I Mazurska Liga Debat
I Mazurska Liga Debat
Our users created 1 233 788 fundraisers and raised 1 371 610 066 zł
What will you fundraise for today?
Description
Wzmacniamy głos młodzieży – wspólnie zorganizowaliśmy I Mazurską Ligę Debat Oksfordzkich
Pamiętasz swoje szkolne czasy, stres przy tablicy i brak pewności w publicznym zabieraniu głosu? Tak mają wszystkie dzieciaki i wiemy, że tego można się nauczyć.
Pracujemy teraz z uczniami z 4 wiejskich szkół podstawowych, przygotowując ich do udziału w pierwszych w ich życiu debatach oksfordzkich – publicznych wystąpieniach, w których muszą obronić lub obalić tezę, niezależnie od swoich przekonań. Debaty oksfordzkie to doskonała forma uczenia przez doświadczanie takich kompetencji jak: komunikacja i wystąpienia publiczne, panowanie nad stresem, krytyczne myślenie, praca zespołowa i kreatywność.
Zwracamy się z prośbą o pomoc w sfinansowaniu pierwszego w regionie turnieju debat oksfordzkich, który odbył się 6 czerwca 2023. Brakuje nam pieniędzy na pokrycie dziurki w naszym budżecie. Pomożesz nam?
Dzięki organizacji serii Debat Oksfordzkich dajemy młodym możliwość przeprowadzenia rzeczowej dyskusji, do której będą musieli się wcześniej przygotować. Uczniowie rywalizują ze swoimi rówieśnikami z innych szkół, co sprawia, że młodzi ludzie uczą się sztuki debatowania, wystąpień publicznych i weryfikacji źródeł informacji poprzez doświadczanie, a nie w teorii.
Jesteśmy już po 4 debatach wewnątrzszkolnych (debaty odbyły się w Świętajnie, Kowalach Oleckich, Miłkach i Sokółkach), gdzie młodzież starała się obalić lub obronić tezę pod tytułem "Epoka słowa czytanego już minęła". 18 kwietnia 2023 w Gminnym Centrum Kultury w Kowalach Oleckich odbyły się półfinały. W drodze losowania wyłonione zostały 2 pary drużyn, które prowadziły debaty, w których teza brzmiała "Social media ogłupiają społeczeństwo". W debacie I drużyna z Kowal Oleckich miała mocniejsze argumenty niż drużyna z Szkółek, zaś w II debacie drużyna z Miłek lepiej obroniła tezę.
W finale, którego teza brzmiała "Indywidualne działania to za mało, żeby zatrzymać zmianę klimatu", zmierzyły się dwie drużyny debatanckie - z Kowal Oleckich i z Miłek. Dyskusja była bardzo wyrównana, argumenty mocne i rzeczowe, więc Jury miało trudny orzech do zgryzienia. Ostatecznie, o włos, zwyciężyła drużyna z Miłek. Było dużo emocji i radości!
Czego uczy Debata Oksfordzka?
– sztuki wystąpień publicznych i panowania nad tremą (podobnie zresztą jak gra w teatrze),
– formułowania racjonalnych argumentów,
– szacunku do osób o odmiennych poglądach,
– przekonania, że nawet jeśli z kimś się nie zgadzam, to mogę próbować go rozumieć i współdziałać z nim dla dobra wspólnego,
– słuchania i analizowania informacji,
– myślenia krytycznego i analitycznego,
– rozumowania przyczynowo-skutkowego,
– formułowania i obrony swojego zdania,
– debata to gra zespołowa, a więc także umiejętności pracy w zespole.
Aby zrealizować I Mazurską Ligę Debat Oksfordzkich, potrzebujemy środków na transport trenera – specjalisty od debat oksfordzkich (1000 zł), na poczęstunek podczas debat (1000 zł), na przejazdy uczniów z wiejskich szkół do Ełku na półfinał i finał I Mazurskiej Ligi Debat Oksfordzkich (2000 zł) oraz na nagrody i wyróżnienia dla zespołów biorących udział w debatach (2000 zł).
Potrzebujemy na to łącznie 6000 zł.
Bardzo liczymy na Twoje wsparcie!
Na czym polega Debata Oksfordzka?
Debata Oksfordzka jest to sformalizowana forma dyskusji pomiędzy dwoma czteroosobowymi drużynami. Toczy się nad podawaną wcześniej tezą – jasnym stwierdzeniem, które można potwierdzić lub obalić.
Uczniowie przygotowują swoje argumenty dużo wcześniej – szukają informacji, weryfikują znalezione dane, analizują i wysuwają wnioski. Wszystko starają się popierać przykładami. To działanie uczy młodych poszerzania wiedzy w danym temacie. Teza debaty znana jest wcześniej, ale dopiero w dniu debaty uczniowie dowiadują się czy będą ją "popierać" czy "obalać". Wtedy uczą bardziej obiektywnego spojrzenia na tezę i umiejętności dobrania argumentów dla obydwu perspektyw.
Debata Oksfordzka nauczy młodzież tego, jak wyrażać swoją opinię i jak jej bronić jednocześnie szanując zdanie innych. Debaty kierują się zasadą, że przyjmowanie do świadomości czyjegoś zdania i akceptowanie go nie musi oznaczać zgadzania się z nim.
Debatowanie to umiejętność, która pomoże każdemu uczestnikowi lepiej funkcjonować w życiu dorosłym. A wspieranie młodzieży, aby umiała sobie poradzić w życiu dorosłym, jest naszym motywem przewodnim.
There is no description yet.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.