Projekt badawczy: „W poszukiwaniu świata, którego nie ma – wokół metafizycznych uzasadnień pism Starego Testamentu”.
Projekt badawczy: „W poszukiwaniu świata, którego nie ma – wokół metafizycznych uzasadnień pism Starego Testamentu”.
Our users created 1 264 306 fundraisers and raised 1 455 170 992 zł
What will you fundraise for today?
Description
Celem niniejszego projektu badawczego jest rekonstrukcja filozoficzna świata opisanego przede wszystkim w starotestamentowych „Psalmach”, potem w wybranych fragmentach tekstów biblijnych a następnie syntetyczne opisanie go w formie osobnego wykładu. Chcę w tej pracy pokazać nie tylko całkowicie rozmijające się z dzisiejszym pojmowanie Boga, ale przede wszystkim inne widzenie podstawowych wartości, takich jak prawo, sprawiedliwość, dobro, miłość, wina i grzech, a nawet poznawanie rzeczywistości. Generalnie chodzi o to, że świat rekonstruowany w tym badaniu nie zakładał obserwowania go, ale tylko uczestniczenie w nim, a życie człowieka było partycypacją w życiu samego Boga. Taka perspektywa sprawiała, że pojęciem centralnym stawało się samo istnienie, które było bezinteresownym darem dla człowieka, a jakiekolwiek zaśmiecenie i zakrycie tego oczywistego daru było nie tylko występkiem, ale przede wszystkim doraźną pomyłką i mimowolnym zejściem z drogi rozwoju duchowego. Dziś oddzieliliśmy Boga od świata życia, podmiot od przedmiotu poznawania, sens od bytu, wartość od życia. Uzasadnieniem tych podziałów w dużej mierze zajęła się sama filozofia. W niniejszym projekcie badawczym rekonstruujemy zatem świat wolny od takich podziałów. W pewnej mierze nawiązuje on do utraconej bezpowrotnie Arkadii greckiej, w której człowiek znajdował sens a wszelka wartość nie była jeszcze oddzielona od bytu. Jednym słowem, człowiek był w swoim miejscu, w którym zanim postawił pytanie już odnajdywał odpowiedź w samym bycie. Taka wizja rzeczywistości całkowicie zmienia pojmowanie wiedzy, poznawania, prawa a nawet sztuki i kultury. Będziemy ją cierpliwie analizować poprzez lekturę tekstów „Psalmów”, pism mądrościowych oraz powszechnie znanych toposów biblijnych.
Praca nad tym projektem trwała ponad 5 lat. Obejmowała ona studia nad tekstami „Psalmów” (w różnych tłumaczeniach), literatury z nimi związanej oraz wybranych tekstów z zakresu ontologii i metafizyki. W jej rezultacie zostały napisane cztery książki, które zarazem objęły cztery stadia rozwoju niniejszego projektu.
Etap pierwszy: „Czytanie <Psalmów>”.
Książka, która jest zwieńczeniem tego etapu jest gotowa. Liczy sobie ponad 1450 stron. Pokryte już zostały z środków własnych następujące koszty: składu i łamania całego tekstu, redakcja naukowa i językowa, projekt okładki oraz korekty. Koszty te wyniosły 17 500 zł. Aby jednak tę książkę wydać brakuje 39 500 zł. Całość została pozytywnie zrecenzowana przez znane autorytety naukowe z zakresu teologii: ks. prof. Waldemar Chrostowski, ks. prof. Michał Czajkowski, prof. Sebastian Jasiński OFM, a niektóre fragmenty zostały już opublikowane w periodykach naukowych.
Etap drugi: „Czytanie Biblii”.
Książka ta jest kontynuacją badań nad Psalmami, ale tym razem dotyczy całkowicie nowej analizy wybranych toposów z podań biblijnych, wzbogaconych o fragmenty literatury mądrościowej o charakterze duchowym. I tu również niektóre fragmenty były już dostępne w wybranych periodykach. Książka jest już zredagowana i zadiustowana językowo. Aby ją wydać brakuje 19 500 zł.
Etap trzeci: „Diabeł, marne życie i wiatr Apokalipsy”.
I ta praca jest ukończona. Tym razem, wychodząc od ustaleń poprzednich prac, autor podjął analizę pojęcia zła i diabła w świecie współczesnym. Choć tematyka ta jest dzisiaj zepchnięta na margines naszej uwagi, to jednak – w interpretacji autora – zyskuje niespodziewanie niepokojącą aktualność. Tu również poniesione zostały koszty redakcji naukowej i adiustacji językowej, a do jej publikacji brakuje 18 500 zł.
Etap czwarty: „Metafizyczne uzasadnienie moralności”.
Zwieńczeniem całego projektu jest traktat nawiązujący (a rebours) do „Uzasadnienia metafizyki moralności” oraz „Krytyki władzy sądzenia” Immanuela Kanta. Autor wyprowadza wartość moralną z oczywistego faktu istnienia, a nie z apriorycznie pojmowanej idei rozumu jak u Kanta. Stanowisko takie jest odwróceniem porządku myślenia obecnego – generalnie – w całej współczesnej filozofii; aczkolwiek nawiązuje do owego zapomnianego świata mędrców i proroków Starego Testamentu oraz mitu greckiej Arkadii. Tu przewidywany koszt wydania wynosi 19 500.
Bogusław Jasiński - Publikacje
Rozprawy naukowe
1. „Pewne metodologiczne aspekty wyodrębniania epok historyczno-literackich” [w:]
„Litteraria” nr IX, Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1978, s.:
137-150
2. „Koncepcja <cięcia epistemologicznego> w filozofii L. Althussera” [w:] „Miesięcznik
Literacki”, nr 6, rok 1980, s.: 101-107
3. „Próba systemowego ujęcia podstawowych zagadnień filozofii marksistowskiej w
<Zur Ontologie des Gesellschaftlichen Seins> G. Lukacsa” [w:] „Studia Filozoficzne”,
nr 6, rok 1980, s.: 59-71
4. „Dialektyka rewolucji w <Geschichte und Klassenbewusstsein> G. Lukacsa” [w:]
„Problemy Studenckiego Ruchu Naukowego”, nr 3, rok 1980, s.: 47-66
5. „Estetyka w społeczeństwie socjalistycznym (na marginesie „Aesthetic heute”, red. E.
Pracht, Berlin 1978), [w:] „Studia Estetyczne”, tom XVII, Warszawa 1980, s.: 343-356
6. „Teoria nauki o społeczeństwie w ujęciu G. Lukacsa” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 3,
rok 1981, s.: 86-93
7. „Pojęcie realizmu w literaturze według G. Lukacsa” [w:] „Studia Filozoficzne”, nr 3,
rok 1981, s.: 51-79
8. „Niektóre aspekty współczesnej metodologii humanistyki” [w:] „Miesięcznik
Literacki”, nr 6, rok 1981, s.: 98-103
9. „Marksizm a filozofia” [w:] „Studia Filozoficzne”, nr 5,rok 1981, s.: 147-155
10. „Podstawowe wyróżniki realizmu w literaturze według G. Lukacsa” [w:] „Przegląd
Humanistyczny”, nr 7-9, rok 1981, s.: 99-117
11. „Ze studiów nad ontologicznymi podstawami twórczości” [w:] „Studia Filozoficzne”,
nr 3-4, rok 1982, s.: 127-147
12. „Młody Lukacs – szkic do portretu filozofa” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 6, rok
1983, s.: 94-104
13. „Realizm i filozofia” [w:] „Sprawozdania Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego”,
Wrocław, Ossolineum, 1983, s.: 139-153
14. „Praktyka a teoria sztuki – wprowadzenie do estetyki procesów twórczych” [w:]
„Przegląd Humanistyczny”, nr 7, rok 1983, s.: 54-70
15. „Granice estetyki” [w:] „Mandragora”, nr 1, rok 1983, Wrocław, s.: 31-43
16. „Klasy a poznanie społeczne w <Historii i świadomości klasowej> Lukacsa” [w:]
„Colloquia Communia, nr 1, rok 1984, s.: 121-129
17. „Dialektyka rewolucji w <Geschichte und Klassenbewusstsein> Lukacsa” [w:] „Acta
Universitatis Wratislaviensis”, nr 723, Prace Filozoficzne XLII, Wrocław 1984, s.: 37-64
18. „Estetyka twórczości” [w:]”Studio”, nr 6, Katowice 1984, s.: 45-59
19. „Problem <filozoficzności> marksizmu w <Geschichte und Klassenbewusstsein>
Lukacsa” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 2, rok 1985, s.: 85-99
20. „System estetyki G. Lukacsa - <Die Eigenart des Aestchetischen>” [w:] „Humanitas”,
tom X, Ossolineum, Warszawa-Wrocław 1985, s.: 35-58
21. „Zrozumieć Lukacsa” [w:] „Studia Filozoficzne”, nr 4, rok 1985, s.: 91-107
22. „Marcuse: władza dla wyobraźni” [w:] „Warsztat”, nr 1, rok 1986, s.: 8-43
23. „Problemy współczesnej metodologii nauki (na marginesie: S. Amsterdamski „Między
nauką a metodą. Spory o racjonalność nauki”) [w:] „Studia Filozoficzne”, nr 6, rok 1986, s.: 171-177
24. „Harz Az esztetikai visszatukrozes elmeleterert” [w:] „Az elo Lukacs”, Kossuth Konyvkiado, Budapest 1986, s.: 228-232
25. „Czy można żyć nadzieją? Wokół filozoficznej utopii Ernsta Blocha” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 7, rok 1986, s.: 125-139
26. „Bloch: filozofia z ducha nadziei” [w:] „Colloquia Communia”, nr 2-3, rok 1986, s.: 91-113
27. „O niektórych problemach współczesnej metodologii humanistyki” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 11-12, rok 1986, s.: 53-59
28. „Glosa do tragedii greckiej” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 4, rok 1987, s.: 66-82
29. „Realizm i filozofia” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 3, rok 1987, s.: 25-36
30. „Etos sztuki czy etos bycia” [w:] „Poszukiwania”, nr 2, rok 1987, s.: 57-72
31. „Filozofia i etnologia (na marginesie: M. Mead „Trzy studia…”) [w:] „Studia
Filozoficzne” nr 3, rok 1987, s.: 192-199
32. „Glosa do <Teorii i praktyki J. Habermasa>” [w:] „Colloquia Communia”, nr 4-5, rok
1986, s.: 225-229
33. „Czy marksizm jest filozofią?” [w:] „Edukacja Filozoficzna”, nr 2, rok 1987, s.: 151-167
34. „Zagubiony ethos” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 7-8, rok 1987, s.: 125-135
35. „Tezy o ethosofii” (fragm.) [w:] „Studia Filozoficzne” nr 7, rok 1987, s.: 153-179
36. „Rozum i humanizm” [w:} „Miesięcznik Literacki”, nr 4, rok 1988, s.: 124-138
37. „Philosophical Problems of marxism in Georg Lukacs <History and class
consciousness>” [w:] „Dialectic and Humanism”, no 4, rok 1984, p.: 131-141
38. “Koniec filozofii i ethos istnienia” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 5, rok 1988, s.: 133-
139
39. „Transcendentalizm nowożytny i dwa programy uprawiania filozofii” [w:]
„Miesięcznik Literacki”, nr 9, rok 1988, s.: 86-98
40. „Glosa do książki Fariasa o Heideggerze” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 9, rok 1988,
s.: 140-144
41. „Heidegger i tradycja hermeneutyczna” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 11-12, rok
1988, s.: 15-33
42. „Filozofia społeczna Karla R. Poppera” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 2-3, rok 1989,
s.: 143-153
43. „Dwie hermeneutyki: filozofia i poezja” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 8-9, rok
1989, s.: 109-127
44. „Kategoria olimpijskości w filozofii nowożytnej” [w:] „Studia z ontologii i
epistemologii wartości”, Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1990,
s.: 117-127
45. „Jurgen Habermas i Herbert Marcuse: racjonalność w horyzoncie dziejowości” [w:]
„Dyskursy rozumu: między przemocą i emancypacją. Z recepcji J. Habermasa w
Polsce”, Toruń 1990, s.: 91-113
46. „Fenomenologia i myślenie własne” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr5-6, rok 1990,
s.: 155-170
47. „Filozofia po filozofii – myślenie istotne M. Heideggera po <Kehre>” [w:] „Nowa
Krytyka, nr 1, rok 1991, s.: 115-134
48. „Ideał filozoficzny a przemoc w perspektywie filozofii etosu” [w:] „Rozdroża wartości.
Prace z ontologii i epistemologii wartości”, UJ, Kraków 1992, s.: 90-99
49. „Aksjologiczne aspekty ontologii fundamentalnej M. Heideggera” [w:] „Istnienie i
poznanie wartości”, UJ, Kraków 1991, s.: 293-317
50. „Filozoficzna glosa do <Fides et ratio>” [w:] „Przegląd Powszechny”, nr 6, rok 1999, s.:
294-305
51. „Myślenie religijne Ernsta Blocha” [w:] „Bobolanum”, Warszawa 1999, s.: 479-505
52. „James Joyce, czyli fenomenologia powieści” [w:] „Twórczość”, nr 4, rok 2000, s.: 71-
87
53. „Idea i gwałt” [w:] „Twórczość”, nr 4, rok 2006, s.: 122-130
54. „Ojcze nasz” [w:] „W drodze”, nr 5, rok 2006, s.: 112-123
55. „Marcuse w kręgu Heideggera” [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 2, rok 2007, s.: 35-
44
56. „Fenomenologiczny program Edmunda Husserla” [w:] „Świdnickie Studia
Teologiczne”, nr 3, rok 2006, s.: 59-97
57. „Karl R. Popper: bałwochwalstwo rozumu” [w:] „Studia Bobolanum”, nr 2, rok 2007,
s.: 39-71
58. „Glosa do <Mapy społecznej aktywności obywatelskiej w gminie Lesznowola>” [w:]
„Biblioteka Aktywności Lokalnej”, Warszawa 2008, s.: 229-239
59. „Wczesne pisma Herberta Marcusego w perspektywie Heideggerowskiej filozofii
bytu” [w:] Świdnickie Studia Teologiczne”, nr 5, 2008, str.: 217-231
60. „Twórczość a przedmiot sztuki” [w:] „Dyskurs”, nr 9, 2009, str.: 6-62
61. „Dwa słowa, dwa światy, jeden krzyż” [w:] „Twórczość”, nr 9, 2009, str.: 56-73
62. „Przedmiocie – skryj się. Kilka uwag filozoficznych o destrukcji dzieła sztuki” [w:]
„Wokół sporów o definicję przedmiotu sztuki”, Gorzów Wlkp. 2009, str.: 23-60
63. „Filozofia i poezja. Dwie strategie hermeneutyczne” [w:] „Festiwal Globalnej
Komunikacji”, Radom 2009, str.: 33-43
64. „Jak istnieje świat obiektywny? Kilka uwag o Husserlowskiej idei przedmiotowości
transcendentalnej” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, nr 6, 2009, str.: 121-133
65. „Poza logiką” [w:] „Sztuka i Dokumentacja”, nr 2, 2010, str.: 29-30
66. „Alternatywa ostateczna” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, nr 6, 2009, str.: 379-
396
67. „Myślenie koaniczne w procesie twórczym: działanie bez celu i trwanie w chwili” [w:]
„Koany w Elektrowni”, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej, Radom 2009, str.:
119-137
68. „Martin Heidegger i nowożytna wersja filozofii bytu, czyli świat z perspektywy
Dasein”, [w:] Świdnickie Studia Teologiczne, nr 7 (2010), str.: 91-129
69. „Między dokumentem a kreacją. Kilka uwag w kontekście filozoficznej <czci dla
istnienia>”, [w:] Dyskurs, nr 10 (2010), Wrocław, str.: 202-242
70. „Glosa do koncepcji podmiotowości transcendentalnej w fenomenologii Edmunda
Husserla” [w:] Świdnickie Studia Teologiczne, nr 8 (2011), str.: 143-155
71. Fenomenologia w tradycji nowożytnego transcendentalizmu. Uwagi na marginesie
prac Husserla i Heideggera” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, 2012, nr 9, str.:
163-181
72. ”Od kreacji do dokumentacji” [w:] „Sztuka i Dokumentacja”, nr 5, 2011, str.: 94-96
73. „Filozofia po filozofii” [w:] „Kultura jako problem filozofii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Kurowickiemu”, Wrocław 2013, str.: 207-217
74. „Filozofia Heideggera po <zwrocie> (Kehre)” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”,
2013, nr 10, str.: 161-187
75. „Słowo filozofa i słowo artysty. Kilka uwag o filozoficznych konsekwencjach językowej
gry o sztukę” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, 2013, nr 10, str.: 629-651
76. „Marksowski program przekraczania filozofii a Hegel” [w:] „Nowa Krytyka”, nr 30/31,
2013, str.: 263-275
77. „Wprowadzenie do tekstu <Theses on Ethosophy> [w:] „Świdnickie Studia
Teologiczne”, 2014, nr 1, str.: 91-93
78. „Theses on Ethosophy” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, 2014, nr 1, str.: 93-139
79. „Negacja dualizmu podmiotowo-przedmiotowego w fenomenologii Husserla i
Heideggera” [w:] „Świdnickie Studia Teologiczne”, 2014, nr 2, str.: 83-99
80. Theses on ethosophy – Art. And Asthetics” [w:] „Transformacje”, nr 3-4, 2016, str.:
130-147
81. „Osamotnienie” [w:] „Filozoficznoprawne okoliczności osamotnienia człowieka w XXI
wieku”, Warszawa 2017, str.: 59-79
82. Idea demokracji w filozofii społecznej Karla R. Poppera – racjonalistyczny mit
nowoczesnej Europy” [w:] ”Sztuka i Dokumentacja”, 2017, nr 16, str.: 7-27
Książki - Filozofia
1. „Estetyka realizmu Georga Lukacsa i jej przesłanki filozoficzne”, Książka i Wiedza,
Warszawa, 1984, str: 273
2. „Lukacs”, Wiedza Powszechna, seria: „Myśli i Ludzie”, Warszawa, 1985, str: 309
3. „Istnieć znaczy tworzyć”, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1986, str: 197
4. „Myślenie Heideggerem”, Kolegium Otryckie, Warszawa, 1988, str: 103
5. „Twórczość a sztuka. Wprowadzenie do estetyki procesów twórczych”, Książka i
Wiedza, Warszawa, 1989, str: 459
6. „Filozofia XX wieku: między buntem rozumu a pokorą istnienia”, Nowe Wydawnictwo
Polskie, Warszawa, 1990, str: 233
7. „Tezy o ethosofii” (Theses on ethosophy), Ethos, Olsztyn – Warszawa, 1993, str: 99
8. “Zagubiony ethos”, Ethos, Warszawa, 1994, str: 1994
9. „Dwie fenomenologie: Husserl i Heidegger”, Ethos, Warszawa, 1997, str: 175
10. „Droga myśli”, Ethos, Warszawa, 1997, str: 319
11. „Leksykon filozofów współczesnych”, Ethos, Warszawa, 2007, str: 507
12. „Estetyka po estetyce. Prolegomena do ontologii procesu twórczego”, Wydawnictwo
Ethos, Warszawa 2009
13. „Sztuka? – Tylko wtedy, kiedy jestem. Szkice o tajemnicy istnienia, twórczości i
kulturze czynnej”, Wydawnictwo Ethos, Warszawa 2010
14. „Miłość” (studium filozoficzno-antropologiczne), Warszawa 2015, str. 271
15. „Po drugiej stronie życia. Notatki i szkice z zakresu teologii więzienia”, Wydawnictwo
Ethos, Warszawa 2017
Skrypty, wykłady, druki zwarte
1. „Trzy wykłady o sztuce i estetyce transcendentalnej”, Biuro Wystaw Artystycznych,
Gorzów Wlkp., 1983, str: 54
2. „Studia z teorii estetyki”, Biuro Wystaw Artystycznych, Gorzów Wlkp., 1983, str: 47
3. „Modlitwy”, Wydawnictwo Ethos, Fronda, Warszawa 2015
Poezja
1. „Nie napisany wiersz” , Wydawnictwo Ethos, Warszawa 2011
2. „Po drugiej stronie wiersza”, Wydawnictwo Ethos, Warszawa 2011
3. „ZAsłyszenia”, Wydawnictwo Ethos, Warszwa 2012
4. „Popiełuszko ZAsłyszany”, Wydawnictwo Ethos, Warszwa 2010
Proza
1. „Życie i cierpienie młodego W.”, Wydawnictwo Ethos, Warszwa 1999
2. „Dalej, Inaczej, Bez miłości ..” (opowiadania), Wydawnictwo Ethos, Warszawa 1999
3. „Wyrok”, Wydawnictwo Ethos, Warszawa 2017
Artykuły
1. „Jak jest możliwy realizm w filmie” [w:] „Nowy Wyraz”, 10, rok 1978, s.: 76-84
2. „Pytania i odpowiedzi” (rec. W. Bibler „Myślenie jako dialog”, PIW 1982) [w:]„Miesięcznik Literacki”, nr 12, rok 1982, s.: 154-156
3. „Księga – Tołstoj” (rec. W. Szkłowski „Lew Tołstoj”, PIW 1982) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 6, rok 1983, s. 149-151
4. „Mitologia naszych czasów” (rec. C.G. Jung „Nowoczesny mit”, WL 1982) [w:] „Literatura”, nr 8, rok 1983, s. 56-57
5. „Powtórka z marksizmu” (rec. G. Politzer „Filozofia i mity”, Ossolineum 1982) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 8, rok 1983, s.: 149-153
6. „Awangardowy teatr nahuatl” (rec. M. Sten „Teatr, którego nie było”, WL 1982) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 11-12, rok 1983, s.: 225-227
7. „Nauka jako metafora” (rec. S. Amsterdamski „Między historią a metodą” PIW 1983) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 1, rok 1984, s.: 143-145
8. „Portret krytyka skazanego na legendę ” (rec. L. Flaszen „Teatr skazany na magię” WL 1983) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 2, rok 1984, s.: 153-155
9. „Z teatralnego archiwum: Erwin Piscator” (rec. E. Piscator „Teatr polityczny”, WAiF 1983) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 3, rok 1984, s.: 153-156
10. „Pytania o marksizm – dziś” (rec. J. Habermas „Teoria i praktyka” PIW 1983) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 11-12, rok 1984, s. 234-237
11. „Wielka reforma teatru” (rec. K. Braun „Wielka reforma teatru w Europie” Ossolineum 1984) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 3, rok 1985, s.: 146-150
12. „Myślenie teatrem. Komentarz filozoficzny do pism teatralnych prof. S. Srebrnego” [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr10-11, rok 1985, s.: 118-129
13. „Wokół twórczości” (rec. Wł. Stróżewski „Dialektyka twórczości” PWM 1983) [w:] „Studia Filozoficzne” nr 11-12, rok 1985, s.: 185-190
14. „Czy można żyć według zasad natury?” (rec. H. D. Thoreau „Życie bez zasad”, Czytelnik 1983) [w:] „Studia Filozoficzne”, nr 5, rok 1986, s.: 184-189
15. „Stary pejzaż nowe twarze” (rec. J. Erpenbeck „Das ganzen denken. Zur Dialektik menschlicher Bewusstseinstrukturen und Prozesse”, Berlin 1985; M. Buhr, J. d Hondt, H. Kleiner “Aktuelle Vernunft. Drei Studien zur Philosophie Hegels” Berlin 1985) [w:]
“Miesięcznik Literacki”, nr 8, rok 1986, s.: 133-141
16. „Absurd i tragedia grecka” (rec. J. Kott „Zjadanie bogów” WL 1986) [w:] „Literatura” nr 11-12, rok 1986, s.: 60-64
17. „Wokół Joyce a” [w:] „Miesięcznik Literacki” nr 10-11, rok 1986, s.: 66-79
18. „Krew i litera” (rec. F. Fanon „Wyklęty lud ziemi” PIW 1985) [w:] „Literatura”, nr 1, rok 1987, s.: 66-70
19. „Paradoksy doskonałości” (rec. Xu Yun „Strażnik Dharmy”, Warszawa 1986) [w:] „Literatura”, nr 1-12, rok 1987, s.: 90-92
20. „Symbol jako pomost do nieba” (rec. G. Durand „Wyobraźnia symboliczna” PWN1986) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 1, rok 1988, s.: 140-143
21. „W kręgu estetyki niemieckiej” (rec. K. Sauerland „Od Diltheya do Adorno” PIW 1986), [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 2-3, rok 1988, s.: 181-183
22. Tłum.: Karl-Otto Apel „Współczesne typy racjonalności: continuum rozumu pomiędzy nauką a etyką” [w:] „Półrocznik Filozoficzny Młodych”, nr 1, rok 1987, s.: 40-49
23. „Na początku był mord” (rec. R.Girard „Kozioł ofiarny” WŁ 1987) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 7, rok 1987, s.: 155-158
24. „Cassirer o kulturze i symbolach” [w:] „Kultura”, nr 40, rok 1988
25. „Czy Ingarden był realistą?” (rec. R. Ingarden „Spór o istnienie świata” PWN 1987)
[w:] „Kultura” nr z dn. 19.X.1988
26. „Filozofia Karla Jaspersa w poszukiwaniu znaków Transcendencji” [w:] „Kultura” nr z
dn. 2.11.1988
27. „Simmel i filozofia formy” [w:] „Kultura” nr z dn. 7.12.1988
28. „Prawda teizmu, prawda wiary” (rec. E. Lionell Mascall „ „Otwartość bytu. Teologia
naturalna dzisiaj”, IW PAX 1988) [w:] „Kultura”, nr z dn. 14.12.1988
29. „Między buntem a wiarą – filozofia Lwa Szestowa” [w:] „Kultura”, nr z dn. 11.01.1989
30. „Materializm, krytycyzm, racjonalność” (rec. M. Horkheimer „Społeczna funkcja
filozofii” PIW 1987) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 12, rok 1988, s.: 135-138
31. „Człowiek i wszechświat w filozofii Teilharda de Chardin” [w:] „Kultura”, nr z dn.
1.03.1989
32. „Wyobraźnia metaforyczna naszych czasów” (rec. G. Lakoff, M. Johnson „Metafory w
naszym życiu” PIW 1988) [w:] „Kultura”, nr z dn. 15.03.1989
33. „Archetypy i nieświadomość w filozofii Carla Gustawa Junga” [w:] „Kultura” nr z dn.
5.03.1989
34. „Mnisi w historii” (rec. J. Kłoczowski „Od pustelni do wspólnoty” Czytelnik 1987) [w:]
„Kultura”, nr z dn. 19.04.1989
35. „Henry Dawid Thoreau i obrona indywidualizmu” [w:] „Kultura” nr z dn. 3.04.1989
36. „Glosa do współczesnej antropologii filozoficznej” (rec. H. Plessner „Pytania o
conditio Humana” PIW 1988) [w:] „Miesięcznik Literacki”, nr 5, rok 1983, s.: 136-139
37. „Max Scheler – filozofia pomiędzy niebem ideałów a prawdą realności” [w:] „Kultura”
nr z dn. 7.06.1989
38. „Język i filozofia” (rec. P. Ricoeur „Język, tekst, interpretacja” PIW 1989) [w:]
„Kultura”, nr z dn. 25.10.1989
39. „Gandhi i filozofia biernego oporu” [w:] „Kultura”, nr z dn. 8.11.1989
40. Tłum. Martin Heidegger „Prawda a sztuka” (fragm. „Źródło dzieła sztuki”) [w:]
„Poezja”, nr 1-2, rok 1990, s.: 19-27
41. „Ja-Ty: filozoficzne konteksty pojęcia formy Witolda Gombrowicza” [w:] „Autograf”,
nr 3, rok 2007, s.: 11-19
42. „Rewolucja rozumu” [w:] „Twórczość”, nr 9, rok 2008, s.: 125-131
43. „Fragment” [w:] „Twórczość”, nr 8, 2007, str.: 69-79
44. „Kto powinien rządzić?” [w:] „Twórczość”, nr 11, 2007, str.: 123-127
45. „Wojna cywilizacji” [w:] „Autograf”, nr 2-3, 2008, str.: 7-9
46. „Paradoksy doskonałości” [w:] „Autograf” nr 5, 2008
47. „Ocalenie, czyli pytanie o przyszłość sztuki” [w:] „Format”, nr 58, 2010, str.: 12-14
48. „Ojcze nasz” [w:] „Zbawienie przez miłosierdzie i prawdę. Księga pamiątkowa ku czci
bpa prof. dr. hab. Ignacego Deca”, Świdnica 2009, str.: 47-57
49. „Narodziny teatru z ducha tragedii” [w:] Świdnickie Studia Teologiczne, nr 7 (2010),
str.: 469-507
50. „Od teatru do tajemnicy bytu” [w:] „Twórczość”, nr 7, 2011, str.: 117-120
51. „Stan stabilny. Podręcznik życia dla nieszczęśliwych” [w:] „Świdnickie Studia
Teologiczne”, nr 8 (2011), str.: 421-443
52. „Ocalenie poprzez sztukę, czyli neoawangarda poza Systemem” [w:] „Federalista”, 4,
2010, str.: 30-35
53. „Performance i moralność” ‘[w:] „Format”, 2012, nr 61, str.: 45-48
54. „Performance i sens” [w:] „Format”, 2013, nr 64, str.: 113-116
55. „Światło odbite” [w:] „Format”, nr 68, 2014, str.: 11-14
56. „Strukturalni” [w:] „Format”, nr 70, str.: 4-8
57. „U źródeł awangardy artystycznej w sztuce najnowszej. Zarys problematyki” [w:]
„Dialog Edukacyjny”, nr 1-2, 2015, str.: 22-30
58. „Odwrócone światło” [w:] „Format”, nr 71, 2015, felieton
59. „O nowości na nowo” [w:] „Dialog Edukacyjny”, nr 3-4, 2016, str.: 21-23
60. „Kiedy wyobraźnia bierze górę” [w:] „Dialog Edukacyjny”, 2016, str.: 62-67
61. „Sztuka jest kobietą” [w:] „Format”, nr 73, 2016, str.: 4-5
62. „Kilka zdań o modzie na strukturalizm” [w:] „Dialog edukacyjny”, nr 3-4, 2016, str.:
31-43
63. „<Psalmy> - interpretacja” [w:] „Homo Dei”, nr 2, 2017, str.: 180-187
64. „<Psalmy>: między człowiekiem a Bogiem” [w:] „Homo Dei”, nr 3, 2017, str.: 137-147
65. „Psalm 137: Nad rzekami Babilonu” [w:] „Homo Dei”, nr 3, 2017, str.: 148-152
66. „Nowe media – nowy język” [w:] „Dialog edukacyjny”, nr 3, 2017, str.: 29-34
67. „Psalm 89: Wyniesienie i upadek domu Dawida” [w:] „Homo Dei”, nr 4, 2017, str.:
144-151
68. „Od praktyki do teorii i z powrotem” [w:] „Twórczość”, 2018, nr 4, str.: 118-120

There is no description yet.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser. Find out more.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser. Find out more.