Samolot bezzałogowy I-014 "Kermit" - zbiórka na dokończenie samotnej budowy ID: t76e64

231 zł z 20 000 zł

1%

231 zł

z 20 000 zł

73 dni

do końca

6

wspierających
1%
Wpłać na zrzutkę

Opis zrzutki

Celem zbiórki jest zebranie środków przeznaczonych na dokończenie budowy prototypu samolotu bezzałogowego I-014 „Kermit”. Obecnie samolot zbudowany jest w około 85%, przy czym dotychczasowa budowa przebiegała w oparciu o środki własne, które niestety już się wyczerpały. Do zakończenia budowy prototypu i zakupu podstawowego wyposażenia niezbędne jest około 20000 zł i pół roku pracy. Każda kwota zebrana ponad założoną wartość pozwoli zaś na zakup elementów wyposażenia dodatkowego, które samo w sobie jest bardzo kosztowne!

Witam!

Nazywam się Michał Imiołek i od kilku lat (intensywnie zaś od 2,5 roku) pracuję w pojedynkę nad dużym SAMOLOTEM BEZZAŁOGOWYM o udźwigu 30 [kg], rozpiętości 5 [m] oraz masie całkowitej rzędu 90 [kg]. Samolot ten jest w pełni kompozytowy, przeznaczony do „zwielokrotniania", tzn. wespół z prototypem buduję oprzyrządowanie produkcyjne (foremniki, szablony oraz tym podobne). Płatowiec ten stanowi mój autorski projekt, jest w nim dużo ciekawych i oryginalnych rozwiązań, wyróżniających go na tle innych, powstających na świecie konstrukcji.

WIELOZADANIOWY, TRWAŁY, FUNKCJONALNY – taki właśnie będzie ten samolot, a przynajmniej dążę do tego aby takim był, gdyż z takiego zamysłu powstaje.

WIELOZADANIOWY, bo:

-z uwagi na pojemną gondolę może przenosić wyposażenie stałe oraz zasobniki desantowe nie tylko o pokaźnej masie, lecz i znacznych gabarytach (z możliwością wpasowania tychże do kształtów komory ładunkowej płatowca);

-przedstawiona na rysunkach i zdjęciach gondola jest gondolą o największym „wagomiarze”: modułowość konstrukcji pozwala na instalowanie mniejszych i lżejszych gondoli lub latanie bez niej, zależnie od woli użytkownika i od charakteru prowadzonych działań;

-samolot posiada spadochronowy system ratunkowy (umiejscowiony na „grzbiecie” zespołu usterzeń) oraz sprężyste, wytrzymałe, szerokie podwozie główne: rozwiązania te sprzyjają twardym, awaryjnym lądowaniom w przygodnym terenie.

STRONA INTERNETOWA PROJEKTU

WIELOZADANIOWY SAMOLOT BEZZAŁOGOWY

I-014 "KERMIT"

DRUGA STRONA INTERNETOWA PROJEKTU

KUŹNICA TECHNIKI AERONAUTYCZNEJ i KOMPOZYTOWEJ

"DRACO"

KUŹNICA "DRACO"

TRWAŁY, bo:

-projektowe współczynniki obciążeń dopuszczalnych wynoszą +6 i -2,7 g, samolot zdolny jest więc do znoszenia pokaźnych obciążeń, zarówno od manewrów jak i od podmuchów czy tych zachodzących podczas przyziemienia;

-wiele elementów wzmocniono celowo, co czyni je odpornymi nie tylko pod kątem brutalnej obsługi, lecz i na wypadek mniej groźnych sytuacji awaryjnych, takich jak np. potencjalne kolizje z niewielkimi ptakami lub też lądowania w miejscach do tego nieprzystosowanych;

-kompozytowa, odpowiednio zabezpieczona konstrukcja sprawia, że samolot odporny jest na wpływ czynników atmosferycznych. Celowe zastosowanie tkanin szklanych w przeważającym ogóle struktury (dyktowane również chęcią obniżenia ceny), odznaczających się znaczną wytrzymałością zmęczeniową, w oczywisty sposób wpływa też korzystnie na wytrzymałość zmęczeniową całego płatowca.

FUNKCJONALNY, bo:

-samolocik jest niewielki, lekki, po zdemontowaniu skrzydeł daje się on bez problemu załadować na stosunkowo niedużą naczepę, o wymiarach nieprzekraczających norm przepisów ruchu drogowego;

-samolot może zostać przygotowany do lotu nawet przez jedną osobę;

-opisane już wcześniej przymioty konstrukcji (spadochron ratunkowy, duża wytrzymałość, właściwości podwozia głównego) sprawiają, iż I-014 „Kermit” może być eksploatowany w ciężkich warunkach, a zatem w sytuacjach trudnych bądź też często niemożliwych do spełnienia przez inne konstrukcje.

I-014 „Kermit” to SAMOLOT BEZZAŁOGOWY, o gabarytach stosunkowo znacznych gdyż zbliżonych do gabarytów najmniejszych załogowych maszyn jednoosobowych, latających obecnie po niebie.

Napęd samolotu jest dwusilnikowy, hybrydowy (spalinowo-elektryczny). Silnik spalinowy znajduje się w dziobie kadłuba, elektryczny zaś na jego końcu, przy czym obydwa napędy ułożone są w jednej osi (linii), co oznacza, że w przypadku awarii któregoś z silników (względnie wyczerpania źródła zasilania bądź też celowego jego wyłączenia), nie powstanie moment odchylający samolot od pierwotnej trajektorii lotu.

Projektowy udźwig, obwarowany chęcią osiągnięcia założonych osiągów, wynosi 30 [kg], zaś masa całkowita płatowca 90 „kilo”, wliczając w to masę akumulatorów elektrycznego silnika tylnego.

Struktura samolotu jest w praktyce niemal wyłącznie kompozytowa, z nielicznymi tylko domieszkami metali i sklejki (odpowiednio: złącza, goleń i mechanizmy podwozia przedniego oraz mniej obciążone żebra, wzmocnienia i wręgi). Samolocik powstaje z myślą o wytwórstwie seryjnym – nie zaś w jednym egzemplarzu – co oznacza, że wykonanie każdej z prototypowych części poprzedza proces sporządzenia odpowiedniego foremnika, powstałego częstokroć na bazie zbudowanej w tym celu makiety. Wykonanie oprzyrządowania produkcyjnego pochłania więc 60 ÷ 65 % pracy, czasu i pieniędzy! Na szczęście oprzyrządowanie produkcyjne sporządzamy zwykle tylko jeden raz, co oznacza, że koszty jego wykonania z czasem się amortyzują...

PODSTAWOWE DANE SAMOLOTU I-014 "Kermit":

-rozpiętość: 5 [m];

-powierzchnia nośna: 2,5 [m²];

-masa całkowita: 90 [kg];

-masa płatna (udźwig): 30 [kg].

SZACOWANE OSIĄGI (wg projektu wstępnego):

-prędkość maksymalna: 156 [km/h];

-prędkość minimalna (bez mechanizacji): 67 [km/h];

-prędkość wznoszenia: 6,3 [m/s];

-czas lotu: 5 h.

MICHAŁ IMIOŁEK – NOTKA BIOGRAFICZNA

Michał Imiołek - urodzony w Krakowie, konstruktor-samouk, zajmujący się zagadnieniami projektowania i budowy samolotów kompozytowych, ze szczególnym uwzględnieniem dronów klasy I-szej (o masie całkowitej poniżej 150 [kg]). Z lotnictwem związany od 12-go roku życia (modelarnia Aeroklubu Krakowskiego), konstruktor oraz wykonawca kilkudziesięciu modeli latających, głównie zdalnie sterowanych szybowców termicznych. Jest autorem projektów dwóch dużych samolotów bezzałogowych (o udźwigach odpowiednio 40 i 30 [kg]), takich jak opracowany na potrzeby geodezji i jak dotąd niezrealizowany I-012 „SIROCCO” (z roku 2012-go) oraz wielozadaniowy I-014 „KERMIT”, który to obecnie jest w trakcie budowy. Oprócz tego interesuje się problemami aerodynamiki małych prędkości oraz wdrażaniem prostych i tanich metod wykonywania elementów kompozytowych, przydatnych nie tylko w działalności lotniczej, lecz i poza nią. W latach 2013-2014 opracował, liczący około 500 stron, podręcznik pt. „PROJEKTOWANIE SAMOLOTÓW KOMPOZYTOWYCH – WYBRANE ZAGADNIENIA W UJĘCIU SZCZEGÓŁOWYM”, będącym pierwszym tego rodzaju tekstem opublikowanym w Polsce, którego drugie, rozszerzone wydanie, jest opracowywane obecnie.

Budowa samolotu bezzałogowego I-014 „KERMIT”, oprócz celów nadrzędnych, służy również zebraniu odpowiednich doświadczeń, które autor ma nadzieję zawrzeć w nowej publikacji, poświęconej szerzej sprawom konstrukcji oraz technologii.

PONIŻEJ LINKI DO ARTYKUŁÓW NA TEMAT SAMOLOTU

OPUBLIKOWANYCH NA

PORTALU LOTNICZYM

AVIATION24

artykuł o samolocie I-014 "Kermit" - część pierwsza

seria artykułów nt. samolotu I-014 "Kermit"

artykuł o samolocie I-014 "Kermit" - część trzecia

PODOBNE ARTYKUŁY UKAZAŁY SIĘ RÓWNIEŻ NA PORTALACH:

SAMOLOTY.PL

ORAZ

DLA PILOTA

STRONY INTERNETOWE PROJEKTU

KUŹNICA TECHNIKI AERONAUTYCZNEJ i KOMPOZYTOWEJ "DRACO"

I-014 KERMIT Wielozadaniowy Samolot Bezzałogowy

STRONA

FILM NA KANALE YOU TUBE

WIELOZADANIOWY SAMOLOT BEZZAŁOGOWY I-014 "Kermit"

FILM

Aktualności3

  • Strona internetowa poświęcona budowie samolotu "Kermit": https://sites.google.com/view/i-014-kermit

  • Seria aktualnych artykułów nt. samolotu "Kermit" (portal lotniczy AVIATION24): https://aviation24.pl/component/k2/itemlist/tag/kermit

  • Uwaga! Postępy w budowie samolotu śledzić można i Tu: https://sites.google.com/view/kuznica-draco

Wpłacający6

B
bi.anka
100 zł
G
GOSHA
50 zł
KN
Krzysztof Nalewajski
50 zł
 
Dane ukryte
25 zł
HK
Hubert Krzynowek
5 zł
MI
Michał Imiołek
1 zł

Komentarze

 
2500 znaków
Zrzutka - Brak zdjęć

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!

Nasi użytkownicy założyli

385 614 zrzutek


A ty na co dziś zbierasz?