id: c9w64k

Start Biura Programu Presskadra dla potrzeb rozwoju młodych, bezstronnych i zdolnych dziennikarzy

Start Biura Programu Presskadra dla potrzeb rozwoju młodych, bezstronnych i zdolnych dziennikarzy

Nasi użytkownicy założyli 1 220 820 zrzutek i zebrali 1 333 745 951 zł

A ty na co dziś zbierasz?

Aktualności1

  • Pewien doświadczony fryzjer podjął decyzję o zakończeniu kariery zawodowej i przejściu na emeryturę. Tuż przed zamknięciem zakładu, przyjmując należność za obcięcie włosów od jednego z ostatnich klientów, wydał mu 5 zł reszty. Klient postanowił tę piątkę przekazać swojemu dorosłemu synowi, który ucieszył się z tego gestu. Wiedział bowiem, że ta piątka pochodzi od wyjątkowo solidnego i życzliwego fryzjera, który przez prawie 50 lat wykorzystywał swoje umiejętności dla dobra innych. Za zgodą ojca syn postanowił potraktować tę piątkę jako symboliczny wkład w projekt nad którym sam pracował, licząc, że to przedsięwzięcie przyniesie ludziom inną korzyść, a mianowicie dostęp do rzetelnych i bezstronnych informacji.


    Czy ta historia jest prawdziwa? Otóż tak, z małym zastrzeżeniem, że pięciozłotową monetę na etapie wpłaty zastąpił przelew w serwisie Zrzutka.pl o wartości 5 zł. Wpłata zasiliła budżet projektu "Start biura Programu Presskadra dla potrzeb rozwoju młodych, bezstronnych i zdolnych dziennikarzy". Jego celem jest pomoc w wejściu na rynek pracy dziennikarzom, którzy stawiają pierwsze kroki w zawodzie. 


    Zachęcam do włączenia się w akcję „Piątka na Presskadrę” poprzez wpłatę 5 zł przez serwis Zrzutka.pl na Start biura Programu Presskadra. Wpłat można dokonać podając swoje dane lub anonimowo.


    Każdy z nas ma w sobie pewien talent lub talenty. Niektórzy mają umiejętności informatyczne, niektórzy menedżerskie a jeszcze inni mogą mieć zdolność przekazywania informacji i wyjaśniania czytelnikom, słuchaczom lub widzom, na czym polegają zachodzące w świecie procesy. To czy ten ostatni talent zostanie dobrze wykorzystany, może zależeć od tego, czy młoda dziennikarka lub dziennikarz będzie mieć dogodne warunki dla rozwoju swojego talentu. Realia są dziś takie, że początki w tym zawodzie są szczególnie trudne i wiele osób rezygnuje z tej drogi zawodowej. Szkoda, gdyż dostęp do rzetelnych i bezstronnych informacji o sprawach publicznych, wpływa na jakość naszego życia. Nie mając wystarczającego dostępu do informacji, możemy podejmować błędne lub ryzykowne decyzje w sprawach indywidualnych i w życiu społecznym. 


    Niech ta "Piątka na Presskadrę" wpłacona poprzez platformę Zrzutka.pl na start biura programu będzie wyrazem solidarności z młodymi dziennikarzami i symbolicznym docenieniem wartości tego zawodu. Zachęcam do zapoznania się z informacją o projekcie i udziału w zrzutce. Dziękuję za wszystkie wpłaty.

    0Komentarzy
     
    2500 znaków

    Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!

    Czytaj więcej
Dodawaj aktualności i informuj wspierających o postępach akcji.

Dodawaj aktualności i informuj wspierających o postępach akcji.
To zwiększy wiarygodność Twojej zrzutki i zaangażowanie darczyńców.

Opis zrzutki

Szanowni Państwo,

minął już roku od kiedy rozpocząłem prace nad programem Presskadra. Głównym celem programu Presskadra będzie wspieranie rozwoju młodych i niezależnych dziennikarzy w Polsce poprzez zapewnienie udziału w profesjonalnych szkoleniach, przygotowywanie własnych materiałów pod okiem doświadczonych dziennikarzy oraz mentoring prowadzony przez psychologów i ludzi mediów.


Ten cel dobrze wyraża logotyp, który zamówiłem wraz z innymi projektami graficznymi i pierwszą stroną internetową programu.

hfe7db44b4ddf75e.jpegSymbolika kompasu zaproponowana przez autorkę Weronikę Nowak wyraża podstawowe wartości programu Presskadra. Media powinny być dla odbiorców kompasem, który w oparciu o obiektywne kryteria pomaga im odnaleźć się w rzeczywistości. Dodatkowo sam program może też spełniać rolę kompasu dla młodych dziennikarzy, którzy dopiero rozpoczynają drogę zawodową.


Na wstępie przeprowadziłem pogłębione wywiady na temat stanu dziennikarstwa w Polsce. Następnie rozpocząłem pracę nad koncepcją programu, co zainspirowało mnie do przygotowania podcastu „Fundamenty Dziennikarstwa Informacyjnego”. Pierwsze litery poszczególnych odcinków podcastów (pomijając pierwszy i ostatni) złożyły się w słowo PRESSKADRA. Każdy odcinek był poświęcony innemu fundamentowi programu, co obrazuje poniższa grafika.


yc083e67159b59a6.jpeg 

Marka Presskadra ma charakter autorski. Jest również zarejestrowanym przez mnie znakiem słownym w Urzędzie Patentowym RP.

 

W drugiej połowie 2021 r. przygotowałem i przeprowadziłem badanie ankietowe „Dziennikarstwo informacyjne w Polsce”, w ramach którego mogłem skonfrontować moje pomysły z odbiorcami mediów i dziennikarzami (w sumie 29 ankietowanych).

Dodatkowo miałem okazję przedstawić moją koncepcję doświadczonemu redaktorowi naczelnemu jednego z ogólnopolskich tytułów, który doradził mi, żeby porozmawiać o sposobach wspierania dziennikarzy podczas debaty z udziałem przedstawicieli mediów i ekspertów. Ten pomysł jest – moim zdaniem – bardzo trafny, ale zależy mi też na tym, żeby do udziału w debacie zaprosić również odbiorców mediów. Chciałbym, żeby mogli przedstawić swoje opinie i oczekiwania w odniesieniu do dziennikarstwa informacyjnego w Polsce.

Z przeprowadzonego przeze mnie badania wynika bowiem, że poziom dziennikarstwa informacyjnego w Polsce nie odpowiada potrzebom i oczekiwaniom aż 77 proc. ankietowanych odbiorców mediów.


Jaki jest bilans moich dotychczasowych prac nad programem Presskadra?


  • zamówiłem wykonanie logotypu i grafik oraz pierwszej strony internetowej,
  • zapewniłem na 10 lat ochronę prawną znaku Presskadra,
  • opracowałem wstępną koncepcję programu Presskadra i przygotowałem podcast "Fundamenty Dziennikarstwa Informacyjnego",
  • zebrałem bardzo interesujące opinie w ramach wywiadów z tzw. personami zgodnie z zasadami design thinking,
  • przeprowadziłem badanie ankietowe na platformie Webankieta.


Te pierwsze kroki wykonałem w czasie wolnym od pracy zawodowej (jestem zatrudniony na pełnym etacie) i godząc to z życiem rodzinnym. Czasami nie było to łatwe, ale wszystkie zaplanowane na ten czas działania zrealizowałem, mając przy tym sporo satysfakcji z zajmowania się tą inicjatywą. Wydatki, które się pojawiły, pokrywałem dotychczas z własnych środków.

 

h16f999ff2f6f0e7.jpeg 

 

Co dalej z Presskadrą?

Zdaję sobie sprawę, że skuteczna realizacja programu Presskadra, czyli doprowadzenie do rekrutacji i realizacji programu rozwoju dla grupy np. 20 dziennikarzy, wymaga dużo większego nakładu pracy i również środków finansowych.

Jeśli chciałbym zorganizować profesjonalną debatę, powinienem zarejestrować firmę, która będzie mogła zawrzeć umowy z prelegentami i realizować w sposób transparentny inne wydatki. Podobne wymogi pojawią się w trakcie organizacji rocznego (przykładowo) programu dla dziennikarzy, w ramach którego chciałbym zaprosić do prowadzenia zajęć i konsultacji doświadczonych dziennikarzy, trenerów i mentorów, którzy mogliby pozytywnie wpłynąć na rozwój uczestników. Zajęcia mogłyby odbywać się w Warszawie, co ułatwiłoby dojazd uczestnikom i prowadzącym. W związku z tym, że skala przedsięwzięcia (debata i program rozwoju) jest dosyć znacząca, warto byłoby wynająć małe biuro w moim rodzinnym mieście Lublinie i pokryć koszty kadrowe i techniczne, związane z obsługą programu oraz zapewnić środki finansowe na utrzymanie strony internetowej i promocji programu.


Co pokryje obecna zrzutka?

Na etapie tej zrzutki zależy mi na pozyskaniu środków na zorganizowanie działalności biura programu  (luty – marzec 2022 r.). Przed rozpoczęciem przygotowań do debaty czy rekrutacji dla dziennikarzy konieczne jest bowiem zapewnienie warunków do pracy i zarejestrowanie działalności w formie, która umożliwi zgodną z prawem realizację programu. Łączny koszt wydatków na Start Biura Programu Presskadra, szacuję na 22 tys. zł.

 

Szanowni Państwo,

Zapraszając jeszcze raz do udziału w zrzutce, chciałbym podkreślić, że program Presskadra może się udać właśnie dzięki wsparciu odbiorców mediów, którzy dzięki formule zbiórek społecznościowych zapewnią warunki do kształtowania młodych dziennikarzy zgodnie z wartościami PRESSKADRY, takimi jak prawda, rzetelność, etyka, służba, szacunek czy apolityczność.


Profesjonalne dziennikarstwo jest jak dobre światło. Pozwala zobaczyć świat w sposób rzeczywisty. Powinno nam jako odbiorcom zależeć na tym, by widzieć świat bez zakłóceń i zniekształceń, żeby móc wyciągać właściwe wnioski.

Zachęcam do wsparcia programu Presskadra, który będzie służyć rozwojowi profesjonalnego dziennikarstwa informacyjnego w Polsce oraz promocji wysokich standardów dziennikarskich wśród odbiorców mediów. Nie jest moją intencją, by poprzez ten program sugerować dziennikarzom, co mają mówić lub pisać. Bardziej mi zależy na tym, by najwyższą wartością dla dziennikarzy informacyjnych było dążenie do prawdy.


Z wyrazami szacunku

 

Rafał Przech

menedżer programu

Presskadra


e7eb681f27a8aa38.jpeg 

Informacje na mój temat:

 

W latach 1997-2001 pracowałem jako reporter w Radiu Plus Lublin. W latach 2003-2004 byłem koordynatorem projektów edukacyjnych z zakresu public relations i edukacji medialnej i PR w ośrodku EDUCOM w Lublinie. Jestem autorem publikacji z zakresu public relations i prasoznawstwa oraz podcastu „Fundamenty Dziennikarstwa Informacyjnego”.

 

Jestem absolwentem Podyplomowego Studium Public Relations SGH, historii KUL (magisterium z zakresu prasoznawstwa) oraz programu Kształcenie Liderów Administracji w KSAP.

 

W latach 2001-2012 pracowałem w oddziale komunikacji społecznej w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie, w tym na stanowisku samodzielnym i kierowniczym. Zajmowałem się m.in. przygotowaniem programów długookresowych z zakresu public relations, kontaktami z mediami, a także dostępem do informacji publicznej. Od 2012 r. jestem kierownikiem oddziałów w różnych biurach w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie, w tym od 2017 r. kierownikiem oddziału zarządzania dokumentacją i obsługą klienta w tym urzędzie.

 

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Pierwsza na świecie Karta Wpłatnicza. Przyjmuj wpłaty gdziekolwiek jesteś.
Pierwsza na świecie Karta Wpłatnicza. Przyjmuj wpłaty gdziekolwiek jesteś.
Dowiedz się więcej

Wpłaty 12

 
Agnieszka
 
Zofia
100 zł
 
Dane ukryte
5 zł
 
Jacek
20 zł
 
Renata
100 zł
 
SSJ
50 zł
 
Artur
5 zł
 
Stanisław
5 zł
 
Dane ukryte
ukryta
 
Beata
50 zł

Komentarze 2

 
2500 znaków