id: zgta9z

Autobus Jelcz M11 - dalszy remont

Autobus Jelcz M11 - dalszy remont

Nasi użytkownicy założyli 1 156 104 zrzutki i zebrali 1 200 035 880 zł

A ty na co dziś zbierasz?

Opis zrzutki

Ratujemy zabytkowego Jelcza M11 zwanego potocznie Migiem - Potrzebne są pieniądze na dokończenie remontu

m475c4fd534e346f.jpegPrawie rok poszukiwań własnego autobusu i znalazł się! Wymarzony Jelcz M11, jako 116 "zjechał" z taśmy produkcyjnej w roku 1990.


Historia Jelcza M11:

Jelcz M11 to jeden z najbardziej oryginalnych produktów producenta autobusów z Jelcza. Powstał jako połączenie podwozia i mechaniki z Ikarusa 260 oraz przerobionego nadwozia autobusu Jelcz PR110. Projekt powstał i realizowany był w latach 80, czyli w okresie kompletnego rozstroju gospodarki. Początkowo chwalono te autobusy za lepsze przystosowanie do polskich dróg, jednak w kolejnych latach ujawniały się kolejne wady pojazdów tego typu. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć nadmierne zużycie paliwa oraz źle zabezpieczone przed korozją nadwozie.

Ten konkretnie Jelcz od nowości należał do MZK Stalowa Wola, gdzie przepracował 22 lata. W 2012 roku został odkupiony przez muzeum komunikacji w okolicach Bydgoszczy. W dniu 30 listopada 2019 roku została finalnie podpisana umowa kupna-sprzedaży. Autobus około 7 lat w muzeum stał pod gołym niebem, nieużywany i robił za magazyn części, co spowodowało, że oficjalny przyjazd tego autobusu na ziemię Szczecińską miał miejsce 16 lutego 2020 roku. Kilka miesięcy trwało doprowadzenie autobusu do sprawności technicznej umożliwiającej bezpieczny przejazd z okolic Bydgoszczy do Szczecina "na kołach". Podstawowymi problemami była uszkodzona pompa paliwa, brak ładowania akumulatorów, awaria sprzęgła oraz problemy w układnie wodnym i elektrycznym. Około tydzień po przyjeździe do Szczecina, rozpoczął się żmudny proces remontu autobusu, który trwa po dziś dzień.

f386f6811c5f1dec.jpeg

Co jest do zrobienia:

◘ Wymiana całej elektryki w autobusie - po wymianie jednego przewodu pękają, przecierają się lub palą dwa kolejne.

◘ Wymiana drewnianej podłogi wraz z gumową wykładziną (po ściągnięciu podłogi może się okazać, że wymiany wymagać będą również elementy metalowej kratownicy, co jest jedną z wad fabrycznych)

◘ Wymiana mocowań foteli do podłogi

◘ Wymiana uszczelek w oknach

◘ Odnowienie stopni wejściowych

◘ Sprawdzenie i konserwacja układu wydechowego

◘ Sprawdzenie i konserwacja układu zawieszenia i układu jezdnego

◘ Wymiana opon wraz z piaskowaniem i malowaniem oryginalnych felg Trilex oraz mostu napędowego RABA

◘ Zakup nowych akumulatorów – akumulatory zakupione niecałe 2 lata temu szlag trafił mimo regularnego przepalania autobusu.

sed4725d440b6b15.jpeg

xf4becb85c895edc.jpegt108066cdf2424ec.jpegq76dd6953e77fe3d.jpeg

Co zostało zrobione:

◘ We wrześniu 2020 zakończył się remont blacharki i kratownicy bocznej, gdzie kratownica w dużej mierze nie istniała i trzeba było ją odtworzyć

◘ Do listopada 2021:

  • naprawa oświetlenia zewnętrznego, , po małym zwarciu instalacji świateł
  • została wymieniona w 3/4 instalacja wodna wraz z pomocą członków klubu STMKM do którego należę.
  • Wymieniona została pompa wody - z dwóch, zrobiliśmy jedną.
  • Zakupiłem bądź otrzymałem w darowiźnie elementy wyposażenia autobusu takie jak: kilka foteli przedziału pasażerskiego, oryginalne 'rolki', poręcze, uchwyty, klakson, lusterka, różne klosze lamp zewnętrznych, kierownica, prędkościomierz, przełączniki do kierunkowskazów z całym 'pająkiem', kasowniki wraz ze sterownikiem (lata 1995-2005), dźwignia hamulca ręcznego, elementy hamulców, oryginalny włącznik świateł awaryjnych (który byłby często używany ;) )

w418cca4c53963f9.jpeg

o667d8cf82b5c87e.jpeg

f7ae1e52a2892ce7.jpeg

q82a48d9c203a3d4.jpegWiększości prac nie jestem w stanie wykonać sam, gdyż muszą zająć się tym specjalne firmy zewnętrzne, które mają doświadczenie, fach w ręku, wykonają to profesjonalnie i na lata. Na co niezbędne są fundusze. Kupić materiał, bądź części to nie problem – problemem jest wykonać, niektóre prace nie mając odpowiedniego do tego sprzętu (jak np. spawarka czy urządzenie do piaskowania), ani miejsca na przeprowadzanie tak dużych prac.


Jeżeli chcesz mi pomóc w spełnieniu marzenia posiadania własnego i w pełni sprawnego zabytkowego autobusu, a także chcesz zobaczyć Jelcza obsługującego linie turystyczne w Szczecinie, na zlocie lub paradzie w innym mieście - Wspomóż proszę remont mojego Miga, których zostało już tak niewiele, bo kto wie, może posłuży on wam jako transport na wesele, imprezę integracyjną czy inny przejazd okolicznościowy.


Sprawny autobus ma cieszyć mnie jako posiadacza i kierowcę, ale również was jako pasażerów. Autobus będzie służył do przejazdów okolicznościowych, jednakże nie będzie to sposób na zarobek własny – wszystko co zarobi autobus, będzie służyło na opłacanie dalszych napraw i wymian części, tak by cieszył nas jak najdłużej, bo nie ma nic lepszego niż dobre słowo na temat swojego wozu.


Zostało zrobione już tak wiele, ale wiele jeszcze trzeba zrobić!


j38f24fa3bf171b1.jpeg

ed3f7a63a019c7b1.jpeg

d3886f3346c8a5f7.jpeg

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.
Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.
Dowiedz się więcej

Wpłaty 72

MP
Michał Puża - Gajewski
 
Dane ukryte
200 zł
ZN
ZNTA
200 zł
MR
Marta i Karol Kabala
KS
Kajetan Szmuciński
ŁT
Łukasz Trzeciak
SS
Stanisław Suliga
120 zł
ŁW
Łukasz Woleński
Zobacz więcej

Komentarze 3

 
2500 znaków