W obliczu tragedii trudno jest planować działania charytatywne. Nic zatem dziwnego, że osoby dotknięte trudną sytuacją losową, jak choroba czy pożar, przy organizacji zbiórek pieniędzy chętnie korzystają z pomocy przyjaciół, rodziny a także innych podmiotów. Niestety, historia pokazuje, że Organizatorzy zbiórek dla osób trzecich nie zawsze mają czyste intencje. Zobacz, jak z pomocą zrzutka.pl możesz uniknąć takiej sytuacji.
Co powinno wzbudzić Twoją czujność? Przede wszystkim niejasna, zawiła komunikacja z Organizatorem zrzutki i zniechęcanie Cię do kontaktu z naszym Działem Obsługi Klienta. Jedno zasadne zgłoszenie wystarczy, żebyśmy zablokowali możliwość wypłaty pieniędzy ze zrzutki i wdrożyli procedury weryfikacyjne, które udaremniły już niejedną próbę nadużycia zaufania naszych Użytkowników. Dlatego jeśli ktoś ewidentnie próbuje wprowadzić Cię w błąd przez udzielanie nieprawdziwych bądź niepełnych informacji, unika kontaktu z Tobą lub podszywa się pod pracownika portalu, podejmij działania opisane w tym artykule.
Dużo łatwiej jest zapobiec oszustwu niż odzyskać wypłacone przez Organizatora pieniądze. Zatem w jaki sposób nieuczciwy Organizator będzie się starał utrudnić Beneficjentowi kontakt z nami? Jak rozpoznać maila od pracownika serwisu zrzutka.pl? Co możesz zrobić, gdy działania Organizatora zrzutki zaczną wzbudzać Twój niepokój? Wszystkiego dowiesz się z dzisiejszego wpisu.
Jak wygląda kontakt z Działem Obsługi Klienta serwisu zrzutka.pl?
Przede wszystkim wszyscy pracownicy portalu posługują się adresami mailowymi w domenie @zrzutka.pl. Nikt z nas nie napisze do Ciebie maila w sprawie Twojej zrzutki z adresu kończącego się domeną @gmail.com, @wp.pl, @interia.pl ani żadną inną. Dlatego zawsze zwracaj uwagę na adres nadawcy wiadomości mailowej, podającego się za naszego pracownika. Jeśli nie kończy się na @zrzutka.pl, to z pewnością nie jest to osoba pracująca w zrzutka.pl!
Aby skontaktować się bezpośrednio z naszym Działem Obsługi Klienta, skorzystaj z formularza kontaktowego. Jeśli posiadasz konto w serwisie zrzutka.pl, zaloguj się - to ułatwi obsługę Twojego zgłoszenia. Niestety, ze względu na obowiązującą nas jako krajową instytucję płatniczą tajemnicę zawodową dostawcy usług płatniczych nie będziemy mogli udzielić Ci szczegółowych informacji na temat postępu weryfikacji czy salda zrzutki. Możemy jednak poinformować, czy kontaktująca się z Tobą osoba naprawdę jest pracownikiem zrzutka.pl.
Nieuczciwi Organizatorzy chwytają się różnych metod w celu opóźnienia lub udaremnienia kontaktu Beneficjenta z naszym Działem Obsługi Klienta. Podszywanie się pod pracownika portalu to tylko jedna z nich - przejdź dalej i dowiedz się, na co jeszcze należy zwracać szczególną uwagę.
W jaki sposób mogę zweryfikować wysokość salda zrzutki?
Zrealizowanie wypłaty ze zrzutki nie zmienia jej publicznego salda. W widoku zrzutki zobaczysz tylko informację o tym, ile środków udało się łącznie zebrać. Faktyczna kwota dostępna na indywidualnym rachunku zrzutki jest widoczna tylko dla Organizatora zrzutki i dla nas.Jak wspominaliśmy wyżej, nie możemy udzielić Beneficjentowi informacji na temat ilości środków faktycznie znajdujących się na indywidualnym rachunku zrzutki. Jako dostawca usług płatniczych zawieramy umowę z Organizatorem zbiórki, a nie z jej Beneficjentem. Nie oznacza to jednak, że musisz w tej kwestii polegać wyłącznie na słowie Organizatora - możesz poprosić go o przedstawienie stosownego zaświadczenia.
Organizator zrzutki może w każdej chwili bezpłatnie pobrać “Zaświadczenie o saldzie na rachunku zrzutki”. Ilość możliwych pobrań tego dokumentu jest nielimitowana. Zaświadczenie można pobrać zarówno dla zrzutki trwającej jak i zakończonej, zablokowanej, a nawet usuniętej.
Aby pobrać zaświadczenie, wystarczy wejść w zakładkę “Moje zrzutki” i kliknąć opcję “Pobierz zaświadczenie o saldzie do wypłaty” pod odpowiednią zrzutką:
W zakładce “Moje zrzutki” domyślnie wyświetlają się zrzutki o statusie “aktywne”. Aby zobaczyć zrzutki zakończone lub usunięte, wystarczy odpowiednio przełączyć filtr w prawym, górnym rogu:
Tak wygląda przykładowe zaświadczenie o saldzie na rachunku zrzutki:
Zaświadczenie zawiera datę i godzinę wygenerowania dokumentu, imię i nazwisko Organizatora, link do zrzutki oraz informację o wysokości salda. Dzięki temu możesz z łatwością zweryfikować słowa organizatora zbiórki. Pamiętaj, że Organizator może najpierw wygenerować zaświadczenie, a dopiero potem dokonać wypłaty ze zrzutki - zawsze dokładnie sprawdzaj datę i godzinę wygenerowania dokumentu, umieszczone w prawym, górnym rogu. Jeśli wygląd zaświadczenia, które przedstawił Ci organizator, budzi Twoje wątpliwości możesz porównywać je z powyższym wzorem i skontaktować się z nami, jeśli coś jest nie tak.
Co mogę zrobić, jeśli uważam, że Organizator zrzutki nie jest ze mną szczery?
Po zalogowaniu lub założeniu konta w serwisie zrzutka.pl wejdź na zrzutkę, która została dla Ciebie zorganizowana i skorzystaj z opcji “zgłoś nadużycie”:
Treść zgłoszenia powinna zawierać:
- informację, że jesteś Beneficjentem tej zrzutki;
- argumenty świadczące o nadużyciu - sprawdź, co warto zgłaszać;
- materiały, które pozwolą nam na szybsze i efektywniejsze podjęcie stosownych działań - np. zrzuty ekranu korespondencji z Organizatorem, linki do materiałów potwierdzających jego niedozwolone działania, inne dokumenty (np. medyczne, sądowe) identyfikujące Beneficjenta (występującego tu w roli Zgłaszającego) ze zrzutką
Pamiętaj, aby Twoje zgłoszenie było możliwie jak najbardziej szczegółowe i zawierało dużo informacji na temat sprawy - to pozwoli nam na szybsze podjęcie działań.
Funkcja “zgłoś nadużycie” jest najłatwiejszą i najdogodniejszą formą przekazywania nam informacji o zrzutkach, które mogą naruszać nasz regulamin lub przepisy prawa. Nie jest to jednak jedyna, dopuszczalna forma przesłania zgłoszenia. Jeśli zdecydujesz się przekazać nam informację o niepokojącej Cię zrzutce drogą mailową lub przy pomocy formularza kontaktowego, pamiętaj o podaniu linku do zgłaszanej zrzutki. Bez niego nie będziemy w stanie zidentyfikować zrzutki, której dotyczy zgłoszenie. Korzystając z opcji “zgłoś nadużycie” pod konkretną zrzutką, nie musisz podawać do niej linku - informacja o tym, jakiej zbiórki dotyczy zgłoszenie, w tym przypadku dotrze do nas razem z jego treścią.
Po przesłaniu zgłoszenia przyjrzymy się uważnie Twoim wątpliwościom i podejmiemy decyzję, czy to zgłoszenie kwalifikuje zrzutkę do dodatkowej weryfikacji. Na czas weryfikacji zablokujemy możliwość wypłaty środków ze zgłoszonej zrzutki, aby zapewnić ich bezpieczeństwo. Pamiętaj - im bardziej szczegółowe informacje nam dostarczysz, tym łatwiej będzie nam podjąć decyzję o zablokowaniu zgłoszonej zrzutki.
Jeśli posiadasz niezbite dowody potwierdzające nadużycie, to niezależnie od podjętych przez nas działań, możesz zgłosić sprawę policji - organ ten będzie miał największe kompetencje, aby wyjaśnić sprawę i wyciągnąć konsekwencje prawne, jeśli zaistnieją ku temu przesłanki. Na prośbę policji lub prokuratury udostępnimy wszelkie posiadane przez nas dane dotyczące Organizatora i zrzutki.
Czy mogę zgłosić podejrzaną zrzutkę, jeśli nie jestem jej beneficjentem?
Jak najbardziej! Każdy może zgłosić podejrzaną zrzutkę korzystając z funkcji "zgłoś nadużycie" lub drogą mailową. Procedura zgłaszania nadużycia za każdym razem wygląda tak samo - jeśli nie jesteś beneficjentem zrzutki, po prostu nie zamieszczaj tej informacji w treści zgłoszenia.Na podstawie Twojego zgłoszenia również możemy podjąć decyzję o zablokowaniu zrzutki i wdrożeniu dodatkowej weryfikacji. To bardzo poważna konsekwencja i aby po nią sięgnąć, musimy mieć solidne podstawy. Dlatego tak ważne jest, żeby Zagłaszający udzielił nam wyczerpujących, szczegółowych informacji na temat sprawy. Dzięki temu możemy działać znacznie szybciej.
Czy tego typu nadużycia zdarzają się często?
Na całe szczęście, są to pojedyncze, bardzo rzadkie przypadki. Zbiórki charytatywne dla Beneficjentów najczęściej prowadzą członkowie ich rodzin, przyjaciele lub inne, zaufane osoby. W pomoc angażują się również fundacje, cieszące się ugruntowaną pozycją i dużym, społecznym zaufaniem. Pomoc osoby trzeciej w prowadzeniu zrzutki jest nieoceniona - zbieranie środków, wymyślanie kolejnych eventów czy budowanie społeczności to bardzo trudna, czasochłonna praca, a wynik zbiórki w dużej mierze zależy od zaangażowania Organizatora. Jeśli nie masz czasu lub sił na osobiste prowadzenie zrzutki charytatywnej, jak najbardziej daj sobie pomóc! Pamiętaj jednak o kierowaniu się zasadą ograniczonego zaufania. Zanim podpiszesz zgodę na prowadzenie zrzutki na Twoją rzecz, zastanów się:
- Jak dobrze znasz osobę prywatną lub organizację, która oferuje Ci pomoc? Jeśli chcesz skorzystać z pomocy organizacji, sprawdź w internecie informacje na jej temat
- Czy na pewno ufasz tej osobie? Pamiętaj, że Organizator zbiórki w serwisie zrzutka.pl stanie się właścicielem zebranych środków. Jeśli korzystasz z pomocy osoby, którą dobrze znasz i ufasz jej całkowicie, to nie stanowi problemu. Jeśli masz wątpliwości, zadaj sobie jeszcze jedno, pomocnicze pytanie:
- Czy ta osoba lub instytucja ma na koncie inne, udane zbiórki na rzecz Beneficjenta? Fundacje często chwalą się fundraisingowymi sukcesami. Publikują wyniki zbiórek i pokazują pomoc, którą uzyskali Beneficjenci, aby zwiększyć swoją wiarygodność. Lokalnie można również spotkać osoby prywatne, które czują się w świecie zrzutek jak ryba w wodzie i chętnie pomagają w zbieraniu środków na szczytne cele - często z dużym powodzeniem! Postaraj się jak najlepiej poznać osobę lub instytucję oferującą Ci pomoc, zanim powierzysz jej prowadzenie zbiórki na Twoją rzecz.
Skorzystanie z pomocy osoby trzeciej i wejście w rolę Beneficjenta zawsze powinno być Twoją decyzją. Zanim ktoś stworzy zrzutkę dla Ciebie, powinien uzyskać Twoją pisemną zgodę na zbieranie dla Ciebie pieniędzy. Jeśli zobaczysz na portalu zrzutka.pl zbiórkę na Twoją rzecz, na której prowadzenie się nie zgadzasz, koniecznie zgłoś ją do naszego Działu Obsługi Klienta, korzystając z opcji “zgłoś nadużycie”. Możesz również spróbować nawiązać kontakt z Organizatorem i wyjaśnić sytuację polubownie, jeśli nie chcesz podejmować od razu zdecydowanych kroków lub nie zgadzacie się z Organizatorem tylko w kwestii szczegółów, a nie ogółu akcji. W tym celu skorzystaj z funkcji “zadaj pytanie organizatorowi”, którą znajdziesz w jego profilu:
Czy zbiórki w portalu zrzutka.pl nie można przerwać?
To nieprawda - Organizator może zakończyć zbiórkę środków w serwisie zrzutka.pl w każdej chwili, a jeśli pierwotnie ustalony cel zrzutki stał się niemożliwy do zrealizowania może go zmienić lub zwrócić pieniądze Wpłacającym bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Dlaczego?
Przede wszystkim zbiórki prowadzone w serwisie zrzutka.pl nie są zbiórkami publicznymi i nie trzeba w żaden sposób rejestrować daty ich rozpoczęcia i zakończenia. Zgodnie z ustawą o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, zbiórka publiczna to “zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscu publicznym na określony, zgodny z prawem cel pozostający w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057), oraz na cele religijne.” Zbiórką publiczną będzie więc zbiórka gotówki lub rzeczy przeprowadzana w miejscu publicznym na ww. cele - wpłaty na indywidualne konto zbiórki za pośrednictwem serwisu zrzutka.pl nie spełniają tej definicji.
Regulamin serwisu zrzutka.pl w żadnym przypadku nie zabrania zakończenia zrzutki przed terminem, nawet jeśli nie osiągnęła 100% założonej kwoty. Organizator może w każdej chwili zakończyć zbiórkę i wypłacić zgromadzone środki, o ile możliwość wypłaty nie została wcześniej zablokowana. Jeśli chcesz wiedzieć, w jakich sytuacjach możemy zablokować wypłaty środków z danej zrzutki i jak wygląda dalsza weryfikacja, zapoznaj się z tym artykułem.
Co w sytuacji, gdy cel szczegółowy zrzutki stanie się niemożliwy do zrealizowania?
Cuda naprawdę się zdarzają. Przekonaliśmy się o tym m.in., gdy Dom Chłopaków w Broniszewicach odzyskał utraconą dotację. Nie oznaczało to jednak, że siostry nie potrzebują już zgromadzonych pieniędzy. Każdy, kto opiekował się chorym wie, ile potrafią kosztować leki, rehabilitacja czy specjalne diety. Wyjątkowe sytuacje wymagają indywidualnego podejścia, na które zawsze możesz liczyć z naszej strony
W przypadku, gdy cel zrzutki stanie się nieaktualny możesz ją zakończyć, ale nie musisz tego robić. Szczególnie w przypadku zbiórek dla osoby chorej zastanów się, czy te pieniądze na pewno nie będą jej potrzebne? Nawet jeśli kosztowną operację uda się ostatecznie wykonać w ramach świadczeń NFZ, być może potrzebna będzie rehabilitacja, drogie leki lub specjalna dieta? Nie podejmuj decyzji pod wpływem chwili. Jeśli postanowisz zmienić cel zrzutki, nasz Dział Obsługi Klienta powiadomi o tym wszystkie osoby, które do tej pory przekazały Ci datki i pozwoli im zdecydować, czy chcą wspierać nowy cel, czy wolą odzyskać swoje pieniądze. Po zmianie opisu zrzutki uruchomimy na nowo możliwość dokonywania wpłat, a po 14 dniach od zmiany celu (czas potrzebny na dokonanie wszystkich zwrotów) odblokujemy również wypłaty.
Jak widzisz, zakończenie zrzutki w żadnym wypadku nie jest niemożliwe. Dlatego zwracaj uwagę na to, w jaki sposób komunikuje się z Tobą Organizator zrzutki, której jesteś Beneficjentem. Czy mówi Ci, że warto kontynuować zbiórkę (co często jest prawdą), czy że nie można jej zakończyć (co nie jest prawdą)? Wyjaśniaj na bieżąco wszelkie nieścisłości, półprawdy lub przemilczenia. Organizator zrzutki może mieć bowiem czyste intencje i zwyczajnie się pomylić ze względu na towarzyszące akcji silne emocje lub słabą znajomość portalu zrzutka.pl. Jeśli jednak ewidentnie unika z Tobą kontaktu lub próbuje Cię oszukać w jakikolwiek sposób, podejmij odpowiednie kroki.Pamiętaj, że zawsze możesz liczyć na naszą pomoc. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania, rozwiejemy wątpliwości, a jeśli zdecydujesz się zgłosić nadużycie, przyjrzymy się sprawie z najwyższą starannością. Zrzutka.pl to przede wszystkim ludzie - profesjonalni, otwarci i pełni empatii. Z nami możesz czuć się bezpiecznie!
Zobacz też: Na co nie wolno zbierać na zrzutka.pl?; Co się dzieje po zgłoszeniu zrzutki? Czyli jak zapewniamy bezpieczeństwo Waszych środków
Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najnowsze wpisy co dwa tygodnie na swojego maila!