Samolocik powstaje z myślą o wytwórstwie seryjnym – nie zaś w jednym egzemplarzu – co oznacza, że wykonanie każdej z prototypowych części poprzedza proces sporządzenia odpowiedniego foremnika, powstałego częstokroć na bazie zbudowanej w tym celu makiety. Wykonanie oprzyrządowania produkcyjnego pochłania więc 60 ÷ 65 % pracy, czasu i pieniędzy! Na szczęście oprzyrządowanie produkcyjne sporządzamy zwykle tylko jeden raz, co oznacza, że koszty jego wykonania z czasem się amortyzują...

kd30f523890bbdc3.jpeg

PODSTAWOWE DANE SAMOLOTU I-014 "Kermit":

● rozpiętość: 5 [m];

● powierzchnia nośna: 2,5 [m²];

● masa całkowita: 120 [kg];

● masa płatna (udźwig): 30 [kg].


OSIĄGI OBLICZENIOWE (dla masy całkowitej oraz samolotu z największą gondolą):

● prędkość maksymalna: 150 [km/h];

● prędkość minimalna (bez mechanizacji): 76 [km/h];

● prędkość wznoszenia: 6,7 [m/s];

● zasięg: 700 [km];

● czas lotu: 8,5 h.

______________

UWAGA! Zasięg i czas lotu mogą zostać łatwo wydłużone przez zwiększenie pojemności zbiorników paliwa, zainstalowanie dodatkowych akumulatorów, bądź zastosowanie obu tych rozwiązań na raz.

pf95e80314d64124.jpeg

a62fed00a8297f80.jpeg

ye1091b6924e85ba.jpeg

u8478cc323c9b20b.jpeg

MICHAŁ IMIOŁEK – NOTKA BIOGRAFICZNA

Michał Imiołek – urodzony w Krakowie, konstruktor lotniczy, zajmujący się zagadnieniami projektowania i budowy samolotów kompozytowych, ze szczególnym uwzględnieniem dronów klasy I-szej (o masie całkowitej poniżej 150 [kg]). Z lotnictwem związany od 12-go roku życia (modelarnia Aeroklubu Krakowskiego), konstruktor oraz wykonawca kilkudziesięciu modeli latających, głównie zdalnie sterowanych szybowców termicznych. Jest autorem projektów dwóch dużych samolotów bezzałogowych (o udźwigach odpowiednio 40 i 30 [kg]), takich jak opracowany na potrzeby geodezji i jak dotąd niezrealizowany I-012 SIROCCO (z roku 2012) oraz wielozadaniowy I-014 KERMIT, który to obecnie jest w trakcie budowy. Oprócz tego interesuje się problemami aerodynamiki małych prędkości oraz wdrażaniem prostych i tanich metod wykonywania elementów kompozytowych, przydatnych nie tylko w działalności lotniczej, lecz i poza nią. W latach 2013-2014 opracował, liczący ponad 500 stron, podręcznik pt. PROJEKTOWANIE SAMOLOTÓW KOMPOZYTOWYCH – WYBRANE ZAGADNIENIA W UJĘCIU SZCZEGÓŁOWYM, będący pierwszą tego rodzaju pracą opublikowaną w Polsce. Oprócz tego jest również autorem książki W STRONĘ DRONÓW CZYLI KILKA SŁÓW O PROJEKTOWANIU BEZZAŁOGOWYCH SAMOLOTÓW (anglojęzyczne tłumaczenie ukazało sie w roku 2022 jako TOWARDS THE DRONES) oraz programów komputerowych do obliczeń aerodynamicznych i wytrzymałościowych konstrukcji lotniczych (OZYRYS i ATLAS). Przed laty zajmował się pisaniem strategicznych, wojennych gier komputerowych (1939 oraz STUDZIANKI '44. RESURGENTIUM). W grze STUDZIANKI '44, będącej strategią czasu rzeczywistego, zastosował jako pierwszy w świecie swój autorski wynalazek, określany obecnie mianem aktywnej pauzy - rozwiązanie to stanowi zatem polski wkład w informatykę i jest stosowane powszechnie.


Budowa samolotu bezzałogowego I-014 KERMIT, prócz celów nadrzędnych, służy również zebraniu odpowiednich doświadczeń, które autor ma nadzieję zawrzeć w nowej publikacji, poświęconej szerzej sprawom konstrukcji oraz technologii.



PONIŻEJ LINKI DO ARTYKUŁÓW NA TEMAT SAMOLOTU

OPUBLIKOWANYCH NA

PORTALU LOTNICZYM

AVIATION24

artykuł o samolocie I-014 KERMIT - część pierwsza

seria artykułów nt. samolotu I-014 KERMIT

artykuł o samolocie I-014 KERMIT - część szósta

PODOBNE ARTYKUŁY UKAZAŁY SIĘ RÓWNIEŻ NA PORTALACH:

SAMOLOTY.PL

ORAZ

DLA PILOTA

r32efb5d68c31681.jpeg

STRONY INTERNETOWE PROJEKTU

KUŹNICA TECHNIKI AERONAUTYCZNEJ i KOMPOZYTOWEJ "DRACO"

I-014 KERMIT Wielozadaniowy Samolot Bezzałogowy

I-014 KERMIT Multi-role Unmanned Aircraft

pa08ccde8f2a74dd.jpeg

ha322581e5ed5b3d.jpegg31711488ed929e0.jpeg

English below:

Celem zbiórki jest zebranie środków przeznaczonych na dokończenie budowy prototypu samolotu bezzałogowego I-014 „Kermit”. Obecnie samolot zbudowany jest w około 85%, przy czym dotychczasowa budowa przebiegała w oparciu o środki własne, które niestety już się wyczerpały. Do zakończenia budowy prototypu i zakupu podstawowego wyposażenia niezbędne jest około 20000 zł i pół roku pracy. Każda kwota zebrana ponad założoną wartość pozwoli zaś na zakup elementów wyposażenia dodatkowego, które samo w sobie jest bardzo kosztowne!

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Download apps
Pobierz aplikację mobilną Zrzutka.pl i zbieraj na swój cel gdziekolwiek jesteś!
Pobierz aplikację mobilną Zrzutka.pl i zbieraj na swój cel gdziekolwiek jesteś!

Oferty/licytacje 6

Kupuj, Wspieraj.

Kupuj, Wspieraj. Czytaj więcej

Organizatora:
Inne
W STRONĘ DRONÓW czyli KILKA SŁÓW O PROJEKTOWANIU BSP
Książka ta w potoczystej, łatwo przyswajalnej formie porusza niektóre zagadnienia z zakresu projektowania bezzałogowych samolotów, skupiając się na om...

350 zł

Kupione 1 z 2

Inne
STUDZIANKI '44. RESURGENTIUM - gra komputerowa
KOLEKCJONERSKA EDYCJA PIERWSZEJ NA ŚWIECIE STRATEGII CZASU RZECZYWISTEGO Z AKTYWNĄ PAUZĄ POWSTAŁEJ W ROKU 1997!Jeśli oglądałeś „Czterech pancernych…” ...

250 zł

Dostępne 5 szt.

Inne
PRZE-LOTNIE. Zbiór fotografii lotniczych
PRZE-LOTNIE: kolekcjonerski zbiór fotografii lotniczych, przeznaczony do swobodnego przeglądania lub wystroju wnętrz. Zbiór składa się z 15 prac, opis...

300 zł

Dostępne 5 szt.

Inne
OZYRYS. Obciążenia Zewnętrzne Samolotu. PROGRAM KOMPUTEROWY
Narzędzie obliczeniowe OZYRYS to możliwie prosty pakiet niezależnych od siebie programów służących do szybkiego wyznaczania wybranych obciążeń zewnętr...

400 zł

Dostępne 2 szt.

Inne
PROJEKTOWANIE SAMOLOTÓW KOMPOZYTOWYCH
Pierwsza polska monografia poświęcona sztuce projektowania samolotów kompozytowych. Autor w prosty i praktyczny sposób przedstawia główne zagadnienia ...

500 zł

Dostępne 5 szt.

Komentarze

 
2500 znaków
Zrzutka - Brak zdjęć

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!