Poznaliśmy sekret udanej zrzutki! Sprawdź, kiedy zbierzesz najwięcej

Napisano 8 lutego, 2023. Aktualizacja: 25 lipca, 2024.
Poznaliśmy sekret udanej zrzutki! Sprawdź, kiedy zbierzesz najwięcej

Analiza statystyk portalu nie pozostawia wątpliwości - wiemy jak zorganizować zrzutkę, która odniesie sukces! Weź pod lupę dane serwisu zrzutka.pl z ostatnich 9 lat i dowiedz się, jak działają nasi wpłacający.

Zrzutki odnoszą sukcesy, kiedy odpowiednie osoby widzą je w odpowiednim czasie. Najlepiej, jeśli tych osób jest dużo. Cały crowdfunding opiera się bowiem na założeniu zbierania dużych kwot dzięki małym wpłatom wielu osób. Zatem, kiedy udostępniać zrzutki? Czy istnieją złote dni i godziny? Na jakie wpłaty można liczyć na zrzutka.pl? Przekonajmy się.

Grosz do grosza…

Crowdfunding w Polsce ma się całkiem nieźle - taki wniosek sugeruje analiza naszych danych z ostatnich 9 lat. Zaufanie do serwisu zrzutka.pl rośnie, coraz więcej obcych osób przekazuje środki organizatorom, których cel je porusza i coraz częściej są to większe kwoty. Ten trend odbija się we wzroście średniej wpłaty na zrzutkę, notowanym nieustannie od 2018 roku.


Ubiegłoroczna średnia wpłata osiągnęła rekordową w historii serwisu wartość 97,10 zł! Czy to dużo? Jeśli rozpatrujemy tę kwotę w odniesieniu do celu zbiórki, który może sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych - nie koniecznie. Ale jeśli spojrzymy na skalę działalności zrzutki i zadamy sobie pytanie, ile takich pojedynczych wpłat zdarza się każdego dnia odkryjemy, że robią się z tego ogromne pieniądze! 


Ile ludzi dziennie wpłaca na zrzutki?

W roku 2022 notowaliśmy nawet ponad 30 000 wpłat dziennie. Poniższy wykres prezentuje ilości wpłat w ciągu 10 najlepszych pod tym względem dni roku 2022.


Czy padły wtedy rekordowe sumy? Bynajmniej! Na analogicznym wykresie, przedstawiającym najwyższe sumy wpłat na portalu, zobaczymy nieco inne daty.


Rekordowe, pojedyncze wpłaty zdarzają się najczęściej na zrzutki szeroko nagłaśniane w mediach lub na zrzutki prowadzone przez fundacje. Przykładami takich akcji mogą być m.in. #BayraktarChallenge zapoczątkowany przez Sławomira Sierakowskiego lub zrzutka #RazemDlaUkrainy fundacji To się Uda. Te dwie inicjatywy wzbudziły wysokie, społeczne zaufanie, ponieważ ich organizatorzy byli znani. Sławomir Sierakowski, w trakcie zrzutki na Bayraktar, znalazł się pod lupą tak wielu mediów, że nie było mowy o jakiejkolwiek próbie oszustwa. Natomiast Fundacja To się Uda prowadziła już wiele akcji akcji charytatywnych - ze sztandarową #PodarujWakacje - które zawsze były transparentnie rozliczane. Ci organizatorzy na bieżąco publikowali posty, aktualności i udostępniali informacje o swoich postępach, przekonując do siebie coraz więcej wspierających.

To, że rekordowe, pojedyncze wpłaty otrzymują zazwyczaj medialne osobistości i fundacje nie oznacza, że indywidualni organizatorzy nie mają szans na imponujące wyniki. Przypomnijmy, że rekordowa ilość wpłat na portalu zrzutka.pl wyniosła ponad 30 000 pojedynczych transakcji w ciągu doby. Gdyby każda z tych wpłat wynosiła 1 zł, rozmawiamy o 30 000 zł, które można zdobyć jednego dnia. O taką sumę warto zawalczyć!

Jak przekonać do siebie wpłacających?

Do tego potrzebujesz wiarygodności i dobrego wyczucia czasu. Zrzutka.pl, jako platforma crowdfundingowa, ma już w Polsce pewien autorytet i wzbudza zaufanie. To jednak tylko połowa sukcesu - druga zależy od działań organizatora, takich jak:

  • Wiarygodny opis - najlepiej w miarę szczegółowy, zawierający wiele istotnych dla wpłacającego informacji. Jeśli zbierasz na projekt biznesowy, opowiedz co będziesz robił i dlaczego Twój produkt jest wyjątkowy. W przypadku zbiórek charytatywnych opowiedz jak najwięcej o beneficjencie, o przyczynach jego trudnej sytuacji i o celu samej zbiórki. Po zredagowaniu opisu wyślij go kilku znajomym i spytaj, co o nim sądzą. Życzliwe osoby na pewno udzielą Ci wielu cennych rad!
  • Aktualności - raz na jakiś czas warto zamieścić update dla wspierających. Daj znać, co robisz w związku z celem zbiórki, co Ci się ostatnio udało? Pokaż wspierającym, że angażujesz się w kontakt z nimi i zależy Ci na wiarygodności.
  • Udostępnienia - na facebooku, instagramie, twitterze, w grupach tematycznych czy nawet wysyłka krótkiej notatki z linkiem do zbiórki do lokalnych mediów. Im więcej ludzi dowie się o zbiórce, tym większa szansa, że ktoś wpłaci.

W przypadku lokalnych mediów godzina wysłania maila nie ma wielkiego znaczenia. Jednak w kontakcie bezpośrednim z potencjalnymi wspierającymi czas odgrywa ogromną rolę! Widać to dokładnie na wykresie ilości wpłat z podziałem na godziny:


Wieczór to czas najwyższej aktywności użytkowników portali społecznościowych i najlepszy moment na zdobycie wsparcia. Najwięcej użytkowników wpłaca na zrzutki między godziną 19:00 a 22:00. W związku z tym, post z informacją o zbiórce warto zamieścić o tej porze.

Dzień tygodnia nie jest tak ważny jak godzina, jednak nie pozostaje bez znaczenia. Paradoksalnie, najmniej wpłat odnotowujemy w weekendy - przedział od poniedziałku do piątku wypada na wykresie wyraźnie lepiej.


A co z dniem miesiąca? Słynny 10. wybija się ponad inne słupki na wykresie, nie jest to jednak duża przewaga. Ze względu na różną, sumaryczną ilość poszczególnych dni w roku (np 31. wypada tylko 6 razy, 29. 11 lub 12 - w zależności od tego, czy mamy rok przestępny) na tym wykresie ilości wpłat zostały odpowiednio uśrednione


Teorię już znasz, zatem czas zacząć działać! Skorzystaj z naszych wskazówek i sprawdź, jak wpłyną na Twoją zrzutkę! Może to Ty wprowadzisz zamieszanie w naszych statystykach z 2023 roku? Trzymamy kciuki!

Zobacz też: Rekordowe wyniki na Zrzutka.pl w 2021 roku, Polacy wpłacają coraz więcej! Rok 2022 na zrzutka.pl

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najnowsze wpisy co dwa tygodnie na swojego maila!



Facebook Twitter