Remont historycznego tramwaju Konstal 102N "Strachotek"
Remont historycznego tramwaju Konstal 102N "Strachotek"
Our users created 1 236 914 fundraisers and raised 1 379 424 739 zł
What will you fundraise for today?
Description
Jeden z kilku ostatnich takich tramwajów na świecie. Konstal 102N, zwany potocznie "kanciakiem" lub "stodwójką", to unikatowy na skalę Polski tramwaj. Łącznie wyprodukowano ich 42 sztuki, z czego jedna jest w naszym posiadaniu. Wagon jednak do powrotu na tory wymaga remontu. Z uwagi na ograniczony budżet i ograniczone możliwości finansowania prac przy tego typu taborze, zwracamy się do wszystkich, którym zależy na losie tego tramwaju o pomoc w realizacji tego przedsięwzięcia.
HISTORIA WAGONU KONSTAL 102N #2109 "STRACHOTEK"
Pojazd ten wyprodukowany został w 1969 roku jako 24 egzemplarz serii 102N i został dostarczony do krakowskiego MPK, gdzie otrzymał numer boczny 206 (później 106). W 1990 wagon ten został sprzedany do Wrocławia, gdzie kursował liniowo do początku XXI wieku. W 2004 roku stał się naszą własnością. Krótko po zakupie przeszedł prace remontowe, podczas których otrzymał czerwone malowanie, nawiązujące do pierwotnego wyglądu tych tramwajów we Wrocławiu. Na przestrzeni lat w wagonie dokonywano różnych prac konserwatorskich - w 2012 przeszedł renowację blacharki, a w 2015 całościowy remont elektryki. Wiekowy tramwaj jednak zaczął wymagać wkrótce kolejnych prac, w tym całkowitej renowacji wnętrza.
Chcemy wagon doprowadzić do pełnej sprawności technicznej i dokonać renowacji jego wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego. Jest on w jeszcze na tyle dobrym stanie, że nie ma potrzeby wykonywania całościowego remontu kapitalnego. Jednak aby wyjechać nim na tory, zamierzamy w nim wykonać:
- remont wózków
- przegląd i ewentualna naprawa instalacji elektrycznej, w tym ram oporowych, styków, styczników, przewodów, nastawnika jazdy
- przegląd i konserwacja hamulców
- przegląd i naprawa maszyn drzwiowych wraz z silnikami, oporami, regulacja cięgieł
- remont blacharski nadwozia - szlifowanie, łatanie, uzupełnianie nierówności, usuwanie ognisk rdzy, malowanie, założenie fartuchów na wózki
- konserwacja podwozia (antykorozyjna)
- restauracja wnętrza: wymiana i konserwacja laminatów ścian bocznych i sufitowych, malowanie, tapicerowanie foteli, malowanie poręczy
- inne prace remontowo - konserwatorskie.
Towarzystwo Miłośników Wrocławia od lat zachowuje dziedzictwo wrocławskiej komunikacji zbiorowej. W naszych zbiorach są wagony LH Standard, N, kilka sztuk 105Na, a także oczekujące na remont dwa autobusy Jelcz i Volvo. W ostatnich latach wykonaliśmy szereg prac przy naszym taborze: w 2019 roku z pomocą Miejskiego Konserwatora Zabytków dokonaliśmy kapitalnego remontu blacharskiego w tramwaju Standard z 1929 roku, w latach 2019-2021 prowadziliśmy remont tramwaju 105Na #2424, który po wielu latach postoju powrócił na tory, jesteśmy także w trakcie prac nad drugim wagonem 105Na #2432, a także pozyskaliśmy kolejne trzy wagony 105Na: jeden z Warszawy i dwa z Wrocławia. Nieustannie prowadzimy prace utrzymaniowo-konserwacyjne przy naszym taborze. W 2022 roku podjęliśmy się odnowy powłoki lakierniczej na wagonie typu N.
Działamy dla wszystkich mieszkańców naszego miasta, dla których zabytkowe tramwaje są niewątpliwą atrakcją, a także w celu zachowywania i upowszechniania historii wrocławskiej komunikacji miejskiej. Po przeprowadzonych pracach tramwaj 102N odzyska wygląd zewnętrzny nawiązujący do jego pierwotnej formy i będzie dostępny dla mieszkańców Wrocławia.
Bardzo prosimy o wsparcie naszej "zrzutki". Dzięki uzyskanym od Państwa środkom będziemy w stanie przyspieszyć tempo prac.
There is no description yet.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.