id: t5amnj

Remont s/y Copernicus

Remont s/y Copernicus

Nasi użytkownicy założyli 912 337 zrzutek i zebrali 874 307 091 zł

A ty na co dziś zbierasz?

Opis zrzutki

Yacht Klub Stal stoi przed wyzwaniem przeprowadzenia remontu s/y Copernicus, jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich jachtów. Copernicus jest flagowym jachtem Yacht Klubu Stal w Gdyni. Został zbudowany specjalnie na pierwsze wokółziemskie regaty WhitbreadRound The World Race w 1973 roku. Świetnie sprawdza się w ciężkich warunkach, a rasowa linia kadłuba wzbudza zazdrość w zachodnich portach. Drewniany kadłub „Copernicusa” zbudowany został w Gdańskiej Stoczni Jachtowej Stogi w 1973 roku przy udziale członków Yacht Klubu Stal Gdynia. Konstruktorami byli Edmund Rejewski i Wacław Liskiewicz, w projektowaniu takielunku uczestniczył też Zygfryd Perlicki. W pierwszych regatach okołoziemskich WhitbreadRound The World Race jacht zajął 11 miejsce. Załogę stanowili: kapitan Zygfryd Perlicki, załoga: Zbigniew Puchalski, Bogdan Bogdziński, Ryszard Mackiewicz, Bronisław Tarnacki.

W  2018 Copernicus brał udział w regatach The Legends Race, na ostatnim 13 etapie regat Volvo Ocean Race. Wydarzenie odbyło się z okazji 45-lecia pierwszej edycji tych regat.Trasa  wiodła z Gdyni, przez Goeteborg, do Hagi, a właściwie do Scheveningen. „Copernicus” był najstarszym jachtem w tym rejsie i jedynym, który ścigał się na całej trasie regat w roku 1973. Na mecie przygotowano Copernicusowi prawdziwie królewskie powitanie. Po port control, natychmiast otoczyło go kilkanaście pontonów. Odtrąbiono metę, a Copernicus płynął wzdłuż nabrzeża, przy którym cumowały jachty uczestniczące w Volvo Ocean Race. To było jak parada honorowa z udziałem najstarszego jachtu pamiętającego wyścig sprzed 45 lat. Tłum ludzi na nabrzeżu pływającym wiwatował,bił brawo. Bili brawo ludzie stojący na molo. Zainteresowanie jachtem przekroczyło wszelkie oczekiwania. Polski  oldtimer zrobił furorę.„Copernicus” był najchętniej odwiedzaną jednostką. Załoga długo musiała opowiadać o historii jachtu, o jego parametrach i o udziale w WhitbreadRound The World Race. Trudno policzyć ilu ludzi odwiedziło jacht.

Niezmiennie od ponad 47 lat Copernicus uczestniczy w rozlicznych regatach i rejsach. Jest ciągle podziwiany majchrem zarówno na rodzimych wodach jak i zagranicznych. A ostatnie osiągnięcia w regatach MaristoCup wzbudziły podziw wśród uczestników.

Jacht jest „oczkiem w głowie” Yacht Klubu Stal, który stale go dogląda i remontuje. Dziś jednak stoimy przed wyzwaniem przekraczającym nasze finansowe możliwości. Copernicus wymaga całościowej rekonstrukcji kambuza oraz wymiany dwóch kabestanów przednich żagli.

Koszt remontu przewidywany jest na ponad 50 000 pln, a więc każdy grosz się liczy. Wpłacaj nie czekaj!

Wesprzyj legendę i widzimy się na morzu!

Imiona i nazwiska darczyńców zostaną wygrawerowane na mosiężnej tablicy i umieszczone na honorowym miejscu w kambuzie.



Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.
Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.
Dowiedz się więcej

Wpłaty 30

preloader