Jak stworzyć zrzutkę na medal? Poznaj sekret udanej akcji i zbieraj z łatwością!

Published 19 September, 2022. Update: 24 July, 2024.
Jak stworzyć zrzutkę na medal? Poznaj sekret udanej akcji i zbieraj z łatwością!

Specjalnie dla Ciebie, przygotowaliśmy kompleksowy przewodnik po tworzeniu jakościowo dobrej zrzutki. Jeśli chcesz się wyróżnić z tłumu w katalogu sprawdź, jak przygotować najważniejsze elementy zbiórki.

Założenie zrzutki i spełnianie marzeń to zawsze trafiony pomysł! Ale żeby zbierać skutecznie, musisz wczuć się w rolę osób przeglądających social media. Najczęstszymi kanałami promocji zrzutek są facebook, instagram i twitter, czyli miejsca, w których jesteśmy bombardowani przeróżnymi, wielobarwnymi treściami, a rozbudowany tekst ustępuje miejsca multimediom i krótkim nagłówkom. Dopracowując swoją zrzutkę, pomyśl więc - co przyciągnęłoby Twoją uwagę? Czy Twoja zrzutka zachęca do kliknięcia? W kolejnych akapitach postaramy się rozwinąć tę myśl i zainspirować Cię do stworzenia treści, która będzie się klikać!

Przede wszystkim: ZDJĘCIE!

Główna zasada portali społecznościowych jest brutalnie prosta: najpierw widzimy zdjęcie, potem zerkamy na nagłówek, na samym końcu czytamy tekst. Grafika pełni rolę przynęty - jeśli ktoś ma złapać haczyk i kliknąć zrzutkę, musi zostać do tego zachęcony. Pozostawiając zrzutkę bez zdjęcia, skazujesz się na porażkę!

Żeby wykonać dobre zdjęcie, wystarczy Ci telefon komórkowy, odrobina wyobraźni i wskazówki zawarte w naszym poradniku fotograficznym. Nie będziemy ich tutaj powtarzać, ale dołożymy kilka przydatnych informacji.

Kiedy udostępnisz w social mediach link do zrzutki, użytkownicy portalu społecznościowego zobaczą jej podgląd, zawierający zdjęcie i tytuł. Sprawdź, jak wyglądają posty ze zrzutkami na naszym facebooku i twitterze - Twoje będą bardzo podobne. Zwróć uwagę, że najbardziej widocznym elementem jest zdjęcie główne zrzutki. Dlatego musi się poprawnie wyświetlać, być dobrze przycięte i przyciągać wzrok. Jeśli Twoje zdjęcie będzie ciemne, rozmazane, a model zupełnym przypadkiem będzie miał uciętą głowę, nikt nie kliknie w link i nie pozna Twojej historii!  

Dobra rada: Po dodaniu zdjęcia do zrzutki, udostępnij ją na swojej tablicy na facebooku i zobacz, jak wygląda podgląd. Jeśli zdjęcie jest nieprawidłowo wykadrowane - przytnij je jeszcze raz! Praca, którą teraz włożysz w udoskonalenie wyglądu Twojej zrzutki, zaprocentuje przyszłymi wpłatami!

Stwórz mistrzowski nagłówek

Możesz uznać, że nam - twórcom nagłówka tej sekcji zabrakło nieco skromności, ale jeśli czytasz dalej, to najwyraźniej wiemy co robimy ;)

A tak zupełnie poważnie, funkcję nagłówka w Twojej zrzutce będzie pełniła fraza, którą wpiszesz w polu “cel”. Zasady tworzenia dobrych nagłówków są banalnie proste:

  • Czasownik w trybie rozkazującym jest niezbędny. Słowa takie jak: “pomóż”, “sprawdź”, “ocal”, “poznaj”, “uratuj” zachęcają do kliknięcia i podjęcia akcji. Zastanów się, jakiego działania oczekujesz od użytkowników i każ im to zrobić w nagłówku!
  • Krócej znaczy lepiej, bo jeśli przesadzisz z długością tekstu, to nagłówek nie zmieści się w podglądzie i będzie wyglądał bardzo źle. Szczegóły celu Twojej zbiórki podasz w opisie - teraz wyciągnij samo meritum, jedną, najważniejszą informację i postaraj się zawrzeć ją w kilku słowach.
  • Wyróżnij się w tłumie i postaw na kreatywność! Cała masa zrzutek ma tytuły typu “pomóż mi wyremontować kuchnię” albo “pomóż mi wygrać z chorobą”. To nie znaczy, że Twój cel jest nieważny, zły, albo mało medialny - po prostu konkurencja jest duża. Dlatego pomyśl przez chwilę i wyróżnij się przy pomocy nieoczywistego, oryginalnego hasła reklamowego! Czas to pieniądz, a Ty w tej chwili pracujesz na rachunek własnej zrzutki. 

Dobra rada: Żeby stworzyć oryginalny nagłówek, możesz poeksperymentować z jego formą. Mamy dla Ciebie kilka inspiracji:

  • Zastanów się, jakich czasowników najczęściej używają organizatorzy zrzutek? Postaraj się wykluczyć słowa typu “pomóż” lub “wesprzyj” i użyć mniej oczywistych. Jeśli będą związane z celem Twojej zrzutki, to nawet lepiej!
Zamień: Pomóż nam wyjechać na zawody na: Wygraj z nami złoty medal!

  • Wykorzystaj hasztag, czyli jedno słowo lub zlepek kilku wyrazów zapisywanych bezpośrednio po znaku #. To świetny sposób na komunikację w social mediach - używaj hasztagu udostępniając swoją zrzutkę - zwróć na siebie uwagę i daj się łatwo znaleźć!

Przykłady: #SerceJulki, #MartynavsEndometrioza, #WstajemyzWózka, #DrużynaGosi

  • A może lubisz rymowanki? Tylko niekoniecznie od razu całe sonety - w nagłówkach rządzą krótkie formy. Możesz użyć dyskretnego rymu i sprawić, że tytuł Twojej zrzutki zapadnie ludziom w pamięć - np “Azor Cię prosi, dorzuć mu grosik”, “Kopsnij złotówkę na motorówkę” czy “Wrzuć piątaka i pogońmy raka”.

Opis w czasach nagłówkowców

To, w jaki sposób czyta większość osób korzystających z facebooka, można bardzo łatwo zaobserwować wchodząc w sekcję komentarzy pod linkiem do dowolnego artykułu - większość dyskusji toczy się wokół samego nagłówka. Część z was może teraz chwytać się za głowę, a część uśmiechać się pod nosem, wspominając swoje własne, pochopne wypowiedzi. Bez względu na to, do której grupy należysz - musisz wczuć się w ludzi komentujących tekst po zapoznaniu się z samym nagłówkiem! Ba - musisz ich zachęcić do kliknięcia i zadbać o to, żeby nie uciekli, znużeni przydługą opowieścią. Magiczne kliknięcia można zdobyć dzięki zdjęciom i nagłówkom - a co zrobić, żeby ludzie nie wyszli, tylko wpłacili?

  • Dbaj o ortografię i interpunkcję. Banał? To sprubuj pzreczytac uwaznie ten tekst i sie nie zmecyzc dodatkowo zapamietaj najwazniejsze informacje i wyciagnij z tego jakakolwiek przyjemnosc. Ciężko? Więc nie rób tego swoim odbiorcom!
  • Pierwszy akapit = pierwsze wrażenie, a dodatkowo wiele osób nie będzie miało czasu czytać dalej. Ta część tekstu musi być arcydziełem! Musi chwycić za serce, zaciekawić i sprawić, że czytający sięgnie po portfel. To moment na ujawnienie najmocniejszych kart.
  • Wystrzegaj się ściany tekstu jak ognia! Nawet zagorzały mól książkowy zniechęci się, widząc ogrom treści niepodzielonej na akapity czy podrozdziały. Jeśli nie chcesz przytłoczyć odbiorcy, podziel tekst na mniejsze fragmenty. Ta mała zmiana sprawi, że jedna, bardzo długa treść, w naturalny sposób się rozdzieli i będzie łatwa do przyswojenia.
  • Postaw na multimedia! Przeplataj opis zdjęciami, filmikami, grafikami… ogranicza Cię tylko wyobraźnia! Czytanie od obrazka do obrazka jest dla odbiorcy łatwiejsze i przyjemniejsze niż przyswojenie na raz długiego tekstu. No i zawsze jest szansa, że wpadnie przeczytać tylko kawałek, ale go zaciekawi, więc przeczyta kolejny i kolejny…
  • I najważniejsze - mów prawdę. Finalnie tylko prawda się obroni. Twoją zrzutkę zobaczą zarówno obcy, jak i znajomi. Ci drudzy będą w stanie bardzo szybko wyłapać dziwne nieścisłości. Wtedy dadzą znać nam, a jeśli nasz dział bezpieczeństwa przyłapie Cię na kłamstwie, będzie zmuszony zakończyć Twoją zrzutkę.

Dobra rada: jeśli powyższe wskazówki wydają Ci się skomplikowane, spróbuj wczuć się w osobę przeglądającą facebooka. Wyobraź sobie, że po ciężkim dniu w pracy siadasz w fotelu, a na Twojej tablicy wyświetla się ciekawa zrzutka. Dobre zdjęcie i chwytliwy nagłówek sprawia, że klikasz… Na co przede wszystkim zwrócisz uwagę? Co sprawi, że nie zamkniesz linku, tylko będziesz czytał dalej? Co bardziej Cię zaciekawi - grafika, filmy, czy tekst?

Nadal nic Ci nie przychodzi do głowy? Bez obaw - mamy dla Ciebie wyjątkowy webinar. Trenerka fundraisingu Anna Anioł i współzałożyciel portalu zrzutka.pl Tomasz Chołast zdradzają w nim jak pisać, żeby zbierać pieniądze:

Chcesz zobaczyć, jak ze stworzeniem ciekawego opisu poradzili sobie inni organizatorzy zrzutek? Sprawdź: #HOSPICJOWÓZ, zrzutka na płytę zespołu Hajda Banda, BohaterON - pomoc dla powstańców

Ten artykuł pozwoli Ci dobrze zacząć zbierać. Przy małej akcji, na kilka tysięcy złotych, te wskazówki, zaangażowanie znajomych i lokalne nagłośnienie zrzutki powinny Ci wystarczyć. Jeśli chcesz zebrać setki tysięcy - skorzystaj z rad Dominiki, która jako pierwsza zebrała milion na zrzutka.pl! A to była dopiero połowa celu, który osiągnęła.

Przestań się wahać - zacznij zbierać!!

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najnowsze wpisy co dwa tygodnie na swojego maila!



Facebook Twitter