id: xwujmr

Remont Ryszarda - naszego zabytkowego parowozu / We are restoring Ryś, the retired narrow gauge steam engine!

Remont Ryszarda - naszego zabytkowego parowozu / We are restoring Ryś, the retired narrow gauge steam engine!

Nasi użytkownicy założyli 1 083 365 zrzutek i zebrali 1 184 203 773 zł

A ty na co dziś zbierasz?

Aktualności1

  • 13 października 2020 dodaliśmy nową nagrodę: unikatowy kalendarz wąskotorowy na rok 2021

    0Komentarzy
     
    2500 znaków

    Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!

    Czytaj więcej
Ta zrzutka nie ma jeszcze aktualności.

Ta zrzutka nie ma jeszcze aktualności.

Opis zrzutki

Symbolem prawdziwej starej kolei jest parowóz - czymże jest historyczna kolej bez niego? Dlatego pracujemy nad tym by przywrócić do ruchu nasz parowóz typu "Ryś" (choć my, z racji jego wieku, nazywamy go z szacunkiem: Ryszard). Ryszard został już częściowo naprawiony przez swojego poprzedniego właściciela, jednak wciąż trzeba sporo pracy i pieniędzy by znów mógł samodzielnie wyruszyć na szlak.

Prócz Ryszarda także inne sędziwe lokomotywy i wagony czekają na remont - dzięki Waszemu wsparciu Ryszard szybciej wyruszy na tory, a inni kolejowi seniorzy odzyskają blask.

Dla najhojniejszych patronów przewidujemy atrakcyjne upominki.


Serdecznie dziękujemy Wam za wsparcie i pomoc w zrealizowaniu naszych zamierzeń!


O nas


Niedługo po tym, gdy Polskie Koleje Państwowe postanowiły zlikwidować wszystkie wąskotorówki, w roku 2003, powstało Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, czyli my. Naszym celem było ocalenie od całkowitej likwidacji tego, co zostało jeszcze z wielkiej niegdyś sieci górnośląskich wąskich torów, najstarszej kolei wąskotorowej w Polsce i drugiej najstarszej na świecie. Dzięki owocnej współpracy z samorządami Bytomia, Tarnowskich Gór i Miasteczka Śląskiego udało nam się, choć łatwo nie było.

Dziś nasza kolej jest popularną atrakcją, każdego roku przyciąga dziesiątki tysięcy osób, dostarcza radości i uśmiechu młodszym i starszym. Wozimy Was nad Zalew Nakło - Chechło, do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, czy do Rezerwatu Segiet. Jesteśmy członkiem Szlaku Zabytku Techniki od jego powstania, od lat bierzemy udział w organizacji Industriady.

Naszymi członkami są ludzie w wieku od lat kilkunastu (a bywali i młodsi) do ponad pięćdziesięciu. Niektórzy z nas to pasjonaci, inni to profesjonalni kolejarze, którzy dbają o to, by wszystko było zrobione zgodnie ze sztuką i przepisami oraz bezpieczne. Wielu naszych byłych i obecnych wolontariuszy właśnie u nas zakochało się w kolei i dziś pracują jako maszyniści, dyżurni ruchu, czy kolejowi urzędnicy.

ee4cfaf060585dce.jpeg

English below:

 A steam engine has always been a symbol of the true railway. Can you imagine a true historic railway without it? We cannot. That's why a few months ago we bought Ryś (Ryś in Polish means Richie or lynx), the retired locomotive. Now we want to give it a new lease of life.

Ryś was build 70 years ago and for the bigger part of its busy life served in the zinc and lead factory in Katowice. In the year 2000, it was sold to a private collector who planned to restore it to running condition. Unfortunately, his plans did not work out. Ryś spent 20 years waiting for a better future.

Please help us to restore Ryś and make it alive again. Thanks for your support!

About Upper Silesian Narrow Gauge Railways

Upper Silesian Narrow Gauge Railways are one of the oldest narrow-gauge railways in the world. They were established in the year 1853 and for nearly 150 years served the Upper Silesian economy linking hundreds of industrial plants: collieries, steel mills, ore mines, quarries etc. In the year 2001 Polish State Railways decided to get rid of all narrow gauge railways which belonged to them. Often it meant scrapping and dismantling, hasty and thoughtless liquidation. Fortunately, the group of railway enthusiasts, who later founded Upper Silesian Narrow Gauge Association, managed to convince three of local councils (namely the councils of Bytom, Tarnowskie Góry and Miasteczko Śląskie) to take the railway over and in this way save it. Nowadays the railway is one of the most famous touristic attractions in Southern Poland visited every year by thousands of visitors.

Upper Silesian Narrow Gauge Railways Association

The association has existed since 2002 and since then it has been in charge of the railway. It consists of volunteers who are professional railwaymen and women, enthusiasts who have no railway background, school children and students. Although it has a few employees, volunteers are fundamental for its existence. The association is a charity funded by paying patrons, local authorities and its members.  

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.
Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.
Dowiedz się więcej

Oferty/licytacje 9

Kupuj, Wspieraj.

Kupuj, Wspieraj. Czytaj więcej

Nieaktywne
Inne
Zestaw upominków
Zestaw upominków (np. smycz i zestaw widokówek, naklejki, brelok) Każdy zestaw zawiera co najmniej dwa różne upominkiW przypadku wyboru tej nagrody pr...
150 zł

Kupione 5 z 50

Zakończona
Inne
Kubek wąskotorowy
Kubek z motywem z Górnośląskich Kolei WąskotorowychW przypadku wyboru tej nagrody prosimy o kontakt pod adresem [email protected]
200 zł

Kupione 4 z 60

Zakończona
Inne
Wąskotorowy kalendarz na rok 2021
Unikatowy kalendarz na rok 2021: na przemian archiwalne i współczesne zdjęcia z Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz kolei przemysłowych. Jeden mies...
220 zł

Kupione 2 z 30

Zakończona
Inne
Przejazd w lokomotywie
Przejazd w lokomotywie Bytom Wąskotorowy - Miasteczko Śląskie - Bytom w sezonie letnimW przypadku wyboru tej nagrody prosimy o kontakt pod adresem zrz...
500 zł

Kupione 5

Zakończona
Inne
Przejazd pociągiem na zamówienie Darczyńcy
Przejazd pociągiem specjalnym uruchomionym na zamówienie Darczyńcy w terminie i według rozkładu jazdy ustalonego przez NiegoW przypadku wyboru tej nag...
6000 zł

Kupione 1

Zakończona

Wpłaty 217

preloader

Komentarze 3

 
2500 znaków