Giving Tuesday - dzień dla tych, którzy mają dość Black Friday

Published 8 November, 2024. Update: 8 November, 2024.
Giving Tuesday - dzień dla tych, którzy mają dość Black Friday

Wraz z pierwszymi dźwiękami “All I Want For Christmas Is You” na tegorocznych, radiowych playlistach, rozpoczął się czas wyczekiwania na święta. Ze sklepowych półek błyskawicznie zniknęły znicze i sztuczne kwiaty, ustępując miejsca świątecznym ozdobom, najnowszym zabawkom i słodyczom z wizerunkiem świętego Mikołaja. Ale czy na pewno właśnie na to wszyscy czekamy?

Nie bez powodu pierwsze świąteczne ozdoby pojawiają się na półkach niektórych sklepowych już w październiku, a w listopadzie każdy większy market ma już co najmniej jeden regał z motywem świętego Mikołaja. Sklepy usilnie przypominają nam, że do świąt zostało coraz mniej czasu. Czy masz już prezenty? Przecież zaraz będą Mikołajki. Co z ozdobami? Może chcesz wymienić bombki na te w bardziej modnym kolorze? Pamiętasz o prezentach dla dziadków? Co w tym roku chciała dostać mama? I gdzie to wszystko kupić, żeby zamknąć całe to szaleństwo w rozsądnych kwotach?

Apogeum presji zakupowej w 2024 roku nastąpi w Black Friday 29 listopada oraz Cyber Monday 2 grudnia. Już niedługo pojawiają się pierwsze kampanie reklamowe, obietnice wielkich promocji i odliczanie do dnia, który dla wielu finalnie okazuje się rozczarowaniem. Zmęczeni rajdem po galeriach handlowych, zawieszającymi się stronami internetowymi i promocjami, których najważniejsze warunki zapisuje się drobnym druczkiem uznamy, że mamy tych świąt serdecznie dosyć, zanim w ogóle doświadczymy tego, czym powinny być.

Mężczyzna i kobieta siedzą na kanapie wyraźnie wycieńczeni. Obok nich leżą torby wypełnione zakupami.

A gdyby tak zamienić “więcej za mniej” na “mniej znaczy więcej”? I zamiast w szale poszukiwać dobrych prezentów, być choć przez chwilę dobrym dla drugiego człowieka?

Brzmi jak święta, prawda?

Przejdź do sekcji:

  1. Czym jest Giving Tuesday?
  2. Jak dołączyć do Giving Tuesday?

Czym jest Giving Tuesday?

Wszystko zaczęło się w Stanach Zjednoczonych. Członkowie organizacji non-profit 92nd Street Y, zaczęli się zastanawiać, czy da się stworzyć swoistą przeciwwagę dla Black Friday i Cyber Monday? Jak oderwać tradycję dawania i hojności od galopującego konsumpcjonizmu? I czy można w tym celu wykorzystać social media?

Owocem tych rozważań była pierwsza edycja Giving Tuesday, która odbyła się w Stanach Zjednoczonych w 2012 roku. I choć wydawać by się mogło, że wtorek po Black Friday i Cyber Monday to kiepski moment na akcję charytatywną, tego dnia zebrano na zbiórkach internetowych około 10 milionów dolarów! Szokujący wynik niósł za sobą jasne przesłanie: amerykanie nadal są hojni i chcą dzielić się z potrzebującymi. Potrzebowali tylko bodźca, który pomoże im otrząsnąć się z zakupowego szaleństwa.

Młody mężczyzna ubrany w garnitur wrzuca pieniądze do puszki trzymanej przez starszego, niechlujnie ubranego człowieka

Od tego czasu Giving Tuesday jest obchodzone w USA co roku. Nie jest już inicjatywą jednej organizacji - sam stał się organizacją non-profit i globalnym ruchem, który inspiruje setki milionów ludzi do dawania, współpracy i świętowania hojności. Święto dawania szybko dotarło do Wielkiej Brytanii, Kanady, Australii, Niemiec, a od 2018 roku słyszymy o nim także w Polsce. Organizacje dobroczynne chętnie posługują się hasztagiem #GivingTuesday, aby połączyć się w mediach społecznościowych z osobami, które chcą tego dnia zrobić coś dobrego. Ich treści często pokazują, jak łatwo jest wywołać uśmiech na twarzy drugiego człowieka, bez rozdmuchanej do granic możliwości, komercyjnej otoczki.

Jak dołączyć do Giving Tuesday?

Wzorem Stanów Zjednoczonych, w Polsce ideę Giving Tuesday jako pierwsze podchwyciły organizacje pozarządowe. W mediach społecznościowych pojawiły się zbiórki pieniędzy, kampanie społeczne i akcje wolontariackie, opatrzone odpowiednim hasztagiem.

Początkowe zaangażowanie pochodzące niemal wyłącznie ze strony organizacji non-profit mogło stwarzać mylne wrażenie, że święto dobroczynności jak zarezerwowane dla konkretnego sektora. W rzeczywistości naturalnym jest, że propagowanie nowego święta zaczęło się od mniejszej grupy, która była nim najbardziej zainteresowana. Giving Tuesday jest dla każdego, kto chce robić dobre rzeczy, choćby były to rzeczy najmniejsze.

Niech #GivingTuesday zatrenduje

Każdy z nas może dołożyć swoją cegiełkę do promowania święta dobroczynności. Nie musisz być wolontariuszem, fundraiserem ani celebrytą żeby użyć #GivingTuesday. Wystarczy, że zrobisz coś dobrego.

Możesz na przykład opowiedzieć o internetowej zbiórce pieniędzy, która ostatnio Cię poruszyła. Wybierz zdjęcie, napisz kilka słów od serca, dodaj #GivingTuesday i gotowe! Jeśli przy okazji pochwalisz się swoją wpłatą, Twój przekaz nabierze wiarygodności.

Pod hasztagiem #GivingTuesday możesz także opisać dobrą rzecz, którą udało Ci się tego dnia zrobić. To może być Twój niedawny wolontariat, zakup na aukcji charytatywnej czy wniesienie zakupów Twojej babci na czwarte piętro. Twój czas i zaangażowanie mogą być dla kogoś cenniejsze od pieniędzy!

Selfie grupy wolontariuszy podczas świątecznej zbiórki darów rzeczowych z hasztagiem #GivingTuesday

#GivingTuesday to również idealna przestrzeń do chwalenia się darowiznami. Nigdy nie wiesz, ile osób zainspiruje Twoja wpłata! Pamiętaj, że każda złotówka jest ważna, a małe darowizny wcale nie są powodem do wstydu. Poza tym dużo łatwiej jest namówić wiele osób do wpłacenia 1 złotówki lub końcówki kwoty zgromadzonej na koncie niż dziesięciu lub stu złotych.

#GivingTuesday to miejsce na pokazywanie możliwości i porywanie przykładem. W tej przestrzeni zmieści się każda treść dotycząca dobroczynności. Możesz być ambasadorem Giving Tuesday wśród swoich znajomych - wystarczy, że zrobisz coś dobrego i nie zapomnisz o hasztagu ;)

Giving Tuesday w szkole i w pracy

Nie od dziś wiadomo, że w grupie można osiągnąć więcej. Ta zasada dotyczy nie tylko projektów, zadań, czy plakatów do szkolnej gazetki, ale również działań charytatywnych.

Grafika z cytatem Erin Grunwell: ""Zdałam sobie sprawę, że skoro można zmienić klasę, to można zmienić i społeczność, a jeśli zmienisz odpowiednio dużo społeczności - zmienisz świat."

Jeśli w Twojej klasie, biurze czy innym miejscu pracy są osoby, które lubią pomagać, na pewno ucieszy je pomysł zorganizowania wspólnej akcji na Giving Tuesday. Nawet jeśli nie macie zbyt wiele czasu i zasobów, możecie przeprowadzić udaną akcję i realnie pomóc osobie lub organizacji, którą wybierzecie.

Najłatwiejszy sposób na wspólne zbieranie pieniędzy to założenie skarbonki do wybranej zrzutki. Może to być zrzutka fundacji, organizacji, kogoś z Waszych znajomych, a nawet zupełnie obcej osoby, której historia chwyciła Was za serce. W tym ostatnim przypadku warto jednak sprawdzić, czy taka zrzutka jest zweryfikowana.

Skarbonka nie wymaga żadnego zarządzania. Wszystkie zgromadzone w niej pieniądze trafiają automatycznie na wybraną przez Was zrzutkę. To opcja, która z jednej strony wymaga najmniej wysiłku, z drugiej jednak ma potencjał na kreatywne wykorzystanie do pozyskiwania pieniędzy. Wszystko zależy od pomysłu, nakładu czasu i zasobów, które chcesz wykorzystać.

Dołącz do dowolnej zbiórki na zrzutka.pl

Dołącz do dowolnej zbiórki na zrzutka.pl

Znacznie więcej możliwości daje zrzutka patronowana. To rozbudowane narzędzie fundraisingowe, oferujące wszystkie możliwości, jakie daje zwykła zrzutka, łącznie z tworzeniem skarbonek, dodawaniem ofert i licytacji czy dostępem do adresów mailowych wpłacających. Najważniejsze różnica między zrzutką zwykłą a patronowaną dotyczy jej beneficjenta. Wszystkie środki zgromadzone na zrzutce patronowanej ostatecznie trafiają na konto patrona, czyli organizacji pozarządowej wybranej przez organizatora zrzutki patronowanej z naszego katalogu patronów. Niemniej to organizator decyduje o tym, kiedy zebrane środki zostaną przekazane patronowi.

Wspieraj ulubioną organizację

Wspieraj ulubioną organizację

Jeśli chcesz założyć zrzutkę patronowaną na Giving Tuesday, pamiętaj, żeby założyć ją kilka dni wcześniej. Zanim zrzutka pojawi się w naszym katalogu, patron musi mieć czas na zapoznanie się i zaakceptowanie jej treści. Zrzutka nie zaakceptowana przez patrona pozostaje niewidoczna i nie można na nią wpłacać.

Sposobów na świętowania Giving Tuesday jest wiele: od pojedynczej wpłaty po szeroko zakrojoną akcję dobroczynną. Wszystkie są piękne i ważne. W czasie zdominowanym przez niskie ceny i olbrzymie zakupy przypominają, że święta nie są po to, żeby spędzać całe dni w sklepach. Mamy nadzieję, że również w tym roku hasztag #GivingTuesday przypomni każdemu z nas, że świąt nie da się kupić, a dobro warto celebrować.

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najnowsze wpisy co dwa tygodnie na swojego maila!

Facebook Twitter