Spektakl "Ostatnie kuszenie Chrystusa" - Teatr74
Spektakl "Ostatnie kuszenie Chrystusa" - Teatr74
Our users created 1 226 307 fundraisers and raised 1 348 430 014 zł
What will you fundraise for today?
Description
Krakowski Teatr74 powstał w październiku 2014 roku jako Sekcja Inscenizacyjna Koła Naukowego Teatrologów UJ. Pierwsze spektakle zespołu powstawały i były pokazywane w sali teatralnej Wydziału Polonistyki UJ przy ulicy Gołębiej 20. Tam, w pierwszym roku działalności Teatru odbyły się premiery dwóch autorskich spektakli Błażeja Tokarskiego: „joanny głosów ziemi” i „Świętego Byka”. W kolejnym sezonie Teatr74 przeniósł się do Klubu pod Jaszczurami i Warsztatu na Zabłociu, gdzie powstały spektakle: „Niebezpieczne związki. Schodzenie”, „Infantka” oraz „faustyna.głosy nieba”. Od sierpnia 2016 roku zespół działa jako stowarzyszenie. W kolejnych latach powstały spektakle "Atlantyda", "Elektra", "Zbrodnie Miłości", "Trupojady" oraz "Hamlet: Lepsze jutro było wczoraj".
Teatr74 początkowo tworzony był przez studentów Wiedzy o Teatrze. Miejsce to zrzesza twórców z różnych środowisk i z różnym doświadczeniem życiowym oraz artystycznym i obecnie jest teatrem profesjonalnym.
Zespół ma formułę otwartą, jest grupą ludzi, których połączyło wspólne myślenie o teatrze jako o miejscu osobnym, tajemniczym i świętym, w którym może dokonać się to, co w normalnym życiu jest nie do pomyślenia. Miejsca, w którym wszystko może się zdarzyć i w którym można starać się mówić o rzeczach niemożliwych do wypowiedzenia.
Wybrane recenzje dotychczasowych spektakli zespołu:
https://kulturanacodzien.pl/2019/05/17/recenzja-trupojadow/
https://kulturanacodzien.pl/2019/10/19/recenzja-hamleta-teatru-74-krakow/
http://teatralny.pl/recenzje/tropem-pasoliniego,1624.html
Przygotowywany obecnie spektakl "Ostatnie kuszenie Chrystusa" na podstawie prozy Nikosa Kazantzakisa, stanowi nowe otwarcie w działalności zespołu. Zwracamy się do Państwa o wsparcie nas, w procesie jego tworzenia. Dzięki Wam będziemy mogli zapewnić doskonalsze doświadczenie teatralne naszym widzom.
Premiera spektaklu odbędzie się już wkrótce - 2 października 2020 roku - w Warsztacie na krakowskim Zabłociu. Z repertuarem Teatru74, w tym terminami kolejnych pokazów spektaklu można zapoznawać się na bieżąco na stronie zespołu na Facebooku (https://www.facebook.com/teatr74)
Wspólnym tematem wszystkich dotychczasowych spektakli pozostaje relacja jednostki z tym co święte i jej walka o zachowanie własnej tożsamości wobec okoliczności ją przerastających.
Kluczową rolę odgrywa tu refleksja na temat ofiary przebłagalnej i badanie kondycji człowieka, który poświęca samego siebie w imię tego, w co wierzy. Ofiara angażuje wszystkie elementy człowieczeństwa – zarówno to co racjonalne i irracjonalne, cielesne i duchowe. Istotny jest również kontekst relacji człowieka z mitem i jego z góry przegranej pozycji w starciu z nim. Bohaterkami Teatru74 są zwykle kobiety nie potrafiące uporać się z tym, że ich osobiste doświadczenie zostało przykryte legendą, którą się stały, bądź szukające ucieczki od własnej nieznośnej kondycji w przestrzeni mitu. W obrębie uruchomionej w spektaklach rytualnej gry, którą podejmują postaci, ich tożsamość staje się rozproszona i niepewna, przez co możliwa jest ekstaza w której – jak pisał Pasolini – powoli znika świat i objawia się Bóg. Konsekwencją tych założeń jest proces wypracowywania specyficznej dla Teatru74 metody aktorskiej, dążącej do rozpoznania tych rejonów psychiki, które ujawniają się tylko w sytuacjach ekstremalnych, takich jak skrajne cierpienie, erotyczne uniesienie czy religijny trans.
Celem Teatru74 jest nieustanny rozwój i poszerzanie spektrum zainteresowań twórczych. W ostatnim czasie dla jego twórców coraz istotniejszym tematem staje się przemoc i opresja władzy, które jednocześnie ograniczają i niszczą człowieka, ale i stają się elementem niezbędnym dla jego stopniowego, duchowego wyzwolenia.
"Świat oszalał. Wojny, nienawiść, nędza, głód, choroby, kryzys relacji międzyludzkich, niemożność odnalezienia porozumienia z drugim człowiekiem – skala i natężenie problemów z jakimi zmuszeni są mierzyć się ludzie zdaje się nie mieć precedensu we wcześniejszych epokach. Czy Bóg zapomniał o swoim ludzie? Wszyscy wypatrują nadejścia Mesjasza. Zbawcy – tego, który położy kres niedoli i da ludziom wszystko to, czego pragną. Może więc proroctwa i święte księgi nas oszukały? A może Chrystus jest między nami i myśmy go nawet nie zauważyli? Co jeśli ten, na którego czekamy i którego nam obiecano okaże się rozczarowujący? Co jeśli nie będzie miał mocy potrzebnej, by spełnić dane nam przez proroków obietnice?
Gdzieś na marginesie wielkich wydarzeń i wszechogarniającej rozpaczy mas, w małym mieszkanku mężczyzna – dzielnie wspierany przez cierpliwą i wyrozumiałą małżonkę – prowadzi własną walkę. Pisarz – wybitny literat, wysmakowany esteta i wszechstronny erudyta – musi zmierzyć się z najważniejszym zadaniem w życiu: musi stworzyć Mesjasza, który wyzwoli ludzi i da im wiekuiste szczęście. Będzie musiał zapłacić za to jednak wysoką cenę.
Ale czy na pewno? A może on tylko bawi się pradawnym mitem, karmiąc własną megalomanię kosztem wszystkich innych, tylko nie siebie? Zaciąga ogromny dług, o którym doskonale wie, że nigdy nie będzie musiał go spłacić? Bezkarnie przeżywa nieswoje żywoty, dokonuje cudzych zbrodni, kocha kradzioną miłością i pożąda pożyczonym pożądaniem, wiedząc doskonale, że nigdy nie przyjdzie mu za nic zapłacić?
W zupełnie niedostępnym sobie świecie nędzy i braku perspektyw pisarz poszukuje źródeł inspiracji: młoda dziewczyna rezygnuje z własnych marzeń by zajmować się osieroconym rodzeństwem, nieszczęśliwa staruszka prowadzi smutne życie zajmując się sparaliżowanym mężem i chorym psychicznie synem, najpiękniejsza kobieta we wsi próbuje uwolnić się od nieszczęśliwej miłości podejmując pracę prostytutki, zagubiony chłopak decyduje się na kolaborację z okupantem i wspieranie tegoż w zabijaniu swoich własnych rodaków..."
W autorskim spektaklu Błażeja Tokarskiego inspirowanym „Ostatnim kuszeniem Chrystusa”, „Grekiem Zorbą” i „Chrystusem ukrzyżowanym po raz wtóry” Nikosa Kazantzakisa oraz filmem „La ricotta” Piera Paolo Pasoliniego, wystąpią:
Stanisław Chucher
Jan Dominik
Michał Iwanicki
Konrad Kozior
Patrycja Król
Ludwik Leśniewski
Linda Maciejowska
Wojciech Matusik
Małgorzata Niemiec
Dominika Sułtan
Jakub Warzocha
Twórczość Nikosa Kazantzakisa staje się dla powracającego na scenę zespołu Teatru74 pretekstem do badania granic artystycznej ekspresji i niebezpieczeństw jakie czyhają na człowieka podejmującego się próby stworzenia dzieła sztuki. Pytania o odpowiedzialność artysty wobec nie tylko jego odbiorców, ale i źródeł inspiracji oraz samego świata, który powołuje do życia w swoim procesie twórczym dominują w najnowszym spektaklu krakowskiej grupy nad zaczerpniętą z kontrowersyjnej powieści greckiego pisarza przewrotną reinterpretacją biblijnej historii.
Z góry dziękujemy za wszystkie wpłaty i - rzecz jasna - do zobaczenia w teatrze!
There is no description yet.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.
Offers/auctions 6
Buy, Support.
Buy, Support. Read more
Created by Organiser:
10 zł
20 zł
Sold: 1
50 zł
Sold: 2
100 zł
Sold: 1