Stettin 3d – Rekonstrukcja Historycznego Szczecina w formie spaceru VR
Stettin 3d – Rekonstrukcja Historycznego Szczecina w formie spaceru VR
Nasi użytkownicy założyli 1 223 900 zrzutek i zebrali 1 342 727 834 zł
A ty na co dziś zbierasz?
Aktualności1
-
Dzięki m.in. waszemu wsparciu możecie już obserwować wybrane obiekty z powstającego wirtualnego spaceru na stronach Sketchfab:
Budynek Konzerthaus: https://skfb.ly/o8FIo
a także Teatr Miejski: https://skfb.ly/onWBw
Publikacja pełnego spaceru VR może zająć jeszcze od roku do nawet 2-3 lat. Do tego czasu jednak wciąż planujemy publikować niektóre z naszych obiektów w serwisie Sketchfab, a gdy kompletowanie całej scenerii się zakończy możliwy będzie pełny spacer po mieście przy użyciu gogli wirtualnej rzeczywistości w silniku Unreal.
Dziękujemy za wszelkie wsparcie. Każda wpłata i każda pozytywna opinia jest dla nas bardzo cenna.
Jako główny autor i pomysłodawca Stettin 3d, bardzo serdecznie dziękuje wszystkim, którzy wsparli ten projekt do tej pory i zaufali w powodzenie tej długotrwałej inicjatywy.
Pozdrawiam, Bartosz Lemke!
Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!
Dodawaj aktualności i informuj wspierających o postępach akcji.
To zwiększy wiarygodność Twojej zrzutki i zaangażowanie darczyńców.
Opis zrzutki
Czy marzyłeś kiedyś o wehikule czasu i przeniesieniu się do bezpowrotnie zniszczonego przedwojennego Szczecina? Miasta niegdyś pełnego krętych, malowniczych uliczek, okazałych staromiejskich kamienic, ulicznego handlu, kursujących między nimi klimatycznych tramwajów? Miasta o którego ówczesnej historii pełno dzisiaj tajemniczych legend i mitów?
Dzięki nowoczesnej technologii oraz prowadzonych od kilku lat przez zapalonych pasjonatów pracach już wkrótce część tego pięknie brzmiącego marzenia ma szansę się ziścić.
Przedstawiamy wam projekt Stettin 3d. Wizualizacje Szczecina z lat przedwojennych w formie interaktywnego spaceru w technologii VR. Za pomocą gogle 3d bądź swojego komputera będziesz mógł przespacerować się ulicami z wiernie odwzorowanym układem ulic i budynków z epoki, na kilka lat przed tragiczną wojenną zawieruchą.
Obejrzysz miejsca, w których miały siedziby dawne szczecińskie kawiarnie, historyczną Kaskadę, Teatr Miejski czy Dom Koncertowy, w który obecnie znajduje się Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza. Poznasz kwartał kamienic, na miejscu którego dziś istnieje Muzeum Przełomów. Przejdziesz się klimatycznymi ulicami ówczesnego Starego Miasta, wsiądziesz do przedwojennego tramwaju z prototypową niską podłogą.
POSTULOWANY BUDŻET I PRZEDMIOT ZBIÓRKI:
Postulowane środki wynoszą 70 tys. zł.
Powyższa kwota ma umożliwić realizacje projektu w możliwie najwyższym standardzie technologicznym i merytorycznym. Deklarujemy również, iż niezależnie od tego czy i jaką sumą projekt zostanie wsparty, my będziemy go w miarę naszych możliwości dalej realizować, ponieważ już od kilku lat naszym marzeniem jest odbyć taki historyczny wirtualny spacer po starym Szczecinie. Inicjator tego pomysłu swoje działania rozpoczął mając zaledwie 16 lat, co wzbudziło wówczas spore zainteresowanie lokalnych mediów. Prace prowadziliśmy cały czas non-profit, niestety jak to w życiu nie zawsze jest na nie czas i nastała spora przerwa.
Zrealizowane prace już pozwalają praktycznie na wydanie statycznego spaceru z oddanym wizerunkiem budynków i układem ulic obecnego placu Żołnierza Polskiego. Chcemy jednak podnieść standard projektu do obecnych czasów, przenieść w pełni projekt do nowoczesnego silnika graficznego Unreal, wprowadzić do projektu animacje i pojazdy. Jednym słowem dokończyć projekt. Oczywiście fani GTA 5 i produkcji gier klasy AAA będą mocno zawiedzeni, bo główną osią projektu pozostanie historia i architektura, chcemy stworzyć wirtualny przewodnik w technologii Virtual Reality, jednak z elementami znanymi z gier komputerowych. Jeśli znajdą się sponsorzy to być może w przyszłości rozszerzymy projekt i pomyślimy także o wątkach fabularnych...
Przedmiotem zbiórki jest ukończenie I etapu projektu, którego zaawansowanie wynosi dziś około 55%. Niestety nawet częsta praca „po godzinach” nie pozwala zaspokoić koniecznego nakładu pracy. Jest jej niemal tyle jak przy produkcji gry komputerowej. Przygotowanie jednego budynku na współczesnym poziomie grafiki komputerowej, z wykonaniem profesjonalnych tekstur w standardzie PBR to około miesiąc pracy. W praktyce jednak trwa to o wiele dłużej. Do realizacji modelu trzeba zebrać archiwalne zdjęcia, projekty i plany, choć jeśli chodzi o omawiany obszar to zakres tego typu prac mamy już za sobą. Poznajemy też nowy silnik graficzny Unreal i konwertujemy nasze modele do nowego standardu, co również wymaga sporo pracy. Choć prosty spacer VR już działa i cieszy nasze oczy to daleko jednak do pełnej funkcjonalności.
Potrzebujemy także m.in. wsparcia programistów w celu rozwinięcia projektu. Mamy nadzieję, iż zbiórka ta pomoże nam również zachęcić do współpracy takie właśnie osoby, które zajmują się czy to profesjonalnie czy hobbystycznie gamedevem - rozmaitą tematyką dot. produkcji gier.
Z uwagi na ilość godzin niezbędnych do realizacji, chcemy dać innym i sobie możliwość oderwania się od codziennych obowiązków w celu szybszej realizacji tego marzenia. Poza wsparciem naszej pracy i możliwości zaangażowania kolejnych specjalistów niezbędne są dodatkowe wydatki materialne, których ramowe zestawienie zamieszczamy poniżej:
- zakup profesjonalnego sprzętu VR do testów oprogramowania i pokazów
- zakup drona lub opłacenie usług w celu pozyskania fotogrametrii do wykonania istniejących budynków
- zakup/ opłacenie kserokopii historycznych dokumentacji, sprzęt do digitalizacji oraz fotografowania w celu przeprowadzenia dalszej kwerendy archiwalnej.
- Sfinansowanie wydatków dot. strony internetowej projektu
I ETAP
W pierwszym etapie projekt obejmie obszar reprezentacyjnego Koenigsplatz - obecnego pl. Żołnierza Polskiego, który zostanie zrekonstruowany na lata 1934-1937.
KOLEJNE ETAPY
Docelowo zamierzamy cofnąć jeszcze bardziej wskazówki zegara i w przyszłości spróbować zrealizować wariant z przełomu XIX i XX wieku, być może wybrane ciekawe obiekty. W dalszej przyszłości będziemy rozwijać projekt przede wszystkim o rejony Starego Miasta – rejon. Pl .Orła Białego, ul. Mariackiej, Rynek Węglowy, ul. Wyszyńskiego, planujemy pokazać także Szczecin z innych epok historycznych.
Dziś trzeba jednak zawęzić obszar projektu i skupić się na wydaniu pierwszej wersji wirtualnego spaceru. W międzyczasie musimy też stworzyć witrynę internetową, a także chcemy zaprezentować Wam trochę zgromadzonego materiału i wiedzy historycznej związanej z tematyką projektu.
ZASTOSOWANE ROZWIĄZANIA TECHNOLOGICZNE I ZAWARTOŚĆ:
Stettin 3d ma być tzw. „spacerem VR”. Użytkownik ma mieć możliwość nieograniczonego spaceru, rozglądania się (może poruszać się po całej scenerii a nie tylko po ograniczonej liniowo ścieżce) po ulicach miasta. Docelowo jeszcze w I etapie projektu planujemy umieścić poruszające się pojazdy takie jak tramwaje, samochody, dorożki, ale także być może wprowadzić ludzi w strojach z epoki, zmianę pór dnia (dzień/wieczór). Będziemy dążyć także do stworzenia interaktywnego przewodnika z lektorem. Jednak w pierwszej kolejności skupiać będziemy się na architekturze i wykreowaniu realistycznej scenerii otoczenia, która w dużej mierze jest już gotowa i na bieżąco przenoszona do nowego silnika graficznego. Planujemy wyposażyć projekt we wszelkie funkcjonalności takie jak: animacje ruchu pojazdów i ludzi, efekty graficzne czy . Szczególnie poziom grafiki 3d ma w zamierzeniu nie odbiegać standardem od rozwiązań stosowanych w produkcji współczesnych gier komputerowych. Projekt będzie więc wyposażany w kolejne funkcjonalności stopniowo w miarę możliwości.
DOSTĘPNOŚĆ PROJEKTU
Projekt od początku w swoich założeniach ma być projektem ogólnodostępnym, całkowicie darmowym i otwartym na ludzi chcących go rozwijać. Z uwagi na ogromną ilość koniecznych prac, potrzebę zaangażowania specjalistów chcemy jednak pozyskiwać aktywnie środki od darczyńców, sponsorów, ludzi dobrej woli na zasadzie pełnej dobrowolności. Po kilku latach samotnych i wielogodzinnych prac, których efektem jest już zgromadzony materiał, dojrzeliśmy do decyzji, że pomimo naszej determinacji i samodzielności musimy poprosić Was o wsparcie. Chcemy zrealizować ten projekt na jak najwyższym poziomie, tak by mógł zostać wizytówką naszego miasta i prezentować jego historię nie tylko mieszkańcom.
AUTORZY:
- Bartosz Lemke
- Małgorzata Wrzosek
Podziękowania za dotychczasowe prace i wsparcie:
- Maciej Kawalec (zasługi dla tworzenia pierwszych wersji projektu)
- Archiwum Państwowe w Szczecinie (udostępnienie dokumentów historycznych)
- Jerzy Detlaff (modele 3d)
- Mariusz Wiśniewski (modele 3d)
- Krzysztof Żywucki (modele 3d)
- Bachinstitut
- Arkadiusz Bis (pomoc i motywacja w pierwszych etapach idei)
- Artur Patrzykowski – tworzenie obecnej strony internetowej
- społeczność sedina.pl
Przepraszamy osoby które nieświadomie mogły zostać pominięte, prosimy o kontakt.
Jesteśmy otwarci także na współpracę ze strony reklamodawców i sponsorów.
Zapraszamy do kontaktu programistów i grafików chętnych do rozwijania projektu. Mamy nadzieje, że będzie to wspólnie zrealizowane marzenie mieszkańców Szczecina.
Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Wytrwałości! Czerpcie przyjemność z samego procesu tworzenia, powolutku. Spełnicie marzenie niejednego Szczecinianina. Zygmunt Stary też was wspiera, Pozdrowienia i do przodu!
Dziękuje z całego serca za te słowa i wsparcie :)!! Pozdrawiam również
może mało ale zawsze to trochę bliżej celu. Takie inicjatywy są warte uwagi i wsparcia.
Powodzenia! ;)
Dzięki !!! :)