Samolot bezzałogowy I-014 "Kermit" - zbiórka na dokończenie samotnej budowy
Samolot bezzałogowy I-014 "Kermit" - zbiórka na dokończenie samotnej budowy
Our users created 1 226 411 fundraisers and raised 1 348 674 359 zł
What will you fundraise for today?
Updates3
-
Strona internetowa poświęcona budowie samolotu "Kermit": https://sites.google.com/view/i-014-kermit
No comments yet, be first to comment!
Add updates and keep supporters informed about the progress of the campaign.
This will increase the credibility of your fundraiser and donor engagement.
Description
Celem zbiórki jest zebranie środków przeznaczonych na dokończenie budowy prototypu samolotu bezzałogowego I-014 KERMIT. Obecnie samolot zbudowany jest w około 85%, przy czym dotychczasowa budowa przebiegała w oparciu o środki własne, które niestety już się wyczerpały. Do zakończenia budowy prototypu i zakupu podstawowego wyposażenia niezbędne jest około 50000 zł i mniej niż rok pracy. Każda kwota zebrana ponad założoną wartość pozwoli zaś na skompletowanie elementów wyposażenia uzupełniającego, które samo w sobie jest bardzo kosztowne!
CZEŚĆ PRACY!
Nazywam się Michał Imiołek i od kilku lat (intensywnie zaś od 3,5 roku) pracuję w pojedynkę nad dużym SAMOLOTEM BEZZAŁOGOWYM o udźwigu 30 [kg], rozpiętości 5 [m] oraz masie całkowitej rzędu 120 [kg]. Samolot ten jest w pełni kompozytowy, przeznaczony do „zwielokrotniania", tzn. wespół z prototypem buduję oprzyrządowanie produkcyjne (foremniki, szablony oraz tym podobne). Płatowiec ten stanowi mój autorski projekt, jest w nim dużo ciekawych i oryginalnych rozwiązań, wyróżniających go na tle innych, powstających na świecie konstrukcji.
WIELOZADANIOWY, TRWAŁY, FUNKCJONALNY – taki właśnie będzie ten samolot, gdyż z takiego zamysłu powstaje.
WIELOZADANIOWY, bo:
● z uwagi na pojemną gondolę może przenosić wyposażenie stałe oraz zasobniki desantowe nie tylko o pokaźnej masie, lecz i znacznych gabarytach (z możliwością wpasowania tychże do kształtów komory ładunkowej płatowca);
● przedstawiona na rysunkach i zdjęciach gondola jest gondolą o największym „wagomiarze”: modułowość konstrukcji pozwala na instalowanie mniejszych i lżejszych gondoli lub latanie bez niej, zależnie od woli użytkownika i od charakteru prowadzonych działań;
● samolot posiada spadochronowy system ratunkowy (umiejscowiony na „grzbiecie” zespołu usterzeń) oraz sprężyste, wytrzymałe, szerokie podwozie główne: rozwiązania te sprzyjają twardym, awaryjnym lądowaniom w przygodnym terenie.
STRONA INTERNETOWA PROJEKTU
WIELOZADANIOWY SAMOLOT BEZZAŁOGOWY
DRUGA STRONA INTERNETOWA PROJEKTU
KUŹNICA TECHNIKI AERONAUTYCZNEJ i KOMPOZYTOWEJ
"DRACO"
STRONA ANGLOJĘZYCZNA
I-014 "KERMIT" Multi-role Unamnned Aircraft
TRWAŁY, bo:
● projektowe współczynniki obciążeń dopuszczalnych wynoszą +6 i -2,7 g, samolot zdolny jest więc do znoszenia pokaźnych obciążeń, zarówno od manewrów jak i od podmuchów czy tych zachodzących podczas przyziemienia;
● wiele elementów wzmocniono celowo, co czyni je odpornymi nie tylko pod kątem brutalnej obsługi, lecz i na wypadek mniej groźnych sytuacji awaryjnych, takich jak np. potencjalne kolizje z niewielkimi ptakami lub też lądowania w miejscach do tego nieprzystosowanych;
● kompozytowa, odpowiednio zabezpieczona konstrukcja sprawia, że samolot odporny jest na wpływ czynników atmosferycznych. Celowe zastosowanie tkanin szklanych w przeważającym ogóle struktury (dyktowane również chęcią obniżenia ceny), odznaczających się znaczną wytrzymałością zmęczeniową, w oczywisty sposób wpływa też korzystnie na wytrzymałość zmęczeniową całego płatowca.
FUNKCJONALNY, bo:
● samolocik jest niewielki, lekki, po zdemontowaniu skrzydeł daje się on bez problemu załadować na stosunkowo niedużą naczepę, o wymiarach nieprzekraczających norm przepisów ruchu drogowego;
● samolot może zostać przygotowany do lotu nawet przez jedną osobę;
● opisane już wcześniej przymioty konstrukcji (spadochron ratunkowy, duża wytrzymałość, właściwości podwozia głównego) sprawiają, iż I-014 „Kermit” może być eksploatowany w ciężkich warunkach, a zatem w sytuacjach trudnych bądź też często niemożliwych do spełnienia przez inne konstrukcje.
I-014 „Kermit” to SAMOLOT BEZZAŁOGOWY, o gabarytach stosunkowo znacznych gdyż zbliżonych do gabarytów najmniejszych załogowych maszyn jednoosobowych, latających obecnie po niebie.
Napęd samolotu jest dwusilnikowy, hybrydowy (spalinowo-elektryczny). Silnik spalinowy znajduje się w dziobie kadłuba, elektryczny zaś na jego końcu, przy czym obydwa napędy ułożone są w jednej osi (linii), co oznacza, że w przypadku awarii któregoś z silników (względnie wyczerpania źródła zasilania bądź też celowego jego wyłączenia), nie powstanie moment odchylający samolot od pierwotnej trajektorii lotu.
Projektowy udźwig, obwarowany chęcią osiągnięcia założonych osiągów, wynosi 30 [kg], zaś masa całkowita płatowca 120 „kilo”, wliczając w to masę akumulatorów elektrycznego silnika tylnego.
Struktura samolotu jest w praktyce niemal wyłącznie kompozytowa, z nielicznymi tylko domieszkami metali i sklejki (odpowiednio: złącza, goleń i mechanizmy podwozia przedniego oraz mniej obciążone żebra, wzmocnienia i wręgi). Samolocik powstaje z myślą o wytwórstwie seryjnym – nie zaś w jednym egzemplarzu – co oznacza, że wykonanie każdej z prototypowych części poprzedza proces sporządzenia odpowiedniego foremnika, powstałego częstokroć na bazie zbudowanej w tym celu makiety. Wykonanie oprzyrządowania produkcyjnego pochłania więc 60 ÷ 65 % pracy, czasu i pieniędzy! Na szczęście oprzyrządowanie produkcyjne sporządzamy zwykle tylko jeden raz, co oznacza, że koszty jego wykonania z czasem się amortyzują...
PODSTAWOWE DANE SAMOLOTU I-014 "Kermit":
● rozpiętość: 5 [m];
● powierzchnia nośna: 2,5 [m²];
● masa całkowita: 120 [kg];
● masa płatna (udźwig): 30 [kg].
OSIĄGI OBLICZENIOWE (dla masy całkowitej oraz samolotu z największą gondolą):
● prędkość maksymalna: 150 [km/h];
● prędkość minimalna (bez mechanizacji): 76 [km/h];
● prędkość wznoszenia: 6,7 [m/s];
● zasięg: 700 [km];
● czas lotu: 8,5 h.
______________
UWAGA! Zasięg i czas lotu mogą zostać łatwo wydłużone przez zwiększenie pojemności zbiorników paliwa, zainstalowanie dodatkowych akumulatorów, bądź zastosowanie obu tych rozwiązań na raz.
MICHAŁ IMIOŁEK – NOTKA BIOGRAFICZNA
Michał Imiołek – urodzony w Krakowie, konstruktor lotniczy, zajmujący się zagadnieniami projektowania i budowy samolotów kompozytowych, ze szczególnym uwzględnieniem dronów klasy I-szej (o masie całkowitej poniżej 150 [kg]). Z lotnictwem związany od 12-go roku życia (modelarnia Aeroklubu Krakowskiego), konstruktor oraz wykonawca kilkudziesięciu modeli latających, głównie zdalnie sterowanych szybowców termicznych. Jest autorem projektów dwóch dużych samolotów bezzałogowych (o udźwigach odpowiednio 40 i 30 [kg]), takich jak opracowany na potrzeby geodezji i jak dotąd niezrealizowany I-012 SIROCCO (z roku 2012) oraz wielozadaniowy I-014 KERMIT, który to obecnie jest w trakcie budowy. Oprócz tego interesuje się problemami aerodynamiki małych prędkości oraz wdrażaniem prostych i tanich metod wykonywania elementów kompozytowych, przydatnych nie tylko w działalności lotniczej, lecz i poza nią. W latach 2013-2014 opracował, liczący ponad 500 stron, podręcznik pt. PROJEKTOWANIE SAMOLOTÓW KOMPOZYTOWYCH – WYBRANE ZAGADNIENIA W UJĘCIU SZCZEGÓŁOWYM, będący pierwszą tego rodzaju pracą opublikowaną w Polsce. Oprócz tego jest również autorem książki W STRONĘ DRONÓW CZYLI KILKA SŁÓW O PROJEKTOWANIU BEZZAŁOGOWYCH SAMOLOTÓW (anglojęzyczne tłumaczenie ukazało sie w roku 2022 jako TOWARDS THE DRONES) oraz programów komputerowych do obliczeń aerodynamicznych i wytrzymałościowych konstrukcji lotniczych (OZYRYS i ATLAS). Przed laty zajmował się pisaniem strategicznych, wojennych gier komputerowych (1939 oraz STUDZIANKI '44. RESURGENTIUM). W grze STUDZIANKI '44, będącej strategią czasu rzeczywistego, zastosował jako pierwszy w świecie swój autorski wynalazek, określany obecnie mianem aktywnej pauzy - rozwiązanie to stanowi zatem polski wkład w informatykę i jest stosowane powszechnie.
Budowa samolotu bezzałogowego I-014 KERMIT, prócz celów nadrzędnych, służy również zebraniu odpowiednich doświadczeń, które autor ma nadzieję zawrzeć w nowej publikacji, poświęconej szerzej sprawom konstrukcji oraz technologii.
PONIŻEJ LINKI DO ARTYKUŁÓW NA TEMAT SAMOLOTU
OPUBLIKOWANYCH NA
PORTALU LOTNICZYM
AVIATION24
artykuł o samolocie I-014 KERMIT - część pierwsza
seria artykułów nt. samolotu I-014 KERMIT
artykuł o samolocie I-014 KERMIT - część szósta
PODOBNE ARTYKUŁY UKAZAŁY SIĘ RÓWNIEŻ NA PORTALACH:
SAMOLOTY.PL
ORAZ
DLA PILOTA
STRONY INTERNETOWE PROJEKTU
KUŹNICA TECHNIKI AERONAUTYCZNEJ i KOMPOZYTOWEJ "DRACO"
I-014 KERMIT Wielozadaniowy Samolot Bezzałogowy
I-014 KERMIT Multi-role Unmanned Aircraft
English below:
Celem zbiórki jest zebranie środków przeznaczonych na dokończenie budowy prototypu samolotu bezzałogowego I-014 „Kermit”. Obecnie samolot zbudowany jest w około 85%, przy czym dotychczasowa budowa przebiegała w oparciu o środki własne, które niestety już się wyczerpały. Do zakończenia budowy prototypu i zakupu podstawowego wyposażenia niezbędne jest około 20000 zł i pół roku pracy. Każda kwota zebrana ponad założoną wartość pozwoli zaś na zakup elementów wyposażenia dodatkowego, które samo w sobie jest bardzo kosztowne!
There is no description yet.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.
Offers/auctions 6
Buy, Support.
Buy, Support. Read more
Created by Organiser:
250 zł
Available 5 pcs.
300 zł
Available 5 pcs.
350 zł
Sold: 1 out of 2
400 zł
Available 2 pcs.
500 zł
Available 5 pcs.
1000 zł
Available 2 pcs.