Jak zacząć?

Zdjęcie główne zrzutki - przyciągnij uwagę!

Postaraj się nie korzystać ze zdjęć dostępnych w internecie - szczególnie w przypadku zbiórek charytatywnych, ale też i tych z innych kategorii. Spróbuj wykonać je sam. Takie zdjęcie na pewno będzie bardziej przyciągać uwagę. Może masz znajomych, którzy chętnie pomogą Ci w wykonaniu fotografii?

Pamiętaj, żeby dodać takie zdjęcie, które będzie dobrze pasować do wymiarów pola. Udostępnij zrzutkę - sprawdź czy wtedy też dobrze się wyświetla. Unikaj dodawania zdjęć pionowych, a już na pewno takich, które są obrócone. Chyba nie chcesz, aby ktoś skręcił sobie kark? :)

Jaki tytuł nadać zrzutce?

Przy zakładaniu własnej zbiórki zapewne zastanawiasz się, jaki tytuł jej nadać. Przedstawimy Ci kilka rad, które zapewne przyciągną nieco uwagi do Twojej zrzutki - szczególnie przy jej udostępnianiu.

Tytuł musi zachęcać

Przede wszystkim musisz dokładnie wiedzieć, na co chcesz zebrać środki. Tytuł: “Na leczenie i rehabilitację” dobrze przedstawi cel zrzutki, ale nie będzie zachęcający. Zrzutka musi zaprosić do jej odwiedzenia już na tym etapie. W przypadku zrzutek charytatywnych wspomnij o osobie, dla której zbierane są środki i jej chorobie. W przypadku zbiórek na projekty lub potrzeby warto, aby tytuł był skierowany wprost do osoby czytającej.

Pamiętaj, aby odejść od sztampowych i nudnych rozwiązań. Postaraj się wymyślić coś, co przykuje uwagę - może coś z humorem?

Krótki i zwięzły

Pamiętaj, że jest to zbiórka internetowa. Wiąże się to z koniecznością udostępniania jej. Tytuł zrzutki musi być krótki - tak, żeby osoba przeglądająca np. portal społecznościowy, zdążyła go przeczytać podczas szybkiego przewijania w dół. Być może właśnie dzięki temu zatrzyma się na niej lub przesunie stronę z powrotem i wesprze Twoją zbiórkę.

Jaki zatem ma być tytuł?

Sprawdźmy kilka najpopularniejszych tytułów zrzutek i spróbujmy wymyślić coś lepszego:

  • “Na leczenie i rehabilitację” - czy taki tytuł zachęca Cię do kliknięcia? “Pomóż wygonić raka!” brzmi znacznie lepiej! Ponadto, czytający ma wrażenie, że ta wiadomość jest skierowana właśnie do niego.
  • “Na marzenia” - cóż, marzenia ma każdy. Ale niektóre są na tyle ciekawe, że również inni chętnie je wesprą. Poinformuj odbiorcę, z czym związane są Twoje. Spróbuj wybrać słowa rymujące się lub takie, które powodują uśmiech na twarzy, np. “Kopsnij złotówkę na nową motorówkę!” - prawda, że lepiej?
  • “Na remont” - spróbuj opisać to nieco bardziej szczegółowo, stworzyć swój unikalny tytuł. Zrzutek na remont jest wiele - duża część ma taką samą nazwę. Nie pozwól, by zginęła w gąszczu pozostałych. “Nowa kuchnia na wspólne śniadania” - brzmi nieco lepiej!

Co umieścić w opisie zrzutki?

Opis to kluczowy element zbiórki. Warto spędzić nad nim więcej czasu, gdyż prawidłowo sporządzony tekst może wpłynąć na udostępnienia.

W krótkim opisie zamieść kilka słów o tym, na co jest zbiórka. Nie rozpisuj się - dwa, maksymalnie trzy zdania wystarczą. Jeśli chcesz możesz pominąć tę sekcję.

Co natomiast z głównym opisem?

Więcej zdjęć, mniej tekstu

Przede wszystkim musisz pamiętać, że zdecydowaną większą część populacji stanowią wzrokowcy. Większą uwagę przykują barwne zdjęcia niż ściana tekstu. Postaraj się, aby tekst krótko i zwięźle opisywał cel i (zależnie od rodzaju zrzutki) Twoją sytuację. Nie wchodź w szczegóły - być może dla Ciebie ważne jest napisanie wszystkiego, co siedzi w Twojej głowie, jednak uwierz nam na słowo - odbiorcy nie lubią długich tekstów.

Plusów zdjęć jest dużo - najważniejsze jest jednak to, że zdjęcia podnoszą wiarygodność zrzutki. Nawet jeśli posiadasz ikonę potwierdzającą wiarygodność (w przypadku zbiórek charytatywnych) to dodanie zdjęć sprawi, że wpłacjący poczuje większą pewność. Sprawi, że pozna Cię nieco lepiej.

Poprawność gramatyczna i ortograficzna

Zadbaj o ortografię i interpunkcję. O wiele łatwiej czyta się tekst, który ma przecinki i kropki w odpowiednich miejscach. Błędy ortograficzne potrafią bardzo razić w oczy i utrudniać odbiór tekstu - sprawdź kilka razy czy żadne nie wkradły się do Twojego opisu. Pamiętaj też o używaniu akapitów - dłuższe fragmenty możesz przeplatać zdjęciami.

Bądź szczery!

Powiedz wprost czego potrzebujesz i jaka jest Twoja historia. Wyjaśnij, na co dokładnie zostaną wydane zebrane pieniądze. Nie zapominaj, że kłamstwo ma krótkie nogi - nie podawaj niestworzonych historii. Wpłacający na pewno docenią szczerość. Jeśli postanowisz minąć się z prawdą, a ktoś to wykryje, to możesz być pewien, że zrzutka nie będzie mieć już takich samych szans na sukces. Ponadto, oszustwo może zostać zgłoszone do organów ścigania, a Ty odpowiesz za wszystko karnie. Warto? Z pewnością nie :)

Powyższe rady pomogą Ci w Twojej drodze do sukcesu. Więcej rad na temat samej edycji zrzutki znajdziesz tutaj. Do dzieła!