Wolontariat pracowniczy w Polsce przynosi mierzalne korzyści małym i ogromnym firmom. Rynkowi giganci, jak IKEA, Żabka, LPP czy L’Oréal już dawno docenili jego wpływ na zadowolenie pracowników, PR firmy czy lokalne środowisku. Nie marnuj potencjału drzemiącego w Twoich zasobach ludzkich - poznaj lepiej wolontariat pracowniczy oraz narzędzia, z którymi akcja charytatywna będzie dziecinnie prosta!
Czym jest wolontariat pracowniczy?
Wolontariat pracowniczy to działania, które polegają na inicjowaniu i wspieraniu przez pracodawcę działalności społecznej pracowników. Pracownicy-wolontariusze świadczą różnego rodzaju prace, wykorzystując swoje umiejętności i zdolności, natomiast pracodawca umożliwia i wspiera podejmowanie takich inicjatyw. Przykłady wolontariatu pracowniczego można mnożyć: od zbiórek pieniędzy, przez organizację charytatywnych eventów po wspieranie przez pracodawcę inicjatywy oddawania krwi. Każda firma znajdzie coś dla siebie!
Prawo nie określa jednoznacznie zasad wolontariatu pracowniczego, gdyż nie istnieje dedykowana mu ustawa, a same działania pracowników przybierają różnorodne formy. Ogólne regulacje prawne dotyczące wolontariatu, czyli ochotniczej i nieodpłatnej działalności wolontariuszy, zostały wprowadzone ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003r, Nr 96, poz.873 z późn. zm.). Jednocześnie, z uwagi na nieco odmienny charakter wolontariatu pracowniczego, odpowiednie zastosowanie znajdują również ogólnie obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy zawarte w kodeksie cywilnym, a w określonych sytuacjach prawnych także przepisy kodeksu pracy. Jeśli wolontariat pracowniczy ma charakter zbiórki publicznej, czyli zbiórki pieniędzy lub darów prowadzonej w miejscu publicznym, podlega regulacjom zawartym w ustawie o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. Dz.U. 2014 poz. 498 z późn. zm.).
Znając ogólny zarys zagadnienia, możemy przejść do konkretów:
Jakie mogą być formy wolontariatu pracowniczego?
Z punktu widzenia pracodawcy, wolontariat pracowniczy może przybrać jedną z sześciu form:
- Oddelegowanie - pracownicy mogą zostać wydelegowani do podjęcia określonego zadania lub nawet pełnoetatowej pracy w organizacji społecznej. Czas takich działań może się to wahać od jednego dnia nawet do roku lub dłużej. Standardem powszechnym w Polsce jest kilka dni na takie działania, w niektórych przypadkach dostępnych także jako określona liczba godzin, którą pracownik może podzielić między pracę a wolontariat.
- Wolontariat oparty na umiejętnościach (w tym działania pro bono) - w wolontariacie tym pracownicy wykorzystują swoje specyficzne umiejętności, kompetencje lub wiedzę. W Polsce aktywności te funkcjonują jako “wolontariat kompetencyjny”, czyli taki, w którym pracownik wykorzystuje swoje kompetencje - zarówno zawodowe, jak i te, które nabył poza pracą, a które mogą wiązać się z jego pasjami czy hobby.
- Wolontariat osobisty - to każda indywidualna, nieodpłatna działalność prowadzona na rzecz społeczności, zorganizowana lub prowadzona z inicjatywy własnej pracowników, ale w jakiś sposób wspierana przez pracodawcę. W wolontariacie indywidualnym pracodawca wspiera aktywności podejmowane poza czasem pracy przez pracowników, którzy podejmują je, nie wiążąc ich w żaden sposób z praca i pracodawcą. Stają się one częścią wolontariatu pracowniczego wtedy, kiedy z jednej strony pracodawca oferuje wsparcie dla takich działań pracownika, a z drugiej pracownik decyduje się z tego wsparcia skorzystać.
- Wolontariat zespołowy - opiera się na grupie wolontariuszy, która pracuje razem, aby osiągnąć określone korzyści dla społeczności. Jest też najpopularniejszą formą wolontariatu pracowniczego w Polsce. Pracodawca często inicjuje taki wolontariat w formie konkursu, wspierającego grantami działania swoich pracowników. Pracownicy mają wtedy czas na stworzenie swojego zespołu, ustalenie tego co i jak chcą robić oraz na podjęcie współpracy z partnerem społecznym. Jedną z form wolontariatu zespołowego jest wolontariat rodziny, który do grupy wolontariuszy dopuszcza także osoby nie zatrudnione bezpośrednio przez pracodawcę, najczęściej właśnie rodziny i znajomych wolontariuszy. Takie rozwiązanie gwarantuje dodatkowe ręce do pracy, szczególnie w małych zespołach pracowniczych, ale także nie zmusza wolontariuszy do czasami trudnych wyborów, pomiędzy działaniem społecznym a spędzaniem czasu z rodziną, szczególnie kiedy działania te są realizowane poza godzinami pracy lub w dni wolne. Wolontariatem zespołowym są też wszystkie akcje społeczne organizowane dla pracowników podczas wyjazdów szkoleniowych, planistycznych czy integracyjnych. Jedną z form wolontariatu zespołowego, która jeszcze nie zadomowiła się w Polsce, jest współpraca wolontariuszy z kilku firm w jednym działaniu.
- Zbiórki pracownicze - mogą być realizowane jako zbieranie funduszy lub darów rzeczowych. Wsparcie pracodawcy w tym wypadku może przybierać formę bierną, kiedy pracodawca pozwala pracownikom na przygotowanie i przeprowadzenie takiej zbiórki na terenie zakładu pracy, ale za wszystko odpowiedzialni są jej organizatorzy, lub czynną, kiedy aktywnie włącza się w zbiórkę, wykorzystuje kanały komunikacji wewnętrznej do jej promocji, a nierzadko dokłada się do niej finansowo lub rzeczowo. Organizatorzy takiej zbiórki, osoby aktywnie włączające się w jej promowanie, zbieranie darów, ich przechowywanie, przekazanie i rozliczenie zbiórki, jak najbardziej są w tym przypadku wolontariuszami. Wolontariuszami nie będą jednak osoby, które włączają się w zbiórkę przekazując na nią fundusze lub dary rzeczowe.
- Mentoring i inne wsparcie indywidualne - mentoring jest jeszcze rzadko spotykaną w Polsce formą wsparcia, ale jest obecny jako działanie w niektórych podmiotach. Może obejmować porady zawodowe lub programy, w ramach których pracownik pracuje z inną osobą w regularnych odstępach czasu. W Polsce nie jest utożsamiany z wolontariatem pracowniczym, a jeżeli już się pojawia, to jako forma wolontariatu kompetencyjnego.
Jakie korzyści niesie ze sobą wolontariat pracowniczy?
Korzyści z wolontariatu czerpią nie tylko beneficjenci podjętych działań, ale również pracownicy jak i sama organizacja:
Działaj z nami!
Jeśli czujesz, że Twoja firma to idealne miejsce na podjęcie wolontariatu pracowniczego, zobacz, co możemy Ci zaoferować! W zrzutka.pl od 10 lat zajmujemy się zbieraniem pieniędzy na małe i wielkie cele. Pomożemy Ci ustrukturyzować i transparentnie przeprowadzić każdą zbiórkę - zawsze za darmo bez prowizji! Poznaj nasze narzędzia:
- Zwykłą zrzutkę zorganizujesz osobiście, w kilka minut i na dowolny cel. Możesz zbierać dla siebie lub dla określonego beneficjenta - w tym przypadku pamiętaj, żeby uzyskać jego zgodę. Zwykłe zrzutki często są organizowane przy okazji świątecznych akcji charytatywnych, eventów lub Szlachetnej Paczki. Dają dużą swobodę i pole do kreatywnych popisów!
- Zrzutka patronowana to narzędzie, które pozwoli Ci zebrać pieniądze dla Organizacji Pożytku Publicznego z naszego Katalogu Patronów. Zakłada się ją tak, jak zwykłą zrzutkę, z tą różnicą, że zrzutka patronowana jest widoczna w naszym katalogu dopiero po akceptacji patrona, a zebrane środki można wypłacić tylko na jego konto. Kliknij tu i dowiedz się więcej na temat zrzutek patronowanych
- Skarbonka to bardzo proste w obsłudze narzędzie, służące do wspierania już istniejących zrzutek. Jej założenie nie wymaga rejestracji, a wszystkie zgromadzone w niej środki zasilają saldo zrzutki, dla której została utworzona. Kliknij tu i dowiedz się więcej o Skarbonkach
- Oferty/licytacje pozwalają na wystawienie przedmiotów, multimediów czy wirtualnych cegiełek na sprzedaż. Ta funkcjonalność pozwoliła na zaangażowanie się środowiska hotelarskiego w zbiórkę dla Laury Szałek - 100% przychodu ze sprzedaży przekazanych voucherów trafiło do rodziców dziewczynki. Dowiedz się więcej o ofertach/licytacjach lub zainspiruj się pomysłami innych organizatorów
- Karta wpłatnicza to dużo bardziej poręczny i bezpieczny zamiennik dla klasycznej puszki podczas zbiórki prowadzonej w terenie. Każda karta jest połączona z konkretną zrzutką i nie da się za jej pomocą dokonać płatności czy wypłacić środków. Wpłacający przykłada do karty telefon lub skanuje umieszczony na niej kod QR i w kilka sekund dokonuje płatności. Dowiedz się więcej o kartach wpłatniczych
Chcesz skorzystać ze zrzutki, ale nie wiesz, która opcja będzie dla Ciebie najlepsza? Potrzebujesz inspiracji? A może chcesz zostać jednym z partnerów naszej fundacji? Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dobrać najlepsze narzędzia i przeprowadzić akcję charytatywną z sukcesem!
Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najnowsze wpisy co dwa tygodnie na swojego maila!