Odbudowa wagonu motorowego MBxd2-215
Odbudowa wagonu motorowego MBxd2-215
Aktualności7
-
Sezon turystyczny na kolejce już się rozpoczął, więc wszelkie bieżące prace związane z przygotowaniami do niego nie rozpraszają naszych działań przy MBxd2-215. Zatem czas przymierzyć nasze nowe blachy na ściany czołowe:
Czas więc wyciąć i usunąć stare skorodowane ściany...
...dociąć nowe i przymierzyć:
Ten widok mówi sam za siebie :-)
Oczywiście konieczne jest jeszcze wycięcie otworów na reflektory czy mechanizmy wycieraczek oraz różne drobne korekty, ale postępy prac stają się już widoczne.
-
Powoli ale systematycznie postępują prace przy naszym wagonie MBxd2-215. Podczas rekonstrukcji dolnych ścian problemem okazało się przetłoczenie na ich obwodzie, jednak pomyślnie udało się je wykonać :-) Ściany te ze względów technologicznych są wykonane jako połówki, będziemy je spawać ze sobą już na wagonie. Oczywiście konieczne jest jeszcze m.in. wycięcie w nich otworów na reflektory i lampy sygnalizacyjne. Niemniej możemy już demontować skorodowane resztki oryginalnych ścian przygotowując tym samym nasz wagon do piaskowania szkieletu i montażu nowego poszycia.
-
Dzięki zaangażowaniu firmy DARPOL w projekt odbudowy naszego wagonu motorowego MBxd2-215 możemy przystąpić do kolejnego etapu prac. Wykonane przez DARPOL matryce pozwolą na wytłoczenie nowych ścian czołowych z wiernie odwzorowanymi ich charakterystycznymi przetłoczeniami. Oryginalne ściany czołowe, jak widać na naszych zdjęciach, są tak skorodowane, że ich naprawa jest niemożliwa.
Zarówno górne jak i dolne elementy ściany czołowej już zostały wytłoczone :) Oczywiście bardzo dziękujemy firmie DARPOL za wsparcie naszych prac.
-
Cały czas działamy, choć prace przy samym wagonie MBxd2-215 nie są teraz zbyt spektakularne – stopniowo demontujemy skorodowane fragmenty blach poszycia i podłogi oraz ścianki działowe. Jednocześnie udało nam się nawiązać kontakt z p. Witoldem, który podjął się zrekonstruować ściany czołowe wraz z ich charakterystycznymi przetłoczeniami. Próba tłoczenia takiego kształtu, jak widać, wypadła znakomicie :)
Zakupiony silnik jest już w trakcie weryfikacji w zaprzyjaźnionym warsztacie a poszukiwania hydraulicznej przekładni doprowadziły nas do rumuńskiego spychacza gąsienicowego UTB 1801, w którym zastosowano tę samą przekładnię. Produkowano je, podobnie jak nasz wagon motorowy, w latach 80 i te wiekowe już dziś pojazdy zostały wyparte przez nowsze konstrukcje. Dlatego, mimo wysokiej ceny, zdecydowaliśmy się go zakupić – sam spychacz, jak widać, jest sprawny, w szczególności jego przekładnia :)
Bardzo dziękujemy za już udzielone nam wsparcie i oczywiście będziemy niezwykle zobowiązani za dalszą pomoc.
-
Miło nam poinformować, że równolegle do prac remontowych przy pudle wagonu poszukujemy już jego podzespołów. Wiadomo, że tak popularne jeszcze niedawno autobusy Ikarus już zniknęły z naszych ulic, a to ten sam typ silnika co zastosowany w naszym wagonie. Nie ma więc co czekać z jego pozyskaniem, już jest to problem a z czasem będzie on coraz większy. Dlatego zdecydowaliśmy się na zakup silnika Raba D10, który najpewniej wymaga jeszcze remontu. Jest to konstrukcja nieco zmodernizowana względem pierwotnie zastosowanej w naszym wagonie, jednak poszukiwania tej oryginalniej nie przyniosły efektu.
Oczywiście prace przy samym wagonie nadal trwają, m.in. usuwamy fragmenty poszycia ścian na granicach wymienianych arkuszy. Nie jest to już tak spektakularne, ale pracochłonne...
Poszukujemy też możliwości rekonstrukcji ścian czołowych - tu wyzwaniem są liczne przetłoczenia, które oczywiście chcemy odtworzyć. Rekonstruując te ściany musimy już przewidzieć otwory na lampy i reflektory, dlatego zostały one już zakupione. Dobraliśmy wzór możliwie bliski pierwowzorowi.
-
Miło nam poinformować, że mimo niesprzyjającego czasu pandemii i słotnej aury prace przy naszym rumuńskim wagonie motorowym MBxd2-215 postępują. Z wagonu zostały usunięte resztki wykładziny podłogowej i zgniłych desek podłogowych oraz pozostałości ocieplenia podłogi i ścian wagonu.
Równocześnie sukcesem zakończyły się trzymiesięczne poszukiwania zakładu mogącego wykonać dla nas nową blachę poszycia ścian bocznych z odtworzonymi charakterystycznymi przetłoczeniami – poziomymi ryflami. Blachę wykonała dla nas firma Zychar z Biłgoraja na Zamojszczyźnie a jej zakup został sfinansowany przez Freightliner Polska. Oczywiście gorąco dziękujemy zarówno za to wsparcie jak i zaangażowanie producenta w realizację naszego nietypowego zamówienia.
Dzięki temu mogliśmy przystąpić do demontażu starego skorodowanego poszycia, co w kolejnym etapie pozwoli na wypiaskowanie i zabezpieczenie antykorozyjne szkieletu wagonu.
Ponadto jesteśmy w trakcie finalizacji zakupu silnika Raba pochodzącego z autobusu Ikarus. Poszukujemy także przekładni hydraulicznej, lecz na chwilę obecną niestety bezskutecznie. Wiadomo, że przekładnie takie produkowano niegdyś w Rumunii na licencji amerykańskiej firmy Clark i oprócz wagonów MBxd2 były one montowane w różnych ciężkich maszynach budowlanych – ładowarkach, ciągnikach itp., jednak do dzisiaj dawno wycofano już je z użytkowania. Oczywiście za wszelką pomoc w tych poszukiwaniach będziemy niezwykle wdzięczni. Jednocześnie gorąco dziękujemy za udzielone nam dotychczas zaufanie i wsparcie naszych prac. Mamy nadzieję, że prezentowane ich postępy zachęcą także innych do wsparcia naszej inicjatywy.
-
Gorąco dziękujemy za wsparcie wszystkim naszym dotychczasowym darczyńcom. Tym, którzy wybrali w zamian możliwość otrzymania z naszej strony upominku dziękujemy zarazem za cierpliwość i wyrozumiałość. Szczęśliwie laserowe wycinanie sklejki wreszcie zostało pomyślnie ukończone, podobnie jak przygotowywanie instrukcji składania naszego nowego modelu a całość popakowana w pudełka, które już w najbliższy poniedziałek wyruszą do Państwa!
Projektując model naszego wagonu motorowego zdecydowaliśmy się dokonać jego modyfikacji przygotowując w ten sposób także model rumuńskiego wagonu doczepnego, który teraz także jest dostępny dla naszych darczyńców. Mamy nadzieję, że spotka się on z Państwa zainteresowaniem. Zarówno wagon motorowy, jak i doczepny, zostały wykonane przez nas w limitowanej ilości.
Oczywiście rozpoczęliśmy także prace przy naszym wagonie motorowym - dotychczas zinwentaryzowaliśmy pozostałości wyposażenia, szczególnie starannie wymierzyliśmy wszystkie klapy rewizyjne w podłodze, której resztki będziemy niebawem demontować. Prowadzimy także ustalenia z zakładem, który ma dla nas wykonać nową blachę poszycia z charakterystycznymi przetłoczeniami (ryflami).

Ta zrzutka nie ma jeszcze aktualności.
Opis zrzutki
W lipcu 2020 r. nasza Fundacja zakupiła od PKP rumuński wagon motorowy MBxd2-215 od lat porzucony na nieczynnej kolei wąskotorowej w Krośniewicach. Wagon ten przybył tam z rumuńskiej fabryki 23 August w październiku 1986 r. i obsługiwał głównie pociągi do Ozorkowa. W grudniu 1990 r. z powodu usterki odstawiono go do naprawy w tamtejszych warsztatach. Jednak usterki tej nigdy już nie usunięto a sam wagon odstawiono. Przez dalsze lata stał w zasieku węglowym i stopniowo był rozbierany na części do pozostałych, jeszcze kursujących tam innych wagonów rumuńskich. Pracował więc raptem 4 lata, mimo tego zachowały się zdjęcia z czasów jego służby.
Dzisiaj wagon ten ma już 34 lata stając się pojazdem zabytkowym. Nieliczne zachowane do dziś wagony tego typu są rozchwytywane, każda kolej chciałaby taki posiadać. Stąd nasza decyzja o zakupie i podjęciu próby jego odbudowy. W naszej ocenie to już chyba ostatnia szansa pozyskania takiego typu pojazdu. Stan naszego wagonu jest fatalny, jest on pozbawiony napędu i wyposażenia.
Dlaczego chcemy zacząć od remontu akurat tego, a więc najmłodszego, wagonu motorowego w naszej kolekcji? Bo w obecnym stanie nie może on już dłużej oczekiwać takich prac, w odróżnieniu od pozostałych naszych wagonów motorowych. Praktycznie jest już niemal przygotowany do piaskowania będącego pierwszym etapem remontu każdego pojazdu. Ponadto liczymy, że doświadczenie zdobyte dzięki tej pracy pozwoli nam lepiej i sprawniej wykonać remont pozostałych naszych wagonów motorowych.
Wszystkich, którzy chcieliby wesprzeć tę naszą inicjatywę gorąco zapraszamy do pomocy, zarówno poprzez wsparcie finansowe poprzez portal zrzutka.pl, jak i przy samych pracach na miejscu u nas w Rogowie, wiele z nich nie wymaga specjalnych umiejętności.
Bylibyśmy także niezwykle wdzięczni za inne formy wsparcia: być może ktoś mógłby nam pomóc w pozyskaniu silnika, pochodzi on z tak popularnych jeszcze niedawno autobusów miejskich Ikarus. Najtrudniejszą do pozyskania obecnie wydaje się przekładnia hydrauliczna. Oryginalna pochodziła z maszyn budowlanych, podobne są dostępne do dziś, jednak zazwyczaj nawet używane egzemplarze są bardzo drogie. Kolejnym wyzwaniem jest rekonstrukcja okien – oryginalne uchylne w aluminiowych ramach zostały dawno rozkradzione na złom, nikt nie produkuje też gumowych uszczelek do montażu szyb pasujących do ścian naszego wagonu. Z drobniejszych, ale kosztownych prac jest chromowanie oryginalnych poręczy, klamek i innych licznych elementów wyposażenia. Poszukujemy także zakładu stolarskiego mogącego wykonać nowe listewki jesionowe do rekonstrukcji ławek dla podróżnych, gdyż oczywiście planujemy zachować w pełni historyczne wyposażenie w naszym wagonie.
Zakres koniecznych prac, a więc także ich kosztów, jest ogromny. Zlecenie takiej odbudowy jakiemukolwiek zakładowi specjalistycznemu to koszt rzędu 500.000 - 1.000.000 PLN. Dlatego jedynym rozwiązaniem wydaje się samodzielne podjęcie tego zadania. W pierwszej kolejności chcemy wymienić poszycie pudła, gdyż oryginalne rumuńskie blachy są skorodowane w takim stopniu, że nie nadają się już do niczego. Szczęśliwie stalowy szkielet i rama wagonu są w bardzo dobrym stanie. Ponadto chcemy zrekonstruować okna i wykonać nowe powłoki malarskie tak, aby móc dzięki temu doprowadzić do ukończenia zewnętrznej renowacji wagonu. Koszt materiałów potrzebnych do realizacji tych prac wstępnie szacujemy na 20.000 PLN i chcielibyśmy sfinansować je z niniejszej zbiórki.
Oczywiście w dalszej kolejności, w miarę pozyskiwania niezbędnych podzespołów planujemy rekonstrukcję napędu, sterowania, układu hamulcowego i wnętrza tak, by doprowadzić do uruchomienia naszego wagonu. Liczymy, że mimo ogromu zadań, uda nam się je zrealizować. Dużo zależy także od Państwa wsparcia. Oczywiście z góry za nie dziękujemy!
W podziękowaniu wszystkim naszym darczyńcom będzie nam miło zrewanżować się upominkiem nawiązującym do celu naszej zrzutki. Wszystkim chętnym, którzy zdecydują się wesprzeć nasze prace kwotą 50 PLN prześlemy zaprojektowany przez nas magnes ze sklejki z wizerunkiem bohatera naszej zrzutki. Darczyńcom skłonnym wesprzeć nas kwotą 150 PLN prześlemy kubek z wizerunkami naszych lokomotyw, a 300 PLN – sklejkowy model wagonu motorowego MBxd2-215 do samodzielnego składania.
Kilka słów o nas:
Jako grupa entuzjastów działających w ramach Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych już od blisko 20 lat wspólnie opiekujemy się zabytkową Koleją Wąskotorową Rogów - Rawa - Biała:
Obydwa regularnie kursujące tu wagony osobowe zostały przez nas odbudowane z wraków pozyskanych w stanie porównywalnym do naszego nowego wagonu motorowego. Wagon 1Aw wyprodukowany w Świdnicy w 1956 r. przybył do nas w takim stanie:
Wagon ten po odbudowie obejmującej także rekonstrukcję wyposażenia wnętrza jest od ponad 10 lat w normalnym użytkowaniu
Także drugi wagon osobowy z naszego składu - typ 3Aw wyprodukowany w 1960 r. we wrocławskim Pafawagu przed remontem nie był w dobrym stanie:
Dotychczas przeprowadziliśmy trzy podobne zbiórki, wszystkim zainteresowanym polecamy obejrzeć zarówno ich cele, jak i osiągnięte efekty:
Szczegółowe podsumowania kosztów prac, które udało nam się pokryć dzięki nim, zostały zebrane w Aktualnościach każdej ze zbiórek. Oczywiście wszystkim, którzy dotychczas zdecydowali się już wesprzeć nasze działania gorąco dziękujemy!
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!

Wpłaty 170
Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!
Nagrody


Kubek
Kubek ceramiczny z grafiką z lokomotywami serii Lyd1 oraz Lxd2 prowadzącymi pociągi na naszej kolei.
UWAGA, kubki wysyłamy poprzez paczkomaty InPost, prosimy o podanie w polu "Wiadomość do organizatora" symbolu paczkomatu odbiorcy oraz swojego adresu e-mail i nr tel. celem przesłania kodu do otwarcia paczkomatu.
wybrano 10 razy

Model wagonu osobowego A20DP
Sklejkowy model rumuńskiego wagonu doczepnego serii Bxhpi typu A20DP do samodzielnego składania jest zdecydowanie największym z opracowanej przez nas kolekcji modeli taboru w skali 1:45 (Oe), liczy sobie 35 cm długości! Nasz model stara się możliwie wiernie odwzorować oryginał, oprócz wyposażenia wnętrza ma on otwierane drzwi zewnętrzne i wewnętrzne. Opakowanie zawiera komplet wyciętych elementów (w ramkach) i opis pojazdu.
UWAGA, modele wysyłamy poprzez paczkomaty InPost, prosimy o podanie w polu "Wiadomość do organizatora" symbolu paczkomatu odbiorcy oraz swojego adresu e-mail i nr tel. celem przesłania kodu do otwarcia paczkomatu.
wybrano 8 razy (pozostało 1 z 9)

Model MBxd2 ze sklejki
Sklejkowy model naszego nowego wagonu MBxd2-215 do samodzielnego składania jest zdecydowanie największym z opracowanej przez nas kolekcji modeli taboru w skali 1:45 (Oe), liczy sobie 35 cm długości! Nasz model stara się możliwie wiernie odwzorować oryginał, oprócz wyposażenia wnętrza ma on otwierane drzwi zewnętrzne i wewnętrzne. Łącznie składa się ze 176 elementów. Z racji ograniczeń wynikających z zastosowanej techniki - relatywnie grubej sklejki – i braku miejsca, umieszczenie napędu wykonanego w tej technologii okazało się niemożliwe.
Opakowanie zawiera komplet wyciętych elementów (w ramkach), opis pojazdu oraz szczegółową instrukcję.
UWAGA, modele wysyłamy poprzez paczkomaty InPost, prosimy o podanie w polu "Wiadomość do organizatora" symbolu paczkomatu odbiorcy oraz swojego adresu e-mail i nr tel. celem przesłania kodu do otwarcia paczkomatu.
wybrano 22 razy (pozostało 7 z 29)
Nasi użytkownicy założyli
865 617 zrzutek
i zebrali