Czas zmierzyć się z polaryzacją w mediach w Polsce
Czas zmierzyć się z polaryzacją w mediach w Polsce
Support your passion. Regularly.
Description
Dzień dobry,
dziękuję, że kliknęłaś/kliknąłeś w link prowadzący do tej informacji. Oznacza to, że prawdopodobnie zaliczasz się do osób, którym polaryzacja w mediach w Polsce przeszkadza. Być może doświadczasz na co dzień w swoim najbliższym otoczeniu kłótni, sporów i nadmiaru emocji. A może nieobce jest Ci uczucie rozdrażnienia, które pojawia się po obejrzeniu niektórych telewizyjnych programów informacyjnych.
Czy wiesz, że niektóre media celowo pogłębiają podziały w społeczeństwie, stosując do tego specjalne techniki, np. szukanie „kozła ofiarnego”, wzbudzanie poczucia zagrożenia u odbiorcy czy stosowanie nadmiernie emocjonalnego języka.
Chciałbym Ci przybliżyć moją propozycję projektu, dzięki któremu możemy dosłownie i w przenośni „zmierzyć się” z polaryzacją w mediach w Polsce.
Dosłownie - bo wiele osób pewnie się zgodzi, że powinniśmy jako społeczeństwo zacząć przeciwdziałać polaryzacji.
W przenośni - gdyż nie przez przypadek użyłem słowa „zmierzyć”. Chciałbym zaproponować przygotowanie i przeprowadzenie badania medioznawczego, którego wyniki wskażą, w jakim stopniu media w Polsce stosują polaryzację.
Kilka zdań o moich badaniach dotyczących mediów
Nazywam się Rafał Przech. Jestem specjalistą i trenerem w zakresie komunikacji społecznej oraz medioznawcą. W ostatnich dwóch latach zrealizowałem pod marką PRESSKADRA trzy badania dotyczące bezstronności telewizyjnych programów informacyjnych w Polsce. Więcej informacji na mój temat znajdziesz w końcowej części tego opisu.
Wyniki moich badań były publikowane w mediach branżowych i w ogólnopolskich serwisach informacyjnych. Często artykuły przygotowane na podstawie raportów z badań wywoływały burzliwe dyskusje w sieci i były okazją do zwrócenia uwagi na problem stronniczości niektórych programów informacyjnych.
LINK: https://presskadra.pl/presskadra-w-mediach-i-w-sieci
Nowy projekt – badanie poziomu polaryzacji w mediach
Obecnie chciałbym rozpocząć nowy rodzaj badania, który dotyczyłby pomiaru poziomu polaryzacji w mediach w Polsce.
Badanie chciałbym rozpocząć od głównych wydań telewizyjnych programów informacyjnych, które mają znaczący wpływ na opinię publiczną:
- „Fakty” TVN,
- „19.30” TVP,
- „Wydarzenia” Polsat
- „Dzisiaj” TV Republika
Dzięki badaniu odbiorcy mediów Polsce dowiedzą się, które telewizyjne programy informacyjne w Polsce są najbardziej polaryzujące, czyli mają największy odsetek materiałów o narracji, która może powodować pogłębianie się podziałów i konfliktów społecznych.
Badanie będzie realizowane zgodnie z metodami medioznawczymi. Klasyfikacji materiałów będę dokonywał na podstawie analizy jakościowej w oparciu o klucz kategoryzacyjny.
Jeśli przekonałem Cię, że warto włączyć się w działania, które będą przyczyniać się do ograniczania polaryzacji w mediach, zapraszam Cię do wsparcia zbiórki społecznościowej na projekt medioznawczy „Czas zmierzyć się z polaryzacją w mediach w Polsce”.
Podana w zrzutce kwota 8500 złotych wystarczy na pokrycie badania głównych wydań czterech telewizyjnych programów informacyjnych w okresie miesiąca.
Jeśli środki ze zrzutki byłyby wyższe niż miesięczna kwota w zrzutce, nadwyżkę środków przeznaczę na rozszerzenie ich na kolejne programy informacyjne np. „Informacje dnia” w Telewizji Trwam. W przyszłości mógłbym rozszerzyć badania również na inne media: radio, prasę drukowaną i portale internetowe.
Badanie będzie oparte na nowatorskiej metodzie badawczej. Kluczowe będzie w jakim stopniu dany program stosuje polaryzację w swoich informacjach a nie to dla której strony sceny politycznej jest bardziej przychylny. Ponadto wyniki badań będą bardzo przystępne i dlatego ich moc oddziaływania na opinię publiczną może być znacząca.
W czym może pomóc badanie polaryzacji w mediach?
W mojej ocenie badania dotyczące polaryzacji mogą odegrać podobną rolę jak dotychczasowe badania na temat poziomu stronniczości. Publikacje które pojawią się w mediach i w sieci po udostępnieniu raportów z badania będą stanowiły dobrą formę masowej edukacji medialnej.
Poprzez te badania możemy również zacząć oddziaływać bezpośrednio na media. Osiągając większy poziom wiedzy na temat poziomu polaryzacji w mediach Polsce i wskazując poprzez wyniki badania konkretne nazwy redakcji, które nadmiernie wykorzystują te techniki, możemy przyczynić się do ograniczenia tego szkodliwego dla społeczeństwa zjawiska.
Dlaczego tak się stanie? Po pierwsze w mojej ocenie każdy profesjonalny dziennikarz informacyjny będzie unikał podejmowania pracy w redakcji, która znajdzie się w czołówce mediów o najwyższym poziomie polaryzacji w publikacjach. Po drugie poważni reklamodawcy nie będą zainteresowani zamawianiem reklam w mediach, których wysoki poziom polaryzacji jest potwierdzony w badaniach medioznawczych, co równocześnie przekładałoby się na niższy poziom wiarygodności.
Jak będą funkcjonować media w Polsce za kilka lat?
Odpowiedź na to pytanie zależy w dużej mierze od tego, czy jako odbiorcy mediów zaczniemy przeciwdziałać wysokiej polaryzacji niektórych programów informacyjnych oraz innych redakcji. Jeśli nie zrobimy nic, to nie spodziewajmy się, że nastąpią jakiekolwiek zmiany.
Mam nadzieję, że to badanie przyczyni się do ograniczenia poziomu polaryzacji w mediach w Polsce i umocnienia takich standardów dziennikarskich jak: bezstronność, rzetelność i wiarygodność. Dzięki temu jest szansa, że zmniejszy się poziom negatywnych skutków polaryzacji: kłótni, sporów i podziałów w naszych rodzinach i środowiskach oraz pogarszania samopoczucia i wzbudzania niepokoju u odbiorców mediów.
Zapraszam Cię do dołączenia do grona osób, które chcą zmierzyć się z polaryzacją w mediach w Polsce. Twoje wsparcie może być anonimowe, gdyż nie musisz podawać na stronie zrzutki swoich danych osobowych. Możesz również włączyć się oficjalnie w przeciwdziałanie polaryzacji np. udostępniając w przyszłości wyniki badań w mediach społecznościowych.
Dziękuję za zainteresowanie moją propozycją :)
Rafał Przech
Więcej informacji o mnie:
Rafał Przech – medioznawca, specjalista i trener w zakresie komunikacji społecznej.
W trakcie studiów historycznych w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim obronił pracę magisterską z zakresu prasoznawstwa. Prowadzi badania medioznawcze dotyczące bezstronności i polaryzacji w dziennikarstwie informacyjnym.
Założyciel startupu PRESSKADRA, w ramach którego prowadzi warsztaty z edukacji medialnej i cyfrowej. W 2023 r. zorganizował ogólnopolski konkurs dla młodzieży „Złote zasady świadomego i bezpiecznego korzystania z mediów i Internetu”.
W działaniach edukacyjnych i badawczych wykorzystuje również doświadczenia z okresu 10 lat pracy w obszarze komunikacji społecznej i PR oraz wiedzę, którą zdobył w trakcie nauki w Podyplomowym Studium Public Relations SGH.
Lubi patrzeć na media z perspektywy odbiorcy i medioznawcy, chociaż docenia, że w okresie studiów mógł poznawać media także od środka, pracując jako reporter w Radiu Plus Lublin.
There is no description yet.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.
Create a tracking link to see what impact your share has on this fundraiser.