Zbieranie pieniędzy w Internecie jest szansą na zrealizowanie wielu ważnych i ciekawych pomysłów. Jednak nie dzieje się samo. Zaangażowanie organizatora zbiórki ma efekt w postaci coraz większej zebranej kwoty. Zobacz, jak przebiegły zrzutki zwycięskich organizacji w konkursie Zrzutka z Armigerem.
Razem z naszą Fundacją To Się Uda oraz duetem doświadczonych trenerów fundraisingu z agencji Armiger - Anną Anioł i Szczepanem Kasińskim, zorganizowaliśmy konkurs dla tych, którzy chcą zebrać pieniądze na swój wymarzony cel – fundacji, stowarzyszeń, społeczników i pasjonatów różnych dziedzin.
Ogłoszenie zwycięzców
Spośród wielu nadesłanych zgłoszeń, Ania i Szczepan wybrali 3 organizacje, które wyróżniały się pod względem: przejrzystości zgłoszenia (jury sprawdzało czy cel, który chce osiągnąć organizacja jest jasny i czytelny), potencjału społeczności zgromadzonej wokół organizatorów, sposobu komunikacji, pomysłowości oraz tego, co jest najważniejsze w fundraisingu – realnego wpływu na środowisko, w którym działa organizator, w znaczeniu zmian społecznych czy pomagania ludziom lub zwierzętom. Choć wybór nie był prosty, ostatecznie zwyciężyły następujące organizacje:
- Fundacja Żyj Pełnią Życia ze zrzutką na wydanie Rozmawialników – kart z pytaniami, które pogłębią rozmowy i relacje między ludźmi
- Fundacja Makatka zbierająca na wypożyczalnię zabawek, wspierających rozwój dzieci
- oraz Fundacja Dignum potrzebująca środków na wyremontowanie i wyposażenie domu niewidomej Beaty
Efekty współpracy
Zwycięskie organizacje wzięły udział w dwuczęściowym szkoleniu online. Uczestnicy otrzymali także dokument do planowania swojej zrzutki – Plan Kampanii Fundraisingowej, który zawierał 10 punktów, które pomogły przygotować i zaplanować zbiórkę. Dodatkowo, każda z fundacji skorzystała z 4 godzin doradztwa indywidualnego z jednym z trenerów.
Dzięki wprowadzeniu ustalonego planu promocji zrzutki, Fundacja Żyj Pełnią Życia zebrała na swojej zrzutce ponad 20 000 zł. Spośród 227 osób wpłacających na wydanie Rozmawialników, aż 123 osoby były zupełnie nowe – Fundacja nie miała do nich wcześniej żadnego kontaktu. Zespół postanowił, że pomimo nieosiągnięcia pełnej zakładanej kwoty docelowej, zrealizuje oba wzory planowanych Rozmawialników w ilości po 500 sztuk zamiast 1000. Po zakończeniu zbiórki, ludzie wciąż wpłacali.
Zrzutka Fundacji Makatka zakończyła się kwotą 27 525 zł. W sumie zaangażowało się 407 Darczyńców, dokonując 476 wpłat – część Darczyńców wsparło zbiórkę więcej niż jeden raz. Dużą część wpłat stanowiły daoriwzny od członków dwóch grup Facebookowych prowadzonych przez Fundację, co nasuwa wniosek, że najhojniej reagują ci, którzy są emocjonalnie związani z organizacją lub poszczególnymi osobami, które ją tworzą. Zespół Fundacji do tej pory ciągle otrzymuje bardzo dużo wyrazów wsparcia i oczekiwania na realizację pomysłu.
Natomiast zbiórka na remont domu Beaty, podopiecznej Fundacji Dignum, dopiero się rozpoczęła i w chwili pisania tego artykułu, a na jej liczniku widnieje 5 793 zł z planowanych 43 500 zł.
Dlaczego zrzutka.pl to dobra platforma do zbierania pieniędzy?
Uczestnicy zwrócili uwagę na przystępność portalu zrzutka.pl. Bardzo ważne dla organizatorów zbiórek pieniędzy były szczególnie trzy elementy:
- Łatwość założenia konta oraz przygotowania zrzutki
- Fakt, że zrzutka.pl nie pobiera żadnej prowizji od organizatorów zbiórek
- Oraz możliwość wpłacania pieniędzy na zbiórkę nawet po wyznaczonym terminie zakończenia zbiórki (chyba że organizator sam wyłączy możliwość dokonywania wpłat).
Wszystkie organizacje uczestniczące w konsultacjach jednogłośnie podsumowały, że współpraca z trenerami z Armigera to dawka pozytywnej motywacji i absolutnie niezastąpione wsparcie ze względu na duże doświadczenie trenerów. Wspólna praca była dawką bardzo praktycznej wiedzy oraz uniwersalnej nauki na różnych przykładach. Nabytą w ten sposób wiedzę, organizatorzy będą mogli stosować dalej przy kolejnych kampaniach.
Wnioski Ani i Szczepana z agencji fundraisingowej Armiger
Widzimy, że zbieranie pieniędzy wciąż jest trudnością dla wielu organizacji pozarządowych, działaczy i twórców. Wielu z nich marzy o hojnym finansowaniu ich przedsięwzięć, a jednocześnie nie wie, jak się za to zabrać. Marzy o wielkim ruchu społecznym, fascynacji mediów ich innowacyjnym pomysłem; tymczasem sukces finansowy w największej mierze zależy od ich relacji z ludźmi, których mają wokół. Siłą zmian w świecie są ludzie, nie pieniądze, a zaangażowanie zależy od emocji i idei tego, co chcemy zrealizować z pomocą innych. Zbieranie pieniędzy może być bardzo satysfakcjonującym zajęciem, jeśli przestaniemy o nim myśleć, jak o żebraniu, a zaczniemy traktować jako wspólne działanie na rzecz lepszego świata.
A jeśli i Wy potrzebujecie wsparcia przy założeniu zrzutki - zapraszamy do obserwowania naszego bloga! Już w kolejnym wpisie opublikujemy stworzony specjalnie dla Was poradnik. Zamieściliśmy w nim wszystkie niezbędne porady i wskazówki, abyście mogli w pełni wykorzystać potencjał płynący z crowdfundingu i zebrać środki potrzebne na realizację swojego celu!