Samolot bezzałogowy I-014 "Kermit" - zbiórka na dokończenie samotnej budowy
Samolot bezzałogowy I-014 "Kermit" - zbiórka na dokończenie samotnej budowy
Nasi użytkownicy założyli 1 226 372 zrzutki i zebrali 1 348 589 326 zł
A ty na co dziś zbierasz?
Aktualności3
-
Strona internetowa poświęcona budowie samolotu "Kermit": https://sites.google.com/view/i-014-kermit
Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!
Dodawaj aktualności i informuj wspierających o postępach akcji.
To zwiększy wiarygodność Twojej zrzutki i zaangażowanie darczyńców.
Opis zrzutki
Celem zbiórki jest zebranie środków przeznaczonych na dokończenie budowy prototypu samolotu bezzałogowego I-014 KERMIT. Obecnie samolot zbudowany jest w około 85%, przy czym dotychczasowa budowa przebiegała w oparciu o środki własne, które niestety już się wyczerpały. Do zakończenia budowy prototypu i zakupu podstawowego wyposażenia niezbędne jest około 50000 zł i mniej niż rok pracy. Każda kwota zebrana ponad założoną wartość pozwoli zaś na skompletowanie elementów wyposażenia uzupełniającego, które samo w sobie jest bardzo kosztowne!
CZEŚĆ PRACY!
Nazywam się Michał Imiołek i od kilku lat (intensywnie zaś od 3,5 roku) pracuję w pojedynkę nad dużym SAMOLOTEM BEZZAŁOGOWYM o udźwigu 30 [kg], rozpiętości 5 [m] oraz masie całkowitej rzędu 120 [kg]. Samolot ten jest w pełni kompozytowy, przeznaczony do „zwielokrotniania", tzn. wespół z prototypem buduję oprzyrządowanie produkcyjne (foremniki, szablony oraz tym podobne). Płatowiec ten stanowi mój autorski projekt, jest w nim dużo ciekawych i oryginalnych rozwiązań, wyróżniających go na tle innych, powstających na świecie konstrukcji.
WIELOZADANIOWY, TRWAŁY, FUNKCJONALNY – taki właśnie będzie ten samolot, gdyż z takiego zamysłu powstaje.
WIELOZADANIOWY, bo:
● z uwagi na pojemną gondolę może przenosić wyposażenie stałe oraz zasobniki desantowe nie tylko o pokaźnej masie, lecz i znacznych gabarytach (z możliwością wpasowania tychże do kształtów komory ładunkowej płatowca);
● przedstawiona na rysunkach i zdjęciach gondola jest gondolą o największym „wagomiarze”: modułowość konstrukcji pozwala na instalowanie mniejszych i lżejszych gondoli lub latanie bez niej, zależnie od woli użytkownika i od charakteru prowadzonych działań;
● samolot posiada spadochronowy system ratunkowy (umiejscowiony na „grzbiecie” zespołu usterzeń) oraz sprężyste, wytrzymałe, szerokie podwozie główne: rozwiązania te sprzyjają twardym, awaryjnym lądowaniom w przygodnym terenie.
STRONA INTERNETOWA PROJEKTU
WIELOZADANIOWY SAMOLOT BEZZAŁOGOWY
DRUGA STRONA INTERNETOWA PROJEKTU
KUŹNICA TECHNIKI AERONAUTYCZNEJ i KOMPOZYTOWEJ
"DRACO"
STRONA ANGLOJĘZYCZNA
I-014 "KERMIT" Multi-role Unamnned Aircraft
TRWAŁY, bo:
● projektowe współczynniki obciążeń dopuszczalnych wynoszą +6 i -2,7 g, samolot zdolny jest więc do znoszenia pokaźnych obciążeń, zarówno od manewrów jak i od podmuchów czy tych zachodzących podczas przyziemienia;
● wiele elementów wzmocniono celowo, co czyni je odpornymi nie tylko pod kątem brutalnej obsługi, lecz i na wypadek mniej groźnych sytuacji awaryjnych, takich jak np. potencjalne kolizje z niewielkimi ptakami lub też lądowania w miejscach do tego nieprzystosowanych;
● kompozytowa, odpowiednio zabezpieczona konstrukcja sprawia, że samolot odporny jest na wpływ czynników atmosferycznych. Celowe zastosowanie tkanin szklanych w przeważającym ogóle struktury (dyktowane również chęcią obniżenia ceny), odznaczających się znaczną wytrzymałością zmęczeniową, w oczywisty sposób wpływa też korzystnie na wytrzymałość zmęczeniową całego płatowca.
FUNKCJONALNY, bo:
● samolocik jest niewielki, lekki, po zdemontowaniu skrzydeł daje się on bez problemu załadować na stosunkowo niedużą naczepę, o wymiarach nieprzekraczających norm przepisów ruchu drogowego;
● samolot może zostać przygotowany do lotu nawet przez jedną osobę;
● opisane już wcześniej przymioty konstrukcji (spadochron ratunkowy, duża wytrzymałość, właściwości podwozia głównego) sprawiają, iż I-014 „Kermit” może być eksploatowany w ciężkich warunkach, a zatem w sytuacjach trudnych bądź też często niemożliwych do spełnienia przez inne konstrukcje.
I-014 „Kermit” to SAMOLOT BEZZAŁOGOWY, o gabarytach stosunkowo znacznych gdyż zbliżonych do gabarytów najmniejszych załogowych maszyn jednoosobowych, latających obecnie po niebie.
Napęd samolotu jest dwusilnikowy, hybrydowy (spalinowo-elektryczny). Silnik spalinowy znajduje się w dziobie kadłuba, elektryczny zaś na jego końcu, przy czym obydwa napędy ułożone są w jednej osi (linii), co oznacza, że w przypadku awarii któregoś z silników (względnie wyczerpania źródła zasilania bądź też celowego jego wyłączenia), nie powstanie moment odchylający samolot od pierwotnej trajektorii lotu.
Projektowy udźwig, obwarowany chęcią osiągnięcia założonych osiągów, wynosi 30 [kg], zaś masa całkowita płatowca 120 „kilo”, wliczając w to masę akumulatorów elektrycznego silnika tylnego.
Struktura samolotu jest w praktyce niemal wyłącznie kompozytowa, z nielicznymi tylko domieszkami metali i sklejki (odpowiednio: złącza, goleń i mechanizmy podwozia przedniego oraz mniej obciążone żebra, wzmocnienia i wręgi). Samolocik powstaje z myślą o wytwórstwie seryjnym – nie zaś w jednym egzemplarzu – co oznacza, że wykonanie każdej z prototypowych części poprzedza proces sporządzenia odpowiedniego foremnika, powstałego częstokroć na bazie zbudowanej w tym celu makiety. Wykonanie oprzyrządowania produkcyjnego pochłania więc 60 ÷ 65 % pracy, czasu i pieniędzy! Na szczęście oprzyrządowanie produkcyjne sporządzamy zwykle tylko jeden raz, co oznacza, że koszty jego wykonania z czasem się amortyzują...
PODSTAWOWE DANE SAMOLOTU I-014 "Kermit":
● rozpiętość: 5 [m];
● powierzchnia nośna: 2,5 [m²];
● masa całkowita: 120 [kg];
● masa płatna (udźwig): 30 [kg].
OSIĄGI OBLICZENIOWE (dla masy całkowitej oraz samolotu z największą gondolą):
● prędkość maksymalna: 150 [km/h];
● prędkość minimalna (bez mechanizacji): 76 [km/h];
● prędkość wznoszenia: 6,7 [m/s];
● zasięg: 700 [km];
● czas lotu: 8,5 h.
______________
UWAGA! Zasięg i czas lotu mogą zostać łatwo wydłużone przez zwiększenie pojemności zbiorników paliwa, zainstalowanie dodatkowych akumulatorów, bądź zastosowanie obu tych rozwiązań na raz.
MICHAŁ IMIOŁEK – NOTKA BIOGRAFICZNA
Michał Imiołek – urodzony w Krakowie, konstruktor lotniczy, zajmujący się zagadnieniami projektowania i budowy samolotów kompozytowych, ze szczególnym uwzględnieniem dronów klasy I-szej (o masie całkowitej poniżej 150 [kg]). Z lotnictwem związany od 12-go roku życia (modelarnia Aeroklubu Krakowskiego), konstruktor oraz wykonawca kilkudziesięciu modeli latających, głównie zdalnie sterowanych szybowców termicznych. Jest autorem projektów dwóch dużych samolotów bezzałogowych (o udźwigach odpowiednio 40 i 30 [kg]), takich jak opracowany na potrzeby geodezji i jak dotąd niezrealizowany I-012 SIROCCO (z roku 2012) oraz wielozadaniowy I-014 KERMIT, który to obecnie jest w trakcie budowy. Oprócz tego interesuje się problemami aerodynamiki małych prędkości oraz wdrażaniem prostych i tanich metod wykonywania elementów kompozytowych, przydatnych nie tylko w działalności lotniczej, lecz i poza nią. W latach 2013-2014 opracował, liczący ponad 500 stron, podręcznik pt. PROJEKTOWANIE SAMOLOTÓW KOMPOZYTOWYCH – WYBRANE ZAGADNIENIA W UJĘCIU SZCZEGÓŁOWYM, będący pierwszą tego rodzaju pracą opublikowaną w Polsce. Oprócz tego jest również autorem książki W STRONĘ DRONÓW CZYLI KILKA SŁÓW O PROJEKTOWANIU BEZZAŁOGOWYCH SAMOLOTÓW (anglojęzyczne tłumaczenie ukazało sie w roku 2022 jako TOWARDS THE DRONES) oraz programów komputerowych do obliczeń aerodynamicznych i wytrzymałościowych konstrukcji lotniczych (OZYRYS i ATLAS). Przed laty zajmował się pisaniem strategicznych, wojennych gier komputerowych (1939 oraz STUDZIANKI '44. RESURGENTIUM). W grze STUDZIANKI '44, będącej strategią czasu rzeczywistego, zastosował jako pierwszy w świecie swój autorski wynalazek, określany obecnie mianem aktywnej pauzy - rozwiązanie to stanowi zatem polski wkład w informatykę i jest stosowane powszechnie.
Budowa samolotu bezzałogowego I-014 KERMIT, prócz celów nadrzędnych, służy również zebraniu odpowiednich doświadczeń, które autor ma nadzieję zawrzeć w nowej publikacji, poświęconej szerzej sprawom konstrukcji oraz technologii.
PONIŻEJ LINKI DO ARTYKUŁÓW NA TEMAT SAMOLOTU
OPUBLIKOWANYCH NA
PORTALU LOTNICZYM
AVIATION24
artykuł o samolocie I-014 KERMIT - część pierwsza
seria artykułów nt. samolotu I-014 KERMIT
artykuł o samolocie I-014 KERMIT - część szósta
PODOBNE ARTYKUŁY UKAZAŁY SIĘ RÓWNIEŻ NA PORTALACH:
SAMOLOTY.PL
ORAZ
DLA PILOTA
STRONY INTERNETOWE PROJEKTU
KUŹNICA TECHNIKI AERONAUTYCZNEJ i KOMPOZYTOWEJ "DRACO"
I-014 KERMIT Wielozadaniowy Samolot Bezzałogowy
I-014 KERMIT Multi-role Unmanned Aircraft
English below:
Celem zbiórki jest zebranie środków przeznaczonych na dokończenie budowy prototypu samolotu bezzałogowego I-014 „Kermit”. Obecnie samolot zbudowany jest w około 85%, przy czym dotychczasowa budowa przebiegała w oparciu o środki własne, które niestety już się wyczerpały. Do zakończenia budowy prototypu i zakupu podstawowego wyposażenia niezbędne jest około 20000 zł i pół roku pracy. Każda kwota zebrana ponad założoną wartość pozwoli zaś na zakup elementów wyposażenia dodatkowego, które samo w sobie jest bardzo kosztowne!
Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Oferty/licytacje 6
Kupuj, Wspieraj.
Kupuj, Wspieraj. Czytaj więcej
Organizatora:
250 zł
Dostępne 5 szt.
300 zł
Dostępne 5 szt.
350 zł
Kupione 1 z 2
400 zł
Dostępne 2 szt.
500 zł
Dostępne 5 szt.
1000 zł
Dostępne 2 szt.