id: t5c4cw

Czas zmierzyć się z polaryzacją w mediach w Polsce

Czas zmierzyć się z polaryzacją w mediach w Polsce

Otrzymuj wsparcie. Regularnie.

Opis zrzutki

Dzień dobry,

 

dziękuję, że kliknęłaś/kliknąłeś w link prowadzący do tej informacji. Oznacza to, że prawdopodobnie zaliczasz się do osób, którym polaryzacja w mediach w Polsce przeszkadza. Być może doświadczasz na co dzień w swoim najbliższym otoczeniu kłótni, sporów i nadmiaru emocji. A może nieobce jest Ci uczucie rozdrażnienia, które pojawia się po obejrzeniu niektórych telewizyjnych programów informacyjnych.

 

Czy wiesz, że niektóre media celowo pogłębiają podziały w społeczeństwie, stosując do tego specjalne techniki, np. szukanie „kozła ofiarnego”, wzbudzanie poczucia zagrożenia u odbiorcy czy stosowanie nadmiernie emocjonalnego języka.

 

Chciałbym Ci przybliżyć moją propozycję projektu, dzięki któremu możemy dosłownie i w przenośni „zmierzyć się” z polaryzacją w mediach w Polsce.

 

Dosłownie - bo wiele osób pewnie się zgodzi, że powinniśmy jako społeczeństwo zacząć przeciwdziałać polaryzacji.

 

W przenośni - gdyż nie przez przypadek użyłem słowa „zmierzyć”. Chciałbym zaproponować przygotowanie i przeprowadzenie badania medioznawczego, którego wyniki wskażą, w jakim stopniu media w Polsce stosują polaryzację.

 

 

 

Kilka zdań o moich badaniach dotyczących mediów

 

rEgOV7qvfjDigoIs.jpg 

Nazywam się Rafał Przech. Jestem specjalistą i trenerem w zakresie komunikacji społecznej oraz medioznawcą. W ostatnich dwóch latach zrealizowałem pod marką PRESSKADRA trzy badania dotyczące bezstronności telewizyjnych programów informacyjnych w Polsce. Więcej informacji na mój temat znajdziesz w końcowej części tego opisu.

 


z9N5nsJA1hZ0yzur.png

 

Wyniki moich badań były publikowane w mediach branżowych i w ogólnopolskich serwisach informacyjnych. Często artykuły przygotowane na podstawie raportów z badań wywoływały burzliwe dyskusje w sieci i były okazją do zwrócenia uwagi na problem stronniczości niektórych programów informacyjnych.

LINK: https://presskadra.pl/presskadra-w-mediach-i-w-sieci

 

 

 

Nowy projekt – badanie poziomu polaryzacji w mediach

 

Obecnie chciałbym rozpocząć nowy rodzaj badania, który dotyczyłby pomiaru poziomu polaryzacji w mediach w Polsce.

 

Badanie chciałbym rozpocząć od głównych wydań telewizyjnych programów informacyjnych, które mają znaczący wpływ na opinię publiczną:

- „Fakty” TVN,

- „19.30” TVP,

- „Wydarzenia” Polsat

- „Dzisiaj” TV Republika

 

 

HcMMlZgmKAOd0fWy.jpg 

 

Dzięki badaniu odbiorcy mediów Polsce dowiedzą się, które telewizyjne programy informacyjne w Polsce są najbardziej polaryzujące, czyli mają największy odsetek materiałów o narracji, która może powodować pogłębianie się podziałów i konfliktów społecznych.

 

Badanie będzie realizowane zgodnie z metodami medioznawczymi. Klasyfikacji materiałów będę dokonywał na podstawie analizy jakościowej w oparciu o klucz kategoryzacyjny.

 

Jeśli przekonałem Cię, że warto włączyć się w działania, które będą przyczyniać się do ograniczania polaryzacji w mediach, zapraszam Cię do wsparcia zbiórki społecznościowej na projekt medioznawczy „Czas zmierzyć się z polaryzacją w mediach w Polsce”.

 

Podana w zrzutce kwota 8500 złotych wystarczy na pokrycie badania głównych wydań czterech telewizyjnych programów informacyjnych w okresie miesiąca.

 

Jeśli środki ze zrzutki byłyby wyższe niż miesięczna kwota w zrzutce, nadwyżkę środków przeznaczę na rozszerzenie ich na kolejne programy informacyjne np. „Informacje dnia” w Telewizji Trwam. W przyszłości mógłbym rozszerzyć badania również na inne media: radio, prasę drukowaną i portale internetowe.

 

Badanie będzie oparte na nowatorskiej metodzie badawczej. Kluczowe będzie w jakim stopniu dany program stosuje polaryzację w swoich informacjach a nie to dla której strony sceny politycznej jest bardziej przychylny. Ponadto wyniki badań będą bardzo przystępne i dlatego ich moc oddziaływania na opinię publiczną może być znacząca.

 

6EV5uga30yih0MMv.jpg 

 

W czym może pomóc badanie polaryzacji w mediach?

 

 

W mojej ocenie badania dotyczące polaryzacji mogą odegrać podobną rolę jak dotychczasowe badania na temat poziomu stronniczości. Publikacje które pojawią się w mediach i w sieci po udostępnieniu raportów z badania będą stanowiły dobrą formę masowej edukacji medialnej.

 

Poprzez te badania możemy również zacząć oddziaływać bezpośrednio na media. Osiągając większy poziom wiedzy na temat poziomu polaryzacji w mediach Polsce i wskazując poprzez wyniki badania konkretne nazwy redakcji, które nadmiernie wykorzystują te techniki, możemy przyczynić się do ograniczenia tego szkodliwego dla społeczeństwa zjawiska.

 

Dlaczego tak się stanie? Po pierwsze w mojej ocenie każdy profesjonalny dziennikarz informacyjny będzie unikał podejmowania pracy w redakcji, która znajdzie się w czołówce mediów o najwyższym poziomie polaryzacji w publikacjach. Po drugie poważni reklamodawcy nie będą zainteresowani zamawianiem reklam w mediach, których wysoki poziom polaryzacji jest potwierdzony w badaniach medioznawczych, co równocześnie przekładałoby się na niższy poziom wiarygodności.

 

 DirHZsk9M7YPEib3.jpg

 

 Jak będą funkcjonować media w Polsce za kilka lat?

 

Odpowiedź na to pytanie zależy w dużej mierze od tego, czy jako odbiorcy mediów zaczniemy przeciwdziałać wysokiej polaryzacji niektórych programów informacyjnych oraz innych redakcji. Jeśli nie zrobimy nic, to nie spodziewajmy się, że nastąpią jakiekolwiek zmiany.

 

Mam nadzieję, że to badanie przyczyni się do ograniczenia poziomu polaryzacji w mediach w Polsce i umocnienia takich standardów dziennikarskich jak: bezstronność, rzetelność i wiarygodność. Dzięki temu jest szansa, że zmniejszy się poziom negatywnych skutków polaryzacji: kłótni, sporów i podziałów w naszych rodzinach i środowiskach oraz pogarszania samopoczucia i wzbudzania niepokoju u odbiorców mediów.

 

Zapraszam Cię do dołączenia do grona osób, które chcą zmierzyć się z polaryzacją w mediach w Polsce. Twoje wsparcie może być anonimowe, gdyż nie musisz podawać na stronie zrzutki swoich danych osobowych. Możesz również włączyć się oficjalnie w przeciwdziałanie polaryzacji np. udostępniając w przyszłości wyniki badań w mediach społecznościowych.

 

Dziękuję za zainteresowanie moją propozycją :)

 

Rafał Przech

 

 

 

 

Więcej informacji o mnie:


OuKrgVhUcbVEszIj.jpg

Rafał Przech – medioznawca, specjalista i trener w zakresie komunikacji społecznej.

W trakcie studiów historycznych w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim obronił pracę magisterską z zakresu prasoznawstwa. Prowadzi badania medioznawcze dotyczące bezstronności i polaryzacji w dziennikarstwie informacyjnym.

Założyciel startupu PRESSKADRA, w ramach którego prowadzi warsztaty z edukacji medialnej i cyfrowej. W 2023 r. zorganizował ogólnopolski konkurs dla młodzieży „Złote zasady świadomego i bezpiecznego korzystania z mediów i Internetu”.

W działaniach edukacyjnych i badawczych wykorzystuje również doświadczenia z okresu 10 lat pracy w obszarze komunikacji społecznej i PR oraz wiedzę, którą zdobył w trakcie nauki w Podyplomowym Studium Public Relations SGH.

Lubi patrzeć na media z perspektywy odbiorcy i medioznawcy, chociaż docenia, że w okresie studiów mógł poznawać media także od środka, pracując jako reporter w Radiu Plus Lublin.

 

 

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Korzyści płynące ze wsparcia cyklicznego:
Organizator otrzymuje 100% Twoich środków - nie pobieramy prowizji
Zachowujesz pełną kontrolę - w każdej chwili możesz bez zobowiązań przerwać wsparcie
Organizator może w pełni skupić się na swojej twórczości/działalności
Otrzymujesz stały dostęp do postów oraz specjalne wyróżnienie
Nie musisz pamiętać o kolejnych wpłatach
To prostsze niż Ci się wydaje :)
Pierwsza na świecie Karta Wpłatnicza. Twój mini-terminal.
Pierwsza na świecie Karta Wpłatnicza. Twój mini-terminal.
Dowiedz się więcej

Skarbonki

Jeszcze nikt nie założył skarbonki na tej zrzutce. Twoja może być pierwsza!

Wpłaty

nikt jeszcze nie wpłacił, możesz być pierwszy!

Nikt nie zdążył wpłacić..

Komentarze

 
2500 znaków
Zrzutka - Brak zdjęć

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!